Dagens blomst (side 27)

Dagens blomster blir litt forskjellig!

Øverst:
Den første blomsten har åpnet seg på rosen 'Rhapsody in Blue' i dag Den rosen er utrolig flott, derfor har jeg to stykker.

Midten:
en staude. Orientvalmue, som jeg slett ikke tror er den jeg bestilte (den hadde sortsnavn 'Bolero')

Nederst:
et bilde til tatt i dag av rosen 'Nostalgie'

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Da har årets første klatre-rose sprunget ut i Rakkestad. Den er ny av året da den forrige rosebusken ikke tålte -34 grader i vinter.

Jon
Rosen 'nostalgie'
Jeg bare vise flere bilder av rosen 'Nostalgie'. En av mine yndlingsroser![External Image]

I dag er det overskyet og da blir kronbladene hvite innerst. Er den ikke fiiiiin?
Jeg satte det ene av disse to bildene som skrivebordsbakgrunn på pc'en min.

[External Image]

[External Image]
Nyyydelig Mona! Min ser ikke ut til å komme med noen knopper. I hvert fall har den ingen ennå. De andre rosebuskene mine, derimot, står med massevis av knopper - men de har ikke sprunget ut ennå.
Hadde en liten runde for noen minutter siden. Lyset var ikke helt optimalt og heller ikke fotografen så bildene er så som så, men her er de iallefall.

[External Image]
En elsket og hatet blomst. Skal visst spre seg ganske kraftig, men hos meg har den holdt seg på plass der den skal

[External Image]
Denne sorten har jeg virkelig falt for, rosafargen er intens. Virkelig flott.

[External Image]
Min yndlingsduft; Syrin
mona o
Jeg bare [I]må[/I] vise flere bilder av rosen[B] 'Nostalgie'[/B]. En av mine yndlingsroser![img]http://nettakvariet.no/forum/images/smilies/set1/001_smile.gif[/img] I dag er det overskyet og da blir kronbladene hvite innerst. Er den ikke fiiiiin? :) Jeg satte det ene av disse to bildene som skrivebordsbakgrunn på pc'en min.


Har for øvrig kjøpt meg en Nostalgie og gleder meg til den blomstrer.
Søte små!
Her kommer et bilde av noen mini nelliker. Liker så godt den mørkerøde fargen (til blomstene) mot den brune barken og det grønne gresset
[External Image]
Stadig flere roser begynner nå å blomstre. Den ene etter den andre åpner sin første blomst, men hovedblomstringen (da hele busken står i fullt flor) er ikke helt i gang enda.

Denne rosen som jeg har bilde av her er jeg egentlig litt stolt av! Det er nemlig en selvdyrket rose. Jeg tok en stikling av morplanten, som jeg kjøpte på et hagesenter og hadde plassert i et bed ved leveggen her. Moderplanten bukket under en vinter, så den har jeg ikke lenger. Men stiklingen, som nå er blitt en liten busk, blomstrer nå for første gang og har klart seg gjennom to vintere uten så mye som en bitteliten frostskade
Det er fordelen med å ta stiklinger - man får rot-ekte roser! De er mer hardføre enn de tradisjonelle rosene man kjøper på hagesentere, for de er så godt som alltid podet. Og podestedet er rosens sårbare punkt.

Rosen ble kjøpt som 'Maidens Blush', en gammel kjent rose, men det viste seg jo fort at den ikke var det. Ingenting passet ifht beskrivelsene av Maidens Bush, ikke minst størrelsesmessig men også vekstmessig. Det eneste de to hadde felles er rosa blomster.

Jeg undersøkte litt og spurte meg for på hageforum (la ut bilder), og det ble sagt at rosens rette navn er 'Felicitè Parmentièr'. Egentlig er dette en rose som jeg kanskje syns er litt for "veik", for grenene (både på morplanten og avkommet) er for tynne og spinkle etter min smak. Jeg liker bedre skikkelig kraftige rosebusker som f.eks. Alchymist og Rhapsody in Blue

Men jeg er ganske stolt av denne siden jeg greide å få en stikling til å slå rot på første forsøk, så den må jeg nok beholde!

[External Image]

[External Image]
Inger Anne
Nyyydelig Mona! Min ser ikke ut til å komme med noen knopper. I hvert fall har den ingen ennå. De andre rosebuskene mine, derimot, står med massevis av knopper - men de har ikke sprunget ut ennå.


Gi hver plante noen never med kugjødselkompost! Det setter virkelig vekstkraft i rosene. Jeg har tidligere brukt Animix pelletsgjødsel for roser, men i år bestemte jeg meg for å bruke kugjødselkompost istedet.
Jeg graver ned kugjødselkomposten i en halvsirkel rundt rosene, for jeg liker best at den mest næringsrike jorda ikke ligger på toppen. Det blir bare ugresset glad for :p Bedre å få det ned i dybden der røttene til plantene er, og da får rosene fortere nytte av det også.Samtidig får man som en ekstra bonus luftet og spavendt jorda litt så den blir mere luftig, noe de fleste planter setter pris på.

Jeg har sett en utrolig vekstkraft på plantene mine i år, sett i forhold til tidligere! Ser f.eks. at Rhapsody in Blue skyter masse feite greiner, og en av dem er nå bortimot to meter!

Jeg er altså "nyfrelst" kugjødselkompost-tilhenger nå, hehe
Tusen takk for tips, Mona. Når jeg tenker meg om, er det også den eneste rosebusken der jeg ikke har gravd ned rosejord i jorda før jeg plantet. Den ble plantet litt i full fart på høsten. Men det betyr at jeg skal gi den litt ekstra stell fra nå av.
I morgensolen i dag var riddersporen på sitt vakreste, og en gang i blant har man uforskammet flaks. Etter at frosten tok grep i høst hakket jeg løs "the rose with no name" til 19,90 på Coop som hadde glødet på terrassen hele sommeren og vokst seg kjempestor, brakk løs tele der det var plass i bedet, stappet den ned, og hva ser jeg i år? Perfekt fargefølge til riddersporen, om enn litt merkelig plassert. Og den eneste av rosene som har kommet skadesløs gjennom fimbul-vinteren. Sånt er da en gøyal trøst mellom de pjuskete restene av etablerte raseroser?

[External Image]

[External Image]

Ok, litt stutt, men fargen er bra. Og revebjellene har stukket av i år...
[External Image]
Det var en alldeles nyydelig rose! Og akkurat fargen jeg har vært på jakt etter. Synd dere ikke vet navnet, for den der skulle jeg gjerne ha skaffet meg!
Det var en billig potterose. Jeg har hatt hell med dem, vær på utkikk etter potteroser der blomstene ser ut som "ordentlige" roser hvis du skjønner hva jeg mener, de tette miniatyrene tåler utelivet dårlig. Og av en eller annen grunn er det de fersken og/eller orangefargede som plutselig bestemmer seg for å være store hageroser. Under kveldens vanningsrunde fant jeg to fersken-roser i knopp under plommetreet, de har jeg hatt i flere år. Men det er mange rosekyndige innom denne tråden, kanskje noen kan hjelpe oss med en raserose som ligner litt? Har vært inne på tanken av Chicago Peace eller Whiskey, men de er liksom ikke fullt så glødende...
Det er garantert ikke Chicago Peace, den har jeg hatt tre stk av

Men for å lete etter den riktige rosen, kan man benytte avansert søkefunksjon i roseleksikonet hos HelpMeFind. Der finner du allverdens roser. Her har jeg lagt inn søkekriterie oransje farge, så du kan jo bare scrolle gjennom listen og sjekke ut thumbnail-bildene

Eller du kan scrolle nedover roselisten til Rose-experten i Råde, Østfold, og se på bildene. De er dessverre utsolgt for i år, man må være veldig tidlig ute for å kapre roser fra dem De har utrolig mye flott!

De rosene som selges i potter på supermarkeder har som oftest ikke noe navn.
(Det finnes mange flotte oransje roser, så om du ikke finner akkurat den, så finner du garantert en annen som passer)
Tidlig i våres var jeg 100% sikker på at min Pastella rose hadde bukket under etter vinter nummer to. Etter første vinteren så krympet den drastisk, og ble bare en liten pingle i fjor. Da den krympet enda mer i år, var jeg sikker på at den ikke ville komme opp. Det var jo knapt noe igjen av den! Alt som sto igjen da jeg hadde skjært bort det frostskadde, var noen bittesmå pigger på noen få cm over bakken.

Men, den overrasket meg stort og har fått fine stilker i år. Den har også et dusin roseknopper, noe som er mer enn noen gang før faktisk. Kanskje den bare trengte et par år på å etablere seg? Ifjor sto den også i skyggen av en diger "kvelende" plante ved siden av. Den er fjernet, og Pastella har fått både mer lys og luft samt en god dose kugjødselkompost i år. Det likte den åpenbart for nå er den blitt finere enn noen gang. Jeg har tidligere bare brukt Animix rosegjødsel-pellets, men det er tydelig at god gammeldags kugjødselkompost er mye mye bedre! Så det blir det fra nå av.

Hvis en roseblomst noengang ligner på en sukkersøt marsipanrose, så er det denne!

Her er et bilde som viser den første knoppen i ferd med å åpne seg.
[External Image]
Det har regnet i dag og er derfor litt overskyet ute nå. Det er det beste været å ta blomsterbilder i, for de skarpe solstrålene "blender bort" blomstenes virkelige farger. Man får et mer realistisk bilde når de er tatt i overskyet eller grått vær.

Her er et par bilder av rosen Rhapsody in Blue.
Jeg har to stykker, den ene har fått plantestøtte (svartmalt høy stokk) for den lengste grenen er nå snart 2 meter høy. Tidligere år har jeg ikke brukt plantestøtte på dem, og da har det alltid endt med at de lange grenene knekker av ved basen, før eller siden. Enten pga vindkast eller fordi de blir så tunge når de står fulle av blomster at de tipper over og knekker. Det er så synd og trist å se sånt, så i år bestemte jeg meg for å gjøre noe med det.

Med plantestøtte i form av en høy svartmalt stokk (trestokkens diameter er 3 cm) banket dypt ned i bakken, og så boret full av hull oppover i den, hull jeg kan tre bast-tråder gjennom, så kan jeg binde opp alle slike lange grener fortløpende og bevare dem

Rhapsody in Blue er nydelig, alle blomstene er i ulike sjatteringer av lilla til blågrålilla, avhengig av hvor på busken de er (bleket av sol eller ikke) og hvor lenge siden det er siden de sprang ut. De blekner etterhvert, har sterkest farge med en gang de er nyutsprunget.

[External Image]


[External Image]


[External Image]
En av mine Rhapsody in Blue har også begynt å blomstre. Og da den først satte i gang, var det som om noe sa "poff", for da kom det en haug med blomster på én gang. Men det er bare på den ene av buskene mine foreløpig. Men det varer ikke mange dager før den neste setter i gang. En annen rosebusk, Lavender dream, er også i gang nå. Foreløpig har jeg ingen bilder av rosene mine, men jeg har noen andre bilder jeg tok for litt siden.

Først en blomst jeg synes er undervurdert: Forglemmegei.
[External Image]

Denne vet jeg ikke hva heter, men jeg kaller den bergfrue, da jeg synes den ligner på en (det er ikke en bergfrue, altså). Det er en plante som står i steinbedet mitt.

[External Image]

Så en roseplante jeg har elsket hele livet: Klunger.

[External Image]
Åh, så bra! Sikle-sider og løsning på klatreroseutfordringen, ikke mer uestetisk skjøtet bambus som allikevel ikke når frem til verandaen. Med den diameteren kan man jo fint bruke gjæresag og lage elegant bue også! Skal bare sørge for å tørke byggverket på et helt garantert snublefritt sted ;o)
Jeg fant et bilde til av Pastella rosen som jeg nesten må legge ut

[External Image]
For noen dager siden begynte min yndlingsrose å blomstre Det er en "fransk dame", og heter Ghislaine de Feligonde. Det er min absolutte favorittrose, nr en. Tett fulgt av Nostalgie som nr to

Det ligger nok på grensen til herdighetssonen den tåler her. Den fryser mye tilbake hver vinter, så den takler ikke kulde så godt. Det gjør at den er ganske liten, for den rekker ikke vokse til skikkelig og bli større og større slik den normalt skulle blitt.
Men, det er liv i busken selv om den aldri blir så stor som den kunne blitt i et mildere klima. Kaldt klima holder mange roser små. Det kan være mye det er snakk om i størrelse også. En rose som her er en nett og liten buskrose kan bli en klatrerose på flere meter lenger sør. Jeg har sett bilder av Ghislaine de Feligonde i Italia og England, og det var litt av en prakt!
Rosebusken blir full av blomster i ulike sjatteringer og farger; fra aprikos til rosa til gult og hvitt. Det gir den sjarm!

Min lille pusling håper jeg å holde liv i veldig mange år. Vurderer også å kjøpe flere eksemplarer, men først må jeg se om jeg kan kicke ut noe annet for å få plass for nå er det rimelig overgrodd her

[External Image]

Glimt fra hagen
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap