Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 27)

Hadde ikke du også blitt liiiiiiittegranne mistenksom, hvis denne ungen kom inn på akvarierommet og spurte med en uskyldig røst:

"Mamma, kan jeg få se litt nærmere på noen av akvariene dine...?"




[External Image]
Nå er det eldste kullet med Betta channoides yngel to måneder gamle. Det er lett å huske, siden de ble spyttet ut av sin far på selveste julaften

Her har det nettopp vært artemia til kveldsmat, lett å se på magen
De har forøvrig begynt å stirre både vel og lenge på rekene nå, og måler dem langsomt opp og ned ... foreløbig har de vurdert dem som "For stor...", men det er bare et spørsmål om tid før rekekolonien blir "Akkurat passe munnfull"

[External Image]

"Hmmmm.... for stor!"
[External Image]
Corydoras reynoldsi på flyttefot!

Litt spontant bestemte jeg meg for å flytte på gjengen med Corydoras reynoldsi i kveld. Det karet de gikk i, var et irritasjonsmoment etter at HMF svampmatten ble fjernet. Den etterlot jo et gapende hull i bakgrunnen, og det hele så litt ramponert ut. Alger av diverse slag hadde også slått seg ned på den, for godt virket det som, så jeg ville veldig gjerne prøve å få av bakgrunnen igjen og sette på en ny.

Så dermed bestemte jeg meg for å flytte C. reynoldsi gruppen fra 85 literen øverst til høyre, og ned til karet som er nederst til venstre i samme doble reolen. Det er lettere å holde temperaturen lav i de laveste karene, så det var egentlig en fin løsning ettersom C. reynoldsi foretrekker vannet på den kjølige siden av 25°C. Så det nederste karet kan godt bli deres nye permanente oppholdssted.
Jeg var veldig, veldig spent da jeg strippet karet for inventar som forberedelse til å få fange inn fiskene. Det var 9 stykker der for snart et år siden, og siden da har jeg aldri sett mer enn 6 eller 7 på èn gang.
Men da jeg telte over i fangstboksen min, var det 9 stykker der fremdeles


Jeg gjorde egentlig minimalt arbeid selv mht selve fjerningen av bakgrunnen :p Alt forarbeidet gjorde jeg riktignok, men det å skjære løs de elendige greiene... det ble mannen sin jobb. Jeg overtalte han inn i det, og når han først hadde begynt, tok han seg f... på at bakgrunnen ikke skulle vinne kampen. Det var litt av et pes! Det ene bladet etter det andre knakk på tapetknivene, men heldigvis hadde jeg mange nye i reserve.
Til slutt.... endelig fikk vi den av! Karet er nå spylt, vasket og tørket (det gjorde jeg selv...), og står klart til å få en ny, hel bakgrunn av typen Juwel Cliff Dark. En ny type fra Juwel, som jeg nylig kjøpte fra Webzoo.

Nå kan jeg bare begynne på kosearbeidet Innredningen.

Her er de forskremte fiskene på flyttefot.
[External Image]


Sluppet ut i nye omgivelser, Biltema-sand denne gangen.
[External Image]


[External Image]
Nå har jeg limt inn ny bakgrunn i 85 literen som skal stå øverst til høyre i reolen.

Bakgrunnen "Juwel Dark Cliff" er tynnere enn Juwels gamle "Rock" bakgrunn, merker jeg. Håper den blir fin å se på under vann.

Jeg vurderte å ta en bit på sideglasset også, men det ville bli vanskelig å få til en pen hjørne-skjøt mot baksidedelen. Så jeg tror heller jeg skraper vekk mest mulig av silikonen (det stod en bakgrunnsbit der før pga HMF hjørnet) og maler sideglasset svart på utsiden. Da syns ikke eventuelle rester av gammelt silikonsøl så godt, og malingen gjør at man slipper de evinnelige algene som ellers dannes på sideglassene pga lyset fra nabokaret.

Akvariet ligger på ryggen med en kasse som press oppå bakgrunnen, mens det herder litt. Jeg brukte ikke silikon, men Orca underwater glue, og den spiller det ingen rolle om jeg fyller vann i karet før det er helt tørt. Den herder jo under vann.

Men jeg kommer egentlig ikke videre nå, jeg mangler fine røtter! Har ingen i hus, vanligvis pleier jeg å ha litt å velge mellom. Men ikke nå, har brukt alt i det siste, siden jeg har gjort om en del kar. Da må jeg ut på mangrove-jakt snart.




Karet er satt opp i reolen, og ca 10 kg Biltema-sand er fyllt i. Må ha litt mer, ser jeg, men det var det som var i den ene åpnede sekken. Har et par uåpnede sekker til, så jeg skal fylle på et par kg til i karet.

Har ingen som helst anelse om hvordan karet skal innredes enda :p Jeg trenger en mangroverot å gå ut i fra! Det klør i fingrene, for jeg skulle så gjerne hatt noen mangroverøtter nå å velge mellom. Ringte til den lokale zoobutikken, som for litt siden nevnte at de skulle få inn mangroverøtter igjen, men de hadde ikke fått noe. Så da sparte jeg meg turen dit iallefall. Får høre med Aquamanias, som jeg kjøpte røtter av sist, kanskje han har noe på lur.

Bakgrunnen ser helt fin ut foreløbig, litt varm i fargetonen, og det kan jeg like. Med innredning og alt så blir den bra nok.

Ikke vann i karet her.
En lovende start det der Mona.
du la fra deg tanken om å gjøre det samme på ene kortsiden?
Hvor mye bygger denne veggen?

Lurer på å kjøpe en slik eller lignende eller lage selv.

Espen
så du har fått deg ny tråd, det forklarer hvorfor jeg ikke få melding når du legger inn noe
Hei Espen

Ja, jeg droppet det. Jeg prøveholdt en bakgrunnsdel mot hjørnet og forsøkte å se for meg hvordan dette hjørnet kunne bli pent og tett (mot den delen som er på bakglasset). Jeg ønsket ikke en "felle" som små yngel, fisk og reker kan forsvinne inn i. Det har skjedd før med en bakgrunn jeg hadde (Juwel rock) i en 54 liter. Så jeg vet hva et trangt og smalt hulrom på feil sted kan medføre av trøbbel for fisk.

Jeg stod der med dette og forsøkte å tenke ut en løsning, men ingen "geniale ideer" for hvordan det kunne løses på en pen men samtidig også trygg måte poppet frem i hodet mitt. Så jeg droppet det, hehe



Jeg har sjekket hvordan det går med C121-eggene i dag, lyst inn med lommelykt, men det er ikke lett å se noe særlig i så mørkt vann. Men det er gått 3 dager nå, og jeg kan ikke se noen åpenbart dårlige egg. Kanskje et av dem. Men de andre er gyldne... selv om alt egentlig ser gyldent ut i sortvann :p

Jeg tenkte nå at jeg skal begynne og tynne ut sortvannsekstraktet. Sist jeg hadde C121 egg og tynnet ut ekstraktet, mugnet alle eggene momentant etterpå :p Men før har jeg hatt mye høyere ph i klekkevannet enn nå. Nå er ph mellom 5.5 og 6.0 (!) (senket med eikebarkekstrakt)
Jeg tok dessuten litt mye sortvannsekstrakt oppi denne gangen, og siden jeg vil ha litt klarere vann i tide før eggene eventuelt klekker (hvis de gjør det altså) så tynnet jeg det ut i dag. Jeg tok vann fra vannlagringstønnen min, der er det senket til ph 6.8, men passet på å senke ph enda mer i klekkevannet. Det er fremdeles ganske så gyldent vann, men ikke den kaffe-fargen det var. Mer som is-te nå
Hadde vært veldig gøy om disse klekker, for det er sjeldent at det går bra med eggene fra Corydoras cf. burgessi.



"Natt i akvariet" (en liten tetra, Nannostomus marginatus)
[External Image]
Jeg har nesten glemt bort den klekke-beholderen med egg fra Corydoras cf. burgessi (C-121).
Men i dag skulle jeg opp på toppen av gardintrappa for å fikse noen rør til et filter øverst i en reol, og fikk øye på beholderen som sto der oppe på toppen og putret. Ojsann... kanskje greit å undersøke om det skjer noe der :p
Lommelykten sto parat ved siden av, så jeg bare lyste inn i tanken og et smil bredte seg: de klekker! Så fort lyset kom, så "hoppet" yngelen i været og tar "bånn gass" rundt i klekkebeholderen. Umulig å telle dem for de vil jo ikke ligge i ro akkurat, når jeg holder lys over - og lys må jeg ha for å telle. Jeg er ikke sikker på om klekkingen er helt ferdig enda, så jeg fjerner ikke/kaster ikke noe enda. Jeg flyttet beholderen ned til skrivebordspulten min istedet, der jeg kan holde et øye med småtassene Akkurat nå freser de i full speed rundt i klekkebeholderen med digre plommesekker. Plommesekker så store at de får dem til å tippe på skeive når de ligger i ro.

Dette er første gang på år og dag jeg har fått C-121 egg til å klekke! Løsningen var som jeg trodde; veldig surt klekke-vann (ph mellom 5.5 og 6.0) for eggene, og en real dose "Amazon sortvannsekstrakt" i vannet. Såvidt jeg kan se er det kun et egg som har mugnet litt, av de 16 (?) jeg satte der. Men det er jo helt normalt at noen få er ubefruktet e.l. og ikke blir noe av.

Dette var litt gøy - disse har jeg bare hatt oppdrett på en eneste gang før, ellers har eggene bestandig mugnet. Men nå tror jeg altså at jeg har "knekt koden" for å få disse eggene til å klekke normalt



[External Image]
Så morsomt å høre at de har klekt!! Gratulerer!!

Hvordan går det med eques'ene forresten?
Beate
Hvordan går det med eques'ene forresten?


De ser ut til å ha frisknet til Kan ikke se noen tegn til "gruff" lenger. De puster alle normalt, og ingen klør seg.
Kuren er forresten ferdig i dag. Den ble satt i gang lørdag for to uker siden og skal vare i to fulle uker.

Men så bra!! Det var godt å høre! Da er ikke gjellemark HELT umulig å bli kvitt alikevel altså!
Vel... jeg håper det at jeg ikke ser tegn til det, betyr at det er borte. Men sånt vet man ikke med den typen parasitt. Ikke med mindre man tar en offerfisk og foretar en gjelleavskraping som sjekkes under mikroskop. Først da vet du sikkert om det er helt utryddet.

Jeg har ingen planer om å ofre en av mine dyrebare C. eques Så lenge de ikke viser åpenbare tegn til at noe er galt, så er iallefall ting under kontroll og deres eget immunforsvar klarer det.
Uffa meg, jeg har en hel del "catching up to do" når det kommer til oppdateringer av akvarieprofiler på min ringe person... :p Jeg ser bilder fra flere år tilbake, oppsett som er forandret for lengst og fisk som ikke lenger er i det akvariet men i et helt annet. Men det er begrenset også, hvor ofte man gidder å fly inn på profilen til hvert enkelt kar og oppdatere hver gang man flytter en fisk, liksom Jeg glemmer det iallefall ofte. Men nå har jeg oppdatert på noen. Mangler noen nye bilder her og der, men det kommer. Akkurat nå er akvarierommet mørklagt. Jeg tok et nytt akvariebilde i dag, helhetsbilde altså, av den 85 literen jeg har drevet og gjort om i de siste dagene.

I dag kickstartet jeg det utvendige tønnefilteret ved å tømme filtergørr fra et annet, godt innkjørt filter oppi det. Det er Biltemasand på bunnen, eikeløv, et par redmoor-røtter (hadde ikke noe annet) og noen få planter: A. crispus, som får så flotte bølgende blad, og flyteplanten jeg knapt klarer meg uten noe sted: Ceratopteris pteroides
Nå skal det bare vokse til litt. Jeg skulle hatt noe javamose oppi her også, men jeg sliter med mosen for tiden. Borte vekk er det store haugene av mose jeg hadde. Den lille mosen som finnes her og der, er gjerne tilgriset med trådalger, eller så er det bare en knøttliten dært i et og annet kar bortover. Nå må reke-koloniene mine vokse til litt igjen etter HMF-perioden, så de klarer å holde javamosen ren og fin (algefri!).


Dette er altså den 85 literen jeg har satt opp på nytt, som fikk en helt ny HEL bakgrunn av typen Juwel Cliff Dark. Og...eh... hvis dette er "Dark", så lurer jeg på hvor blendende hvit den lyse varianten må være! :p Men den var fin, denne såkalt mørke, og jeg liker den. Kanskje det ikke blir den siste jeg setter inn av denne typen.

Imorgen skal jeg gå på fiskejakt og se hvilken Corydoras-gruppe jeg skal sette inn her. Det er morsomt å flytte på Corydoras! Hehe For det kan fort bli noe egg som resultat av den flyttingen


[External Image]
PS! Den grå steinen oppå rota til venstre, skal bare ligge der og "trøkke ned" rota i noen dager, til rota ikke flyter lenger


Bilder av et døgn gamle yngel av Corydoras cf. burgessi
De har fått et par små eikeløv å gjemme seg under i plastkaret, og der samles de.

Jeg inspiserte litersmålet jeg brukte som klekkebeholder i dag, for å finne eventuelle etternølere som klekket sist. Det er nesten alltid noen slike. Og det var 2 stykker der. De ble forsiktig sugd opp med pipette og satt over i plastkaret med sine søsken (herregud, hvordan klarer folk seg uten pipetter??? Jeg er avhengig av dem! Hehe).

Nå tror jeg det er ferdig med klekking der. Jeg kontrollerte dem ved å "blåse" forsiktig på alle eggrester med pipetten. Et uklekt egg (med noe inni) ville rulle bortover. Klekte egg vil bare "blafre" fordi det er bare en tom egghinne som er igjen. Alle egg "blafret". Hehe (litt av en forklaring...)

Jeg har ph 6.4 i plastkaret. Litt mer "normalt" ph-nivå ifht klekkevannet.

Nøyaktig telling av yngelen får jeg prøve å ta når de skal flyttes første gang. Foreløbig er det ingen fôring eller noe, så jeg trenger ikke bytte tank enda. Første fôring kommer ikke til å skje før kanskje mandag kveld/tirsdag morgen, når de er to til tre døgn gamle. Jeg ser an plommesekken, hvor fort de bruker opp den.

Bildet øverst uten blitz, bildet nederst med blitz.

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
Inspirasjonskilde....
....er det du er flinke du!

Lurte på om du har vært borti corydoras gossei? Har en sjanse til å få tak i disse i morgen på klubbauksjonen, og disse er en av c. artene som tåler litt høyere temperatur. De ser ut til å være litt mindre fargerike enn de som jeg egentlig har vært ute etter; adolfoi, men det kan jo være at bildene ikke yter de rettferdighet.

Åh, jeg liker C. gossei veldig godt! Det er en art som står på min "må-anskaffes" liste De har en utrolig lekker sjokoladefarge, og de er mye mer fargerike enn bilder vanligvis viser. I sitt rette miljø der de trives godt, tror jeg nok du vil se det Men ikke døm dem etter fargen de har i auksjonsposene

Det er ingenting i veien for å skaffe C. gossei nå og C. adolfoi senere vel? Du vet sangen "Jo flere vi er sammen...."

Jeg ville kjøpt dem på auksjonen!
Inaktiv bruker
Supert
Da blir det nok bud på de i det minste. Vet ikke hvor stor gruppen er, men håper den er på 8-10 individer, hadde passet ypperlig. Det kommer andre c. arter også på samme klubbauksjon, så jeg håper at jeg får ha disse "for meg selv" )))

Ja, det er ikke vanskelig å se hvilken vei det går mht. antall kar her i huset - må bare spare litt penger først - har egentlig blinket meg ut et hjørnekar på 250 liter til å ha i stuen. Og pengene renner ut for tiden, siden vi skal 4 uker til USA i sommerferien, så det spørs når det blir....
C. eques flyttet på
I går flyttet jeg de 10 Corydoras eques'ene (gruppe A) fra 85 L karet de har gått i siden jeg kjøpte dem, og over til det nyinnredete 85 L karet ved siden av (det jeg viste bilde av noen få innlegg lenger opp). Jeg har to grupper C. eques, en gruppe B også, og hver gruppe er på 10 fisk. Har skilt dem for en stund siden og har nå A og B i to ulike kar.
I den nye 85 literen de ble flyttet til, er det kickstartet Eheim Pro 2224 som er filtreringen.

2 ukers kur med Praziquantel var ferdig på lørdag for gruppe A, og karet de gikk i trengte egentlig en større renovering. Bakglasset der var malt svart med akrymaling på utsiden. Så fyllte jeg karet med ISkaldt vann, husker jeg... og hele malingslaget på bakgrunnen krakkelerte og rynket seg. Syns ikke det så særlig pent ut :p Så jeg har gått og irritert meg over det i to år nå, og bråbestemte i går at karet skal gjøres om. Jeg skal ha Juwel Dark Cliff innvendig bakgrunn der også, for jeg har en plate av det allerede. Men jeg trenger en til for å få en pen skjøt, så jeg bestilte en fra Tyskland i går sammen med noe annet dilldall jeg trenger til oppsett av dette karet.

Tenkte samtidig at et miljøskifte og nytt og friskt bunnlag (garantert fritt for eventuelle parasittegg som kan ha overlevd prazien) kunne bli en sånn "win/win situation" for C. eques gruppe A.
Da de var flyttet over ble de helt spøkelsesgrå. All farge var som vasket vekk! Ble nesten litt redd, jeg. Målte vannverdier og fant at alt var normalt, og ingen utslag på verken ammoniakk eller nitritt. De var vel bare litt sjokkerte.
Idag er fargene bedre, men ikke helt på topp, bare 90% av sånn som de skal være. Men de ser ut til å trives veldig godt, og bruker eikeløvet flittig. De suser inn og ut og oppimellom løvet og ser ut til å kose seg med den innredningen. Bare så synd det ikke tar så mange dager før de har begravd mesteparten av løvet under sanda! :p

All sanden (Rådasand) som var i den gamle 85 literen til C. eques gruppe A, ble spadd ut og over i bøtter. Så ble bøttene båret ut i meterhøy snø i hagen og tømt over noen blomsterbed der. Jeg sparte på et par av plantene, men jeg vet egentlig ikke hvorfor. Sverdplanten var for stor til å brukes der igjen.
I to år har den 85 literen hatt Eheim Liberty 2041 som filtrering, altså et hang-on filter. Det har gjort jobben sin, aldri noe trøbbel med vannkvaliteten. Jeg har jo modifisert det og kastet original filterinnmat, og stappet det med formskjærte blåsvamp-klosser, så kapasiteten har vært mye bedre enn original innmat ville gitt.
Men jeg ønsket meg utvendig filter der også... men sliter med å finne plass! Det er 2 kar igjen i reolen med 6 x 85 litere som IKKE har utvendig filter, for det er ikke plass! Til venstre for reolen er døren og til høyre er det enda en reol med 2 x 168 litere.
Nå er det så mye slanger og styr, og helt fullt av tønnefiltere på gulvet under den reolen ved siden av, at det ikke er plass til flere utvendige der (det står 5 stk der).

Dette har jeg gått og grublet lenge på. Jeg vil ha minst mulig ettersyn, vedlikehold og pes med filterne, for jeg fikk fullstendig overdose av det der mens jeg hadde HMF. Da måtte jeg rense powerheadene i et kjør, hver eneste uke, og likevel opplevde jeg å komme inn på akvarierommet og finne tette powerhead'er som hadde stanset opp - flere ganger!
Innvendige filtere blir så mye vedlikehold med og et sabla søl og griseri hver gang de skal tas opp og renses. Da renner jo bare alle møkka rett ut av dem og ned i akvariet igjen, i det øyeblikk man løfter dem ut av karet for rens!
Innvendig filter orket jeg altså ikke tanken på en gang, og selv om hang-on filtere egentlig er ok og ikke krever så altfor hyppig rens, så.... jeg vil ha enda lenger intervaller på filteret før det må renses!


Så kom jeg til å sjekke en god gammel klassiker, og fant noe jeg tror blir løsningen! Jeg bestilte et nytt filter til den 85 literen som ble tømt i går. Denne gangen som alltid ellers ble det et Eheim filter, men en modell og type jeg aldri har hatt før: Eheim Classic! Grunnen til det? Jo, den smale og høye filtertønnen de Classic-filterne har, det passer perfekt! De er mye smalere enn alle de andre EHeim filterne. Classic 2213 stiller med en diameter på bare 16 cm ! Det betyr at jeg faktisk kan plassere det på et litt uvanlig sted: ved den smale, lille biten av vegg som er mellom døren ut av rommet og reolen...! Den doble reolen med 6 x 85 litere står ca 20 cm fra døren der, ikke mye plass igjen, så det er ikke plass til et vanlig stort filter der.
Men jeg skal altså se om det lar seg gjøre å klemme inn et filter med dia. på 16 cm.... det må henges opp antar jeg, men jeg tror det skal gå. En litt uvanlig plassering kanskje, med et filter på veggen rett over lysbrytern til taklampa :p
Men det er et akvarierom, tross alt, så jeg trenger ikke tenke så altfor mye på hvordan det "tar seg ut" :p

Ulempen med Classic-filterne er jo at den billige prisen gjenspeiles i finessene - de uteblir. Ingen filterkurver for eksempel. Filtermassen ligger bare nedi tønnen. Blir litt styr å rense et slikt filter, men... Ikke har de justerbar vannsirkulasjon heller, så antageligvis må jeg kjøpe slangekraner separat (Eheim har det også) og bruke det. Selvsagt glemte jeg det på bestillingen i går! Argh. Men det får være, foreløbig. Først må filteret komme, og så får jeg teste den plasseringen jeg hadde tenkt.

Hvis det går bra og filteret passer, skal jeg bestille et til, sånn at den siste 85 literen også får et utvendig filter (hang-on filter der også). Dermed vil jeg da ha utvendige filtere i absolutt alle akvariene mine, når det er gjort. Til og med den lille 45 literen :p


Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap