Leifs verden, del 2 (side 27)

Etter fotballkampen ble det en liten tur ned i kjelleren. Fikk satt på utforingslister i begge endene av reolen samt beiset dette, samt stenderne som blir synlige i endene.

Da gjenstår listene rundt og de skal males i samme farge som de listene som er rudt karåpningene. Ser nærmest ut som en husvegg fylt med vinduer akkurat nå, med inngangsdør i hver ende, hehe.

Jaja... det går sakte, men fremover med reolen

Tidligere tatte bilder
Takk Frosken

Synes selv det blir bra, men har veldig mange tanker i hodet om vegger, gulv, småkar, maling, panelering etc etc. Er vel pengene som styrer det vesentlige. En får ta en ting av gangen og være sikker på at en blir fornøyd og at en ikke blakker seg helt.

Tenkte på å begynne med 128L til uka. Pusse dem ned og lakkere de. Så at Clas Ohlson igjen har glass silikon i katalogen sin igjen.... Sist jeg var innom dem, da hadde de trukket den silikonen tilbake fra markedet. Står iallefall akvarie under bruksområdet i markedsføringen.

I apistokaret med Borellii viser ikke hannen seg som noen gentleman. Største hua er gulere enn noen gang, og blir nesten blendet. Ettersom jeg har fått med meg er disse monogame er det vel det heter, så hannene leiker kun med ei hue av gangen. Men som Tom sier kan ikke disse lese så en vet aldri.

En kan alltids håpe at han innser at det er denne hua som vil ha han på besøk!

Kan ikke se nok inn i hula til cacatuoides hua til å se om det er yngel der eller om eggene kun ble blinks. Men det ville være rart om det ikke er noe yngel der. Hun er kun korte turer ut for å spise litt, før hun vender tilbake. Tryggheten med at hullet er mindre, gjør det værre å få innsyn, så en får ha tolmodighet.

I morgen er det en uke siden eggene ble lagt i allefall, så får en se. Kanskje en skulle lagt inn et lite spionkamera, hehe.

Denne gangen har hun ikke spyttet sand ut av hula, men kan ha noe med at hun føler seg tryggere og at den lille åpningen er ganske så høyt opp på nøttehula (se tidligere bilder)

Tok med noen bilder, tatt forrige dagen
Reolen ser virkelig bra ut, godt jobba

Artig det midterste bildet av Apistoene, snakk om å kikke ut av hullet
Hvor stor åpning har du på hulene til Apistoene dine? Skal lage huler til mine Apistoer nå og sitter å tenker på hvor stor inngang de skal ha.
Tonje_R
Reolen ser virkelig bra ut, godt jobba:-D Artig det midterste bildet av Apistoene, snakk om å kikke ut av hullet:) Hvor stor åpning har du på hulene til Apistoene dine? Skal lage huler til mine Apistoer nå og sitter å tenker på hvor stor inngang de skal ha.




Takk Tonje. Det begynner ligne noe nå. Skal ta noen oppdaterings bilder når jeg får malt de siste listene. Manglet seff en lengde når jeg kappet det til før i dag.

Ja slike titt titt bilder er artige, og har en del av dem med di forskellige apistoene jeg har.

De hulene jeg begynte med hos apistoene var med huleåpning på ca 22mm. Disse jeg har et par stykker av nå, kjøpte jeg på DAK storauksjon og har en åpning på ca 12-13mm. Det er en grei åpning for cacatuoides hua mi.

Forrige kullet jeg hadde kom i en med åpning på 22mm og hun spyttet ut sand for å dekke inngang. Det har hun ikke gjort denne gangen, med trangere inngang. Mulig hun føler seg tryggere? Hullet står også mye høyere på nøtta enn de andre.

Som regel er hua mindre enn hannen og er huleåpningen så smal at hua kommer inn, men ikke hannen, har du en knall fin åpning

bilde 1. Her fant jeg bettaen sovende når lyset gikk på på morran, hehe artig sove alkove

bilde 2. Den største borellii hua som er gul som sola, men venter forgjeves?.......

bilde 3. på meg......
Har nå lett litt på Google etter apistogramma sp "pebas", men finner ikke så veeeldig mye. Har 5 yngler/ungfisk jeg kjøpte på DAKs auksjon som jeg kunne tenke meg å vite litt mer om. Lurer egentlig om "pebas" består av flere typer apistos og er betegnelsen på en gruppe? Mulig jeg er på jordet....

Ellers fant jeg også et flott bilde av to commbrae hanner, lik min, som linket meg til en annen side med flere bilder. Jeg vet mine er fanget i Paraguay, men bildet ved siden av sto det Apistogramma commbra "red head" og jeg kunne ikke se noen vesentlig forskjell på disse hannene.

Bildene var riktig nok små, og jeg ser kun på det ene øyet, så mulig det er to forskjellige likevel.... eller samme fisk med to forskjellige lokasjoner el.

Leste flere innlegg av Tom C, på min søken og ble like fasinert som jeg pleier. Var vel et spørsmål om rositaene til trym, og flere med. Så utfyldende svar mener jeg det er svært få som kommer med, så er det vel kanskje ikke så mange som har hans kunnskap heller på apistos....

Endelig vet jeg at det er yngel i hula til cacatuoides hua. Desverre ikke så mange, men kunne se 5-6 stk. Regnet ikke med all verden da flesteparten av eggene var hvite. Men har nå lært av andres erfaring at hvite egg KAN være befruktet og KAN klekke.

Karet jeg kjøpte her for en tid tilbake har jeg lyst til å sette i gang. Det er helglass, ca 90Liter og helt, nærmest kvadratisk og kun ca 30 cm høyt. Grunnet den store grunnflaten er dette et perfekt mallekar. Får jeg da flyttet ancistrusene inn i det karet, kan jeg faktisk sette inn det første karet i reolen nede, den ene 160L.

Men så er det det da.... Hva tåler fiskene av støy? Det gjenstår noe "banking" før jeg er ferdig. I selve reolen er jeg ferdig med det meste. Mulig kun noen små hyller igjen. Vil fiskene ta skade av dette bråket? De vil vel bli noe skremt, så dette er antaglig ingen god ide? Noen med meninger om dette????

bilde 1. Uff.... han fant meg.... A. Bitaeniata
bilde 2. Okey, da gjemmer jeg meg i hula
bilde 3. A. Hongsloi han
Heisann Loffa

Jeg har brukt akvariesilikonen til Clas Ohlson i flere år.
Stort sett til liming av varmekabler i bunnen, dette har vært der i over 2 år for det eldste.
Sist for ca 2 måneder siden silikonerte jeg opp 85 literen min.

Jeg har Peckoltia Compta(L-134) i dem, som ikke ser ut til å ta seg nær av det.

AB
Takk for kommentaren A.B.
Var en kort tid de da hadde trukket den fra markedet, men altså tilbake.

Kom i hus en drøss kar i dag, så mange at jeg må selge noen videre. Fikk et pakketilbud når jeg kom for å hente det jeg SKULLE ha.
Kom i hus 2 stk 375L, 2 stk 60L og 3 stk yngel kar på 20L. Lommeboka ble tynn...

Har ikke tiltak eller ork til å sette opp noen av de jeg skal ha nå. Ryggen verker som et lite h...... Har dog likevel fått ordnet det lille yngelkaret til aeneusene jeg hadde igjen, ca 20-25 stk. Faller nok noen til fra, men godt nok likevel til å danne en gruppe

Har lagt ut den ene 375L og 2 av yngelkarene her på annonse sidene.
LOFFA
Har nå lett litt på Google etter apistogramma sp "pebas", men finner ikke så veeeldig mye. Har 5 yngler/ungfisk jeg kjøpte på DAKs auksjon som jeg kunne tenke meg å vite litt mer om. Lurer egentlig om "pebas" består av flere typer apistos og er betegnelsen på en gruppe? Mulig jeg er på jordet....


Det er ikke noe egentlig navn, det er bare noe fangstfolkene har satt på den midlertidig, og som ofte ellers er det navnet på funnstedet (omtrentlig). Som i dette eksempelet, Pebas er navnet på et distrikt.

Lokale fangstmenn av fisk navngir nesten alltid fisk de oppdager etter lokasjonene, for å skille dem fra hverandre og for å ha noe "navn" å putte ut til kjøperne. Den eksakte lokasjonen vil de som oftest ikke ut med og deler ikke med noen, da fangst-stedene er fangstmennenes potensielle gullgruver - ofte vender de tilbake til samme sted for å finne flere hvis det nye funnet viste seg å bli populært.
Om en fangstmann finner en ny, hittil ikke vitenskaplig beskrevet Apistogramma-art, velger han navn etter distriktet, lokalområdet eller nærmeste større elv. Eller den lokale indianerstammen. Sånne ting Men den lille dammen eller bekkens eksakte sted har som oftest ikke noe navn og hvor den ligger nøyaktig er det kun fangstmannen som vet, og det er ofte godt bevart i deres hukommelse
Takk for svaret ditt Mona.

Da var jeg jo ikke langt unna i mine antagelser. Da har jeg mao 5 apistogramma som kommer fra området Pebas, men kan være hvilken som helst apisto innen dette området. På en eller annen måte må det da kunne gjøres en ID på disse skulle jeg tro, og det kan være flere forskjellige.

Disse 5 ynglene går sammen med de 3-4 macmasteri ynglene jeg har, så ut fra dem skulle det gå greit å skille dem.

Får ta bilder å legge ut senere når jeg skal ha de over i eget og større kar
Apistogramma "Pebas" tilhører regani gruppen og undergruppen eunotus-komplekset. Tidligere var de sortert som et eget kompleks i regani-gruppen sammen med A. papagei.
De har A nummer 87 til 90 som vel betyr at det er minst fire typer.
Og de finnes innen 30 minutters gange fra Pebas ifølge artikkelen til Tom C:

Kos deg med den Loffa hilsen Ola



ohr
Apistogramma "Pebas" tilhører regani gruppen og undergruppen eunotus-komplekset. Tidligere var de sortert som et eget kompleks i regani-gruppen sammen med A. papagei. De har A nummer 87 til 90 som vel betyr at det er minst fire typer. Og de finnes innen 30 minutters gange fra Pebas ifølge artikkelen til Tom C: [URLBLOCK1] Kos deg med den Loffa hilsen Ola




Jeg må nok innrømme Ola at dette med grupper, komplekser etc på apistos ikke helt går inn hos meg. Jeg er ikke lett mottagelig for dette virker det som. Har du en link til disse A- nummrene slik at jeg kan se på A 87-90?

Jeg har lest veldig mye av det Tom har skrevet, og kommer til å lese mye mer. Det som er intr. med Tom, er at han ikke bare skriver om fiskene han fanger og hvor, men også biotopper, folkene han har med seg, andre dyr på turene, "luksusen" (hehe) ved stedene de bor på og alt rundt hele turen.

Må si det er så spennende lesning at en føler at en nesten er der.

Slik jeg forstår det er "Pebas" en lokasjon, et sted eller område. Og det sier meg at det må være flere typer fisk der, i dette tilfelle apistogramma. Så jeg tolker det dithen Ola, at A 87-90 er de som befinner seg der. Jeg er som nevnt litt treg når det gjelde mottagelse her.......

Legger ved noen bilder av mine "Pebas" som jeg har gående i et kar sammen med noen macmasteri. Tror og håper dette er Pebasene og ikke "macene".
Skal prøve å hjelpe deg å sortere litt:
Apistogramma sp. "Pebas" er ett "anerkjent" artsnavn (handelsnavn på denne er blant annet Dolly). Om de er vitenskapelig beskrevet enda vet jeg ikke.
Ei heller om det er andre arter Apistogramma som lever sammen med "Pebas", men det er svært mange arter i nærområdet.
Uansett henviser beskrivelsen Apistogramma sp. "Pebas" til en bestemt art og ikke bare en lokasjon.

Av linker til A nummer er det vel bare å henvise til Tom C sin hjemmeside igjen, trykk på "wiew only species with data" og scroll deg nedover så har han laget profiler på to av typene.

Det her med grupper og komplexer er noe vanskelig og uforståelig til man begynner å få grepet på litt av evolusjons historien til apistogramma.
I praktisk anvendelse for akvarister er det viktig å legge merke til hvem som er tett i slekt så man ikke får hybrider. Det er ingen god ide å sette "Pebas" sammen med papagei for eksempel.
For artsbestemmelse letter det oppgaven å finne riktig art når en kan se etter bestemte kjennetegn og lete innenfor denne gruppen. Det blir som å finne riktig verktøy: Hele verktøykassa heter apistogramma, men du vil finne et stjerne skrujern. Derfor leter du i kompartementet for skrujern. Resten av kassa med hammer og sagblad er ikke intressante. I skrujernkompartementet finner du to typer: flat og stjerne så det blir enkelt å plukke riktig type.
Sånn er det vanligvis, akkurat regani gruppen inneholder svært mange arter og oppdelinger.


Det finnes en bok/hefte som heter Südamerikanishe Zwergcichliden eller også South American Dwarf Ciklids, eller på enda bedre norsk Syd-Amerikanske dvergciklider.

Her finner du bilder av mange, stoff om A-nummer, grupper og komplekser, leveområde, vanskelighetsgrad og formering. Teksten er på tysk og engelsk.
Jeg kjøpte heftet, som har flotte fargefotos, hos Webzoo for et år siden. Kanskje de har flere igjen.

Det er Verlag Eugen Ulmer, Vollgrasweg 41, D 70599 Stuttgart som har utgitt dette.

De har også utgitt selve Bibelen for Apistogramma, Ingo Koslowskis: Die Buntbarsche Amerikas, Band 2, Apistogramma & CO. fra 2002. Kostet fra forlaget ca 50 €. i 2005. Webadresse: www.shop.ulmer.de.

Tuuuusen takk begge to. Tro det eller ei Ola, men jeg ble faktisk litt smartere :=)
Som du sier Ola er det ikke helt lett dette, iallefall ikke før en har fått satt seg inni dette systemet.

Har i dag startet opp det ene 70L karet jeg fikk i hus i går. Så Pebasene og Macmasteriene er flyttet til det. Når de har fått vokst litt til så må jeg skille dem til artskar. Men enn så lenge får de gå sammen. Når det gjelder commbrae og borellii så er jo de fanget i samme "pytt" og var redd for å få hybrider, slik du nevner Ola. De går i samme 160L, men delt av på midten med filtermatte.

Hos Borelliiene har jeg satt ned enda ei nøtt, dog med mindre hull. Hua som gravde i den andre hula har tatt plass i denne og graver som besatt der, etter byttet. Problemet er bare at hun sliter med å få med seg hannen inn i hula. Snakk om å gjøre seg kostbar. Kan ikke huske jeg var slik i min ungdom..... Så har nok ikke gått i "skole" hos meg....

Da er den ene 375L jeg la ut for salg i går solgt. Har enda en 375L, men trenger å gjøre litt med den. Om det til slutt blir plass til den i kjelleren, blir den satt opp der
TEST
http://akvaforum.no/images/forum/19239_110227214323_1.jpg" alt="[External Image]" title="[External Image]" border="0">[External Image]
.....



[External Image]
.....

[External Image]
Inaktiv bruker
skikkelig vakker fisk det der hvordan får du bildene så store uten at man må trykke på dem
?
Store bilder
Solosuper
skikkelig vakker fisk det der:) hvordan får du bildene så store uten at man må trykke på dem ?



Var akkurat det jeg testet ut nå solosuper og gøy var det når jeg fikk det til. Leste det i tråden til Anders!! Les tråden hans så ser du hvordan du gjør det, så blir jeg ikke tatt for kopiering ;- =)


En vakker fisk er helt sikkert og veldig stolt av han. Det er en apistogramma bitaniata. En viltfanget han, som mistet kona si for kort tid tilbake. Han er litt sky og ser litt tynn ut, men han spiser da.....

Han er vel så langt den vakreste apistoen jeg har hatt, om en skal velge ut en. Men alle apistoene mine har hver sin sjarm. Har et godt øye til Apistogramma Borellii hannen min også, med sin gule og blå "drakt". Heldig er han også som har 4 huer. Skulle hatt en hanne til, da disse er ganske så monogame, er det vel det heter

bilde av borellii hannen






[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap