Mine akvarier og sånt (side 26)

Kom på at jeg trenger jo ikke photoshop til dette bildet. Vanligvis beskjærer jeg dem i tillegg til å endre størrelsen, men dette trengte ikke beskjæring.

Så her er bildet av sneglene som gumler i seg alger og azolla
Jepp, jeg syntes det var litt gøyalt, snakk om et par minutter fra jeg puttet det oppi til mesteparten av sneglene hang opp ned og spiste for harde livet
Trygve Lillefosse
Hei og hopp. Har akkurat skaffet meg noen blåøyde regnbuefisk. Disse lever villt i Australia, og er veldig flotte. Er litt usikker på distusjonen, men antar at det er mest i nord-australia man finner dem. Skal bl.a. være en lokasjon et stykke øst for Darwin med noen flotte varianter. Siden du bor i Australia, ville jeg tipse deg. Enten du titter litt i lokale elver, eller sjekker med andre i Australia, kan du skaffe deg fisk som er utrolig flotte. PS: Det er visst mulig å sende gytemopper med egg i posten, litt som med killi. Vet ikke om dette gjelder alle varianter av regnbuefisk, men det er jo verdt å undersøke.


Denne så jeg ikke før nå Jeg har veldig lyst til å sette opp en australiabiotop en gang i fremtiden (når jeg har ledig kar og litt ekstra penger liggende), og da skal jeg ha honey blue-eye! (Info og bilde)Jeg så dem på en dyrebutikk for mange måneder siden, første og eneste gang jeg har sett dem, visstnok en ekstremt utrydningstruet art, men utrolig flott liten stimfisk. Jeg kjøpte dem ikke den gangen fordi de kostet 75 kr per stk, og jeg hadde strengt tatt ikke plass til dem heller. Men en dag....

Pacific blue-eye er ganske vanlig, holdes ofte i hagedammer for å kontrollere mygglarver, og i motsetning til mange innførte arter rører de ikke froskeegg eller rumpetroll, så de er det perfekte valget for froskedammer (som er ganske populære).

Men de må skaffes fra andre akvarister eller dyrebutikker, siden det ikke er lov å fange inn noe dyr fra naturen.
Åh dæven!

Den var SKIKKELIG fin! Får vi tak i slike i Norge, tro? Hehe
Ja, ikke sant

Tviler på at du får tak i den i Norge når de er ekstremt sjeldne her i hjemlandet. Hvis du klikker infolinken ser du det bittelille området hvor den finnes naturlig.

Men kanskje noen har eksportert/importert dem til andre land? Mulig det finnes en liten europeisk bestand et eller annet sted
jøye meg, gid jeg hadde bod i australia


God jul
Tviler jeg på du hadde sagt hvis du bodde her Australia er kjempefint sted å bo altså, men import av fisk er strengt regulert, og mange arter er forbudt å importere, og det gjelder spesielt l-maller, men også mange andre arter.
Endelig hjemme igjen Hyggelig å besøke foreldrene til typen, de varter meg opp mer enn både foreldrene og besteforeldrene mine til sammen, men enda hyggeligere å komme hjem

Da jeg fisket ut azolla fra dammen før vi dro tenkte jeg at dette ville jo vært utmerket gjemmested for danioyngel. Og derfor sjekket jeg karene da jeg kom hjem, for jeg tenkte det kanskje ville fulgte med noe yngel. Og joda, i 48 literen svømmer det en danioyngel. Er ikke nyklekket, men har ikke begynt å få striper ennå heller.

Det har blitt så mange av dem i det siste at jeg er ikke sikker på om jeg skal gidde å fore den opp inne eller om jeg bare skal slippe den ut i dammen igjen i morgen. Jeg trenger karet til bettaene i nær fremtid, så det blir nok til at jeg slipper den ut igjen...

Killiyngelen har det bra, og det er en lettelse. Har vært litt bekymret for dem, med ikke-akvarist som har foret dem. Men jeg viste henne hvordan det skulle gjøres, og både yngel og snegler lever, så alt er bra Riktignok en algeoppblomstring i yngelkaret, men det er sikkert fordi sneglene har spist mer enn vanlig = høyere nitrat.

Dammen får jeg ikke sjekket før i morgen, men i alle andre kar ser alt bra ut.
Sjekket dammen i dag tidlig, og den var helt ovegrodd av azolla. Den vokser mye raskere nå enn den gjorde i vinter. Fjerner nok 1-2 kg i uka omtrent.. bildene viser før og etter fjerning.

Så en liten danio sammen med de andre, det er nok en av de jeg slapp ut før vi reiste bort for en uke siden. Godt å se at de overlever og vokser raskt

Var en tur på dyrebutikken i dag. Kjøpte plantegjødsel og sortvannsekstrakt, bare for å finne ut at sistnevnte kun virker på vann som allerede er bløtt. På hardt vann som vi har her, har det ingen virkning, annen enn å gi vannet en 'fin' *kremt* brunfarge.

Fant denne uttalelsen i et forum om produktet jeg kjøpte:

What are you GH and KH and pH on the tank now, or your source water? Adding tannins to hard or alkaline water does not make blackwater (low GH, low KH, many plant tannins and low pH), it only adds tannins to the water. If they use buffers, they should so state, if they use mineral acids, they should so state. The product description states:

"Blackwater Extract contains trace elements, vitamins and extract of peat. It replicates blackwater conditions by creating clear, "natural", Amazon-biotope conditions in the aquarium."

Trace elements do not determine or define blackwater versus other waters. Vitamins certainly do not determine or define blackwater. Peat extracts (primarily tannins and tannic acids) are similar or identical to some materials found in blackwater, but alone they do not determine or define blackwater without somehow lowering GH and KH and TDS of the water, which they will not, repeat will not, do. Amazonian blackwater is not clear in the sense of colorless, it is stained yellow to brown, depending on the levels of the tannins. How any such addition is "natural" completely escapes me. Amazon biotope conditions in blackwater are very low GH, low KH, low TDS, low pH. Adding peat extract to hard alkaline water (high GH/KH/TDS)cannot produce such conditions unless the product is strongly acid and the water is low KH already.

If you wish to peat-extract the water itself before you add it to the tank, that is an entirely different thing than adding a so-called product to the water. It is very difficult to remove calcium, magnesium, carbonate, and bicarbonate from water by adding more material to the water. You need to remove things, not just add some.


Så jeg skal levere det tilbake og be om pengene tilbake. Er ikke sikkert jeg får det, men skader ikke å prøve.

Torv er utelukket etter å ha lest om det, siden jeg da får et pH-ras som jeg ikke har noe kontroll over, og ettersom den 'brukes opp' vil pH stige igjen. Karet brukes også til oppdrett av eplesnegler, og jeg vil ikke ha pH under 7.

Så med mindre noen mener at artene jeg skal ha ikke vil tåle en pH på 7.8, får de akklimatiseres til den.

Kom nettopp på at regnvann har jo som regel lavere pH, så jeg gikk ut og testet dammen, som jo vil bestå mest av regnvann, og resultatet ser du på bilde 3. Hva i all verden sier jeg bare. Er det mulig??
Ser at jeg blir nødt til å kvitte meg med danioer etter hvert. Hvertfall hvis de fortsetter å formere seg i samme tempo som de gjør nå.

Foret nettopp i dammen og så den lille danioen som jeg nevnte i går, og den jaget etter eller annet lite gjennom vannet. Enda en yngel, omtrent samme størrelse som de to som havnet i 48 literen.

Azollaen er nok utmerket gjemmested for disse, men jeg fjerner sannsynligvis en del yngel når jeg fjerner azolla en gang i uka. Bare den lille mengden jeg hentet inn til 48 literen inneholdt 2 stykker.

Har mistet tellingen på hvor mange de er nå. Skal vi se, en yngel da jeg behandlet for hvitprikk, 3 stykker etter behandlingen, 2 i azollaen og en jeg så i dammen i dag + de 4 voksne = 11 danioer. Men for å være realistisk vil det være enda flere yngel i dammen som jeg ikke har sett ennå.

Vet ikke helt hvor jeg skal sette grensen før jeg begynner å gi dem bort. Dammen er 300 liter, så strengt tatt er det vel plass til en rimelig stor stim.

Og siden pH i dammen er så høy vil jeg sannsynligvis sitte igjen med en stim bestående kun av hunner. Men det er først etter at alle 3 hannene har dødd, frem til det vil de formere seg som kaniner...
Killiene la massevis av egg i dag, og jeg er såå fristet til å plukke dem ut.

Så hannen inne i hulen tidligere i dag, og lurte på hva som foregikk. Kikket inn og så en hunn der inne også, og der var det egglegging på gang ja. En time senere så jeg dem der inne igjen.

Litt snodig, for alt jeg har lest om dem sier at de sprer eggene blant planter...

Men jeg kan ikke plukke dem ut uansett, for de vil klekke ganske nøyaktig i det vi reiser bort i en uke, og det er vel ikke spesielt smart gjort..

Sendte også melding til fyren med bettaene for å høre om jeg kan hente dem i morgen, men han er bortreist til i morgen og skulle si ifra om det gikk.
Killiyngelen er ikke så store som de burde være, akkurat som den forrige jeg fostret opp, så jeg mistenker at frysetørkede mygglarver alene ikke gir dem det de trenger.

Så jeg kjøpte noe frossentfor på dyrebutikken i dag. Frosne mygglarver og noe som heter 'community feast' som visstnok inneholder litt av hvert. Var ute etter noe eget yngelfor også, men de hadde ikke noe. Skal kikke etter det neste gang jeg er i nærheten av en dyrebutikk.

Og mens jeg ventet på at hun i dyrebutikken skulle pakke inn frossenforet så jeg en jade eplesnegle (mørk kropp, lyst skall) i det ene karet deres og bestemte meg for å kjøpe den på impuls.

Jeg har jo riktignok mange eplesnegler allerede, og noen av dem er jade. Men de jeg har er litt mer gylne i skallet, mens denne nye er litt brungyllen. Og nytt blod skader jo ingen, alle sneglene jeg har nå er i slekt, og jeg har kun en som er kjønnsmoden.

Kan bli interessante fargevarianter av det

Fyren som vil selge meg bettaer har ikke kontaktet meg igjen, til tross for at han sa han skulle kontakte meg når han kom hjem i dag. Nå er kl 18:24 nyttårsaften, så jeg tviler på at det blir noe henting i dag.
Jeg er nå stolt eier av to Betta persephone og to Betta smaragdina

Han mente han hadde tre persephone, men han fant bare to. Hvis han finner den tredje tar han kontakt, så reiser jeg og henter den også.

I tillegg fikk jeg med tre Darwin red-nose shrimp (Caridina sp. Gulf1), en australsk rekeart. En av dem døde i posen, men de to andre har det bra, så jeg håper de vil formere seg etter hvert.

Fikk også med en klump javamose og en plante jeg ikke husker navnet på.

Smaragdinaene har flyttet inn i 48 literen sammen med rekene, mens persephonene flyttet inn i 22 literen som ble brukt som yngelkar for killiene. Killiyngelen ble flyttet over i killikaret, siden de er mer enn store nok til å bo med de voksne.

Danioyngelen i 48 literen fant jeg ikke, så jeg lot dem bare være. Har sett dem siden jeg puttet smaragdinaene oppi, så det virker som de får være i fred.

Bilde 1 og 2: Persephone
Bilde 3: Reke
Så fine de fiskene er..Er dette små fisk som du kan ha i små kar?
Den reka er jo nydelig...Godt Nyttår forresten...)
Jepp, de er kjempesøte De er bittesmå, rundt 2-3 cm, og så langt har de nesten ikke rørt på seg, de sitter på plantene eller i javamosen. Når de rører seg svømmer de sakte og bedagelig og ser seg rundt, så jeg vil si de passer bra i små kar

De var i samme pose som rekene og smaragdinaene, men ingen av dem viste noe som helst aggresjon mot hverandre eller rekene, så disse er fredelige fisker. (Selgeren hadde dem i kar sammen, og det var også l-maller, to rekearter og en splendens-hunn i karet)

Tror fiskebasen sier 60 liter for disse, men jeg tviler på at det er nødvendig..

Godt nyttår til deg og
Inaktiv bruker
got nytår Mvjgnz og grattis med di vakkre nye fisken dine =
Noen bilder til. Første er den største smaragdinaen som gjemmer seg i en klump javamose. De gjemte seg hele dagen i går, men i dag har de vært ute og svømt rundt sammen.

De to andre bildene er en av persephonene. Disse er fremdeles ekstremt rolige, men så ut til å finne seg til rette raskere enn smaragdinaene. Skal sende inn et av disse til fiskebasen, for bildet de har av persephone er ikke av de beste.

Jeg prøvde å fore begge artene med frysetørkede mygglarver for noen minutter siden (forrige eier har foret dem med flakfor). De bare smakte på dem og viste ikke noe særlig interesse...
Har registrert 22 literen hvor persephonene bor, og tok til og med et bilde. Er først nå jeg har blitt noenlunde fornøyd med hvordan det ser ut oppi der. Måtte vente til plantene vokste seg til litt.

48 literen med smaragdinaene er jeg ikke spesielt fornøyd med ennå, og karet har ikke eget lys, noe som gjør at det er umulig å ta bra bilder av det. Men de kommer nok etter hvert.

Fant også et bilde av en snegle på kameraet mitt, så legger ut det også siden det er en pen snegle Jeg plukket den ut fra killikaret for å flytte over i 48 literen, og tenkte at jeg tar like gjerne et bilde.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap