- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 26)
Tropheus tråd (side 26)
Jeg syns heller ikke den innredningen til Mari ser dårlig ut.. Jeg personlig ville vel bygd steinformasjonene så høye som mulig, så fiskene mister "line of sight".. Nå fikk ikke jeg med meg at det var ubwariene dine som hadde frafall.. Jeg har som tidligere nevt hatt denne varianten selv.. 25 stk ble til en i løpet av en måneds tid.. I ettertid ser jeg at det var alt for mye stein i karet til en såpass aggresiv variant som ubwarien, og størrelsen på gruppen burde ha vært høyere!
Det hadde vært deilig med en 100% sikker kur for all sykdom hos fiskene våre, men da hadde det vært alt for mange troffeholdere
Det hadde vært deilig med en 100% sikker kur for all sykdom hos fiskene våre, men da hadde det vært alt for mange troffeholdere
Postet 22.04.09 kl 11:41
Kristian HennigDet hadde vært deilig med en 100% sikker kur for all sykdom hos fiskene våre, men da hadde det vært alt for mange troffeholdere;)
Sannsynligvis så er vi troffeholdere mennesker som liker litt spenning og adrenalin i hverdagen.
Tropheusene er: vakre, svindyre og kan dø når som helst.
Så en tropheusholder er risikosportens svar innen akvaristikken
Da har Kristian konstatert at ubwari er en veldig aggressiv art. Maryflyfly, du var litt uheldig med ditt første troffe innkjøp. "gjort er gjort - og elg er elg" som vi sier i nord. Nå har hun de fiskene, og hvis endring av innredning kan hjelpe - så gi henne gode råd. Jeg er rådløs, bortsett fra at jeg ville fjernet de fleste steinene og lagt de litt annerledes, kanskje det minsker litt av aggressjonen? men hva vet jeg? jeg hakke peiling, jeg bare lufter mine tanker fordi jeg ønsker at Mariflyfly skal være en happy troffeholder og håper så inderlig at hun ikke gir opp hele greia i sin frustrasjon.
Postet 22.04.09 kl 12:14
Endret: 22.04.09 kl 19:20
vi har jo hatt red cheeks og canarycheeks det kan bare plutselig si pang for disse fiskene, har lest om mange som har hatt redcheeks der de hadde 30 og satt igjen med noen få pga at det kan klikke for den dominante hannen, i fjor sommer skulle vi kjøpe 50 red cheeks men noen dager før vi skulle hente de hadde en hanne gått fullstendig amok i karet. så vi fikk moliro i stede
men du ser når en fisk har klikka de er oppspist i finner og store sår på seg.
alle fisker fra brichardi er litt hissige, det er bare gøy det utfordring og holde de derfro kommer det 30 stk canarycheeks hit igjen om en liten uke
for å si det slik petroene er ikke det skvett bedre, mistet ei hu helt banket til det ugjenkjennelige på 3 timer. klarte ikke redde henne dsv, en hanne går i eget kar han ble banket mye. går nå med livuaene og lever livet glade dager uten bekymringer.
jeg tror ikke maryflyfly skal forandre på noen ting, jeg har fått bilder av fiskene hennes og kan si at det ikke er slossing som tar fiskene hennes, de er tynne og spiser ikke, (banan fisk) (de er kjempe tynne i hode)mye heller mot sykdom dsv i dette tilfellet. men hva er vanskelig og virker rett og slett som de sulter seg til døde kan jo være maten forstoppelse, osv.
jeg ville kuttet ut granulat gitt de ren osi flakfor, sett hva som har skjedd da kan være maten at bitene er for store setter seg i tarmen osv.
men du ser når en fisk har klikka de er oppspist i finner og store sår på seg.
alle fisker fra brichardi er litt hissige, det er bare gøy det utfordring og holde de derfro kommer det 30 stk canarycheeks hit igjen om en liten uke
for å si det slik petroene er ikke det skvett bedre, mistet ei hu helt banket til det ugjenkjennelige på 3 timer. klarte ikke redde henne dsv, en hanne går i eget kar han ble banket mye. går nå med livuaene og lever livet glade dager uten bekymringer.
jeg tror ikke maryflyfly skal forandre på noen ting, jeg har fått bilder av fiskene hennes og kan si at det ikke er slossing som tar fiskene hennes, de er tynne og spiser ikke, (banan fisk) (de er kjempe tynne i hode)mye heller mot sykdom dsv i dette tilfellet. men hva er vanskelig og virker rett og slett som de sulter seg til døde kan jo være maten forstoppelse, osv.
jeg ville kuttet ut granulat gitt de ren osi flakfor, sett hva som har skjedd da kan være maten at bitene er for store setter seg i tarmen osv.
Postet 22.04.09 kl 12:52
Evolutionjeg personlig synes og etter mine erfaringer at mariflyfly har ett bra oppsett til troffer. med tanke på overlevelse til yngler osv.
Det er relativt enkelt å lage steder der hvor yngel kan gjemme seg, uten at det skal gå utover miljøet til de voksne. En tropehus er ikke bare en tropheus (det vet du jo, men jeg sier det allikavel). Noen er lite aggressive, andre er mega aggressive. Jeg tror at innredningen i karet har mer å si enn mange er klar over, og det som passer for DEN arten, passer kanskje ikke for en annen art. Så man må prøve seg frem, og tilegne seg så mye info som mulig om den arten en har. Jeg mener fortsatt at Mariflyfly skulle prøve å områkkere litt i karet med tanke på at hun har en av de mest aggresive artene av tropheus.
Jeg sier "jeg mener", jeg er ikke verdens mest erfarne og kommer selvfølgelig aldri til å bli det Jeg lufter bare mine tanker fordi jeg er begynt å bli bekymret for mariflyfly og er bekymret for at det blir så ille at hun gir opp troffer. Og det ville være veldig synd synes jeg.
Leste du den lenken jeg la ut her om dagen om 10 tips for å holde friske tropheus? Jeg bare tenker på den hannen du sier som gikk beserk. Der sto det faktisk at hvis en dominant hann blir slik så kan en gi han "time out", eller skammekroken på godt norsk. Ha han i et fiskenett noen dager. Så får han sitte der å tenke over hva han egentlig har gjort - haha - jeg måtte drege på smilebåndet da jeg leste det, men mulig at det faktisk funker hvis en dominant hann går bananas. Miljøet og han vil endre seg i løpet av de dagene han tilbringer i "straffebingen"
Postet 22.04.09 kl 12:58
Endret: 22.04.09 kl 19:21
2neliseMiljøet og han vil endre seg i løpet av de dagene han tilbringer i "straffebingen" ;-)
hehe...tviler på at fiskene sitter å skammer seg over hva han har gjort!
Han vi skulle kjøpe red cheeksene av er vel en av sveriges mest erfarne troffeholdere. Total utrydding kan skje meget fort. Da vi holdt red cheeks, flyttet vi de til en 450 liter med null innredning. Likevel ble det erklært krig i karet. En gruppe kan være harmonisk i et kar. Flytter du samme gruppen til et annet kan kan det bli full krig.
Postet 22.04.09 kl 13:12
Endret: 22.04.09 kl 19:22
2neliseJeg sier "jeg mener", jeg er ikke verdens mest erfarne og kommer selvfølgelig aldri til å bli det ;) Jeg lufter bare mine tanker fordi jeg er begynt å bli bekymret for mariflyfly og er bekymret for at det blir så ille at hun gir opp troffer. Og det ville være veldig synd synes jeg.
Jeg kommer IKKE til å gi meg med troffer...
Er ikke noe gøy når så mange dør, men har ikke gitt opp håpet. Var litt frustrest her den andre dagen , men det var jo også fordi jeg hadde lekasje i hele kjelleren påga en slange som hadde hoppet av...
Har jo moliro gruppen i samme kar der har jeg ikke hatt frafall.
Vurderer å skaffe en gruppe til... golden kazumba... I eget kar selvsagt...
Men venter litt og ser.
Har en "sprekkeferdig" hunne som har tygger i over 3 uker. Så hun spytter nok en av dagene. Gleder meg til å se hvordan det går..om de blir direkte mat for de andre eller om de klarer å overleve.
Har 5 yngel i ett annet kar, som skal få vokse seg store og gode..
Fikk noe spirulina av Vidar alfei, er det Osi Vidar?
Er det noe jeg kan gi de. Fikk det for å lage rekemix...
Postet 22.04.09 kl 13:27
Endret: 22.04.09 kl 19:24
Vibsihehe...tviler på at fiskene sitter å skammer seg over hva han har gjort! Han vi skulle kjøpe red cheeksene av er vel en av sveriges mest erfarne troffeholdere.
Den side kommentaren var ment for å gjøre det litt humorisktisk. Selvfølgelig kan ikke fisker tenke slik som oss mennesker og har ikke evne til empati og skam over det de har gjort Troffemiljøet i Sverige er jo større enn i Norge, men hvis jeg kom med en anbefaling, la oss ta KUN ET EKSEMPEL her nå, sa til mariflyfly som venter yngel hvert straks at jeg anbefaler henne å fore opp troffeynglene med artemia. Hva hadde du sagt da? Hvordan hadde du reagert på det? ( jeg er bare nyskjerrig)
Postet 22.04.09 kl 13:45
Postet 22.04.09 kl 13:48
MariflyflyLER jeg hadde ivertfall reagert... Hm.. kanskje jeg skal prøve det... *LER
Nå var det ikke rettet mot deg kjære Marianne, og vel - jeg ville nok ikke anbefale det til deg nei, det tør jeg rett og slett ikke. Men jeg vet at erfarne profesjonelle troffe oppdrettere i Sverige gjør nettopp det. Ynglene vokser fortere og tarmsystemet demmes tåler mer enn de voksne.
Jeg kommer IKKE til å fortelle hvor jeg har kildene mine ifra, NEI. så hagler det pepper nå så får jeg bare dukke så godt jeg kan. Jeg tar det på min kappe fordi jeg la det ut her. Men det er faktisk sant.
Når det er sagt, jeg ville ikke tørre det, men nå er ikke jeg en profesjonell som oppdretter som de i Sverige )
Postet 22.04.09 kl 13:58
Endret: 22.04.09 kl 19:26
Postet 22.04.09 kl 14:00
OSI er vel det beste? Har ikke mariflyfly brukt det? mener jeg har lest det et sted. Jeg fikk min OSI forsyning i går først, var post stemplet fra England den 16 februar. Gudene må vite hva som har skjedd, den OSI yngelforet fikk jeg etter noen få dager. Jeg bestilte mer OSI spirulina i går da jeg fikk pakka. Selger kontaktet meg for å høre om jeg hadde fått første forsyningen, han var visst like bekymret som meg for at den kom på avveie. Vel, nå har jeg fått den + bestilt mere.
Apropos OSI: Krizoo, som er min lokale dyrebutikk har forhandlet OSI tidligere men kuttet det ut da leverandøren alltid var utsolgt og de ble lei av å ikke få tak i nytt fòr. Jeg ser på den danske nettsiden at de er utsolgt, har vært det en stund nå. Den engleske butikken har, og jeg bestiller der ifra. OSI er, iflg min lokale fiskebutikk et meget populært fòr i europa og dermed er de så ofte utsolgt.
denne bestilte jeg to av: Metro aquarium treatment, blir tilsammen ca 200 gr. D*ven håper dere ikke sier nå at "å nei den der funker ikke, du må ha noe annet", da gir jeg opp *sukk*
-------------------------------
Directions For Use:
As A Bath: As a bath treatment for external metronidazole-susceptible, microbial diseases of marine and freshwater aquarium and pond fishes (e.g. hole-in-the-head and lateral line), use 1 capful (~9.7g) per 10 gallons of water. A partial or complete water change should be made just prior to beginning treatment and every 24 hours thereafter, followed by re-treatment. Any water used should first be conditioned with ULTIMATE® or a combination of Liquid Buffered ClorAm-X® and Stress-X™ to remove ammonia, chlorine and chloramines. Repeat the treatment every 24 hours for 5 to 7 days or until mortalities cease or healing of leasions occurs. If improvement is not noted within three (3) days, discontinue treatment and consider other therapy.
Oral Treatment For Fish: For systemic (internal) infections, Metro+™ can be fed mixed with fish food.
Apropos OSI: Krizoo, som er min lokale dyrebutikk har forhandlet OSI tidligere men kuttet det ut da leverandøren alltid var utsolgt og de ble lei av å ikke få tak i nytt fòr. Jeg ser på den danske nettsiden at de er utsolgt, har vært det en stund nå. Den engleske butikken har, og jeg bestiller der ifra. OSI er, iflg min lokale fiskebutikk et meget populært fòr i europa og dermed er de så ofte utsolgt.
denne bestilte jeg to av: Metro aquarium treatment, blir tilsammen ca 200 gr. D*ven håper dere ikke sier nå at "å nei den der funker ikke, du må ha noe annet", da gir jeg opp *sukk*
-------------------------------
Directions For Use:
As A Bath: As a bath treatment for external metronidazole-susceptible, microbial diseases of marine and freshwater aquarium and pond fishes (e.g. hole-in-the-head and lateral line), use 1 capful (~9.7g) per 10 gallons of water. A partial or complete water change should be made just prior to beginning treatment and every 24 hours thereafter, followed by re-treatment. Any water used should first be conditioned with ULTIMATE® or a combination of Liquid Buffered ClorAm-X® and Stress-X™ to remove ammonia, chlorine and chloramines. Repeat the treatment every 24 hours for 5 to 7 days or until mortalities cease or healing of leasions occurs. If improvement is not noted within three (3) days, discontinue treatment and consider other therapy.
Oral Treatment For Fish: For systemic (internal) infections, Metro+™ can be fed mixed with fish food.
Postet 22.04.09 kl 15:04
Endret: 22.04.09 kl 19:35
hu bruker ikke OSI nei, etter det jeg veit. bruker hu noe granulat. men bruker hu tropical forte er jo den like god. og dsv like dyr
på unimati. så har de masse OSI inne. bare 200gr boksene de ikke har.
ellers så send en mail til han får du kjøpe så mange kilo du vil,
1kg OSI i sverige koste 798 svenske kroner
metro med kombinasjon av medesin som innholder nufripirinol som f.eks aquafuranol, aquamor 1. skal vist være en meget bra kur i følge våre tyskevenner på nette, noe de har hatt stor lykke med, les ett innlegg linda linket til her for ikke så alt for lenge siden.
på unimati. så har de masse OSI inne. bare 200gr boksene de ikke har.
ellers så send en mail til han får du kjøpe så mange kilo du vil,
1kg OSI i sverige koste 798 svenske kroner
metro med kombinasjon av medesin som innholder nufripirinol som f.eks aquafuranol, aquamor 1. skal vist være en meget bra kur i følge våre tyskevenner på nette, noe de har hatt stor lykke med, les ett innlegg linda linket til her for ikke så alt for lenge siden.
Postet 22.04.09 kl 16:56
Tropheus bloat artikkelen
Og jeg legger den gjerne ut igjen.
Tropheus keeping and an experience in Bloat treatment
by Javier Suarez Santana 1998
Tropheus keeping and an experience in Bloat treatment
by Javier Suarez Santana 1998
Postet 22.04.09 kl 17:05
Postet 22.04.09 kl 17:18
Endret: 22.04.09 kl 19:36
vi har hatt super flott vær i snart 14 dager hahahahaha,.
uansett så har jeg sagt dette så mange ganger til deg, at vist du ikke har fått det med deg så kan jeg ikke hjelpe deg,
nå må du begyne og lese innleggene i sin helhet og hva det blir sagt og til informason det blir linket til. kan du lese det inlegget det er linket til? der står det det du skal gjøre, til og med hva du skal mate med stepp by stepp da skulle vel det være meget godt forklart så alle kan gjøre det.
uansett så har jeg sagt dette så mange ganger til deg, at vist du ikke har fått det med deg så kan jeg ikke hjelpe deg,
nå må du begyne og lese innleggene i sin helhet og hva det blir sagt og til informason det blir linket til. kan du lese det inlegget det er linket til? der står det det du skal gjøre, til og med hva du skal mate med stepp by stepp da skulle vel det være meget godt forklart så alle kan gjøre det.
Postet 22.04.09 kl 18:01
2neliseDet er relativt enkelt å lage steder der hvor yngel kan gjemme seg, uten at det skal gå utover miljøet til de voksne. En tropehus er ikke bare en tropheus (det vet du jo, men jeg sier det allikavel). Noen er lite aggressive, andre er mega aggressive. Jeg tror at innredningen i karet har mer å si enn mange er klar over, og det som passer for DEN arten, passer kanskje ikke for en annen art. Så man må prøve seg frem, og tilegne seg så mye info som mulig om den arten en har. Jeg mener fortsatt at Mariflyfly skulle prøve å områkkere litt i karet med tanke på at hun har en av de mest aggresive artene av tropheus.
Er enig med uttalen som Erik kom med om at Mariflyfly ikke bør gjøre noe...
Jeg har en gruppe med Bricardi Canary Cheek (skal til Bergen om noen dager), og disse er meget aggresive. Det jeg har gjort er 1 steinrøys i hvert hjørne og det har gått veldig bra... mistet 1 rett etter jeg fikk de, ellers har det ikke død noen som jeg har fått med meg.
Men som det nevnes i tråden er det egentlig ingen fasit når det gjelder innredning av et akvarie...
Dersom fiskene til Mariflyfly er syke, så hjelper det fint lite å ominnrede.
Evolutionalle fisker fra brichardi er litt hissige, det er bare gøy det utfordring og holde de:-) derfro kommer det 30 stk canarycheeks hit igjen om en liten uke:-)
De er hissige, men ganske kul fisk med utrolig personlighet. (men det vet jo du som har hatt de før) :p
De er nå tilvendt kun OSI Spirulina, og de får ikke mat i morgen, fredag eller lørdag med tanke på transporten...
MariflyflyFikk noe spirulina av Vidar Alfei, er det Osi Vidar? Er det noe jeg kan gi de. Fikk det for å lage rekemix...
Jepp, det er Osi Spirulina du fikk med... så det kan du bruke...
Metroen som du har bestilt 2nelise er helt grei!
Men som det nevnes tidligere i tråden så bør en kombinere metro med medsiner som inneholder virkestoffet Nifurpirinol som feks. Aquamoor1, JBL Furanol, BeFuran, AquaFuranol osv... Fins mange typer, deriblant ren Nifurpirinol.
Med denne blandingen så er det store sjanser for suksess dersom sykdommen ikke er for langt kommet.
Når jeg hadde "soten" for en tid tilbake, prøvde jeg stort sett det som var av medisin, men det eneste som reddet meg var en kraftig medisin som heter Cloat. Kristian fikk Cloat hos meg, men hus
Postet 22.04.09 kl 18:38
Endret: 22.04.09 kl 19:16
Postet 22.04.09 kl 19:58
2neliseOki, så nå er de Cloat og ikke metro som funker. Er der rart at en bir sprø av dette?
Cloat inneholder Metronidazole (Metro), Malakitt Green og andre ukjente og sterke stoff... Så Metro er det!
Nå har du Metroen snart i hus 2nelise... så da har du bra kontroll dersom noe sykdom skulle dukke opp...
Rekner med Roger og Kristian kommer med noen innspill her...
Postet 22.04.09 kl 20:01
Postet 22.04.09 kl 20:34
Jeg følger det som står skrevet i artikkelen jeg linket til pluss at jeg stjal et tips om og dynke litt flakfor i metro og gi troffene etter at de var kommet hjem. Forebyggende mot sotten.
Jeg leste også troffetråden og så at det ble annbefalt metro og aquafuran der så jeg satset på dette.
Ellers tror jeg at man som nybegynner burde holde seg unna de mest agressive artene. Der må jeg nesten sammenligne litt med malawi fordi de fleste nybegynnere starter med L. caeruleus og L. Hongi og dette av en grunn. Det er lissom nybegynnerfisken.
Tror også at man bør begynne med "snillere" troffer før man f.eks skaffer seg de som er mer agressive.
Sender en liten klem oppover.
Jeg leste også troffetråden og så at det ble annbefalt metro og aquafuran der så jeg satset på dette.
Ellers tror jeg at man som nybegynner burde holde seg unna de mest agressive artene. Der må jeg nesten sammenligne litt med malawi fordi de fleste nybegynnere starter med L. caeruleus og L. Hongi og dette av en grunn. Det er lissom nybegynnerfisken.
Tror også at man bør begynne med "snillere" troffer før man f.eks skaffer seg de som er mer agressive.
Sender en liten klem oppover.
Postet 22.04.09 kl 20:44
Endret: 22.04.09 kl 21:29