Dagens blomst (side 26)

mona o
Nå ble jeg i grunnen ganske nysgjerrig på hva dette kan være for et insekt :) Hehe. Kanskje jeg skulle registrere meg [URLBLOCK1] og spørre...?


Hei Mona. Prøv heller denne nettsiden, så får du svar ganske fort:

En staude jeg har kjøpt nå i våres: sildre. Eller heter de hagesildre? Har sett begge navn, men denne var kun merket med "sildre". Danner fine, store puter i bedet.


[External Image]

[External Image]
En ferskenfarget Verbena. Ekstra lekker siden blomstene skifter farge fra mørk til lys.
Verbena er en sommerblomst som finnes i mange farger. Brukes gjerne som "hengeplante" i krukker og ampler.

[External Image]
Nå har mine hvite løytnantshjerter begynt å blomstre også. De er blitt ganske omfangsrike allerede og jeg har delt en tue en gang alt. De var noe av det første jeg plantet i min nye hage da vi flyttet hit. Eller, vi flyttet jo hit sent på høsten 2006, så jeg måtte vente til våren 2007 med å plante noe - ikke så mye å gjøre i en hage i oktober og november og sånn :p

Har vært innom mye på disse få sommerne, noe blir og noe utgår, enten fordi de ikke klarte seg eller ikke ble som forventet. Smaken min forandrer seg også, jeg trenger noen år på å finne "min hagestil" og jeg får stadig høre om eller se nye blomster som er interessante. Jeg blir mer og mer glad i stauder, og det er jo en temmelig omfangsrik gruppe planter

Bilde 1: Tulipaner i blandet bed.
Bak dem er det liljer som er i ferd med å vokse opp, men de blomstrer ikke før på sensommeren. Det står også en hvit klematis (sort:"Miss Bateman") i samme bed, og løytnantshjerte-buskene ses helt i bakgrunnen. Det er et par roser her også i dette bedet, men de frøys helt ned til bakken i vinter og trenger tid på seg til å komme opp - hvis de kommer ordentlig. Det gjenstår å se etter en så kald og sen vår.
[External Image]

Bilde 2; Hvit løytnantshjerte
[External Image]

Nærbilde tulipan
[External Image]

Den gule tulipanen jeg "klaget" over her om dagen, viste seg å ikke være gul likevel Det var bare med en gang den var gul. Kjapt bleknet gulfargen bort, og den ble hvit med lette rosa snev på kantene. Ordentlig fin! Kan ikke huske jeg bestilte denne heller, men den var utrolig flott.

Sånn ser de ut nå, langt i fra gule lenger De bretter kanten på kronbladene litt, så de ligner nesten på roser

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Utrolig mange nydelige blomster her! Morsomt å se hva folk liker og får til å trives. Tror jeg la ut et par bilder her i fjor, mulig av samme blomsten som jeg poster et bilde av i dag. En helt nydelig, stor valmue vi har i hagen. Jeg blir like fasinert av den hvert år når den blomstrer.
Jeg håper det er ok om jeg tar med en kunstig blomst her - en fotofiklet. Her er forresten bildet det hele startet med.

[External Image]
("Wild flowers fade fast but blooming idiots last forever.")
turnips
En helt nydelig, stor valmue vi har i hagen. Jeg blir like fasinert av den hvert år når den blomstrer.


Den står på ønskelisten min! De heter Blå Valmuesøster.
Har vært å knipset litt i hagen til svigers med mitt nye speilrefleks. Ble så fornøyd med bildene, kan se på de om og om igjen. Får vel nøye meg med å poste en av gangen siden tråden heter blomst i entall
Jeg har ikke postet noen bilder i det siste, så her kommer et par bilder fra meg.
Ifjor sommer plantet jeg 5 stk akeleier, kjøpte dem i potte på hagesenter fra en benk full av stauder. Jeg var spent på om de kom opp igjen i år, og 4 av 5 gjorde det. Og i år var de mange ganger så store som de rakk å bli i fjor, så jeg ser nå at jeg visst plantet dem altfor tett ifht hverandre og plantene rundt dem. De var jo så små i fjor! :p

Denne akeleien er kjempefin, og stilkene som blomstene kommer på har vokst masse i høyden. Den må vel være nesten en 80-90 cm nå! Trodde ikke akeleier ble så høye.

[External Image]

[External Image]
Dagens blomst(-er) er en staude og en sommerblomst.

Stauden er ny i år, kjøpte knoller av orientvalmue og plantet tidlig i våres i to store krukker. Den var, som vanlig, ikke riktig farge ifht det jeg bestilte :p Men den var jo fin likevel, selv om den fikk en slags lakserosa-aprikos farge.

Det andre bildet er en sommerblomst som dessverre ikke er herdig her i landet; Cosmos. Lurer på om det norske navnet er "pyntekorg" eller noe, men jeg bruker Cosmos, siden det er så enkelt navn og lett å huske, selv om det faktisk er deres vitenskaplige navn også. Ikke ofte man ser så enkle vit. navn!
Jeg pleier å kjøpe Cosmos hver sommer og planter i stor krukke på terrassen. Ifjor hadde jeg hvit, men i år valgte jeg rosa. De blomstrer rikt og non-stop hele sommeren. Planten står aldri uten blomster, så lenge man er flink og klipper bort de som visner hele tiden underveis.

[External Image]

[External Image]
Noen blomster tatt i dag
Var litt vind mens jeg fotograferte, slik at ikke alle bildene ble like skarpe.

Stemorsblomst mellom "steinene"
[External Image]

Gressløk
[External Image]
For en flott tråd, den gleder jeg meg til å lese om igjen til vinteren! Det blir flertall fra meg, håper på tilgivelse, for den kalde våren førte til at en del sorter som skulle ta over for hverandre kom samtidig med nokså fargesprakende resultat. Knipset med mobilen noen øyeblikk før tulipanene takket for følget :o)
Noen nye bilder knipset i hagen i dag.
Den forrige eieren av boligen har plantet noen iris på baksiden av huset. Det er helt gjengrodd av ugress der nå, men irisen stikker opp av gresset i skråningen som blå fyrtårn. I år tenkte jeg å dele av en bit og flytte en iris til forsiden av huset, og plante den i et av bedene mine. Tok den for noen uker siden, og nå idag begynte den å blomstre Håper den sprer seg (med rotutløpere langs bakken) og blir en fin "koloni" med blå iris i det "blå og lilla bedet" mitt

De to første bildene er den blå hageirisen, og det siste bildet er av en blå akeleie som står i samme bed.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Maria Nøkkelblom har bestandig vært min favoritt-markblomst i alle år, siden den er så snill og blomstre bare 50 m. fra huset i Rakkestad tenkte jeg at jeg kunne dele bilde med dere.

Jon
Jon Bruce
Maria Nøkkelblom har bestandig vært min favoritt-markblomst i alle år, siden den er så snill og blomstre bare 50 m. fra huset i Rakkestad tenkte jeg at jeg kunne dele bilde med dere. Jon


Søt blomst, men tror ikke at blomsten på bildet er marianøkkelblom.
Ser heller ut som en Gulflatbelg
Gullflatbelgen er en høy, slyngende markblomst, vår venns yndling har mange andre navn, Tirilltunge og Maria Gullsko er to jeg kommer på i farten. Uansett navn blir man glad av den!
Linda & Ove
Gullflatbelgen er en høy, slyngende markblomst, vår venns yndling har mange andre navn, Tirilltunge og Maria Gullsko er to jeg kommer på i farten. Uansett navn blir man glad av den!


Ah... skjønner!
Fra hagen, kommer ikke på navnet.
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap