Apistogrammet (side 26)

I dag fikk jeg to bilder publisert i kunnskapsbasen. Det var et bilde av Apistogramma rubrolineata, VF-hann (Puerto Maldonado) og Apistogramma atahualpa, F1-hunn (Rio Itaya). Da det var få bilder av disse, var det kanskje lett å «komme igjennom». I alle fall veldig morsomt for i he he he. Tidligere fikk jeg et bilde av Apistogramma rositae F1-hunn (Rio Santiago-vassdraget) publisert. Alle gode ting er tre… så det var nok det.

Ellers er jeg klar med snekkerifugemalinga, så nå flytter jeg fokuset over på akvarieklubb-treff i Larvik og yngelkarprosjekt...
Good lad! Da må man gratulerer et par smuler.
Thank you very much indeed! Mine sjarmtroll gjorde jobben... det vanker biff og bernaise på dem idag he he he
Hmmmmm. Har aldri likt bernaise... det blir så lite smak igjen til selve retten om man bruker det... Men at det passer som fiskemat tror jeg nok.
En herlig og givende kveld med hyggelige folk på Larvik akvarieklubb i går! Forelesningen med TomC la heller ingen demper på videre satsning...
Kjøpte fem pakker med frosne bosmider der. Dette falt i meget god smak hos mine Apistos! Jakttendenser, kamp om godbitene og fart til tusan. Topp!!!

Bilde nr.1 er den første "reolen" som nå kunn er fisketom øverst til venstre.

Bilde nr.2 er med den andre "reolen" til høyre med to stk 160litere, og et provisorisk yngelkar i midten...

Bilde nr.3 er med den tredje "reolen" med 200liter og 105liter (som er tom). Baksiden av veggen er nå svart og klar for et 3-kars porsareol-prosjekt. I løpet av helgen begynner jeg og sanke deler. Målet er å ha det klart innen... mmmm 14dager. Det betyr en ny investeringsrunde hos Askakvazoo åffkårs... Synes de fortjener hyggelig omtale, da det alltid er god service og meget hyggelige priser.

Apistgramma atahualpa (Rio Itaya), hann.


Apistogramma rubrolineata (Puerto Maldonado), hann.


Apistogramma rositae (Rio Santiago-vassdraget), hue.


Det var da en riktig spraglete og festlig hunnfisk...
Bare synd jeg ikke får fram hennes virkelige prakt! Hun er virkelig flott, men lysforhold og for mye bevegelse gjør det håpløst å få pulitzer-knipset he he he.
Snasne kar du har
Kan tenke meg det var et givende foredrag, synd det er så langt...
MVH Pål
Mine Apistogramma allpahuayo fra Rio Pintoyacu følger jeg spent med om dagen. Når jeg idag gikk får å følge utviklingen med den minste hua som (mest sannsynligvis) har lagt egg under et blad oppå ei rot, var hua borte - og ingen yngel å se. Jeg kunne så vidt skimte ei hue bakerst i karet, og krysser fingrene for at det er henne m fl... og i tilfelle så passet det sikkert ypperlig med bosmider til middag i dag.
Under hulen, i sanden, ligger det en annen eikeblad-hule. Her ligger enn annen hue og nyter livet... mens sjefen patruljerer rundt.
Om du tilfeldigvis Simen, skulle våkne en dag og ikke finne dine Apistogramma rositae i karet (som jeg desverre ikke hadde plass i baklomma når jeg var hos deg) så kan du begynne å lete i kjeller karene her.....

De var bare så uuuuutrolig flotte at jeg neste avgikk med øyensukdom også når vi reiste fra deg. Skulle du klone disse i fremtiden vet du hvem som står først i køen....
Pål sine fisker
Snasne kar du har :) Kan tenke meg det var et givende foredrag, synd det er så langt... MVH Pål


TomC presenterte en rapport fra sin jakt etter nye Apistogrammaer han ikke har lagt ut på sin side tomc.no (enda?). Beste måte å beskrive opplevelsen på, er å sammelikne det med kinoenes oppgradering til 3D. En bildeframvisning som får meg til å le, leve med, klø meg på steder der jeg kjenner amazonas krypdyr er i ferd med å kravle oppover... reiseopplevelser, kultur, histore, geografi, natur og selvsagt Apistogramma fra flere vinklinger. Helt suverent! Det er på slike dager det er kjedelig med et laaaaaangstrakt land...

Skikkelig hyggelig med tilbakemeldinger på karet... du kan sikkert gjette på hvor inspirasjonene har kommet fra he he he
LOFFA
Om du tilfeldigvis Simen, skulle våkne en dag og ikke finne dine Apistogramma rositae i karet (som jeg desverre ikke hadde plass i baklomma når jeg var hos deg) så kan du begynne å lete i kjeller karene her..... De var bare så uuuuutrolig flotte at jeg neste avgikk med øyensukdom også når vi reiste fra deg. Skulle du klone disse i fremtiden vet du hvem som står først i køen....


Hvis det betyr flere besøk er det greit he he he. Smelta sjøl etter å ha sett bilder av 530's bilder tatt av Linda Widente... for ikke å snakke om TomC's blinkskudd. Regner med at du klarer å trøste deg med dine utryddningstruede og über-sjeldne Apistoer inntil videre he he he. Ønsket notert, og vi satser på å få dette til!
Har vært på tur med familie, hov og bøtte. Ikke store fangsten, men sikkert nok til å starte en kultur. Skal dra ut på ny tokt til helgen som kommer.
En tur hos askakvazoo.no gav meg møe utstyr til de planlagte yngelkarene. Luftfiltre x 3, mini-filter x 3, 4 store røtter, catappablader og en del porsakryss. Mangler noen porsakryss til. Jeg skal se om jeg får tatt av de siste jeg trenger fra en porsareol jeg har stående... Alltid fornøyd med handelen der. Nå skal reolen slaktes!

Snakk om lykketreff Leif... yngler tittet fram fra Apistogramma rositae-karet igår. Jeg får se om ynglene har livets rett denne gangen. Forrige gang, dro jeg på sommerferie - og kom tomhendt hjem.
Snøret skal i bånn og ynglene frem Simen!
Nedturen med sp matses ble snudd til en dag med BÅDE oppturer og nedturer. Uten at jeg egentlig skjønner en dritt.....

Trodde ALLE apisto huer ble gule under leik og når de hadde egg/yngler. Men nei, iallefall ikke her. En av de to huene med agassizii har lagt egg, rødlige i fargen, men GUL? Nei ikke henne. Hva skjer......? Gøy, men litt undrende....
Svarte på tråden din ang huer som ikke har den kjente gulfargen når det er lek/egglegging/yngelpass på gang... Har opplevd det med Ap. baenschi-hua som jeg desverre ikke har lenger. Hun fikk ufattelig mange yngel til sin meget beskjedne størrelse husker jeg.
Så var det liter-utvidelsen i akvarie-rommet. Da skal porsa-deler og kar mm ligge klart til henting, og det som manglet har jeg skaffet. Så nå blir det noen dager med kapping og montering, for så å få greiene opp. Hadde vært flott om jeg hadde fått det til i løpet av helga. Jeg kommer nok til å legge ut et spørsmål angående målene til reolen kjenner jeg meg rett. Først må jeg finne ut størrelsen (L/B/D) på yngelkarene...

Mens jeg mailer med karen med porsa&kar, får jeg tlf av en kjent. Skal du ha en 160liter, så kom nå... En veldig hyggelig overraskelse, som gir meg et mini-snev av - nå blir det mye greier på kort tid-følelse he he he. Supert!

Mens fingrene ryker på porsareol-prosjektet, er det festtendenser i Apistogramma-karene. I noen kar danses det, i noen kar dukker det opp positive overraskelser og andre steder er det spennende med hissige karer og hunner med alerten på topp.

Endringer har det blitt hos mitt par med Apistogramma cf. huascar (Rio Galvez, Paujil). Her danses det tango så det holder. Hua har kledd seg i gult, og klarer ikke å se hannen uten å blåse seg opp og kjøre tango-runder... hannen er ikke vanskelig å be opp.

Tidligere skrev jeg om Apistogramma allpahuayo (Rio Pintoyacu) som hadde lagt egg i en hule av blad. Og joda, hua vokter ungene på baksiden av karet. Forholdsvis stort kull må jeg si også. Det er en stund siden hun voktet egg i sin hule. Og hun er virkelig karets minste Apistogramma... lurer på hvor hun oppbevarte eggene

I Apistogramma rositae-karet (lokasjon Rio Santiago-vassdraget) er det fortsatt yngel, men det har desverre avtatt mye med antallet. Det er tre andre beboere der, så det er klart at det finnes adskillige farer her. Samtidig er mor og far på dem andre som hauker...

Hannene hos Apistogramma panduro (lokasjon Rio Tahuayo) & Apistogramma atahualpa (lokasjon Rio Itaya) er på huene så det holder. Huene holder klokelig avstand, selv om det vanker en dans i ny og ne. Jeg undersøker muligheten for target fish, for å stimulere andre deler av hjernen til Ap. atahualpa. I Ap. panduro-karet er det hakket roligere, så her ser jeg ann...

Apistogramma rubrolineata & Apistogramma baenschi kjører buisness as usual, mens Apistogramma agassizii (Jenaro Herrera) er ting i ferd med å skje. Her er jeg spent på utviklingen.

Bilde 1 av Ap. atahualpa-hannen
Bilde 2 av Ap. rositae-hannen
Bilde 3 av Ap. rubrolineata som faktisk står på henda!
Herlig å lese at det skjer ting hos deg Simen. Får ta fatt rositaene dine og si at om dem ikke slutter å bli i flertall, kommer Leif.....

Lykkelig er jeg over nyheten om ei ny sp "matses" hue. Kan ikke huske sist jeg ble så glad for å få erstattet en fisk med en ny. Helt guddommelig.

Antar du kjenner igjen fiskene.....?
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap