- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Elins lille hjørne (side 26)
Elins lille hjørne (side 26)
Ja, 4 til hadde vært perfekt. Vil ikke ha så mye mer enn 10 i en 54 liter (grunnflate som en 60 liter) selv om det ikke er annen fisk i karet. Men 10 hadde vært toppers!
Dessuten skal de få en fin rot med skygge under bare jeg finner en som passer. Leter jevnt og trutt, men alle jeg ser er så flate at de ville ikke få noe hulrom under i det hele tatt. Så de må klare seg enn så lenge
Dessuten skal de få en fin rot med skygge under bare jeg finner en som passer. Leter jevnt og trutt, men alle jeg ser er så flate at de ville ikke få noe hulrom under i det hele tatt. Så de må klare seg enn så lenge
Postet 23.09.08 kl 21:59
De to eggene jeg plukket ut er i hvertfall befruktet :p men ingen nye egg har kommet til. Jeg er nå sikker på at jeg avbrøt leken ved å hive nedi en dæsj røde mygglarver. At jeg ikke kunne sjekke før jeg matet! To små egg liksom, det er ikke mye å starte artemiaklekkeriet for... får fóre med mikroorm og håpe at de to digre hunnene snart bestemmer seg for å skvise ut hele ladningen :p
Bare vent å se - den dagen de legger egg, begynner sikkert alle de andre også. Så går jeg fra ingen yngel til plassmangel :p
Bare vent å se - den dagen de legger egg, begynner sikkert alle de andre også. Så går jeg fra ingen yngel til plassmangel :p
Postet 24.09.08 kl 15:56
Postet 24.09.08 kl 18:27
Endret: 24.09.08 kl 18:28
Atropersonatusene stakk frem hodet i dag. Jeg må øve litt med det kameraet her.. tror det egentlig har potensiale, men jeg kan ikke å bruke det riktig. Dessuten blir mange bilder gulaktige når jeg ikke bruker blitz (gudene vet hvorfor). Og bruker jeg blitz - selv om jeg holder kameraet på skrå i forhold til glasset, får jeg bare gjenskinn.
Fikk forresten tak i vrihassel i dag. Blittt så inspirert av å lese om bruken av denne, og tenkte at jeg kan da prøve. Er jo bare å ta den ut om det blir noe krøll. Hvertfall to kar, kanskje tre skal derfor få en liten makeover i løpet av de neste dagene. Har også lagt eikeblader i bløtt, har så lyst på å fylle litt blader i cory-karene... det vil de sette pris på!
Fikk forresten tak i vrihassel i dag. Blittt så inspirert av å lese om bruken av denne, og tenkte at jeg kan da prøve. Er jo bare å ta den ut om det blir noe krøll. Hvertfall to kar, kanskje tre skal derfor få en liten makeover i løpet av de neste dagene. Har også lagt eikeblader i bløtt, har så lyst på å fylle litt blader i cory-karene... det vil de sette pris på!
Postet 24.09.08 kl 21:43
Endret: 24.09.08 kl 21:43
Postet 24.09.08 kl 21:45
Det går veldig bra!! Jeg studerer de hver eneste dag og alle ser ut til å gå bra sammen. Barbene jager hverandre, men jeg ser ikke en eneste fisk med frynsete finner. Er jo litt påpasselig siden sammensetningen er som den er.
Må jo ta med meg kameraet og se om jeg får tatt noen bilder. Ikke enkelt, for de fyker hit og dit hele tiden
Må jo ta med meg kameraet og se om jeg får tatt noen bilder. Ikke enkelt, for de fyker hit og dit hele tiden
Postet 24.09.08 kl 22:11
He-he... Det er litt av et tempo på dem ja Jeg har kjøpt endel Botia på TAMAlna i det siste og de blir like oppgitt hver gang jeg kommer. Jeg skal nemlig ha "den" spesifike fisken, og det kan jo ta sin tid å fange Du får neppe et problem med frynsete finner. Barber er ansett som en ideell tank-kamerat med Botia
Postet 24.09.08 kl 22:17
Nei, barber vs botia er jeg ikke redd for. Men, jeg har tre "etterslengere" fra tidligere gående: en kampfisk hunne og et par dverggurami. Jeg har en backupløsning klar for dem om jeg må, men det ser ikke ut til å være problemer i det hele tatt. Hver art er opptatt med sine egne.
Har tatt noen bilder nå, får se om noen ble såpass så jeg kan legge de ut.
Har tatt noen bilder nå, får se om noen ble såpass så jeg kan legge de ut.
Postet 24.09.08 kl 22:23
Postet 24.09.08 kl 22:25
Jaja, bildene er da i hvert fall ikke gule mer, men.. det er langt igjen :p
Og ikke se på flekkene på glasset hehe. Tok meg ikke tid til å vaske og pusse først (men det burde jeg ha gjort!)
Noen bilder av boiaene. Jeg snakker kanskje ikke så mye om dem her (blir litt mye egg-fokusert innimellom), men jeg nyter synet av disse hver eneste dag. Utrolig underholdning å se på disse. Spesielt når de sover
Og ikke se på flekkene på glasset hehe. Tok meg ikke tid til å vaske og pusse først (men det burde jeg ha gjort!)
Noen bilder av boiaene. Jeg snakker kanskje ikke så mye om dem her (blir litt mye egg-fokusert innimellom), men jeg nyter synet av disse hver eneste dag. Utrolig underholdning å se på disse. Spesielt når de sover
Postet 24.09.08 kl 22:38
Endret: 24.09.08 kl 22:39
Herlige bilder Elin
Spesiellt den ene ser ut til å være skikkelig god og rund. Bare det at du har klart å få bilder av dem i fokus er imponerende. Dette er sky og kjapp fisk! Og ja; er de ikke morsomme når de sover..... kan jo selvsagt skremme livskiten av en akvarist, men det er jo noe av det som gjør dem så morsomme
Spesiellt den ene ser ut til å være skikkelig god og rund. Bare det at du har klart å få bilder av dem i fokus er imponerende. Dette er sky og kjapp fisk! Og ja; er de ikke morsomme når de sover..... kan jo selvsagt skremme livskiten av en akvarist, men det er jo noe av det som gjør dem så morsomme
Postet 24.09.08 kl 22:42
Og her er de tre siste. Må jo vise fram fru kampfisk (hun er egentlig veldig mørk på kroppen, men endret seg litt når alt blitz-lyset begynte å gå av :p). Tror jammen hun er en crowntail også.
Dvergguramihannen er bare nydelig!!
Og til slutt et hvor en barbe snek seg med også. Prøvde å ta bilde av de, men da ble det ingenting. Men når de fikk være "uinvitert linselus" - da gikk det sånn noenlunde :p
Dvergguramihannen er bare nydelig!!
Og til slutt et hvor en barbe snek seg med også. Prøvde å ta bilde av de, men da ble det ingenting. Men når de fikk være "uinvitert linselus" - da gikk det sånn noenlunde :p
Postet 24.09.08 kl 22:42
Endret: 24.09.08 kl 22:44
tenderHerlige bilder Elin :) Spesiellt den ene ser ut til å være skikkelig god og rund.
Takk
Jeg har jo 4 stykker, og av disse er en mindre enn de tre andre. De tre "store" er gode og runde, men minstemann er litt tynn og har vært det hele tiden. Jeg følger med til de har spist opp maten, og han får i seg bra minsten også, så det er kanskje naturlige variasjoner. Vet ikke helt om de har vokst noe særlig, men de har i alle fall matlyst som ulver når mygglarvene går inn for landing
Postet 24.09.08 kl 22:47
Som med alle levende vesener er det naturlige variasjoner. Men 1 av 3 Botia har en eller annen form for skinny disease. Dette ser man ikke på hvor mye de spiser, da "syke" botia spiser like mye som de friske. Selv måtte jeg flytte min ene pakistaner til et karantene-kar da jeg så at den vokste mye mindre enn de andre. Bare følg med en stund fremover. Disse fiskene skal nomalt vokse ganske fort. Det beste tegnet på om noe er galt er når du begynner å se skjelettet markant på siden av fisken. (jeg snakker ikke om det naturlige benet som synes til enhver tid på unge Botia)
Postet 24.09.08 kl 22:52
Nei gud, skjellet?! Den er ikke så tynn, altså :o Bare mindre og uten den kulemagen de andre har.
Har jo lest om skinny disease, men ikke tenkt på det slik før. Skal følge med litt ekstra, og vurdere å ta småtten ut til karantene om jeg synes det ser litt skummelt ut. Men jeg tror ikke det er det som er greia her altså.
Skal ta linjalen og se om jeg får målt de snart, og se om de har vokst. Er noe med det at man sitter med nesa i glassruta hver dag. Synes liksom ikke så godt da...
Har jo lest om skinny disease, men ikke tenkt på det slik før. Skal følge med litt ekstra, og vurdere å ta småtten ut til karantene om jeg synes det ser litt skummelt ut. Men jeg tror ikke det er det som er greia her altså.
Skal ta linjalen og se om jeg får målt de snart, og se om de har vokst. Er noe med det at man sitter med nesa i glassruta hver dag. Synes liksom ikke så godt da...
Postet 24.09.08 kl 22:56
Postet 24.09.08 kl 23:01
Postet 24.09.08 kl 23:07
Postet 24.09.08 kl 23:08
Det er FREDAG!! Synd det går så fort frem til mandag hehe.
Nå har jeg nistirret på disse botiaene mine, og konklusjonen må være at den lille ikke er syk. Den er liksom ikke sykelig tynn, den er bare mindre (både i lengde og bredde) enn de tre andre. Men proposjonene dens er jo riktig, om det gir mening. Så da avventer jeg hvertfall, men skal ha det i bakhodet
Ingen flere egg enda heller. I dag er det dags for å sjekke eggmoppen hos Prosjekt Gertrud(ae). Har egentlig bestemt meg for å bruke flere eggmopper og heller ta ut hele greia og legge i en klekketank. Jeg klarer nemlig ikke å se noen egg, men har funnet ut at det trenger ikke bety at de ikke finnes. Så - for å være sikker tar jeg ut hele greia og fikser det på den måten. Så får jeg se om det kommer noen yngel etter hvert
Ellers har jeg lagt eikeløv i bløtt for et par dager siden, så i løpet av helga skal jeg fikse opp noen av plantene og putte i eikeløv i karene.
Nå har jeg nistirret på disse botiaene mine, og konklusjonen må være at den lille ikke er syk. Den er liksom ikke sykelig tynn, den er bare mindre (både i lengde og bredde) enn de tre andre. Men proposjonene dens er jo riktig, om det gir mening. Så da avventer jeg hvertfall, men skal ha det i bakhodet
Ingen flere egg enda heller. I dag er det dags for å sjekke eggmoppen hos Prosjekt Gertrud(ae). Har egentlig bestemt meg for å bruke flere eggmopper og heller ta ut hele greia og legge i en klekketank. Jeg klarer nemlig ikke å se noen egg, men har funnet ut at det trenger ikke bety at de ikke finnes. Så - for å være sikker tar jeg ut hele greia og fikser det på den måten. Så får jeg se om det kommer noen yngel etter hvert
Ellers har jeg lagt eikeløv i bløtt for et par dager siden, så i løpet av helga skal jeg fikse opp noen av plantene og putte i eikeløv i karene.
Postet 26.09.08 kl 17:37
Postet 26.09.08 kl 18:38