Sølvi sine coryer og litt til :) (side 26)

Da har det blitt litt ommøbleringer i diverse kar
Sterbaiene er jo nå kommet i 180 literen ,så da fikk sp.Black overta dette karet ,et 6 kantet 64 liters kar så da fikk disse mer plass også . `
Videre tok jeg CW023 ,orange laserne over i 54 literen som de svarte hadde gått i. Her har jeg skiftet ut tetratec-filteret med Sera F 400 ,en yngelsikker pumpe .Har ingen erfaring med disse filtrene så håper det fungerer greit .
Disse la egg igjen i går så måtte vente til de var ferdig før jeg kunne flytte de
Ser det ble endel hvite egg ,men ca 20 fine egg ser det ut til å være . De må forresten være utrolig hardføre disse yngelen for jeg fant 3 stk. i foreldrekaret da de ble flyttet og det har vært kaldtvannsbytter og endringer i ph . Så av og til ser det ut til at yngel tåler all verden og enkelte ganger ingenting.

Red laserne (CW010), kom da over i CW023 sitt kar etter å ha gått sammen med Sterbaiène i et altfor lite kar for så mange fisker. Ser det er litt aktivitet nå ,så kanskje det skjer noe der.Det er lenge siden de la egg nå ,men har jo heller ikke lagt forholdene til rette .

Legger ved bilde av Sp.black yngel som er hhv.2 og 3 dager gammel. Skrev tidligere at det ikke så ut til å være så mange befruktete egg men 50++ ser det ut til å være likevel

Så CW023 yngel som nå har passert 2 uker og som vokser godt.De er utrolig vanskelig å se da de er så lyse og det er biltemasand i karet. Forer derfor mest med most discusbits for da ser jeg ihvertfall de røde magene

Et bilde av en liten yngel i foreldrekaret .
Hei den rotala macrandraen kjøpte har stått i mitt kar i flere måneder uten co2, den vokser selv om man ikkje har co2 men bladene blir mer oransj med co2, uten blir bladene nesten helt grønne på oppsiden
Har nok skrevet micranda på posen men den heter egentlig macrandra
Ok ,får bare se hvordan det går med de

I dag har jeg ellers vært å kjøpt fisker til 180 literen .Det ble 4 honning-guramier ,2 hanner og 2 hunner som jeg håper danner par ,2 sommerfuglciklider som jeg selvfølgelig håper er 1 han og 1 hun Videre 20 stk. rødmunnstetraer som stimer noe sinnsykt .Mulig jeg blir lei denne aktiviteten etter en stung, men det vil tiden vise ,flotte er de i allefall.
Så nå er det liv og røre der . Tror Sterbaiene ble litt overrasket for de er helt i fyr og flamme Har jo latt de gå alene nå en stund i håp om at de skulle legge egg før det ble selskapskar og sjansene vesentlig redusert . Men den gang ei ,nå får jeg se om det blir noe mer enn bare hyperaktivitet over nye innboere .

Perleguramiene får komme senere ,de hadde ikke noen fine inne nå ,så de får vente. Hadde uansett ikke puttet mer i karet på en gang .Er vel egentlig litt på kanten dette og så må vel følge med en tid fremover.
Hei sølvi.

Har selv kommet hjem med nye fisker i dag. Fire stykk apistogramma agassizii, en hann og tre hunner som går i 63 liter'n som er min "datters" akvarie. Hun sier "det er mitt og mine fisker"

Venter dessuten på seks "trøndere" av hypancistrus sp. L066 som skal i 180 liter'n.

Noe annet som overrasket meg i kveld var at i artskaret for mine l134 maller oppdaget jeg to av dem i samme hule

Mvh
Kai fra nettakvariet.
Det er noen flotte kar du har, og så fine Cory.Har selv anskaffet meg følgende Cory :
Corydoras Black
Corydoras Orange Laser
Corydoras Adolfoi
Corydoras aeneus, albino
Corydoras aeneus
Corydoras paleatus

Etter å ha studert disse over en stund, er jeg blitt veldig fasinert av disse.
Har også inne et bud på en lekgruppe på 10 stk Corydoras Sterbai, håper jeg får tilslag
KRB
Hei sølvi. Har selv kommet hjem med nye fisker i dag. Fire stykk apistogramma agassizii, en hann og tre hunner som går i 63 liter'n som er min "datters" akvarie. Hun sier "det er mitt og mine fisker":-) Venter dessuten på seks "trøndere" av hypancistrus sp. L066 som skal i 180 liter'n. Noe annet som overrasket meg i kveld var at i artskaret for mine l134 maller oppdaget jeg to av dem i samme hule:-) Mvh Kai fra nettakvariet.

Hei Kai og takk for sist ,hyggelig å trffe deg selv om det alltid blir litt liten tid til snakk .

Flotte apistoer din datter har "fått"

Så det ble flere maller på deg

Krysser fingrene for at det skjer noe mer i hulen da ,det hadde jo vært noe
Kjetil Hagen
Det er noen flotte kar du har, og så fine Cory.Har selv anskaffet meg følgende Cory : Corydoras Black Corydoras Orange Laser Corydoras Adolfoi Corydoras aeneus, albino Corydoras aeneus Corydoras paleatus Etter å ha studert disse over en stund, er jeg blitt veldig fasinert av disse. Har også inne et bud på en lekgruppe på 10 stk Corydoras Sterbai, håper jeg får tilslag

Hei Kjetil og takk skal du ha
Ser ut til at du har fått deg en flott samling coryer du også.Ser ut til at det er en tråd jeg har gått glipp av,det må rettes på

Hadde Adolfoi en gang jeg og ,angrer i dag på at jeg solgte de ,utrolig flotte coryer.
Sterbaiène er jo bare noe for seg selv så håper du får tak i de. Mine er helt i hundre for øyeblikket men tror neppe det skjer noe mer dessverre.

Sp.black la egg i går igjen men tok de ikke ut denne gangen. Ser ikke ut til at så mange egg er blitt spist så håper de kan vokse opp med foreldrene denne gangen. Har en modifisert Fluval3+ pumpe så den er rimelig yngelsikker.
Sølvi Gullaksen
Hei Kai og takk for sist ,hyggelig å trffe deg selv om det alltid blir litt liten tid til snakk . Flotte apistoer din datter har "fått" :) Så det ble flere maller på deg :) Krysser fingrene for at det skjer noe mer i hulen da ,det hadde jo vært noe :)

Flere jo bedre sies det

Joda yngel på l134 ville ha gledet meg voldsomt, og kanskje andre også om jeg hadde kunnet solgt noen på auksjonen deres til høsten
Hadde neimen ikke vært dumt det

Maller er alltid aktuellt å ta med på auksjoner.
Sølvi Gullaksen
Hadde neimen ikke vært dumt det :) Maller er alltid aktuellt å ta med på auksjoner.

Interessen for maller er heldigvis økende ettersom det blir flere og flere dyktige akvarister som dretter mange forskjellige L-maller .
Bare så synd at mange maller ikke får de optimale forhold de krever for å få et langt og lykkelig liv i akvariet til glede for akvaristen og alle andre som blir fasinert.

Dette gjelder like mye for all fisk, men siden jeg har en forkjærlighet for L-maller blir det spesielt dem jeg tenker på.

Satt nesten en time i kveld foran 180 l med moonlighten tent og studerte bla mine to baryancistrus sp. l177 der de lå på røttene med utspilt ryggfinne og beitet. Sjelden har jeg sett begge to ute fra sine skulesteder samtidig og så nært hverandre.
Veksten på dem er jeg godt fornøyd med. Siden jeg kjøpte dem i fjord sommer, har de nesten fordoblet seg på lengden til 10-12 cm. De er også blitt mye kraftigere og fått mer markerte prikker i stekere gulorange farger.

Skal prøve å få tatt noen gode bilder av dem for det er noe helt spesielt med disse

Dette er de eneste fiskene både samboeren og datteren min synes er fantastisk fine, og jeg er helt enig
Bilder må til vet du
Sikkert lurt med det lyset ,de kommer vel mer frem da antar jeg i dempet belysning ?

Hadde noen Monte Douradoer for noen år siden og de var faktisk ganske mye fremme ,synes det var noen flotte mallerMen min hovedinteresse gikk som du sikkert har fått med deg over til corydoraser .Men synes fremdeles veldig mange L-maller er utrolig flotte .

Hehe må le av meg selv Skulle bytte vann i 110 literen med cory-ungdommene i sted og ble stående å se inn i karet .Hva i alle dager er det for noe borte i hjørnet ,fullt av skum ? Hvor i alle dager kommer det i fra tenkte jeg. Så omsider gikk det et lys opp for meg ,jeg har jo kampfisk i dette karet ,den hadde laget seg et fint skumrede i hjørnet

Ellers fikk sp.black yngelen komme over i et 20 liters kar i dag . Liker det ikke så veldig godt egentlig for mister jo kontrollen på de på den måten .Men har ikke tid og ork til å ha flere plastbokser som skal skiftes vann på hver da, så da må det bare bli sånn.
Har en boks nå med egg/nyklekket yngel med CW023 så det får holde.De skal få gå der til de har blitt noen dager gamle og spiser skikkelig så blir de flyttet også .

Ser der har minket på de eldre CW023 yngelen dessverre.Har vel ikke vært flink nok med vannbytter i det siste
Hvor ofte bytter du vann på Cory yngel og bytter du 100 % ?
Når det gjelder yngel i BBT (barbunntank) så skifter jeg en til to ganger om dagen.Går de i innredet kar med pumpe så blir det 1 i uken.Dette er kanskje for skjeldent, men igjen tid og krefter setter stopper for oftere. Stort sett går dette greit men ser at hvis jeg ikke er flink nok så blir det frafall.Det blir jo endel foring og avfallstoffer i yngelkar så det sier seg vel gjerne selv.

Neiiiii,den ene sommerfugl-cikliden er død
Var kanskje ikke helt uventet men dog.Så i posen da jeg kom hjem med de at de hadde stor gjelleaktivitet, men tenkte det var på grunn av stress .Men det ga seg ikke og nå i kveld var som sagt den ene død. Den andre sliter litt fremdeles men håper det går bra med den .Tok et vannbytte for sikkerhets skyld selv om kroppen streiker til tusen i kveld. Det er forresten ikke noe galt med vannkvaliteten ,ingen nitritutslag .Så hvorfor er ikke godt å si .
Den ser litt bedre ut i dag heldigvis. Synes den er litt spesiell ,den ble kalt for en slørhalevariant ,altså med lengre finner enn normalt .

Legger ved et par bilder ,er litt mer liv oppi her nå
Sterbaiène koser seg i hvertfall
Tilfeldig bekjentskap
© Jo Stenersen
Reklame for plussmedlemskap