Leifs verden (side 27)

hei loffa lenge sia sist.....
håper alt står bra til der nede fint med 720 liters kar... regner ikke med du skal hente det i geiithus
bichir
hei loffa lenge sia sist..... håper alt står bra til der nede:) fint med 720 liters kar... regner ikke med du skal hente det i geiithus:)



Ja lenge siden sist bichir. Jo det er det på Geithus som må silikoneres om på nytt. Er det kanskje mer feil med/på det som jeg ikke vet om?
Er på landsmøte i NNN i Oslo denne uka, frem til torsdag. Fikk ellers byttet vann på alle karrene hjemme før jeg reiste. Fiskene klarer seg helt greit uten mat noen dager.
I går kveld kom jeg hjem fra landsmøte i Oslo. Glad og fornøyd etter å ha plukket opp min tidligere leiksgruppe med albino ancistrus, 2 hanner og ei hue samt 2 L144 yngel. Lar bagasje og alt stå i bilen og styrter ned i kjelleren og karrene mine for å sjekke alle huler for egg.... Da ser jeg et makabert syn og den største nedturen min som akvarist er et faktum. I mallekarret mitt har verden stoppet opp..... ikke med et par knakk i glasset får mye til å røre seg. Ut med røtter og div annet for å se hvor ille det egentlig er. Tårer presser på og det er kun to ancistrus som har overlevd. Resten er døde, også albino og L-144 yngel og ei klo reke. Alt som lever der var den store hann ancistrusen og en mellomstor han og 3 kloreker. Feilen må være at kolba slutta og funke. Vannet var grisekaldt og vannverdier helt greie. Det er renset opp i karret nå og de nye 5 individene har fått flytte inn sammen med de to som var igjen. Glad jeg ikke satte inn leiksgruppa jeg kjøpte og all yngelen i dette karret, da hadde det vært katastrofe. Får se om nye ancistrus blir kjøpt inn etter påske, kanskje noen på akva møte i kveld om noe er til salgs.
Det var triste greier Loffa. Nesten slik at man heller burde kjøre med to mindre kolber i rom som ikke er oppvarmet slik at det er en sjanse for at det går bra selv om en av de ryker. Jeg har opplevd at kolben har gått her i huset også, men siden akvariet har stått i stua så har det gått bra.
Huff, ikke morsomt nei. Vi mista også litt fisk i vinter på den måten. Det var nede i 11grader i et par kar. Men faktisk så overlevde overraskende mye...
Men nå har vi kjøpt inn så vi har flere varmekolber ekstra tilfelle det skulle skje igjen.
Vi har faktisk ovn på dette rommet, men da det var 30kalde ute, og gravd ut til tilbygg klarte kulda å slå seg inn i kjelleren.
Takk for sympati. Ja det er trist når så mange maller dør. Antar det var ca 30 ancistrus, ancistrus albino og L-144 som forsvant i et jafs der. På klubben i dag fikk jeg kjøpt litt ny fisk. Blant annet 4 Julidocrhromis marlieri ciklider, 3 Sajica ciklider, Guppy mix og en leikstrio av ancistrus, 2 hanner og ei hue og det ble opplyst at hun leika med begge hannene. Så dette kan bli gøy. Vil ikke blande gruppene med ancistrus så alle tre gruppene er i hvert sitt karr. Da håper jeg det blir noe egg her om ikke alt for lenge. Har jo en del potensielle foreldre nå. Har tatt noen bilder da det er en stund siden sist jeg la ut bilder

1. Bilde av yngel som fulgte med forrige leiksgruppa jeg kjøpte
2. Den store hannen som overlevde fiskedøden
3. Kloreker
Fortsetter her med

1. Julidochromis marlieri
2. Sajika
3. Min største mossambicus. Nydelige fisker, med skjønne leiksfarger(anbefales) men er ikke lette å få tak i
og til slutt

husker ikke hva jeg fikk inn her, men ene bilde var vel av ei glupsk kloreke og den ene albino hannen

loffa
og til slutt husker ikke hva jeg fikk inn her, men ene bilde var vel av ei glupsk kloreke og den ene albino hannen



Var det noe x-files her.... den fingeren? Hehe det er iallefall en L-144 som ligger på rota
Nei,nei ,nei linselus
Har du ikke lært at fingeren ikke skal være foran linsa.
Takker for hyggelig møte i kveld, og regner med at du koser deg med masse nye fisker hjemme hos deg.
Trist med hjemkomsten etter turen til oslo,men du fikkk da reddet noen fisk.
frosken
Nei,nei ,nei linselus ;-) Har du ikke lært at fingeren ikke skal være foran linsa. Takker for hyggelig møte i kveld, og regner med at du koser deg med masse nye fisker hjemme hos deg. Trist med hjemkomsten etter turen til oslo,men du fikkk da reddet noen fisk.



Hehe, der var du.... verdens beste date..... Ja det var gøy å få satt inn ny fisk i kveld Frosken. Spesielt gøy var det å få tak i en leiksgruppe med ancistrus så raskt til en så billig penge. Hadde regnet med den dobbelte prisen for dem. Er alltid gøy på akvarieklubben og må ut med noen strofer som vanlig får å lette trykket på folk. Hyggelig å få folk til å le og smile. Hvilken av disse krabatene jeg kjøpte Frosken var det som spiste snegler? Guppy karret har noen som trengs fjernet. Var det de sorte tynne små ciklidene eller var det sajikaene? Min hukommelse er som en gullfisk sin....
Knis,ingen av de du nevnte spiser snegler
Det var pakistanbotiane du kjøpte som spiste snegler,ble det sagt i hvertfall.

Hilsen daten
frosken
Knis,ingen av de du nevnte spiser snegler :-D Det var pakistanbotiane du kjøpte som spiste snegler,ble det sagt i hvertfall. Hilsen daten



Min hukommelse er som en gullfisk sin.... skrev jeg, og jaggu... jeg er ikke alene. Jeg kjøpte ikke dem, bare bøy, men fikk ikke budet. Nei nei da får jeg vel ta sneglene selv da... Ja ikke spise dem, men fjerne dem, knis ;- =)

Etter det som skjedde i den perioden jeg var borte i nå er jeg redd for å bli noen dager borte igjen... i påsken, men får kontrollere alt før jeg reiser, samtidig som jeg setter inn noe varme i akvarierommet i kjelleren. Eller kanskje du vil "date" karrene mine Frosken. KNIS. Kan late som det er meg....
Hmm,egen nøkkel og greier

Huff da,var bombesikker på at du fikk tilslaget på pakistanbotiane.
Jaja,sånn er det.
Fikk plutselig visse assosiasjoner til filmen om Nemo, med palettkirurgifisken Dory, med en korttidshukommelse som gjør at hun glemmer det meste hvert femte sekund.
Kanskje det blir Dory og ikke daten heretter
Ser ikke ut til at det kommer ancistrus egg i dag heller selv om et par har holdt på sammen i hula et par dager. Har iallefall fått flyttet dverg ciklidene fra klekkekarret og over i 120Literen sammen med et par ancistruser og trioen med ancistrus albinoene (mallekarret). Får håpe de vokser raskere der og at de ikke blir tatt av klorekene mine som også er i det karret. Det er også kommet mer guppy yngel i karret her i stua. Begynner å bli en del smått oppi der nå.

Om du er innom her Trine, så lurer jeg på hvordan det går med kjøttkakene... knis..................
Heisann,dory er i farta
Joda kjøttkakene er gode de,kanskje det er lov å friste med en kake også *knis*?

Det var derfor jeg ikke hadde tid til å nyte en kald øl i solen i går,skulle ha sammenkomst her i går.Party,party..





[External Image]
[QUOTE=frosken]Heisann,dory er i farta
Joda kjøttkakene er gode de,kanskje det er lov å friste med en kake også *knis*?

Det var derfor jeg ikke hadde tid til å nyte en kald øl i solen i går,skulle ha sammenkomst her i går.Party,party..QUOTE]


Regner med at den kaken vil bli servert her på onsdag når jeg fyller......
Eh, var det 23 mon tro?


Kjøttkaker først.... så den herlige kaken. Har bare et ønske for dagen....
egg i en av hulene. Hadde jo vært gøy da
"Kjøttkaker først.... så den herlige kaken. Har bare et ønske for dagen....
egg i en av hulene. Hadde jo vært gøy da "

Oi,bursdag
Får håpe det blir egg da på dagen din
Hvis det ikke blir noen i hula så får du koke noen ,det er jo påske...


frosken
"Kjøttkaker først.... så den herlige kaken. Har bare et ønske for dagen.... egg i en av hulene. Hadde jo vært gøy da " Oi,bursdag :-) Får håpe det blir egg da på dagen din :-) Hvis det ikke blir noen i hula så får du koke noen ,det er jo påske...



Egg er visst bra for oss menn har jeg hørt, for p....... . Da kan det jo hende at jeg også legger egg etterhvert, knis. I morgen går turen for å hente det
"nye badekarret". 720Literen mener jeg og det blir gøy med et storkarr igjen. Litt arbeid med det før det kommer i gang, men da har jeg det her iallefall her. Litt arbeid med å bytte silikon, men får bare bruke den tiden jeg trenger. Tenkte kanske å rense det selv og sende det til en glassmester for å legge den nye silikonen.

Noen her som aner hva dem tar for å silikonere et karr på denne størrelsen?
Renser det selvfølgelig så godt at det bare er å fuge det ferdig.

Coryene er knipne på egga sine etter at det kom leiksgrupper med ancistrus i de karrene. Ikke mange eggene som kommer. Ble mye egg prat dette, men tross alt... det er jo påske
Har nå reist sørover, men fikk hentet 720Literen før jeg reiste hit før i dag. Det var godt å få hjem et stor karr igjen, selv om det er haugevis med arbeidtimer på dette karret før det er ferdig. Silikon skal byttes ut, ramma slipes og lakkes. Det samme med stativet, slipes/renses og mulig lakkes. Det ene lysrøret fikk sin siste reis på vei ned til Hvittingfoss takket være ei fartsdump jeg så litt sent. Godt ikke annet gikk galt. Blir her nede noen dager og feirer dagen min med egenlaget bløtkake med marsipanlokk på onsdag. Kaken lager jeg i morgen slik at den kan godgjøre seg et døgn i forveien. Ser frem til bursdagen min hvert år, for da kan jeg selv lage kaken slik jeg selv vil ha den, og da blir kakemonsen LOFFA kjempe fornøyd. Håper gaven av alle gaver er egg i ei av hulene når jeg kommer hjem igjen senere i uka. Kanskje i et par av hulene også eller alle tre? Ja en kan jo drømme, knis. Har ikke satt på noen lystimer på karrene mens jeg er borte ettersom mallene liker det mørkt/dempet belysning, derfor håper jeg.......
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap