Mine akvarier og sånt (side 27)

Den ene smaragdinaen har begått selvmord ved å hoppe ut av karet Fant den ikke i dag tidlig da jeg kikket etter den, men de gjemmer seg ofte så det var ikke noe uvanlig. Men nå nettopp så jeg et eller annet inntørket ved siden av karet, og joda, det var en smaragdina det.

Jeg har seff tettet alle hullene jeg trodde de kunne hoppe gjennom, siden de har rykte på seg for å hoppe. Da jeg undersøkte karet igjen fant jeg en bitteliten glipe mellom dekkglasset og karet, og det er det eneste stedet hun kan ha kommet seg ut.

Teite fisker, hvorfor sikter de på det ene stedet de kan komme seg ut av karet når de har massevis av plass til å hoppe trygt i resten av karet??

Når har jeg presset dekkglassene ut i kantene, noe som ga en glipe mellom dem i midten (karet har to dekkglass, ett i hver ende, ikke ett stort), så jeg skar opp en bit fra en pappkasse og la over glipen i midten, og satte noe tungt oppå. Den siste skal hvertfall ikke komme seg ut.

Som en mer permanent løsning kan jeg alltids ta noe instektnetting el.l. og feste over karet.
Inaktiv bruker
nei så trist =;-C
Jepp Men jeg mistenker at begge var hunner, så jeg måtte uansett kjøpt en hann etter hvert.
Så snodig, jeg dobbelpostet forrige innlegg ved uhell, så jeg klikket for å endre det ene og tenkte jeg kunne bruke det til innlegget jeg egentlig hadde tenkt til å skrive, men etter jeg lagret det var det borte vekk??

Uansett, gullfiskene mine ser ut til å være klare til å yngle. Da jeg foret i dag tidlig så jeg noen hvite prikker på gjellelokkene til to av dem, og gikk inn og googlet oppdrett på gullfisk bare for å kunne kjenne igjen tegnene.

Da fant jeg en artikkel som sier at kun hannene får disse prikkene. Fikk ikke sjekket den siste gullfisken, men kanskje den er hann den også. Da blir det ikke mye yngel nei

Artikkelen sier også at her i Australia yngler gjerne gullfisker om sommeren når det er ekstra varmt, gjerne rett før eller under en tordenstorm og når de har rikelig med mat. Alt stemmer der, men artikkelen sier også at de vanligvis ikke yngler før de er 8 cm lange, og jeg tviler på at mine er så store ennå. Mulig den største har nådd 8 cm, men ikke tale om at de andre er så store.

Kanskje de bare driver med litt testyngling?

Har ikke som mål å få oppdrett på dem, men hvis det skjer er jo det litt gøyalt
Puh, persephonene skremte meg

Den ene har jeg ikke sett på 2 dager, mens den andre så jeg i går, men i hele dag har jeg sett etter den og ikke funnet den. Jeg er helt paranoid for at disse skal dø. Er lissom ikke noen god grunn til at de skal dø sånn helt uten videre, er nok pga smaragdinaen at jeg er litt ekstra paranoid.

Karet er ikke særlig stort og i teorien burde det være lett å få øye på dem, men i praksis er det nesten umulig! De sitter heeelt musestille, inni tjukkeste planteskogen, og går i ett med den svarte bakgrunnen. Jeg kan sitte og lete etter dem i flere minutter uten å finne dem, før jeg plutselig får øye på en under en plante, og der har den sittet hele tiden.

Og det var der jeg fant den ene nå, i et hjørne gjemt bak noen planter. De er utrolig sjenerte og rører seg knapt hele dagen.

Men de er utrolig søte da
Bildet jeg sendte inn til fiskebasen ble ikke godkjent. Skjønner ikke helt hvorfor, siden jeg synes det viser fiskens utseende mye bedre enn det som er der nå. Det nåværende blidet viser den med gjennomsiktige finner, og jeg har aldri sett mine med gjennomsiktige finner, så hvordan de fikk fisken til å gjøre finnene gjennomsiktige aner jeg ikke.

Mens mitt bilde viser fiskens finner slik de alltid har sett ut mens de har vært hos meg. Selv under flytting når de ble litt bleke hadde de farge, både på kroppen og finnene.

Oh well, jeg er hvertfall fornøyd med bildet
På lørdag reiser vi på cruise og blir borte en uke, så jeg hentet inn azolla fra dammen slik jeg gjorde forrige gang vi reiste bort. Sneglene elsker å gumle på det og fiskene liker å gjemme seg blant røttene og algene som vokser på røttene gjør at det hele er svært tettvokst.

Derfor er røttene også et utmerket gjemmested for yngel, og nok en gang fulgte det med yngel inn. Det betyr at bettaene også har noe godt å gumle på. Hvis de finner dem da. Har fremdeles ikke sett noen av dem spise. Den store smaragdinaen tok flakfor, men den lille viser ingen interesse i verken flakfor, yngelfor eller mygglarver.

Jeg tenkte også at jeg skulle samle inn noen killiegg og la dem ligge på torv mens vi er borte, så killihannen har bodd i 15 literen de siste dagene. Både han og hunnene i killikaret har blitt foret opp på næringsrikt yngelfor og mygglarver.

De to kjønnsmodne hunnene ble flyttet over i 15 literen for en times tid siden, og jeg puttet oppi oppdrettsmoppen. Hannen viste mer enn gjennomsnittlig interesse for dem, så forhåpentligvis blir det en god mengde egg av det.

Det kommer litt an på hvor mange egg jeg får, men hvis det er en del vil jeg kun legge halvparten på torv og halvparten i akvarievann. De på torv burde da gi mesteparten hanner og de i akvarievann mesteparten hunner.

Siden eggene trenger rundt 2 uker på å klekke går det helt fint å reise fra dem en uke.
Å det hørtes deilig ut med cruise. Her holder vi på å snø ned og influensaen har herjet her i huset i 1 1/2 uke så skjønner det må være godt å bo der det er godt å varmt ja..Du får ha en riktig god tur.)
Takk

Kan ikke si jeg savner snø nei
Inaktiv bruker
jeg har å lyst å reis langt ver fra vinteren i nor hihihi
Du er nok ikke den eneste. Pratet med søstra i går og hun er sååå lei av mørke og kulde, så jeg foreslo at hun skulle ta seg ett år i Australia. Tror hun seriøst vurderer det nå...

Fikk også epost fra faren min hvor han sier at de tilbringer mesteparten av tiden foran peisen.

Det er på denne tiden av året jeg setter mest pris på å bo i Australia
Samlet inn egg fra oppdrettsmoppen og fant kun to usle egg!

Alt jeg har lest om disse killiene sier at de legger 7-30 egg i døgnet, men mine har på det meste lagt 4-5. Det jeg har lest sier også at de sprer eggene blant plantene, men jeg har sett dem legge egg i huler.

Lurer seriøst på om jeg har en annen art enn jeg trodde, men de i killiforumet var ganske sikre på at jeg hadde nigeriakilli da jeg postet bilder.

Så jeg vet ikke hva som er galt med dem.

Oh well, de to eggene har hvertfall blitt lagt på torv, og jeg skal gjøre flere forsøk når vi kommer hjem fra cruise. Hvis jeg gir dem en uke og samler egg hver dag kan jeg hvertfall få litt flere.
Inaktiv bruker
hei Mvjnz er du siker på at kiliene dine har lest det samme som deg ?
Nei, jeg begynner seriøst å lure...
Kikket tilfeldigvis inn i 15 literen da jeg stod opp i dag, og så denne snodige sneglen. Det er ikke ofte jeg kikker på 15 literen, for der bor det kun noen få små eplesnegler og noen damsnegler og andre pestsnegler.

Jeg trodde jeg hadde fått med meg alle variasjonene som oppstod i avkommet til den viltfargede hannen og den brune hunnen, men her er altså enda en variasjon. Litt vanskelig å forklare, men den har blå kropp med lys grunnfarge? De andre blå er bare blå over hele, mens denne har blå områder og lyse områder på kroppen. Altså lys kropp med blå prikker.

Når den sitter på glasset ser man at fjeset dens er vanlig blått, mens undersiden av kroppen er lys.

Jeg flyttet den til 48 literen hvor jeg håper at den skal være lettere å følge med på.
Glemte å si at vi reiser om 20 minutter, så jeg kommer mest sannsynlig ikke på nett den neste uken
Mvjnz
Jeg spurte også i killiforumet i går om de vet om pH påvirker kjønnsfordeling, og de fleste mente at det ikke var bevis for killier, men en fyr mente han hadde bevist det, og at høy pH gir hovedsaklig hunner, nøytral pH gir 50/50, og lav pH gir hovedsaklig hanner. Så da er det bekreftet, og neste gang skal jeg legge eggene på torv.


Det er noen artikler om "Skewed Sex Ratios in Killifish" på cincikillies.org som også indikerer Høy pH=Hunn og Lav pH=Hann.
Kom hjem fra cruise i åttetiden i dag tidlig (nå er kl snart 16) og driver fremdeles og samler meg og prøver å få oversikt over alt som har foregått i diverse forum og epost osv.

Cruiset var bra og vi besøkte 3 forskjellige øyer i 2 forskjellige land. Vanuatu var favoritten. Utrolig pent lite sted, og befolkningen er svært vennlig og hjelpsom og alle prater enten engelsk eller fransk.

Båten ankom Brisbane kl 05 i dag tidlig, og vi skulle av kl 07, så vi bestemte oss for å ikke legge oss slik at vi kunne ta bilder og slippe å stå opp tidlig. Vi er begge ganske morgengretne, så hvis vi kan unngå å vekke hverandre tidlig er det alltid en fordel

Men mangel på søvn = mangel på energi, og jeg gleder meg til jeg kan legge meg i kveld. Sov riktignok et par timer da vi kom hjem, men det er jo ikke særlig lenge...

Uansett, alle fiskene har det bra. Persephonene finner jeg ikke, men om de har dødd eller om de bare gjemmer seg ekstremt godt vet jeg ikke. Dammen må renskes for azolla før jeg kan sjekke fiskene i den. I selskapskaret ser alle ut til å ha det helt utmerket, den eneste fisken jeg ikke fant var den unge mollyen, men mulig hun bare gjemmer seg. (Ung og ung, hun er nesten ett år gammel nå.)

Alle killiene har det bra, men eggene har blitt helt hvite. Har aldri lagt dem på torv før, så jeg vet ikke om de skal være sånn, om de er ubefruktede eller om torven ikke har vært fuktig nok. Skal uansett begynne med seriøse forsøk på oppdrett i løpet av noen dager, så det blir flere egg da.

Smaragdinaen har det bra, men den nye sneglen i det karet var død. Nettopp dødd, for kroppen var stort sett hel, og de andre sneglene og rekene hadde knapt rørt den. Kun hatt sneglen i 3-4 uker (?) og den har aldri virket særlig pigg. Har aldri sett at den har spist og den lå stort sett og gjemte seg i skallet og rørte seg knapt.

Men utenom en avdødd snegle har alle det bra
Neste gang jeg får lønn tror jeg jeg skal kjøpe noen australske snegler og flere reker.

Sneglen jeg har kikket på er Notopala waterhousei, eller Waterhouse snail som den populært kalles. Den er ganske populær i Northern Territory, for der har de ikke lov til å ha snegler i akvarier med mindre det er en australsk art. Lik eplesnegler rører de ikke levende planter, men i motsetning til eplesnegler er de levendefødere.

Kan lese om dem her, og se et bedre bilde her.

Jeg tror jeg skal kjøpe 3 stk, og også kjøpe 5-10 reker siden jeg bare har 2 stk. Han som ga meg de to rekene sa han bestilte 25 stk, og ble tilsendt ca 50, så ved å bestille 5-10 burde jeg motta nok til at de kan begynne å formere seg.

Dette er butikken jeg bestiller fra. Har kun hørt positive ting om dem, til tross for at siden ikke ser særlig profesjonell ut. De har en ganske interessant liste med planter, reker, snegler og fisker, så det er synd jeg ikke har noen ledige kar for øyeblikket.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap