Tante Astrid´s undervannsverden (side 27)

Ferdig montert filter, men ting tar tid og jeg hadde håpet jeg skulle rekke så mye mer i dag. Skal ihvertfall starte med røttene som skal inn i neste fase, men om jeg kommer så langt tør jeg ikke si.
Da har jeg fått på plass røttene også, men så blir det pause til i morgen. Synes jeg har vært flink i dag jeg

Var forresten inne i tråden min og sjekket og jeg har faktisk hatt disse liggende helt fra begynnelsen av september i fjor i påvente av at jeg skulle starte opp dette karet. Tålmodighet lønner seg
Måtte nesten legge inn bilder av det ferdig innredede karet i denne tråden også. Litt mørkt bilde og uklart vann, men jeg ble ganske godt fornøyd. Får nå bare håpe fiskene blir like fornøyde når de flytter inn i august.

[External Image]
Det ble skikkelig flott, Astrid! Må jo bare takke for idéer på løpende bånd når jeg skal igang med å flytte kar neste helg. Kan jo ominnrede i samme slengen. vet godt hvilken tråd som blir min "håndbok" da
Takk for positive tilbakemeldinger! Har planlagt innredning i dette karet lenge så det er virkelig morsomt når det blir slik jeg hadde tenkt meg det
For en liten stund siden hadde jeg en virrete trilineatus som jeg var redd var syk. Det viste seg at ph hadde sunket mer enn godt var og dette ble justert med en gang. Har ikke sett noe mer til slik oppførsel og har lurt på om den kunne ha dødd uten at jeg oppdaget det. I dag fikk jeg imidlertid anledning til å studere alle coryene og ved opptelling så kunne jeg lettet konstatere at alle ni trillene var der enda. Veldig glad den snodige oppførselen "bare" var relatert til ph-dropp. Ikke det at det var snakk om så mye, men vet fra før at akkurat disse coryene foretrekker nøytral ph. Ingen av de andre fiskene i karet viste noen tegn på at noe var galt.

Grunnen til at jeg fikk anledning til å telle de var at den midterste roten veltet mens jeg holdt på oppi der. Alle mallene lå jo i skjul under og jeg måtte bare skjekke at ingen satt fast under roten. Tror at det gikk bra, men har vurdert å enten skifte ut akkurat denne roten eller sørge for en stødigere plassering på den. Det har nemlig hendt et par ganger tidligere også og det er egentlig litt uforsvarlig av meg å ikke gjøre noe med det. Skal ihvertfall fylle på litt sand bak, når jeg får tid, siden dette hjelper på stødigheten.

I det nyoppsatte akvariet er nå tåken borte og en liten flokk sandsnegler har fått flyttet inn. Vil ha dette karet fritt for pestsnegler, om mulig, så det skal nå få stå å godgjøre seg med litt sporadisk mating av sandsneglene og fantasifiskene for å få filteret i gang. Blir vel innflytting her i begynnelsen av august om verdiene er bra da.

Ellers så vil jeg si god ferie til alle sammen! I morgen tidlig reiser jeg nemlig på en liten ferie til Bergen og blir borte en ukes tid. Regner ikke med at jeg får tid til å sitte så mye på nett da, om jeg i det hele tatt får tilgang til internett. En tur på Akvariet og til zoobutikken på Galleriet er ihvertfall planlagt så får jeg se hva jeg ellers har overskudd til. Gleder meg
God ferie til deg også. Håper du får en trivelig tur til Bergen med passe blanding av opplevelser og avslapping
Jeg ser jeg har litt å ta igjen av lesning i trådene jeg følger med i. Jeg får ta litt og litt om gangen, ellers blir jeg aldri ferdig. Godt å høre at trillene har det bra. Jeg føler meg liksom som en trillekompis her jeg sitter med mine egne, og har fått råd fra deg angående dem. Så hvis du mister noen av dine, kommer jeg jammen til å bli lei meg selv.

Hils til Bergen fra meg! Jeg hadde egentlig tenkt meg en tur dit selv i neste uke, men innser at jeg må avlyse hele greia. Jeg har ganske enkelt altfor mye å ta igjen her hjemme hos meg selv. Kos deg på ferie! Det er en ordre! ;-D
Hei, alle sammen! Da er jeg tilbake fra den store "utenlands"-turen til Bergen, og så disiplinert som jeg er så har jeg fulgt ordren fra Inger Anne og kost meg så det holder

Været var jo bare fantastisk og det ble også en tur innom akvariet i Bergen hvor mye var utrolig bra og enkelte ting mindre morsomt. Tok en del bilder der som nok blir postet etterhvert.

Jeg har hatt søsteren min innom et par ganger for litt mating og sjekking av det tekniske og alt har gått bra. Ingen fisker som har bukket under, men oppdaget i sted at den ene parva-mallen var veldig oppsvulmet i buken. Den ser absolutt ikke bra ut, men har ingen anelse hva det kan være så alt jeg har gjort er vannbytte og vitamintilsetning. Så får jeg krysse fingre og vente på et mirakel.

Det ble også en tur innom dyrebutikken i dag og tok da med meg hjem to schultzeier som har gått alene en stund i butikken. Det vil nok de fire jeg har fra før sette pris på.

Trillene ser forresten også kvikke og raske ut, Inger Anne, så ingen grunn til å deppe. Leste at du strevde med multiradiatusene (var det riktig stavet tro?) dine. Ikke morsomt når slike mystiske dødsfall sprer seg. Det var ihvertfall gode nyheter at trille-barna har klart seg så bra på sykehus-ferie

Planlegger litt bildeknipsing i dag også i forbindelse med litt oppdatering av nykaret. Får håpe det blir mørkt nok ute. Det er ikke enkelt å unngå reflekser på den her årstiden når lyset kommer rett inn i stua.
Så flott at turen var vellykket Kjekt å ha noen som kan sjekke forholdene hjemme mens man er på ferie. Det føles liksom litt tryggere da, spesiellt når man har akvarium stående. Håper det også går bra med malla di.
Det er forresten veldig trivelig å "se" deg på forumet igjen
Takk, for det Johanne!

Parva-mallen lever enda, men ser ikke så mye bedre ut. Hurtig pust og oppsvulmet buk gir ikke gode odds for fremtiden dessverre, men så lenge det er liv er det håp.
Her er et oppdatert bilde fra Asia-karet, tatt i går. Gleder meg til plantene starter å vokse skikkelig her

[External Image]
Parvaen lever enda. Om jeg bare innbiller meg det vet jeg ikke, men synes kanskje magen virket litt mindre i dag (vanskelig å se siden den holder til under rota). Den pustet riktignok like hurtig. Håper fremdeles på mirakelet.

Sjekket litt i nykaret i dag og det ser ut som om jeg ikke har sluppet unna pestsneglene, nei. Vel, vel, ikke noe å gjøre med det. Tenkte et øyeblikk å løse problemet med dvergbotia, men de vil bli alt for aktive til dette karet. Jeg får bare leve med sneglene. Hadde blitt litt trådalger også så jeg. Har sikkert startet med litt for kraftig dose med gjødsel. Når plantene kommer i gang forsvinner sikkert disse igjen.

Lovte å komme med bilder fra akvariet i Bergen så her er første ladning. Stilig å se en slik stor flokk med velvoksne piraya i levende live

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Noen flere bilder fra akvariet i Bergen. Får ta litt i gangen siden jeg har endt opp som vanlig etter slike utskeielser og da har jeg ikke ork til så mye, men det var verdt det

Dette er bilder av innfødte, vanlige saltvannsfisker her til lands. Den første er en uer, den neste gjetter jeg er en kutling av noe slag (aner ikke, altså), den siste vet jeg heller ikke hva er. Kan det være den som kalles for skolest? Den hadde ihvertfall nydelige, knall blå, glitrende øyne og en morsom oppførsel.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
kommentar til første bilde: æææææ
Hei på deg Tante Astrid.

Den midterste fisken er en svartkutling og den nederste har ingenting med skolester å gjøre, høyst sannsynlig er en liten krabat som heter flekket fløyfisk med makslengde 16 cm,hannen,hunnen er mer stusselig med en makslengede på 13cm. Lever faktisk fra Middelhavet og opp til Troms fylke.

Jon
Her er den. Nå var det bra at du lærte meg det med aktive lenker.

Jon
Tusen takk, Jon!
Må bare innrømme at når det gjelder våre hjemlige saltvannsfisk så kjenner jeg de best som filèt
Ble nesten imponert over at jeg hadde rett når det gjaldt kutlingen

Den fløyfisken falt jeg litt for. Det var flere av denne i akvariet og med noen minutters mellomrom så spilte de ut finnene og munnen og svømte side ved side. Et imponerende og flott syn som jeg prøvde, men ikke maktet, å få tatt skikkelige bilder av. Dette i tillegg til de utrolig vakre alveøynene ga et nesten magisk inntrykk. Alt det vakre som finnes like utenfor stueveggen og som man aldri har visst om!

Regner med det var parayaene du fikk skrekken av, guttn. De var utrolig flotte å se på fra utsiden av glasset. Tror nok jeg ville vært forsiktig med å putte hendene oppi der, ja. Store, vakre fisk, men helst på avstand
Tilfeldig bekjentskap
© ida camilla
Reklame for plussmedlemskap