Underwater world (side 26)

Spør det samme, hvor har du fått fatt i den skatten?
Gratulerer iallefall. Så moro!
Takk

Det var en som la ut et kar for salg med disse i, men så ville ikke kjøper ha dem - så da fikk jeg dem

Det var disse 7 mallene, noen platy, 1 neontetra og blårekene. Oppdaget nettopp en hevelse på sporfinnen til den ene platyen, det bekymrer meg litt. Men han jeg henta hos sa at de aldri hadde vært plaga med sykdom eller noe, så mulig det er en slags naturlig ufarlig svulst?

Skal bi knall å få se dem i morgen, da er de forhåpentligvis ordentlig utfarget
Er muligens flere arter, ser ut som noen er stripete mens andre er prikkete!
Synes du har vært heldig nå alså! For et kupp. Blir spennende og finne ut hva disse er etterhvert.
Ja, vet du hva altså! Har følt meg som en fireåring på julaftn som skal til å åpne den største harde pakken, sånn var det helt fra jeg avtalte å hente de fiskene! Føler meg knallheldig

Blir spennede å finne ut hva de er fornoe, virker som Snorre Bartelaus har fått litt konkurranse om hula si.. heldigvis er ungene ute
Wow, så morsomt! Og jeg som er på leiting etter L-maller selv ble litt misunnelig nå!
Gratulerer så mye med flotte makker ;D
Tusen takk Anna og Sissimor =)

Har tatt noen nye bilder idag, men de var jammen ikke lett å finne - og heller ikke er de veldig interessert i å bli tatt bilde av heller.

Har tatt bilder både med og uten blits, i noen tilfeller har jeg prøvd å lyse opp fisken med lommelykt for å få til bilde.. Men med mindre jeg holder lyset heelt stødig så stikker dem av :p

Er ganske så helt sikker på at jeg hadde vært misunneli på meg selv hadde ikke jeg vært meg nå.
Etter det nye innfallet er det blitt nokså fullt inne i 160litern..

Leksgruppe aeneus på 10+ individer
Leksgruppe paleatus på 5 individer
Gruppe adolfoi på 6 individer
Maller i ulike fasonger og arter, 10 individer
Platy, har ikke tellt dem men dem er kanskje 6-7 stk
Neontetra 1 stk
Kampfisk 2stk
Sumo botia, 2stk

Etter min mening ble dette litt i meste laget.. neontetraen må jo selvsagt flytte til en større stim et eller annet sted. Jeg funderer i om jeg skal beholde platyene, jeg har jo litt for surt vann for at dem skal trives optimalt så tror kanskje det er bedre å finne et bedre hjem for dem.
Men jeg må jo ha noen fisk som ikke er bunnfisk også! :p

Jeg spekulerer i å selge aeneusgruppa mi, eller iallefall selge ut noen av individene og beholde dem med de fargene jeg kan tenke meg å yngle fram på :P

Paleatus og adolfoi vil jeg ha.

Etter de nyinnflyttede 7 mallene kom har jeg begynnt sånn aller smått å tenke på om det er dumt å ha to lekspar ancistrus. Jeg kunne jo ha solgt det ene paret kanskje...

Anngående det med å ha annet en bunnfisker, så blir det jo kanskje litt stusselig å ha en 160liter der alt man ser er to kampfisker..? Men hva kan man sette inn der da? En litt stor fisk? Som ikke plager coryene.. :p

Bilde av "tjukka", klarer ikke å skilles med disse heller. Dette er den jeg tror kan være en hunnfisk siden den er litt rundere om magen enn den andre :p
Jeg spekulerer også i om de kan være han og hun ettersom de er så mye sammen og ikke har lagd egne revirer og ikke jager de på hverandre heller.. disse her bor liksom sammen



Du kan bare ta med deg den enslige neonen hit i morgen om du vil, har 15 fra før, de tåler godt og bli en til.

Holder forresten med deg i og plukke ut og avle videre på de aeneusene som har den peneste fargen, de der spesielt pene variantene dine.
Tror den neontetraen er blind på det ene øyet, den har en gråaktig prikk på det. På ryggfinnen er den litt hvitaktig, syns ikke det ser ut som noe prikkesyke eller noe.

Jeg vurderte om jeg skulle holde fiskene her en stund for å se at alle er friske, har observert et par av platyene med litt slitne sporfinner. Ikke umulig at det har skjedd litt biting i posen på turen hit da, og at det jeg ser er at de gror ut igjen.

Jeg kan ta med neontetraen til deg hvis du vil da
Du kan få inspisere den :p

Oppdaget et rart hvitt greie ved ryggfinnen på en av aeneusene.. fisken er veldig aktiv så var ikke lett å se ordentlig hva det kan være. Ser litt ut som at den har revet seg litt eller noe.. det hvite står litt sånn ut.

Har putta i et catappablad iallefall, håper det ikke er noe sykdom her..

Du kan jo sette inn en stim med dronningrasbora, ildtetra eller stjernedanio. Eller kanskje rubintetra? Alle disse er små, fredelige stimfisker, med fine farger...
Hvis du ikke er helt sikker på om den er frisk, så kan du ha den hos deg til du er sikker da.
Veldig fine fiskeforslag av Sissimor.
Sissimor
Du kan jo sette inn en stim med dronningrasbora, ildtetra eller stjernedanio. Eller kanskje rubintetra? Alle disse er små, fredelige stimfisker, med fine farger...



Har rubintetra og ildtetra vanligvis sterkere farger enn de på bildene her på AF? Dronningrasboraen var jo nydelig! Stjernedanio har jeg hatt en gang for lenge siden, lenge før jeg visste at stimfisk måtte være flere enn 2-3 i gjengen.. veldig flotte fisk sånne danio!
Takk for gode forslag! Har lyst på en liten stimfisk, det hadde jo vært toppers!



Lisa: Jeg tror jeg ser ann forholdene en tid til så jeg er sikker på at det ikke feiler noen noe. Tror egentlig det som er, er at de har knuffet litt i posen (de var jo sammens med mallene så kan jo godt være dem som står bak) - og at det er derfor noen av finnene er litt fillete.



Avlivet den platyen jeg skrev om som hadde den klumpen på sporen, noen hadde bitt den i sporen også så den så ikke så helt god ut. Han var rett og slett ganske matt i bevegelsene..
Det så ikke ut som en ondsinnet klump, fargen på den var den samme som på fisken - men vil ikke ta noen sjanser. Verken om det var sykdom eller noe som kan følge genene videre.
Bildene i basen av rubintetra har jeg tatt med mobilkamera; de yter ikke fisken rettferdighet! Hannene er ganske så knall rosa, men de stiller seg ikke akkurat opp for å bli fotografert...

Ildtetra har jeg sett fantastiske bilder av i tråden til Mona O; Knall orange, og veeeeldig fine. Har store ambisjoner om å bytte neontetraene mine med sånne etterhvert.
Sissimor
Bildene i basen av rubintetra har jeg tatt med mobilkamera; de yter [I]ikke[/I] fisken rettferdighet! Hannene er ganske så knall rosa, men de stiller seg ikke akkurat opp for å bli fotografert... Ildtetra har jeg sett fantastiske bilder av i tråden til Mona O; Knall orange, og veeeeldig fine. Har store ambisjoner om å bytte neontetraene mine med sånne etterhvert. ;)



De høres jo flott ut! Må sjekke de ut litt nærmere!
Jeg tror aldri jeg har fått til å ta et brukbart bilde av en stimfisk, eller en levendeføder med kameraet mitt - så skal si de misliker å bli tatt bilde av!

Ser for meg at en bitteliten fargesterk art hadde gjort seg nyydelig! Må bare passe meg for kongotetran, jeg har ønsket meg slike i flere år! Men 160litern blir jo liten for dem, og de blir jo ikke bare bitteliten.. :p
Syns også sånne blåøye (sølvsider?) er flotte!
Har ikke byttet vann i karene siden lørdag!! Føler at jeg unnasluntrer! :O

Tenkte jeg skulle legge ut bilde av min nye alibino ancistrus, som har fått så lite oppmerksomhet etter L-mallene flyttet inn - at den ikke har fått eget bilde i tråden min engang :O
Den liker spesielt å klamre seg fast på lilleveggen der den innvendige pumpa blåser kraftigst

Nå som jeg har så mange maller så må jeg jo finne en måte å få mat i alle på! I går gjorde de ingen tegn til å ville komme frem iallefall, men da var det bare en sånn tabellett jeg heiv i. Satte i en bit agurk der i natt som er godt avspist i dag, men tror det er Snorre og coryene som har kost seg med den :p

Om Sumo Botian står det i profilen at "Kombinasjon med fisk som danio, rasbora, barber og tetraer er egnet. " - så da skulle det jo gå fint både hvis jeg velger danio eller tetra.
Etter jeg så Odessabarbene til Lisa falt jeg jo for dem også! hehe

Heller kanskje litt i retning av rubintetra eller dronningrasbora eller en danoi.. vanskelig valg!
Det ble oppdaget i går at noen har tatt en jafs av sporen til neontetraen, men jeg vet ikke hvem som kan være skyldig i det.. Jeg holder sumoene mistenkt, men som profilen deres antyder skal jo disse gå fint sammen.

Har merket at den ene nye L-malla (ukjent, på bilde 1) er mye fremme når det er mattid. Det er fint, har også sett noen av de antatte L411 er nysgjerrige når det er mattid, den på bilde 2 gjemmer seg bak en rot rett ved der maten er :p
Ser faktisk for første gang dem spise nå!

I dag fikk jeg også et godt glimt av den eneste malla med barter! (Bilde 3)

Et must for at jeg skal få et godt bilde er at fisken ligger heeeeelt i ro, selvsagt er både aeneus, paleatus og kampfisker ivrige på å bli med på bilde også så .. ja :p


Oppdatering i viten om mallene:
- de 3 minste er muligens L411
- den ganske lyse med prikker - altså bilde 1
- den mørke med de bittesmå prikkene på bilde 3
- og så en som ser ganske mørk ut og har prikker.. ligner den på bilde 1 bare at den er mørkere
- sistemann har ikke turt å vise seg enda!




Ancistrushannen i 60litern, han med god bartevekst, ligger og vifter på en liten klase egg igjen. De må ha blitt lagt i natt eller iløpet av dagen

Oppdatering på L-mallene


3 jeg tror er L411, to bittesmå og en litt større
1 som kan være L180
3 prikkete, men syns størrelsen på prikkene varierer


Bilde 1: en liten og en stor, ancistrushannen her vifter febrilsk i hula si for tiden.

De to siste viser de tre siste mallene, siste har tatt seg til rette i en kjeramikkhule som jeg aldri har sett noen vise interesse for før! La den bare i på morro siden så mange nye maller flyttet inn!


Ancistruslek
Begge ancistrushannene mine vifter på egg nå. Fikk for andre gang med meg hvordan det gikk for seg med eggleggingen i 160litern. Syns det er morsomt å se og lære om metodene deres:

Først ligger ancistrusfar og vifter og viser hvor flink han er for den rognstinne hoa, så etter noen dager slipper hun inn i hula.
Selve egglegginga virker til å være den eneste grunnen til at hun slipper til i hula hans.
At hun får slippe til er det han som bestemmer, for både før og etter jages hun vekk fra hula dersom hun nærmer seg.

Selve leken ser ut til å ske ved at begge fiskene fyker inn og ut av hula etter hverandre, hannen gjør seg fryktelig til uttafor hula ved å sette alle finnene opp.
Bilde 1 og 2: Ancistrushann gjør seg til

Kan se ut som ancistrusfar ofte setter seg i taket på hula.
Bilde 3: Ingen egg enda, men begge er i hula.. man ser bare hodet på ancistrusfar. Bildet er tatt med blits..

Fikk tatt noen flere bilder men det ble så mye blur på dem. Ønsker meg nytt kamera, da kunne jeg dokumentert bedre! Typisk! :p

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap