Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 26)

Hilken bok er dette? Har søkt på Amazon og fått mange treff med samme tittel..
Mariflyfly
Sitte nå å studerer min nyeste bok. "Malawi cichlids".. Wow for en bok. Alle typer er nevnt med bilder av både hunn og hann. To sider lesing så to sider bilder. Absolutt å anbefale. Har funnet mye rart her. Ene fisken min viste seg å være mer "skjelden" enn jeg visste... lol Tror den tar for seg alt og alle.... Kom med ett navn så skal vi teste den ut...

Det er kanskje ikke så lett å uttale seg om hvilken bok det er, når jeg glemmer sitatet! hehe..
Hvis det er siste utgave av malawileksikonet laget av Ad Konings du snakker om er denne boka rå. Ad Konings var en malawiguru som har ære for oppdagelse av mange arter i malawisjøen. Desverre gikk han bort for ett par år siden. Boka er ute i "4.edition". Har denne selv.

ANBEFALES!!!

Priser på fisk fra private oppdrett.
Når det gjelder handel av fisk fra privatpersoner betaler jeg gjerne mer kroner for en art der eier vet opprinnelig lokasjon arten er fra.
Eks er en L.Caeruleus (Golden) mer verdt i pris dersom den kommer fra eks Lions Cove fremfor bare en Golden mix.

Når jeg ser etter nye arter i annonsene plukker jeg ut de annonser der lokasjoner er oppført bak artsnavnene, det meste annet er uinnterressant. Sånn har jeg blitt med tiden, mest fordi det ofte er viktige forskjeller på samme art fra forskjellig lokasjon. Er man da usikker på hvilken lokasjon en art tilhører, er det ofte vanskelig å finne ut om den bestemte art. Og dette gir grunnlaget for hvor mye jeg personlig synes fisk er verdt.

akvafil
Hvis det er siste utgave av malawileksikonet laget av Ad Konings du snakker om er denne boka rå. Ad Konings var en malawiguru som har ære for oppdagelse av mange arter i malawisjøen. Desverre gikk han bort for ett par år siden. Boka er ute i "4.edition". Har denne selv. :) ANBEFALES!!!

Må rette på deg litt.
Ad Konings var nylig i Oslo og holdt et foredrag på OAK i mars i år. Han signert også boka si til meg.
Ops, blanda litt der ja.
Ja Ad Koning virket veldig levende når jeg pratet med han på treffet, hehe. Jeg fikk og signert bøkene mine. Men Stuart Grant har desverre gått bort. Synd for jeg hadde håpet på og treffe han. Skal til Malawi med Alf Ole Bull Tornøe neste år. Det blir bare helt topp.
Roy Fredrik Pedersen
.... Skal til Malawi med Alf Ole Bull Tornøe neste år. Det blir bare helt topp.

Hei Roy. Vet dere når tid dere skal ned dit? Vi skal også en tur til Tanganyikasjøen ved Påsketid. Det er den tiden sjøen er snillest, sier de.
Hvor mye koster en slik tur med reise og opphold til malawisjøen? (ca)
Skal se om ikke jeg får skaffet meg den boken

Jeg er forresten ny her, har kanskje ikke presentert meg her i denne tråden, men har opprettet et par andre tråder her inne.
Er 27 år, fra Bergen og har akkurat gitt akvariet mitt en real oppussing (375L).
Les mer om det i tråden min her: http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1003&thread_id=56398

Har disse typene i karet mitt:
- 5 golden
- 3 Frontosa
- 4 Hongi
- 3 Maingano

og 1 Livingstonii, men den skal inn i butikken igjen i dag, fordi den er så glupsk og spiser de andre som er mindre. Det er jo heller ikke ideelt å ha en art med kun 1 stk, og jeg tror ikke jeg skal ha flere ulike arter nå.
Jeg har også noen algespisere (ancistrus, vanlig type) og to praktbotiaer. Noen synes kanskje sistnevnte er en rar kombinasjon med Malawi, men de fungerer faktisk veldig godt sammen! Jeg har i tillegg hatt dem i mange år, helt siden jeg startet med akvarie, så jeg har ikke hjerte til å kvitte meg med dem heller
Har dere sett denne? Kunne tenkt meg å vært der å sett litt..

Dato for Malawi turen er ikke satt enda, men det blir tur. Snakket med Alf-Ole og han sier en sånn tur kommer på rundt 20000 kroner.
Noen som vet sånn ca hvor store Copadichromis borleyi hannene er før de farger ut? Jeg har 4 stk der de største er ca 6 cm, og den ene har i rett lys litt blåskjær på gjellene, men egentlig ligner alle på hunnfisk.
Ved 6 cm størrelse bør en av de markere seg tydelig som alfa-hanne med fargeforskjell og adferd. Godt mulig der bare er hunner ja.
T Knutsen
den ene har i rett lys litt blåskjær på gjellene, men egentlig ligner alle på hunnfisk.

Her ser du en Aulonocara-hue med det samme blåskjæret som du nevner.

[External Image]
Aha, da er det vel bare hunner. Trodde ikke hunnene fikk blåskjær i ansiktet. Takk for svar
Fikk vist svar på dette fra fiskene selv! Den ene Borleyi'en tygger som bare det nå, så går sterkt ut ifra at det må være en han-fisk der! Mest sansynlig den som har begynt å få blåskjær i ansiktet. Den er også litt mørkere på resten av kroppen enn de andre.
Typisk Borleyi visst? Mine har lurt meg også.
Først hadde jeg 1 + 2. Kjøpte to hunner til så de ble 1 + 4, men etter en stund viste det seg at de var 3 + 2. Gir bort de to minste hannene og var fornøyd med 1 + 2 igjen. Den minste hua spyttet yngel en gang, men jeg var for sen til å få tak i de.
Så drepte de hannen, og den største hua farget ut og viste seg å være en hanne.
Den minste hua fikk også hann-farger, men beholdt de røde finnene. Den ble avlivet nettopp pga en øyeskade.
Så nå sitter jeg igjen med bare en Borleyi: En stor hanne som egentlig skulle være hunne, og ingen yngel... Om ikke lenge havner den i et kar i Trondheim.
Hehe, litt av et opplegg!

Var jeg som snakket med deg på mail ang. å kjøpe den hos Ragnar. Men ser ut til at jeg klarer meg med det jeg har!
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Tellefsen
Reklame for plussmedlemskap