Anders' akvarierom [NR. 1] (side 26)

Plussmedlem
Brusende vann er vakkert...

(Utrolig nok)






[External Image]
Utrolig flott bilde !

Har også sendt en bestilling til webzoo, har fått mesteparten av de jeg bestilte, men ikke alt. Regninga har jeg derimot fått...

Moro å se at du også har fått green laser yngel :o)
Plussmedlem
Ny Green Laser-egglegging
Corydoras Green Laser har lagt egg igjen! Og det var ikke småmengder heller... og jeg er skikkelig forundret; jeg har ikke sett et lite tegn til lek engang! Og eggene må nok være lagt i dag en gang...

Jeg er usikker. Jeg er syk og har ikke vært så mye inne og sett, så de kan ha blitt lagt i natt da.
Men, hvorfor gjør de det akkurat når jeg er syk, og det er langt på kveld, OG jeg ikke aner hvor jeg skal plassere dem!? :p Jeg har jo noen yngel gående i plast-tanker allerede, så...

Jeg må finne en løsning. Jeg kan la eggene være, jeg kan flytte yngelen i plast-tankene eller jeg kan forsøke å plassere eggene i akvariet som brukes til oppvekst. Eller jeg kan hente fram en isboks eller noe, klekke eggene der og fôre yngelen videre opp sammen med de andre. Jeg orker ikke flere plastbokser stående rundt og flere å vaske hver dag, ihvertfall!


Det var jo gøy, men det skjedde som vanlig på litt feil tidspunkt I morgen har jeg en hel haug å gjøre også... min feil som tok vannbytter i går! :p
Plussmedlem
Nå har jeg plukket en god haug med egg fra Green Laser

Jeg aner ikke antall, men det er mulig det i alt kan ha vært lagt opptil 150 egg... så det er jo en del hvertfall.
Hvis en del av disse vokser opp, kan det bety salg av yngel.
Jeg har plassert de fleste av eggene i en hov som har nettet "hengende" ned i vannet i 54 literen. Der klekker eggene, og yngelen vokser opp videre i det akvariet. De eldste pandaene skal selges, og da vil det bare være igjen yngel av disse også.

Noen egg la jeg også uten "beskyttelse" i 54 literen. De er på planteblader. Det blir jo spennende å se om de blir spist eller ikke

Da prøver jeg altså en annen metode for oppfôring av yngel denne gangen. Håper en del vokser opp så det blir nok til å selge en del!


Plussmedlem
Det blir ganske lite bilder av Corydoras Green Laser her i denne tråden, så når jeg først får tatt noen må jeg neste legge ut det jeg får... Dette er en art som er ganske lite fremme og er utrolig skvetten, så når det først blir bilder så er de dårlige




Corydoras Green Laser, antakelig en hunn.
[External Image]
Plussmedlem
Nå har jeg plukket noen ubefruktede egg fra eggleggingen til Corydoras Green Laser i går. Det var ikke mange som var dårlige, for det er massevis av egg som ser gode ut! Håper det blir en god gjeng yngel av Green Laser nå. Over 50! Og eggene som ligger på planteblad uti selve akvariet er ikke spist av pandaene. Kult, da er det kanskje trygt å legge eggene der, da? Men er jo greit i en håv også, da.

Har planer om (hvis det blir mange) å bruke 98 literen der Corydoras caudimaculatus går til Green Laser-oppfôring. Forsøker jo å selge caudimaculatus, og da kan jo de flyttes inn sammen med panda-yngelen litt.


Så jeg er glad her nå! Det var kult med den plutselige eggleggingen uten at jeg hadde sett lekstegn
Gratulerer med masse egg ;D

Her er også de grønne ganske sky, og de forsvinner som dugg for solen så fort jeg kommer med noe som ligner et kamera. Det er lekstendenser på mine også, alle artene jeg har egentlig, men finner aldri noen egg. Kanskje alle mine fisker gjemmer dem inni buskaset?
Plussmedlem
Glemte å ta med bilde av hvordan de fleste eggene skal klekkes.



[External Image]

Ser lekstegn i dag også, faktisk, så det kan godt hende deg blir enda fler egg Men det er bare bra! Da får jeg en større gruppe selv, for det holder liksom ikke med bare 10 individer av denne arten Og en del kan selges om en god stund. Men først skal alt av Green Laser fôres lenge opp her, og jeg kan bare nyte synet av små grønne som blir større og større
Plussmedlem
Sissimor
Det er lekstendenser på mine også, alle artene jeg har egentlig, men finner aldri noen egg. Kanskje alle mine fisker gjemmer dem inni buskaset?


Mine Green Laser legger mange av eggene sine på planteblader, gjerne på undersiden henger det en hel haug med egg på sverdplantebladene Så det kan godt være at Coryene dine legger egg i buskaset, Sissimor! Du får kikke nøye etter yngel

Plussmedlem
[Innlegg tatt bort av meg selv]
Plussmedlem
[Irrelevant innlegg fjernet av meg selv]
Plussmedlem
Jeg har nå regnet ut en ca. pris på en reol med 6x85 liter. Jeg har jo bare antatt prisen på porsareolen med akvarier, for den prisen har jeg ikke fått enda, men jeg har en pris jeg tror det vil koste, omtrent. Et par tusenlapper fra eller til blir det, men det blir så dyrt at det kommer jeg ikke til å merke engang!

Åh fy, jeg er helt slått i svime av prisen jeg kom fram til, jeg... DET var mange tusenlapper, det! Jeg er villig til å betale det, men jeg tør ikke fortelle noe til foreldrene mine om det. Enda

Men det spørs jo, nå har jeg ikke råd, men jeg får vel kanskje i våres... men spørsmålet er hvor mye jeg kan/får lov til å bruke, jeg er jo (dessverre...) ikke gammel nok til å bestemme selv enda.
Men alle de tusenlappene! Det er utrolig at noe aluminiums-og-glassgreier kan koste SÅ mye! Dette er jo et godt stykke på veien av hva jeg har brukt på akvariehobbyen så lenge jeg har holdt på, vil jeg tro

Dette året har det vært innkjøps-stopp, men nå klarer jeg søren ikke holde meg så mye lenger heller! Håper virkelig jeg får "husrådet" til å gå med på det etterhvert

Jeg sparer en del på filtere. Jeg har funnet frem til noen billige Eheim-filtere som jeg har litt erfaring med. Men når ALT må dobles 6 ganger, kan en jo tenke seg...!
Ja, det er dyrt.
Men klarer du å få tak i en brukt reol er jo det mye billigere når det ofte følger med filtre og slikt i tillegg.

Jeg har kommet fram til selv at(basert på aquamanias sine priser og den reolen jeg tenker på);

6 akvarier på 75 liter

6*435
______
= 2610 kroner


Eheim 2010* 4

4*285
____
=1140 kroner

Eheim 2012* 2

2*325
_____
= 650 kroner

Akvastabil 100 W varmekolber*6

6*135
_____
= 810

Dette blir jo 5210 svimlende kroner!
Pluss at du skal ha selve reolen, termometere, planter og annet dekor++
Og så fisk ikke minst!

Selv er ikke jeg villig å betale 6000 ca. for en reol, så selv skal jeg kjøpe privat uansett om jeg må vente i et halvt år

Men du kan jo tjene litt penger på green laserene dine vis de vokser opp
Plussmedlem
Da skal jeg si med en gang, Emil, at prisen jeg har kommet frem til er nesten 20 000 kroner (ja, nå sa jeg det selv om jeg tenkte jeg ikke skulle), så da må jeg gå laaangt over din grense på 6000! :p Det må jeg nok regne med å betale for en ny reol. MEN jeg har ikke anelse enda, egentlig, jeg bare bare basert meg litt på brukte reoler i rubrikk som selges for halv pris...

Og ja, jeg kan tjene noe og jeg får mye yngel av Green Laser, men det blir likevel alt i alt en dråpe i havet... nok til litt fôr og utstyr :p

Du skjønner, jeg må ha belysning også, og det er dyrt, selv for de enkleste ting!

Nå kjente jeg på lommeboka at jeg kanskje skal slutte å se på riper i glasset her og konsentrere meg om helt andre ting *grøss*
Plussmedlem
I morgen skal jeg flytte Corydoras caudimaculatus til 54 literen der de skal være sammen med pandaene, tenkte jeg. Jeg har nemlig kommet fram til at det smarteste er å ha 98 literen til oppvekst, for det kan bli mange yngel... derfor velger jeg den. Dessuten er dette akvariet greit innredet og klart til å ta imot yngel, men 54 literen derimot er mere "ødelagt" etter en runde med fanging av pandaer til en kjøper som aldri kom. Dette har bare hulter-til-bulter-oppsett, så det må jeg ta på nytt når alle pandaene har flyttet. Det kan ta tid, for de legger jo egg hele tiden de pandaene her!

Så da blir altså caudimaculatus midlertidig flyttet inn i det som nå blir "salg og oppforingsakvarium". Alt i det skal selges, så det gjør jo forsåvidt ting enkelt for meg

Men jeg tror ikke 98 literen kan være oppvekstakvarium på permanent basis! Plassen tillater ikke det, for jeg er på jakt etter noen Corydoras-arter jeg får plass til når jeg har solgt ut caudimaculatus. Da må nok disse gå i et større akvarium enn 54 liter på permanent basis.

Blæh, jeg tror alle skjønner at jeg TRENGER fler akvarier, men nå gidder jeg ikke plapre mer om det på en stund i denne tråden. Det har det blitt nok av
Plussmedlem
Linda W
Nå kjente jeg på lommeboka at jeg kanskje skal slutte å se på riper i glasset her og konsentrere meg om helt andre ting *grøss*


Å sette opp reol er dyrt, ja, det er helt sikkert! Og med tanke på at alle dyre ting i en slik dobbel reol jeg tenker på må dobles med 6, blir ikke prisen liten :p Og selv de enkleste armaturer er ganske dyre, så ting koster jammen meg penger i denne hobbyen...!
Plussmedlem
Fullt mulig å få kostnadene MYE ned om man bare tenker litt kreativ og alternativt da...
Plussmedlem
milo
Fullt mulig å få kostnadene MYE ned om man bare tenker litt kreativ og alternativt da...


Du har nok rett det, er langt fra ferdigtenkt, skjønner du Det første jeg venter på nå er en pris fra Aquamanias, så må jeg ta det derfra. Det jeg lagde tidligere i Excel var bare en pris på reolen samlet, UTEN så mye "kreativ tenkning"! :p

Men, igjen, jeg VET ingen som helst pris enda, så det er bare å vente til det kommer mail
Plussmedlem
Alt kommer an på hvor fancy du skal ha det og hvor oppsatt du er av at det er nytt og strøkent..
Å få den laget ferdig i porsa koster, å lage den selv i treverk koster myyyye mindre...
Så er det kar da... Med hel topp eller dekkglass..
Filter fins det mange løsninger for....

Kort sagt er det en dyr og en billig løsning for alt...
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap