- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Liv's vannverden (side 27)
Liv's vannverden (side 27)
I dag er skumreiret til kampisen stappfullt av hvite små sytråder igjen gitt Redd det kan bli mye kampfisk her i huset etter hvert. Men de er utrolig små, så ikke sikkert overlevelsesprosenten blir så stor. Har ikke noe erfaring med kampfisk yngel så det blir spennende å se. De blir frittsvømmende om et par dager, så får se om jeg tar noen over i rekekaret igjen eller om jeg lar dem være der de er.
Postet 09.09.08 kl 15:58
Kampis pappa passer fortsatt meget godt på yngelen, ser ut som det er mye større kull denne gangen. Blir nok at jeg fisker over noen i rekekaret denne runden også Siden de er så små så regner jeg med overlevelsesprosenten ikke blir så kjempehøy.
Her er bilder av thomasi yngelen som går i det andre karet sammen med de blå tigerrekene. Tydelig gravid reke avbildet sammen med yngelen.
Her er bilder av thomasi yngelen som går i det andre karet sammen med de blå tigerrekene. Tydelig gravid reke avbildet sammen med yngelen.
Postet 10.09.08 kl 17:50
Postet 10.09.08 kl 17:58
Postet 11.09.08 kl 20:02
I dag var kampfisk yngelen frittsvømmende, men antallet hadde minket betraktelig fra i går. Har også denne gangen falt for fristelsen å ta noen av dem over i samme rekekar som forrige kull går. Håper at i alle fall noen kan vokse opp.
Ender nok med at jeg må kjøpe et kar til for yngel, nå går det halvstore lampeøye killi yngel i 54 literen, kampfisk yngel i 10 literen, dvergtannkarpe yngel i 17 literen og thomasi yngel i ene 28 literen.
(Hm... tankekors....er jeg snart den i lieligheten her med minst hyppig sexliv? )
Ender nok med at jeg må kjøpe et kar til for yngel, nå går det halvstore lampeøye killi yngel i 54 literen, kampfisk yngel i 10 literen, dvergtannkarpe yngel i 17 literen og thomasi yngel i ene 28 literen.
(Hm... tankekors....er jeg snart den i lieligheten her med minst hyppig sexliv? )
Postet 11.09.08 kl 20:12
Litt bilder
Av kampfisk foreldrene. Hannen har nydelige farger og hunnen er morsom med sit rødlilla hode og blå kropp. Etter to runder med lek på en ukes tid er hunnen tydelig like full av egg ennå.
Ser at det står anbefalt å fjerne hunnen etter egglegging, men har ikke merket at hannen er noe agressiv mot henne mer enn mot de andre fiskene i karet. Hun holdes på trygg avstand fra reiret på lik linje med alle i karet.
Ser at det står anbefalt å fjerne hunnen etter egglegging, men har ikke merket at hannen er noe agressiv mot henne mer enn mot de andre fiskene i karet. Hun holdes på trygg avstand fra reiret på lik linje med alle i karet.
Postet 11.09.08 kl 20:31
Postet 11.09.08 kl 20:33
Postet 12.09.08 kl 22:16
Lyrataene mine
Måtte bare ta et bilde av lyrataene som har tatt helt av i 96 literen, de dekker snart halve akvariet Nydelig plante når den vokser og trives. Har flyttet den en del rundt før den fant "sitt kar" hvor den tydeligvis stortrives. Må vel ha med lyset å gjøre - opplevd flere ganger at planter som skranta et sted har blomstra enormt opp i et annet akvarium - vannet skal jo være det samme, så det må være lyset.
Postet 13.09.08 kl 18:01
Postet 13.09.08 kl 18:03
Postet 13.09.08 kl 18:06
Postet 13.09.08 kl 18:10
Thomasi wigglers i dag jo :-)
Så nå at alle eggene var borte fra bladet på anubiasene, og paret har flytta til rota av en lotus hvor det ser ut som det er en betydelig "haug" med wigglers Spennende! Siden de fortsatt samarbeider så er det mer lovende enn forrige runde.
Her har det vært vannbytte i alle kar i dag og en runde på byens zoo etter planter. Ble ikke så veldig spennende fangst - syns planteutvalget i sentrum er lite imponerende. Akvariemagasinet og Tam er nok de beste der, men begge ligger litt for langt unna til å gidde bare for noen planter. Ble i alle fall noen javabregner, en lotus og et par amazonas sverdplanter. Hadde en del planter som hadde forvokst seg fra tette korte fine planter til lange stranter som ikke ville lage særlig røtter og til stadighet fløt opp. Noe av det mest irriterende som finnes. Nå gikk noen av dem rett og slett i søpla her (etter 4-5 omplanting av samme plante så gir man litt opp) Hva gjør egentlig andre med sånne planter inntil de har fått skikkelige røtter? Skulle vel eg. hatt litt av det materialet butikkene har rundt plantene når jeg tenker meg om... men, men... litt utskiftning er jo gøy og.
Her har det vært vannbytte i alle kar i dag og en runde på byens zoo etter planter. Ble ikke så veldig spennende fangst - syns planteutvalget i sentrum er lite imponerende. Akvariemagasinet og Tam er nok de beste der, men begge ligger litt for langt unna til å gidde bare for noen planter. Ble i alle fall noen javabregner, en lotus og et par amazonas sverdplanter. Hadde en del planter som hadde forvokst seg fra tette korte fine planter til lange stranter som ikke ville lage særlig røtter og til stadighet fløt opp. Noe av det mest irriterende som finnes. Nå gikk noen av dem rett og slett i søpla her (etter 4-5 omplanting av samme plante så gir man litt opp) Hva gjør egentlig andre med sånne planter inntil de har fått skikkelige røtter? Skulle vel eg. hatt litt av det materialet butikkene har rundt plantene når jeg tenker meg om... men, men... litt utskiftning er jo gøy og.
Postet 13.09.08 kl 18:15
Endret: 13.09.08 kl 18:16
Lotusene var bare nydelige
Planteanker kan forresten være en god idè når det tar en tid før røttene dannes. Produktomtale her. Må også få gratulere så masse med enda mere yngel. Akkurat når det gjelder den delen av akvarieholdet så kommer du nok alltid til å "slå" meg
Planteanker kan forresten være en god idè når det tar en tid før røttene dannes. Produktomtale her. Må også få gratulere så masse med enda mere yngel. Akkurat når det gjelder den delen av akvarieholdet så kommer du nok alltid til å "slå" meg
Postet 13.09.08 kl 19:35
Takk Utrolig glad blitt i de lotusene
En plantetank hadde nok ikke vært dumt, mange planter som vokser så fort at de stadig må knipes av og da er jo toppskuddene de fineste - men et mareritt å plante dem rett nedi når de bare flyter opp. Vet du om man får kjøpt sånn filtvatt eller hva det er som de bruker i butikkene? Skal sjekke linken din og se og
Er ikke så rart det blir mer yngel her med så mange kar Her er det mer kvantitet, hos deg er det gjennomtenkt kvalitet
En plantetank hadde nok ikke vært dumt, mange planter som vokser så fort at de stadig må knipes av og da er jo toppskuddene de fineste - men et mareritt å plante dem rett nedi når de bare flyter opp. Vet du om man får kjøpt sånn filtvatt eller hva det er som de bruker i butikkene? Skal sjekke linken din og se og
Er ikke så rart det blir mer yngel her med så mange kar Her er det mer kvantitet, hos deg er det gjennomtenkt kvalitet
Postet 13.09.08 kl 21:01
Takk Utrolig glad blitt i de lotusene
Postet 13.09.08 kl 21:02
Postet 13.09.08 kl 21:05
Postet 13.09.08 kl 21:05
Postet 13.09.08 kl 21:07
Tante AstridSlik steinull synes jeg ikke er noe særlig å ha i akvariet. Har lest "et-eller-annet-sted" at rester av steinull kan irritere gjellene til fiskene. Anbefaler heller slike planteanker. Mye mer praktiske og lettere å ha med å gjøre.
Ikke så glad i dens teinullen jeg heller. Den forurenser og i fin tett sand kan den vel råtne og. Sjekka ut linken og det så jo genialt ut. Til prisen av kr. 28,- så er det jo definitivt verdt å prøve ut. Skal jamen bestille et par neste gang jeg bestiller noe hos tropefisk.
Postet 13.09.08 kl 21:11