Tante Astrid´s undervannsverden (side 26)

Har faktisk akkurat hatt besøk av min mor i dag. Hun falt selvfølgelig for Leopold. Etterpå dro vi på senteret og stakk også innom dyrebutikken. Gjett hva hun sa da hun så de nye akvariereolene der inne?:
"En slik skulle du hatt, Astrid!"
Som du skjønner så er hun "omvendt"
Godt å høre det da, min kjære er litt vanskeligere da han heller ikke synes særlig om planter heller, men nok om det. Du får kose deg med nye karret, blir gøy å få i hus vettu.
kjøp et akvarium med 1 kampfisk til moren din så kansje hun legger ut litt til en akvariereol
guttn
kjøp et akvarium med 1 kampfisk til moren din så kansje hun legger ut litt til en akvariereol:-D

Kanskje det
Jippi! For første gang med i konkurransen! Ble ikke sist engang

Bildet er tatt bare sekunder etter at de var sluppet ut i karet så hun er ganske blek enda og lå helt stille mens jeg tok bilder på kloss hold. Sikkert derfor det ble såpass skarpt. Får fortsette å ta bilder og se om jeg forbedrer meg på sikt. Er ihvertfall kjempeglad for denne plasseringen!

[External Image]
Gratulerer, det har du vel fortjent.
Takktakk

Dessverre er ikke alt like rosenrødt for tiden så det er mulig jeg blir lite å se her inne en periode. Regner med å komme sterkt tilbake
I går var jeg kjempeflink og fikk renset opp i slanger og filteret til 180 literen. Skiftet også ut siste halvdelen til ehfisubstrat pro, så nå har jeg bare eheims filtermateriale i denne fluvalen. Tror, og håper, at det vil gi enda bedre filtrering. Foreløpig sliter jeg fremdeles med mye partikler, og det virker ikke som den innvendige jeg har satt i greier å ta unna alt. Veldig irriterende!

Lurer også på om schultzeiene har fått varig skade på gjellene eller om det er naturlig for dem å være så mye opp og hente luft. De har ikke blitt noe bedre på det område og det er ekstremt stor forskjell når det gjelder disse og trillene. Tenkte å kjøpe et par til av schultzeiene, om de fremdeles har noen igjen på butikken. Liker de veldig godt både når det gjelder utseende og oppførsel. Vurderer også å prøve å ta vare på egg fra de om de skulle finne på å leke.

Leopold har de siste dagene produsert et fint skumrede så jeg har litt lyst til å gi ham en kone når han flytter inn i storkaret. Er fullt klar over at det kan gå skeis, men i såfall så får hun emigrere til sør-amerika og bli der

Vurderer nå også å flytte stjernedanioene til Leopold etterhvert. De har nemlig begynt å plage amanorekene og det liker jeg absolutt ikke. Mulig de ble trigget av at en av de gikk med egg. Godsaker for små fisk det. Spørsmålet er om stjernene blir sett på som godsaker av kampfisken også. Hmm, ikke enkelt det der.
Jeg tror nok Galaxyrasboraene (stjernedanio) er altfor kjappe for en kampfisk
Han greier neppe å innhente noen av dem.
Det virker dessuten som om de liker best å holde seg fra midtsjiktet og nedover mot bunnen i akvariet. Jeg ser aldri mine oppe i overflaten. Og det er vel der oppe Leopold liker best "to hang out" og dille med boblene sine?

(jeg går ut fra at Leopold er en kampfisk siden han bygger skumrede ?)
Jepp, Leopold er en kampfisk, ja

Da tror jeg nesten jeg prøver å kominere de to artene og håpe det går bra. Blir en 120 liter med masse planter også så de skulle ha mulighet til å gjemme seg bort om de har behov for det. Synes nemlig amanoene skal få være i fred. De var ganske så nærgående disse stjernene når de oppdaget at det var så mye god mat innen rekkevidde. Får bare håpe det går bra frem til det nye karet blir klart til innflytting. Får det i hus denne uken. Jippi!

Her er forresten et bilde av Leopold. Har vært postet tidligere også, men en slik vakker skapning fortjener å sees en gang til
I dag burde jeg vært hoppende glad og sprudlende fornøyd, men isteden er jeg så sliten at jeg knapt orker å sitte her å skrive. Jeg har nemlig ominredet i stua og fått ordnet plass til det nye karet. I kveldinga ble det levert på døra, service hos Tropehagen, og står nå klart til å settes opp bare jeg får igjen litt overskudd.

Er kjempefornøyd med karet. 180 literen min er av samme merke, men kjøpt for 3 år siden og de har gjort noen forbedringer på designet siden den gang. Er spesielt fornøyd med at det nå er metall i armaturet, tidligere var dette i plastmateriale, og at de langsgående støttestagene ikke fortsetter under inntaket for filterslangene slik det gjør på det forrige karet. Det betyr at jeg kan bruke det originale opplegget for feste av slangene og ikke være nødt til å lage en egen vri med mye styr og større risiko for problemer.

Skal komme med bilder og sånt etterhvert, men som nevnt så må jeg lete fram litt krefter før jeg setter igang. Må også bremse slik at jeg ikke overanstrenger meg så det blir nok bare litt jeg får gjort i gangen, men man kommer jo til mål på det viset også. Stresser likevel litt siden jeg ikke kan vente altfor lenge for å få det i gang. Plantene som skal i karet er nemlig allerede kjøpt inn og står i en bøtte foran vinduet til jeg har fått det andre på plass.

Kommer tilbake med bilder i morgen, håper jeg
Gratulerer med nytt akvarium. Skal bli spennende å følge med innredningen etterhvert. Håper på masse bilder
Håper også du får hvilt og samlet krefter snart så du orker å ta fatt på arbeidet/oppgaven med det. Lykke til
Tante Astrid
Her er forresten et bilde av Leopold. Har vært postet tidligere også, men en slik vakker skapning fortjener å sees en gang til ;)


Det var en skikkelig dame-bedårer, det der

Gratulerer med nytt akvarium! Hvor mange liter er det på?
Gleder meg til å se det nye karet ditt på bilder - det blir sikkert like flott innredet som de andre (eller forresten, sikkert enda flottere!) Du har en egen teft for planteinnredning o.l., så dette gleder jeg meg til
Så spennende Gleder meg til å se bilder gitt
Takk for gratulasjonene og skrytet!
Får nesten prestasjonsangst av forventningspresset

Karet er et 125 liter Rubin møbelakvarie og planen er at det skal innredes med planter fra asia og selvfølgelig også fisk derfra. Målet mitt er her å skape et helt anderledes utseende enn 180 literen som har sør-amerika som tema. Til høsten kommer det også en liten 60 liter med afrikanske planter og innbyggere. Noen flere verdensdeler blir det nok ikke på meg

Hadde forresten en litt ekkel opplevelse i sted i 180 literen. En av trillene tumlet merkelig rundt mot overflaten og falt så ned på bunnen på ryggen. En liten stund etterpå kom den seg på rett kjøl og forsvant under roten. Siden jeg har renset filteret, og byttet ut en del av materialet, for noen dager siden så var jeg snar å ta frem testene. Null i nitritt og ca 5 i nitrat, noe som må regnes som normalt. En undersøkelse av kh og ph ga derimot et litt alarmerende resultat. Ph har pleid å ligge tett oppunder 7, men var nå på 6.5 og kh som har pleid å ligge på 2 var ikke målbar. Økte ph-en med natron og planlegger nå å gå tilbake til å bruke natron og eikebarkekstrakt ved vannbyttene igjen. Om det var et ph-dropp som førte til den underlige oppførselen aner jeg ikke siden jeg ikke har sett den igjen siden. Håper bare ikke øksene stresser seg opp pga dette og kommer med hvitprikk. Bra jeg oppdaget dette nå og får rettet det opp før jeg reiser bort ihvertfall.

De første bildene kommer av karet i løpet av kvelden selv om jeg ikke har gjort annet enn å gjøre det rent, sette det på plass og vatre det
Her er forresten det første bildet av ny-karet. Har nå startet opp en egen tråd hvor jeg beskriver mer detaljert om hva jeg foretar meg underveis når det gjelder innredning osv. Veldig greit å få den informasjonen samlet om jeg trenger å finne den igjen i en fart. Denne tråden her er blitt såpass lang og uoversiktlig at jeg strever litt med akkurat det

Har forresten ikke sett mer til den svimete coryen. Håper det ordnet seg med litt høyere ph.
Har fått inn bakgrunn i det nye karet i dag. (For detaljer gå til tråden det er linket til i innlegget over).

Har målt ph igjen og det er nå på det mer akseptable 6.8. Ikke flere tegn til coryen med den rare oppførselen heller så satser på at det skyldes ph-fallet. Fra neste vannskift skal jeg i alle fall til med natron slik at dette ikke skjer igjen. Reiser bort i neste uke også så det er litt viktig at forholdene blir stabile før jeg drar.
Du er så dyktig astrid, gøy å følge med på alt som skjer
Takk for skrytet

Føler meg ikke spesielt flink selv, men det hjelper nok at jeg er praktisk anlagt og lettere ser løsninger enn begrensninger. Når det er sagt så bør jeg visst begrense meg litt i dag. Vanskelig å stoppe når man blir så ivrig, men i mitt tilfelle så straffer det seg å overdrive. Skal i dag sørge for å ta godt med pauser og hvile imellom slagene. Det pleier å gå bra da.

Målte ph igjen i dag og den hadde sunket med 0.2 siden i går. Tilsatte derfor litt natron igjen for å holde den rundt 6.8-6.9 til jeg får buffret ordentlig ved neste vannskift som er i morgen. Fiskene oppfører seg som normalt så jeg regner med alt er vel.

Har forresten et lite tilbud til dere som leser tråden før jeg legger ut for salg. Jeg skal nemlig ut med lotusplanten om et par uker og det blir sikkert et par store avleggere til overs. Den som er interessert får sende meg en mail. Porto må dekkes om jeg skal sende. Minner også om at det er pestsnegler i karet.

Da skal jeg slappe litt av før jeg går i gang med neste fase som er montering av det utvendige bøttefilteret
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap