Leifs verden, del 2 (side 26)

Flott å se at noen av fiskene dine har vett til å reprodusere seg!
Har det litt sånn her også...
Kakaduene har så langt ikke gitt noe avkom.
Hannen er rundt og tester ut hulene,
og prøver så godt han kan å imponere begge hunnene.
De har flotte, kraftige mønster og ser ut til å være med på leken.
Men ingenting skjer.

Istedenfor legger mine to flotteste Discus egg i 540literen lørdag morgen!

Driver å skifter litt vann i reolen min seinere på dagen.
Så ser jeg plutselig at Panduromammaen er ekstra hissig på yngelen sin fra desember.
Vil virkelig ikke ha dem innenfor synsrekkevidde.
Så jeg finner fram hov for å flytte dem til oppvekstkaret.
Og da kommer hun stolt fram med en sky av bittesmå yngel
Nå svømmer hun og faren rundt og passer på dem så godt som bare ciklider kan.
Kommer de litt langt vekk er det rett i munnen med dem
og spytte dem ut igjen der hun synes de skal være.
Et fantastisk syn!

Hvor lenge lar du yngelen gå sammen med foreldrene?
Hei Odd

Det er alltid artig med yngel, egentlig uannsett hvilken type fisk det er. Ja det er nå Apistogramma som ligger mitt hjerte nærmest nå da. Har også lyst på en trio med Panduroer. Ciklider er bedre foreldre enn de fleste etter mine erfaringer.

Når jeg nå flyttet cacatuoides ynglene var de ca 8 uker gamle. Hannen forsynte seg av ynglene og flyttet han til et annet kar. Der satte han seg fast bak en av pumpene og døde, desverre.

19 yngler tror jeg det var, ble flyttet til et yngelkar på ca 30L. Tipper på et antall rundt 60 i utgangspunktet. Denne gangen bruker jeg ei kokkosnøtthule med mye mindre hull. Trangt å komme inn og ut, men mye tryggere for hua.

Den nye hannen ble kjøpt inn på tirsdag denne uken og det tok han ikke mange dagene å få sving på sakene.

Håper det skjer noe snart i karet med A.Borellii også. Der har jeg 1 han og 4 huer (heldiggrisen). Han er utrolig flott denne hannen.

I går fikk jeg lagt opp resten av kontaktene i kjellern og rett før jeg skulle strekke den siste ledningen fra siste kontakten til der jeg skulle koble på strøm, avbrøt jeg for å se fotball!!! Ja fotball er også en lidenskap, og ikke mindre enn kamper ble sett i går. Men skal koble den siste ledingen i dag og håper ikke det sier POFF når jeg kobler til for strøm ;- =)

Endlig er det strøm i alle kontaktene jeg har lagt opp i akvariekjelleren min. Kun en "karamell" ellers gikk alt smertefritt.

Har flyttet ut den store ancistrus hannen og det ble bedagelig og rolig i karet. Ene hua er så rognstinn at hun nesten sprekker.... Bilde 1.

Bilde 2 er av den ene av to Apisto. Commbrae jeg har. Aner ikke kjønn på de to jeg har, men ser like ut. Bilde 3 viser cacatuoides mammaen som passer på eggene som ble lagt i går.

Endelig fikk jeg fjernet skjøte ledninger og feiet opp fra gulvet/ryddet litt. Ble framkommelig, for første gang på lenge. Blir noe mer maling nå for å få det lysere der nede. Men må ta det når ryggen min tillater dette. Ikke helt i "vinkel" om dagen

Men er glad strømmen er på plass.
Endelig fikk jeg tatt et greit bilde av Apistogramma bitaeniata hannen min. Kunne nok rengjort div frontruter her og fått litt bedre bilder, men greit nok
Bilde 1. Slenger med et par andre av han også
Ancistus egg ;- =)
Det skulle ikke mer til enn å flytte den "nye" Bartesamen. Den minste hannen ligger allerede på nye egg etter at de to som er igjen slapp til. Good work little man....

For ikke alt for lenge siden fant jeg ut at i ancistrus rota var lagt 2 kull med egg. Fant ut dette etter at eggene klekket med et par dagers mellomrom. I går kveld kunne jeg oppdage igjen at det var et nytt forsøk på dette.

På bilde 1 vises det. Han har allerede egg i den rota de to ligger i, men han vil leike mer!!!!! Vet ikke om hun fikk lagt egg da han har sperret inngangen i hele dag.

Bilde 2 viser apistogramma borellii hannen med en av de fire huene sine. Nydlige farger. Apistogramma commbrae på det 3. bildet, uten at jeg kan si om det er han eller hun.

Cacatuoides eggene ser jeg ikke positivt på. Det meste er hvitt, men kan se 3 egg som er gråaktige i fargen. Sist nevnte kan jeg ikke si jeg har sett før. Mener at cacatuoides eggene skal bli rosa/gule etter et par dager... Men disse er ikke det, iallefall ikke enda.

Ser det er færre egg på huleveggen så enten er det egg som har klekket, ellers så er det egg som er dårlige som hua selv har spist eller fjernet. Dette vil tiden vise. Husker ikke helt antall dager det går før eggene klekkes, men husker jeg ikke feil ble eggene lagt i helgen. Må se bakover i innleggene mine...

Lørdag ble cacatuoides eggene lagt og tror vel det tar mer enn 3 dager før eggene klekkes?.... Hannen er vel ganske fersk på området, eller ikke helt kjønnsmoden enda. Får nok smøre seg med tolmodighet....
Uten vann
For 4.dag på rad er vi uten kranvann da vannet har fryst. Vi har så langt hentet/fått vann hos naboen vi deler brønn med. I dag hentet kona vann hos en tidligere nabo i Hvittingfoss. Vannet var også borte et par dager i forrige uke. Tempraturen har vært nede i ca 28 grader minus og det er langt strekk på ledningen våres bort til naboen som vi deler brønn med.

Det er meldt noe mildere vær i dagene fremover, så håper det åpner seg igjen. Det er vel i slike situasjoner at en skulle ønske at en hadde litt færre kar......

Om jeg tar et fult vannbytte på karene her (alle), slik jeg pleier, regner jeg med at det går ca 250-300L vann. Ikke så mye egentlig, men om en tenker på 25L kanner er det likevel en del.

Får heller ta noen flere mindre vannbytter evnt ta et par tre kar hver dag. Er ikke noe som haster veldig enda, men en har det i bakhodet at dette kan bli et problem om vintrene her.

Strekket på vannledningen er på flere hundre meter så ser på dette som et problem. Er vel ikke akkurat den mest avslappende akvaristen med dette problemet om dagen....

Vannbytte er jo først og fremst for å holde nitrat nede på et akseptabelt nivå. Filteret tar seg av både ammoniakk og nitritt.

I slike nødsituasjoner, ville jeg målt nitrat et par ganger pr uke og ikke skiftet vann før verdiene ble merkbart høyere. Så vidt jeg har oppfattet har du ganske få fisk i hvert kar og derved liten biologisk belastning. Med en del planter også, vil du sikkert kunne bytte vann hver annen uke uten å få problemer.
530
Vannbytte er jo først og fremst for å holde nitrat nede på et akseptabelt nivå. Filteret tar seg av både ammoniakk og nitritt. I slike nødsituasjoner, ville jeg målt nitrat et par ganger pr uke og ikke skiftet vann før verdiene ble merkbart høyere. Så vidt jeg har oppfattet har du ganske få fisk i hvert kar og derved liten biologisk belastning. Med en del planter også, vil du sikkert kunne bytte vann hver annen uke uten å få problemer.

Hei 530
Jeg byttet jo vann i helgen når vannet var her så det er jo ingen fare enda. Ingen stor belastning på antall fisk, da det er stort sett artskar med få individer som du sier.

Har byttet vann på de tre minste karene nå og det er det viktigste. Karet med ancistrus yngel, karet med cacatuoides yngel og karet med pebas og macmasteri yngel.

Ser det slik at det er de minste karene som er de viktigste da det er de som har minst pumper. Er vel egentlig ikke store problemet med vann annet enn at det blir tungvindt med alle disse kannene.
[QUOTE=LOFFA
Ser det slik at det er de minste karene som er de viktigste da det er de som har minst pumper. Er vel egentlig ikke store problemet med vann annet enn at det blir tungvindt med alle disse kannene.

Går ut fra at filterne i de små karene klarer å bryte ned avfallstoffene til nitrat som er sluttproduktet i nitrifikasjonsprosessen. Derfor er det ikke noe hjelp å hente fra filteret når det gjelder nitrat, om det er stort eller lite. Altså er det ikke noe større problem med de små karene enn med de store, med mindre du har en relativt større biologisk belastning på de små. Det kan det kanskje være ettersom det er vanskelig å dosere foret når man forer yngel enn voksen fisk.
Da er endelig vannet tilbake, selv om det er under 10 kulde grader her enda. Oppdaget det da jeg hadde vannbytte med vannkannene vi har fått låne. Når jeg skulle tømme ut akvarievannet som jeg da hadde i en tom kanne, skulle jeg på refleks skylle kanna.... og det kom vann!! Da har jeg hatt vannbytter på 4 av karene i dag

Fikk svar på mailen min jeg sendte til Tom C, i kveld. Synes det er kjempe hygglig at han tok seg tid til å svare på den. Beskrivelsen hans på Apistogramma cf commbrae jeg har, er som jeg antok, to hanner. Sa også at di skulle beskrives som cf. Takk atter en gang Tom C.

Borellii gruppa med 1+4 er i vigør i kveld. Største hua er gul som sola og spytter sand ut av hula som om hun har betalt for det. Hun slår litt med halen der hun rygger inntil han, men om det hjelper vil dagene fremover vise.

Cacatuoides hua er av og til ute av si hule og jager litt på den stakkars hannen. Mulig hun mener han trenger litt trim ;- =)

1 Min minste står her mellom 160 literenen
2 Nå må jeg få herre mannen min på trim tur....
3 Her ligger vi å venter. Er det ingen gentlemann her som kan komme å.......

Da har jeg tatt en ny ph test og den holder seg stabil ser det ut som på mellom 5 og 5,5. Litt vanskelig å være helt nøyaktig med denne tetra testen. Det ble nevnt en annen ph test i tråden tidligere som var enda mer nøye... var det JBL eller noe? Noen som kan forklare, om jeg husker rett, på hvilken måte denne er mer nøyaktig? Har den flere tall å lese av? Tetra testen har 5.0-6.0 og 0,5 i mellom hver avlesning opp til 10.0

Kranvannet er også testet og holder samme ph slik at det også er nevnt. Er nok nærmere 5,5 enn 5. Har ikke KH test, men må antaglig kjøpe det også. Ettersom jeg skjønner har ph og kh sammenheng med hverandre...? Hva skal egentlig kh ligge på i et apistokar som bør ligge på 5.5? Og hvor ofte bør ph og kh tester tas?
JBL har en pH-test for området 6,0-7,6, som viser intervaller på 0,2. Litt mer finmasket, med andre ord :o)
Linda & Ove
JBL har en pH-test for området 6,0-7,6, som viser intervaller på 0,2. Litt mer finmasket, med andre ord :o)

Vil det si at denne testen er kun innen for området mellom 6 og 7,6? Trenger noe lavere utgangspunkt da noen av apistoene skal ned i pH 5,5.
Håper noen som har lav pH i karene iler til, for JBL har ingen med 0,2-skritt for lavere pH enn 6,0, fant bare en fra 7,4-9. 3-10-testen er like grov i sprangene som Tetra...
Linda & Ove
Håper noen som har lav pH i karene iler til, for JBL har ingen med 0,2-skritt for lavere pH enn 6,0, fant bare en fra 7,4-9. 3-10-testen er like grov i sprangene som Tetra...

Stemmer, jeg har heller ikke funnet annet enn én JBL test med sprang på 0,5 mellom pH 3 og 10. De to øvrige går fra hhv. 6 og 7,4.

I Rygge har vi veldig bløtt vann fra Vansjø og jeg tester ikke for KH, bare pH. Har sett av innlegg her at pH kan være svært ustabil ved lav KH, men det har jeg ikke merket noe til.
530
[QUOTE=Linda & Ove]Håper noen som har lav pH i karene iler til, for JBL har ingen med 0,2-skritt for lavere pH enn 6,0, fant bare en fra 7,4-9. 3-10-testen er like grov i sprangene som Tetra...

Stemmer, jeg har heller ikke funnet annet enn én JBL test med sprang på 0,5 mellom pH 3 og 10. De to øvrige går fra hhv. 6 og 7,4.

I Rygge har vi veldig bløtt vann fra Vansjø og jeg tester ikke for KH, bare pH. Har sett av innlegg her at pH kan være svært ustabil ved lav KH, men det har jeg ikke merket noe til.

Det var Tom C som anbefalte meg å også måle KH, så tenkte kanskje ikke det var så dumt. Men så langt ser det ut som pH er ganske så stabil her hos meg.

Tenkte likevel å ha eikeløv i karene til apistoene, da dette er normale omgivelser for de fleste av dem
Eikeblader,catappa blader og javamose gjør susen
Jeg er vel like fotball gal som det Espen er (black flys) og fikk seff med meg Liverpools seier 1-0 mot sparta p. Kuyt scoret i siste liten og herved er jeg frelst for en stund til fremover. Nok om det

Som jeg skrev i går sørger cacatuoides hua for at hannen får sine lufteturer i karet. Trim er faktisk mildt sagt, og har i dag vært nødt for å flytte hannen før hun tar livet av han. Nær halve halefinnen hans er nappet av og ja hun er en BITCH.

Er alle kvinnfolk ....... nei skal ikke skrive det jeg tenkte, hehe. Da er jeg vel nødt for å ta mine trim turer antar jeg.

Ble enda et kar som fikk vannbytte i dag, og i helgen står 160L til mallene for tur. Antar jeg tar 40-50% vannbytte på det.

Skal også hente noen kar jeg har kjøpt i helgen. To av de blir muligens litt for store i kjellern, så får se hva jeg gjør. Mulig jeg selger de videre. Hadde vært greit med et "samle" kar i kjellern, men tror ikke det blir aktuelt. Blande apisto yngel t.ek blir bare et mareritt å finne ut av
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap