Inger Annes akvarieprosjekt (side 26)

Inger Anne
Lille Maggie (min albino ancistrushunn) er visst eggsprengt, ja. Hun har nettopp sprengt seg vei inn i hula til Bart, og nekter å forlate åstedet. Bart vet ikke helt hva han skal gjøre. Han er nemlig ikke klar for litt hulekos. Han har lagt seg utenfor henne i hula, men med hodet inn. Hadde det vært lek, hadde han rygget inn i hula i stedet. Jeg lurer på hvordan dette vil utvikle seg.


hehe, du trenger ikke se på drama serier på tv du, du kan bare se i akvariet, nesten mere drama der :P

spennende å få med seg fortsettelsen på om det blir lek elelr ei.
Nå ved fôringstid ser jeg at jeg snart må ta en opprydning hos ancistrusene. Jeg hadde ingen anelse om at de var blitt så mange. På dagtid ser jeg bare de store gutta. De mindre holder seg tydeligvis skjult. Men himmel og hav så feite de har blitt! Det er ikke bare Maggie som er overfôret der. Jeg mistenker forresten at Maggie og Bart hadde seg en kosestund i hula i går. Bart styret og ordnet noe voldsomt i hula, og Maggie lå pal utenfor, tydelig interessert i å komme seg inn. Bart pusset, ordnet, rygget seg inn i hula, kom sprettende ut igjen, og var i full aktivitet hele dagen. Jeg trodde mange ganger at de var to i hula, men hver gang fant jeg Maggie liggende utenfor. I dag ligger Bart i hula, og flytter seg ikke en gang ved mattid. Maggie, derimot, har sluttet å ligge i ro, og svinser rundt som vanlig. Jeg har ikke fått sett på magen hennes, om den har blitt slunken siden i går. Hun liker nemlig ikke å suge seg fast til glasset. Hun har våget seg opp på glasset én gang, men ville ikke la meg se. Hun føk avgårde da jeg rørte på meg. Men jeg synes hun ser tynnere ut. Hvis det blir barn av Maggie og Bart, blir det bare små gule albinobarn, siden de begge er albino. Sjansen for at noen vokser opp er i så fall minimal, da de blir lett synlige, og derfor lett palettmat.

Det er morsomt å studere fiskene i galskapen ved fôringstid. Det er fullstendig texas, og alle forsøker å nappe til seg malletablettene. Innimellom kommer digre Askimskogen susende som et lokomotiv, og da skvetter alle de andre ancistrusene til alle kanter, før de forsiktig begynner å snike seg tilbake til maten igjen. Eller, forsiktig er kanskje ikke ordet... Ancistruser er ikke særlig sjenerte når det er mat tilgjengelig.
Heisann! Der kom det poppende fram en liten ancistrustass; stor nok til å ikke bli spist, men mindre enn at jeg greier å plassere den i noe kull jeg vet om. Så da er det nok jevnt med lek hos ancistrusene mine fortsatt.

Når det gjelder de små sugekoppene i den andre enden av størrelsesskalaen, de små L-144-ungene, har de så definitivt lært seg at sengetid også er fôringstid. Da jeg kom inn på soverommet med maten nettopp, satt det en haug rundt på glassene i karet, og ventet tydeligvis på måltidet. Jeg synes nok at sugemaller er flottest som voksne, men de er jammen søte som knøttsmå også. Jeg er så fascinert over at de er helt perfekte allerede fra liten alder. Bittesmå sugekopper som gnager seg rundt omkring i karet.

Bortsett fra den enslige C-140-tassen som klektes før jul, er det lenge siden jeg har hatt cory-småtasser nå. Derfor så bestemte jeg meg for å plukke noen egg i kveld. Trillene og duplicareusene holder full rulle både titt og ofte, og i kveld var de i gang igjen. Det ble 10-12 duplicareusegg, og kun ett trilleegg. Men det er egentlig greit at det ikke blir et stort kull.

Hah! Nå lot Maggie meg få titte på magen hennes, og hun har kvittet seg med noe av lasten, ja.
Jeg håpet inderlig jeg skulle greie å sparke i gang gjengen med C-140 igjen etter juleferien, og nå har de endelig klistret opp en liten dose med egg. De har virkelig vært ivrige i vinter! Jeg skal plukke eggene litt senere i dag. Det blir litt mer styr å gjøre det når de har herdet, men akkurat nå orker jeg bare ikke. Jeg sov lite i natt, og er dødssliten pga. det. Dessuten er jeg ikke helt sikker på om fiskene er helt ferdige med leken. Eggene ser nylagte ut, og det sitter ikke så veldig mange på glasset ennå. Men jeg ser at det sitter en del på et sverdplanteblad, så det kan være at det er den foretrukne plassen denne gangen. Det gjør jo eggplukkingen litt mer lettvint for meg. Denne gangen skal jeg være litt mer nøye med å få senket PH-en skikkelig. Før jul spratt den opp igjen, uten at jeg aner hvorfor - i boksen med egg, altså.
Jeg tror eggleggingen i dag må ha vært en liten glipp. Det var ikke mange egg, og det har trolig kun vært én hunn, maks to, som har vært involvert. Eggene har jeg nå plukket, og det var som ventet ikke lett å få dem av glassruta. Heldigvis er de godt herdet når jeg har ventet så lenge, så det er ikke lett å skvise dem. Derimot er det lett å miste dem. Jeg mistet bare ett i dag, og det var jo ikke så mye. Men mer enn halvparten av eggene lå på et sverdplanteblad, og det gjorde saken lettere. Da var det bare å plukke bladet, og legge det i eggklekkingsboksen.
Eggleggingen hos C-140 var visst ingen glipp. De har nemlig produsert litt i dag også, flinke fiskene. De er visst godt i gang igjen nå. Det er sjuende gangen i vinter. Snakk om at det har løsnet for dem!
Igjen har det dukket opp noen egg på ruta hos C-140, men denne gangen er det svært få - noen og tjue, tenker jeg (noe som er få for C-140). Jeg har lyst til å plukke dem, men tror rett og slett at jeg ikke får det til denne gangen. Jeg humper rundt på krykker akkurat nå. C-140 bor nederst i en reol, og det er ikke lett med noe som helst i den høyden når man må bruke krykker. Når det gjelder de eggene jeg har plukket tidligere, så jeg til min store glede en bitteliten tass i en isboksene i kveld. Eggene fra den første runden med egg denne uka har tydeligvis begynt å klekkes. Disse eggene er fordelt i to isbokser, og det er forskjell på eggene i de boksene. I den ene har de begynt å mugne, i den andre kan jeg ikke se noe mugg. Men hvis de begynner å klekke nå, er det håp om at det kanskje rekker å komme ut noen yngel fra de mugne eggene også. Det er ingen tvil om at det hjelper med lav PH når man skal klekke disse eggene. Jeg har senket PH-en i begge isboksene, men at jeg er uten mugg i den ene, er en stor seier. Av alle de C-140-eggene jeg har forsøkt å klekke tidligere, har jeg kun fått én eneste yngel.
Jada, nå klekker det! Nå durer det 3 små rundt i isboksen. [External Image]
Jeg startet dagen med å ta en titt på C-140-eggene. Nå kryyyr det av nydelige, knøttsmå, nyklekte yngel. [External Image] C-140-yngel er virkelig små. De står ved siden av en boks med nyklekte duplicareusyngel. Duplicareusyngel er ganske store når de klekker, og ved siden av de knøttsmå C-140-tassene, blir de digre.
såå gøy da. gratulerer.

har du falt på isen nå eller??
Nei, jeg har ikke falt på isen. Faktisk så er jeg ikke sikker på hva jeg har gjort meg. Det begynte å gjøre vondt i ankelen min mens jeg trente på onsdag, og så ble det bare verre og verre fram til lørdag. Men nå har det heldigvis snudd, og jeg er på bedringens vei. Jeg mistenker at jeg rett og slett har overbelastet ankelen - jeg har nemlig vært veldig flink til å trene i det siste.

I dag tok jeg atroene på fersk gjerning i javamosen. Jeg kom gående forbi akvariet, og da så jeg et par stivne i mosen. Atroene mine roter seg kun opp i javamosen når de leker (med unntak av barn og ungdommer - de trives godt i mosen); ellers holder de seg konsekvent på bunnen. Jeg ble stående helt i ro, i håp om at de skulle oppta aktiviteten sin, men de så at jeg stod der, og da ble det ikke snakk om noe mosekos. Hannen prøvde riktignok fortvilet å lokke damen til å fortsette moroa, men hun lå bom stille og glodde skrekkslagen på meg som stod og så på. Det var tydeligvis godt med lekshormoner i vannet, for duplicareus- og sterbaiungdommene som bor sammen med dem, var også på tuppa - til tross for at de ikke er kjønnsmodne ennå. I hvert fall er ikke sterbaiungdommene kjønnsmodne. Jeg kan ikke garantere det 100% når det gjelder duplicareusene.

Jeg går titt og ofte ut på kjøkkenet for å nyte synet av de nyydelige C-140-yngelene. Jeg er rett og slett hoppende glad for å endelig ha lyktes med klekking. Men det er kun i den ene isboksen. I den andre har eggene mugnet så ille at jeg er temmelig sikker på at de er tapt, alle sammen. Merkelige greier.
Koselig med små yngel! Håper det går bra med alle sammen
Puh! Nå har jeg nettopp fanget inn de siste jeg har av den 2 år gamle L-144-gjengen. De skal flytte hjemmefra i dag. Stakkars fisker, nå er de godt stresset hele gjengen. Jeg føler meg som en ond person hver gang det blir sånn stressing av fiskene. Men fordelen er at det blir bedre plass til de gjenværende fiskene i karet. Og det trengs, for det er nå to kull med små L-144-tasser som skal vokse opp der. Jeg skal riktignok flytte noen få av det første kullet over til andre kar - for å ha noen algespisere der. Men det blir mer enn nok igjen av de små. Jeg hadde på følelsen av at de var overalt mens jeg forsøkte å fange inn de langt større søskenene deres.

Jeg fatter ikke helt hva som skjer i vannet jeg setter klar til å bytte til når jeg steller småtassene mine. Jeg senker PH-en, og den stiger igjen i løpet av dagen. Jeg mistenker at det er det at det er lufting av vannet som gjør at PH-en stiger. Mer oksygen betyr mindre CO2, og CO2 har betydning for PH-en.
Mye og lese på her,men jeg gleder meg til og følge med videre
Må bare spørre,mener og huske at du hadde ett Kampfisk par også,stemmer det?Hva skjedde med de?
Kampfiskene mine bor hver for seg, i hvert sitt lille akvarium. Jeg vurderer å flytte dem over i hvert sitt corykar, men har ikke bestemt det sånn 100 % ennå. Jeg forsøkte å få til lek på dem, men den stakkars dama fikk så innmari bank av hannen at det var et under at hun overlevde. Jeg skal forsøke igjen, men da må jeg ha god nok tid til å følge med på hva som skjer.

I dag har runde nr. 2 med C-140-egg begynt å klekkes, altså eggene som ble lagt noen dager etter de eggene som allerede har klekket. Og det er snakk om mange egg! Veldig mange egg! Nå blir det altså massevis av C-140-småtasser her. Jeg gleeeeder meg til å fôre opp alle sammen. Tenk at jeg endelig får til å klekke disse! Det er ingen tvil om at lav PH er trikset der! Jeg har lyst til å hoppe rundt i glede når jeg ser på dem alle sammen.

Jeg gleder meg også over de fiskene som flyttet hjemmefra på onsdag. De flytter nemlig inn i en 450-liter, med mange andre artsfrender. Heldiggriser er de! Og det er deilig å vite at de flytter til et flott hjem!
Hei på deg Hyggelig å hilse på deg i dyrebutikken i dag Askim er visst kke så stort.. hehe
Hei Wilma! Velkommen på besøk i tråden min. Artig å møtes i virkeligheten også.
Du får ta en titt inn på tråden min, og si om du tror det kan være plass til noen flere bartebarn der inne
Du har plass til flere bartebarn, men må enten utvide de gruppene du allerede har, eller kvitte deg med dem, og anskaffe en større gruppe av en art. Alle de tre artene du har har altfor små grupper. Coryer er stimfisk, så de foretrekker grupper på minst 6 stk.

Og jeg som ønsket meg yngel igjen; nå kryr det her! [External Image] Og det er fortsatt flere egg igjen som ikke har klekket. [External Image] Dette blir en herlig februar!

Jeg har nå endelig satt i gang med å rengjøre det tidligere brakkvannsakvariet som står ledig. Jeg tømte det for sand i går, og nå skal det vaskes, innredes med Biltemasand, ei rot, litt planter og deretter skal jeg forsøke å snike inn den ledige Fluval 4 plus jeg har ledig. Jeg tviler fortsatt litt på at jeg skal få plass til den. Men går det i orden, så skal de grønne juvelene og loxoene få flytte inn sammen der. De grønne juvelene ser jeg jo aldri der de bor. De bor nemlig i et kar der det er stappfullt av javamose, og jeg ser knapt en fisk nedi der. Det som verre er, er at jeg har null oversikt over helse og sånt der, siden jeg aldri ser en fisk. Så nå skal i hvert fall juvelene mine få flytte til et kar der jeg faktisk ser dem. Når loxoene også flytter, blir concolorene alene igjen i karet sitt, og det var sånn det egentlig skulle være. Jeg flyttet concolorene dit fordi jeg tenkte det skulle være et lekskar. Og et lekskar skal det forbli. Jeg vil nemlig ha egg på disse fiskene. Det som er litt vanskelig med disse coryene, er at de elsker å spise egg, sine egne inkludert. Og de leker ikke når jeg ser på. Så det blir litt problematisk å få tak i eggene, hvis de setter i gang med lek, altså. De lekte én gang etter at jeg flyttet dem dit, men da fant jeg bare 4-5 egg bak filteret, der de tydeligvis ikke hadde kommet til for å spise dem.
Nå nettopp så jeg en sterbaiungdom i karet hos leksgruppa mi. Det er første gang i historien at det har greid å vokse opp en sterbai der på egenhånd. Tidligere har alt som ikke har blitt plukket ut av egg blitt spist av alle sugemallene og siameserne. Jeg kommer nok til å bli ekstra glad i denne tassen, siden den lever sånn mot alle odds.

Akkurat nå holder jeg på å tappe vann i karet som jeg skulle sette opp i løpet av helga. Det betyr at det kan bli flytting av fisk allerede i kveld.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap