Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 26)

Hei Mona! Bestemte du deg for å bruke Dark Cliff-bakgrunnen? (innlegg 479) Har du i så fall bilde av akvariet oppsatt med vann og planter?
SGS
Hei Mona! Bestemte du deg for å bruke Dark Cliff-bakgrunnen? (innlegg 479) Har du i så fall bilde av akvariet oppsatt med vann og planter?

Nei, jeg lot det være og brukte det med malt utvendig bakglass (Svart). Men bakgrunnen Dark Cliff var jo veldig fin, så den blir nok brukt et eller annet sted. Bare ikke akkurat nå

Karet som ble satt opp har jeg ikke kommet noe lenger med. Bare sand og en stor trerot i foreløbig. Og en dott javamose, forresten. Ikke noe å ta bilde av med andre ord

Tenkte jeg skulle kickstarte filteret senere, når jeg vet hva jeg skal ha oppi der av fisk
Nå samlet jeg alle C. adolfoi yngelen i en 98 liter, så det ble ikke behov for å ta i bruk denne 85 literen til dem også. Dermed er den ledig.

Jeg lurer litt på å flytte gruppen min med C. guapore og C. gracilis til denne 85 litern, for den er kaldere enn 98 literen de er i nå. Den 98 literen blir veldig varm, den står midt i reolen og er på en måte "pakket inn" av andre kar på alle kanter og holder derfor fort en litt for høy temperatur.
Denne 85 literen holder seg lavere, 23-24°C, den står nederst og ytterst i reolen. Og det er en temperatur som passer både C. gracillis og C. guapore bedre.
Det er faktisk overraskende store temperaturforskjeller i karene, avhengig av hvor de står, høyt eller lavt. Temperaturen er alltid lavest i karene nærmest gulvet, og i de karene som ikke har noen andre kar på andre siden av seg.

Kunne tenke meg noen flere av C. guapore også - skikkelig kult fjes på den Coryen der
Flotte Adolfoier du har Mona.... Skal snart sette innrede en 85 liter til C. Adolfoi, men lommeboka må hvile litt etter L-134 kjøp( venter på at butikken skal få inn noen). Neste prosjekt er da C. Adolfoi kar Husker bildet du la ut av Ildtetraene dine når du akkurat hadde kjøpt dem, og det var jammen mye forskjell! Nå er de enda mer praktfulle!
Mats Henrik O. Hansen
Flotte Adolfoier du har Mona.... Skal snart sette innrede en 85 liter til C. Adolfoi, men lommeboka må hvile litt etter L-134 kjøp

Ah... du har noe å glede deg til! Ser frem til bilder i tråden din da.
Skjønner godt at lommeboka må få hvile i blant, hehe Ikke alltid lett å være akvarist! Det er alltid noe å bruke penga på.

Istedenfor å fyre av ti-tusenvis av kroner på dyre feriereiser, så bruker jeg pengene på akvariehobbyen min, som jeg har glede av hver dag hele året

Et par bilder til, tatt under foto-seansen i går kveld.
Dette er killi-paret mitt, Golden wonder panchax killi. Hannen er som vanlig mye mer fargerik enn hunnen. Han bokstavelig talt lyser opp i akvariet. Strålende farge og utrolig fin.

For de som husker den historien, så er hann-killien er et resultat av et bittelite egg som lå skjult i noen planter jeg kjøpte av Aquamanias i fjor sommer. Plantene ble satt i et kar som var til innkjøring, så denne lille tassen hadde en knallhard oppvekst med både nitritt og ammoniakk, infusorier og gjørmete vann. Men han overlevde, og vokste opp til å bli en superkjekkas!

Da han var halvvoksen kjøpte jeg dame til han - skulle bare mangle!
Bildene lyver ikke på fargen, han er så fin i virkeligheten også!

[External Image]

[External Image]
Jeg la merke til den killien tidligere i dag på dyrebutikken, nettopp fordi jeg husket du nevnte den her i tråden din, og den høres virkelig ut som en fisk for meg - en liten sinnatagg

Men dessverre har jeg ikke plass for øyeblikket

Men veldig pene bilder da Vet ikke hvordan du klarer å ta så klare bilder, mine fisker sitter ikke stille lenge nok:/
Å ta bilder av de killiene er et sjansespill, ja De er lynraske.
Men når jeg kommer bort til karet, kommer de imidlertid frem til frontglasset og glor på meg. I noen tidels-sekunder står de dønn stille og stirrer mens de undrer "Tar hun frem matboksen, eller hva...?" De er så grådige at de alltid gjør dette. Når de skjønner at det ikke er mat på gang likevel, så begynner de å suse rundt igjen.
Men hvis jeg er rask, så kan jeg altså være heldig å få tatt bildene mine mens de står der blikkstille og venter på maten
Stikkprøver ph-verdier tatt i forskjellige kar i kveld:

98 liter nederst til høyre (C. adolfoi ungfisk) : 6.8 ph
98 liter øverst til høyre (ildtetra & div. fisk) : 6.6 ph
168 liter nederst (Zigzagtetra og div. cory) : 6.8 ph
85 liter øverst til høyre (C. reynoldsi) : 7.0 - 7.1 ph
160 liter nederst (C. oiapoquensis + atro) : 6.9 ph
168 liter øverst (Corydoras Green Laser) : 6.6 - 6.7 ph

Alt vel, ingen overraskelser å finne på stikkprøvene.
Glimt fra akvarierommet i kveld

Måtte ta noen bilder av de nyinnflyttede Corydoras adolfoi ynglene, som storkoste seg med den fine Biltema-sanden. Virker nesten som de bare må rote i den for å rote bare fordi det føles så deilig Den er mye finere og lettere i kornene enn Rådasanden de er vant til. Jeg vurderer nesten å gå over flere kar og bytte til Biltema-sand både her og der, jeg... Jeg liker nesten fargen bedre også. Rådasanden har et litt mer "spraglete" utseende enn Biltema, med rødlige og sorte korn om hverandre. Biltema-sanden er bare.... beige
Også er jeg veldig opptatt av hvordan den sanden ser ut i forstørrede bilder, hvor rund og fin Biltemasanden er i kornene, i motsetning til Rådasanden. Derfor har jeg lyst å bytte, for å gi Corydorasene bedre sand å rote i og sandsile.

Her er noen C. adolfoi i ulike størrelser og aldere
[External Image]

Sjeldent jeg får til å knipse noen bilder av disse, de er veldig sky.
Corydoras CW-018 (Tom C fanget dem i Peru selv)
[External Image]

Glitrende Green Laser - skjønne grønne edelstener!
[External Image]
Adolfoi og foto
Dine adolfoier ligner så mye på mine med den litt bredere sorte linjen på ryggen. Og tror jeg snart må ta meg et fotokurs. Får jo aldri slike bilder selv om jeg låner samboeren sitt nye speilrefleks NIKON D90. Hvilken linse bruker du?

Biltemasanden er flott ja.

Nei mattid.

Espen
Black_Flys
Og tror jeg snart må ta meg et fotokurs. Får jo aldri slike bilder selv om jeg låner samboeren sitt nye speilrefleks NIKON D90. Hvilken linse bruker du?

Jeg bruker stort sett bare kit-objektivet. Tror det er 18-55 mm det står på det. Hvis du sliter med utydelige "blurry" bilder, så finn ut hva nærgrensen er på objektivet du bruker (google navnet på linsa så finner du det fort ut).
Går man for nær blir bildene fort uskarpe.

Men noe annet viktig som jeg gjør:
Jeg beskjærer så godt som alle bilder etterpå i fotoredigeringsprogram, og klipper vekk uvesentlige deler av omgivelsene slik at selve målet (fisken) kommer mer i senter av bildet. Alle forstyrrende elementer i omgivelsene må bort.

Jeg mener nesten at beskjæring av bildet er den viktigste etterbehandlingen man kan gjøre. Om man ikke orker/gidder/klarer mer enn èn eneste ting i etterbehandlingen, så velg beskjæring av bildene!
Og så krymping av pix str da selvsagt, så det går an å laste opp her.
Demonstrasjon
Samme bilde begge to.
Det ene er beskjært i etterbehandling, det andre ikke.
Man trenger ikke all den sandbunnen i bildet. Så vekk med den, og få fiskegruppen i fokus!

Uten beskjæring
[External Image]

Med beskjæring
[External Image]
Da jeg kom inn på akvarierommet i formiddag, oppdaget jeg med en gang at det var såvidt det piplet vann ut av filterutblåset i 168 literen med Green Laser. Overflaten var omtrent helt stillestående, og med en tykk overflatehinne. Uff! Jeg stupte ned under reolen og sjekket filtertønna på Eheim 2071'ern som hører til det karet. Den ble satt i drift i oktober, og har ikke vært renset siden. Kanskje på tide, da.

Det er et lite minus med disse nye modellene i Pro 3 serien til Eheim... de har skapt en flaskehals, et sårbart punkt med sitt nye design! Det er totalt forskjellig løsning på Pro 3 og Pro 2 (f.eks. 2026 og 2028).
Der hvor vannet kommer inn i filteret på Pro 3 207X serien, nede i første filterkurv, er det et hull på størrelse med en femtiøring, omkranset av blåsvampskiven. Det er stedet alt vannet fra akvariet må strømme gjennom for å føres videre ut i filtertønna. Dette lille området fungerer som rene skjære flaskehalsen! ALT bøss samles der, løse partikler og plantefiber osv. Og det skal ikke mye til før man merker betydelig redusert utblås fra filteret, f.eks. hvis det er et kar med mye maller, planter, eikeløv og røtter. Nettopp som mine kar...
Jeg har 4 stykker av denne nye Pro 3 serien til Eheim, to til 160 literne og to til 168 literne. Tre av dem er modell 2071 og det fjerde er 2073. Jeg syns faktisk disse filterne må renses mye oftere enn 2224!

Vel, jeg var nødt til å rense dette 2071 filteret i dag, for det var såvidt det kom vann ut. Satte i gang, og typisk nok fant jeg en diger klase med brune plantefiber o.l. rundt dette lille femtiørings-hullet i blåsvampskiven. Ikke rart det var tett! Da jeg løftet blåsvampskiven datt det av store kaker med slam og bøss. Alt fikk en skyll i bøtter med akvarievann, tømte filtertønna for gørr, og så satte jeg alt tilbake og koblet på slangene igjen.
En fordel de har laget med dette nye filteret, er at filtertønna ikke skal være full når du starter den opp igjen. Den skal være tom, og så skal du trykke inn den grå knappen på toppen av filtertønna en eller to ganger. Da lyder det "SVUSSSJ" og så fosser vannet ned i filtertønna og filteret starter opp Veldig enkelt og greit.

Nå er Green Laserne i akvariet helt gira, glade over denne plutselige sirkulasjonen og at overflatehinna som stengte alt oksygen ute, er borte vekk.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
De er så vakre de grønne! jeg må få meg slike når jeg får flere kar! *sukk*
Godt å høre erfaringer med EHEIM pumper. Har selv en 2224 til min 137 l, men trykket er megynt å bli litt dårligere da. Men den har ikke blitt renset på utrolig lenge. Når jeg slamsuger i det karet er det nesten aldri noe dritt lenger! Det forundrer meg litt, fordi pumpa har en så og si ikke skitten hvis filtermatte på toppen! I 85 liter'ne mine kjører jeg med Fluval 2+ og Fluval 3+. 2'er der det er planlagt coryer og 3'er hos mallene. Mine Fluval pumper må jo renses MINIMUM hver 3 uke da, men har rengjøringsrutine hver 2 uke, så jeg renser dem alltid da. Det som er veldig irriterende er f. eks en gang strømmen hadde gått, vært borte i 50-55 min, pumpene starter, men ikke alle. Renset dem, null reaksjon Grunnen var slamlag på magneten som driver propellen! Dermed må også den dras ut hver gang. På 2224'n har dette skjedd en gang. Når jeg tenker meg om så kan det være derfor det er litt lite trykk Green Laserne dine er forresten nydelige!
Fluval-pumper og Juwel-pumper er verstinger når det gjelder følsomhet på dritt på rotoren. Men jeg har opplevd at det på Fluval-pumper har blitt bedre på dette når jeg har modifisert dem (byttet ut de originale filtersvampene med blåfiltermatte). Faktisk har også tiden mellom hver gang jeg må rense filtrene også endret seg stort. Tidligere gikk de tett hele tiden, men nå går det faktisk relativt lang tid mellom hver rens. Jeg har ganske mange innvendige Fluval-pumper, og har etterhvert ganske lang erfaring med dem. Når man modifiserer dem, synes jeg de er det beste du kan få av innvendige filtere. Det er forresten stor forskjell på hvor fort de går tett i forhold til hva slags fisk du har i karet. Hos kulefiskene mine trenger jeg ikke å rense Fluval-filtrene oftere enn hver halvår, selv uten modifisering. Hos coryer derimot, er modifisering nødvendig for å få det til å fungere skikkelig.
C121 egg
Etter en filter-rens på fredag, har det vært økt aktivitet og en del opphisset og "gira stemning" i karet med Corydoras C121

I kveld gjorde de alvor av det, og leken var i gang. Dermed har jeg møysommelig leitet meg frem til og plukket 16 egg, one by one, fra min gruppe med Corydoras cf. burgessi (også populært kalt C-121). Jeg måtte sitte der og følge med, for killi-paret er rovdyr i kompaktformat. De sluker eggene fortløpende, og de er slue nok til å følge etter hunnen og vente til hun legger det fra seg før de kaster seg over det...Så jeg måtte sitte og vifte dem vekk.

Det er helt utrolig at de feite C121 hunnene ikke presterer større kull enn dette her. Men de gjør ikke det, de legger aldri mange egg, kun et eller to dusin. Så er de ferdige. Man kan jo knapt se liv-vidden har minsket på hunnen... de ser like tjukke ut etterpå, som de gjorde før de begynte! Det ser ut som disse hunnene er gode for hundre egg, men det blir altså bare mellom et og to dusin. I dag ble resultatet 16.

Jeg samlet dem i et litersmål med rent vann, vann som jeg på forhånd hadde senket ph til 6.0. Så ble eggene samlet inn, et etter et, og jeg prøvde intenst å følge med hunnen for å se hvilken plante eller hvilket blad hun gjemte hvert enkelt egg under. Puh! Litt av en oppgave... de bruker jo flere minutter på å undersøke ei plante før den blir godkjent som egg-klistringsplass.

Det er ikke sikkert de er ferdige. Mulig en annen hunn overtar, jeg syns det er en viss aktivitet fremdeles.

Så får vi se da. Disse eggene fra C121 er kjent for å mugne bare man ser litt for lenge eller skjevt på dem :p Det virker som de krever noe bestemt for å klekke.
Det "morsomme" er jo at jeg faktisk HAR klekket og oppdrettet egg fra dem èn gang tidligere (da var det også veldig få egg). 10 eller 11 ungfisk vokste opp den gangen. Men det som er irriterende i dette "morsomme" er at jeg ikke husker HVA jeg gjorde og om jeg gjorde noe spesielt med eggene siden de da klekket så fint! Der får man for å ikke notere ned alt! Tror forresten det var i 2007. Ungfiskene ble solgt til en i Telemark, og han rapporterer at de legger få egg der også og de mugner like lett.

Av senere kull med egg som jeg har samlet inn fra dem, har mange mugnet, brått og uventet, ganske sent i eggenes utviklingsprosess. Så det virker som noe skjer helt på slutten der, men hva vet jeg ikke.

Nå skal jeg iallefall teste på nytt og har sørget for skikkelig surt vann og mye sortvannsekstrakt. Det får gå som det går, men det hadde vært skikkelig gøy å få til oppdrett på dem igjen, for det er en sjeldent vakker Corydoras! Jeg elsker alle de Coryene fra disse distriktene rundt Rio Negro, som alle er smykket med en sånn fin "oransje lue på hodet"

Wish me luck!

Her er noen gamle bilder av dem tatt i fjor.
[External Image]

[External Image]
Måtte bruke litt tid på å lete det frem, for bildet lå i DEL 1 av akvarietråden, og den var som kjent veeeldig tungrodd. Men etter en stund greide jeg å dra meg frem til begynnelsen av november -09 og fant bildet jeg visste var postet der.

C121, den samme gruppen som nevnt ovenfor, de som la egg i dag.

"Var det her matkøen gikk?"
[External Image]
Hei hei =)

Nydelige fisk du har mona.
Men er en liten ting jeg lurte på, den C121 du har bilde av over her, syns den er helt lik adolfoi, hva er forskjellen?

Er veldig gøy å lese om dine coryer, og syns det ser ut som de har en veldig søt personlighet, viss det går ann å si =)
Håper jeg og snart kan få skaffet meg noen coryer.
Gleder meg til å lese mer =)

Mine C-121 har lekt to ganger, og alle eggene mugnet begge gangene. Så, ja, disse eggene mugner veldig lett.

Forskjellen på C-121 og adolofoi (eller duplicareus, for den saks skyld), er at C-121 har en brun flekk på gjellelokkene. Egentlig er det vel ikke en brun flekk, men en gjennomsiktig flekk som ser brun ut pga. at man ser det som er under.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap