Mine akvarium (side 27)

Spent på hvilken coryart du har bestilt jeg da ?

Grums i form av trevirke,løv og slikt er jo bare naturlig i et kar med corydoras så ville ikke brydd meg så nye om det
Hehe, ja jeg er også spent egentlig! Jeg har mest lyst på enten habrosus eller hastatus, da pygmaeus visstnok stimer litt i høyden, men vi får se. De i dyrebutikken skulle prøve å få tak i en av disse bittesmå coryene ihvertfall. Jeg tror ikke jeg vet om flere som er såpass små - mindre enn for eks panda ihvertfall. Type mindre enn 5 cm.
Hulk! Min honninggurami-hann tok kvelden igår Stakkars pjokk!
Jeg var og fikk meg en ny honninggurami-hann for noen dager siden. Tenkte jeg måtte bare skynde meg siden de hadde halv pris på all fisk.

Den var omtrent identisk i farge, så det var jo kjekt. Denne var sterkere i fargen, allerede i dyrebutikken - men den gikk med både andre hanner og hunner uten å krangle så jeg satset på den.

Da den hadde tilvendt seg litt i posen og endelig fikk komme ut i akvariet, svømte han straks bort til damene og begynte å flotte seg. Fargene bare eksploderte ut i hele kroppen hans. Kjempefin råtass!! Han jaget litt på damene, de jaget på han, de jaget på hverandre. De bykset og herjet, så ut til at de syns det var gøy å få herrebesøk, hehe. Tilogmed damene visste litt mer farge!

Har satt varmen opp i akvariet, og de får micro-orm hver dag, men ingen bobler. Hmm. Tror ikke jeg kan senke vannstanden så mye heller. Kanskje maks ti liter mindre, pga pumpa drar inn luft da. Jaja, vi få se. Kanskje når Pistiaen gror litt mer igjen i 110literen.. den er litt høyt under lyset men den ser faktisk ut til å trives foreløpig!

Har fortsatt et helt inTENST algeproblem i 110literen også da. Vasspesten gror fort men den klarer uansett ikke ta igjen algene. (sånne grønne trådalger) Det er helt hinsides. Jeg skjønner ikke hva som er feil. Jeg tilfører ikke noe annet enn litt middel for å senke Phen i vannet ørlite. Husj.

Har en video av honningguramien foresten, kanskje jeg må legge den ut.

Ellers har de fått inn fisk i dyrebutikken - men ingen "mini coryer" eller kuhlii.. *himle med øyne* hadde vel egentlig ikke forventa å få det.

De har fått inn trilineatus og panda. Lurer på om jeg skal sløyfe kuhlii i 110literen og bare ha cory der istede, og heller - hvis det blir yngel - spre det i 110literen og 160literen.

I 110literen foreløpig:
3 honninggurami
ca 15 vinkeltetra
3 ottoer
3 dvergtannkarper

Selv føler jeg at det er litt mye å sette inn corydoras -men det er ingen som er på bunnen annen enn de dvergtannkarpene på ca 2,5 cm. Åsså er jeg jo så redd for å prøve corydoras på nytt, egentlig. De forrige ble jo mystisk syke selv med månedsvis mellomrom. Men cory er jo så gøyyyy. Jeg er usikker på hva jeg skulle valgt av trili og panda derimot. Panda er litt mer "fancy" føler jeg, men de stimer jo veldig fint. Og de har fin farge! Men triliene vet jeg har lekt i karet mitt før! Pandaen er vel minst av de to også forsåvidt, og jeg vil ha de minst mulig. MEN igjen, panda liker vel litt kaldere vann - og da paser det vel dårlig med honninggurami "oppdretts-prøving"


Skal jeg være så gal å prøve trilineatus igjen? Nå er det bra lenge siden jeg har hatt corydoras (over ett år siden) - så hvis disse blir syke igjen da er det.. nesten så jeg hiver akvarie ut vinduet, haha :P
Her kommer noen bilder og videoer foresten:


Her er 110literen per nå. Jeg er ....ikke spesielt fornøyd med oppsettet. Jeg vil liksom ha en slags vegg/hylle/etellerannet som nærmest fyller karet med jababregner, men utvalget i røtter er jo mildt sagt en fadese. Dette her er bare så på halv åtte at jeg skjemmest rett og slett. Nesten så jeg vurderer å lime sammen noe med stein istede! Så desperat er jeg, jeg som aldri bruker stein i akvariet :p

Jeg vil liksom ha mest javabregner og echinodorus - og cryptocoryne. Det er plantet en til echinodorus lengre frem til høyre der men den må vokse opp først.


[External Image]

honningguramivideo


dronningrasboravideo
Prøvde meg på å flytte litt på røttene idag, men jeg ble nok ikke fornøyd. Lurer nesten på om jeg skal prøve å bestille over nett, hvis jeg finner noe til billig frakt. De har rett og slett ikke noe bra her i dyrebutikkene, og de har disse redmoor ellerhva det er slags typer som har slike "greiner" som stikker ut, men de er så sinnssykt dyre. Små stubber til rundt 300 - 400 kr. Og de er så himla vanskelige å få til å synke! Jeg hadde likt å bare funnet en stor som kunne ha passet. Slik det står nå er det bare krøll føler jeg. :s hmm
Så fint akvarium! Kjempefint med alle de grønne plantene!
Takktakk! Ja, jeg er litt overrasket over at javabregnene lever hos meg, de har jeg ikke fått til før.



Glemte foresten helt å skrive at jeg var i dyrebutikken idag, og ser da at disse som jeg trodde var trilier, var faktisk corydoras julii. Så jeg er veldig skeptisk til om jeg skal skaffe meg de eller ikke (regner med de går for høyere pris). De har fortsatt paleatus og panda men pga varmen her så tror jeg at jeg kan utelukke panda.


Neimen ikke lett dette her - er ikke engang sikker på om jeg vil ha cory eller kuhlii.. skulle gjerne hatt noe som roter i bunnen/og er i bunnsjiktet men vanskelig å finne noe som passer
Å finne fine røtter er neimen ikke lett ,det er helt sikkert.
Så jeg er stadig på jakt etter dette når jeg er i nærheten av dyrebutikker,både innenlands og utenlands. Kan ikke forstå at ikke butikkene kan ha et godt utvalg av dette ,det er jo noe som folk har bruk for hele tiden.

Når det gjelder valg av bunnfisk ,hvorfor ikke ba både cory og kuhlii
Jeg er litt sånn panisk for å stappe karet fullt av fisk, bare derfor egentlig
Føler at vinkeltetraene og honningguramiene liksom allerede er å presse det - selv om jeg vet at mange andre har mye flere. :p

Jeg tror jeg har lyst å prøve paleatus.. de er jo veldig fine. men jeg skal se litt ann prisen kanskje. 69,- pr cory syns jeg er helt drøyt for en vanlig art :-s
Har mye den samme følelsen som deg ,ønsker ikke å stappe karene for fulle .
Men hvis du vil ha litt roting i karet så tror jeg coryene gjør en bedre jobb enn Kuliiene.

69 kr. for Paleatus synes jeg og var litt drøy pris ,disse pleier ikke være så dyre .
Da har jeg skaffet meg åtte paleatus. Jeg sto lenge og kikket på de og "juliiene", juliiene var jo da såklart ikke julii men trilineatus ser jeg når jeg ser nært nok. Det er hjernemønster og ikke prikket. Bah!

Paleatusene var litt små enda men det gjør ikke noe, håper de er kjønnsmodne nå eller snart ihvertfall. De virket litt apatiske - og de virker litt slappe enda, men det var full fres i posen når de sto til tilvenning. Så liv er det i de. Sikkert bare litt skummelt enda.


Paleatusene sto om 69,- pr stkk, men jeg tror han tok 59,- for de. Grunnen til at jeg valgte paleatusene var fordi triliene, som sto som julii skulle de ha 79 pr stk for! Det syns jeg rett og slett er uhørt.

Det er veldig spennende med corydoras igjen ihvertfall. De er jo så skjønne! Men jeg kjenner jeg er litt brent på all sykdommen jeg har hatt med de før.. jeg er litt engstelig for at disse også skal bli syke, lik de andre. To runder med samme rare sykdom på coryene... selv med god tid imellom. Huff. Men nå er det gått over ett år siden sist tror jeg. Så vi får se.

Jeg endte opp med å fjerne den ene klumpete roten igår og satte inn en gammel rot. Så jeg måtte bare sette fast javabregnene på måfå, så det ser veldig upent ut, haha - men håper de gror seg fast og får litt mer normal "sitteplass"

Her er et par av nyinnflytterene.
[External Image]

Slik ser det ut nå

[External Image]

[External Image]

Den store roten tok jeg fra 160literen så jeg byttet den ut med noen andre, og det ser ikke så annerledes ut, så det ble forsåvidt bra her.
Grattis med nye coryer ,går helt sikkert fint denne gangen

Veldig fine kar du har lagt ut bilder av og,likte spesiellt godt det nederste.
Takktakk! Ja jeg syns det er godt å ha et kar hvor jeg ikke "stresser" med hvor og hvilke planter jeg skal ha i, kunne godt tenkt meg litt minedre planter faktisk - fordi cryptocorynen vokser så villig her. Men det skal jeg overhodet ikke klage på, det er en helt herlig plante! Liker virkelig godt den som blir litt høy og brun i noen blader! Så bruker jo dronningene bladene på disse plantene for å klistre egg osv, og det er jo bare kjekt.

Har foresten en liten dronnigrasborayngel nå! Håper den overlever og vokser seg stor. Jeg hadde tre stk på samme tid for en stund tilbake - men ingen av de overlevde. Ikke at jeg på død og liv trenger yngel, men det er jo gøy at de faktisk er i lek!

Coryene har fått fart på seg nå, og vimser rundt omkring så støvet fyker. Så jeg skal slamsuge litt og kryste filteret litt - det ble skikkelig grumsete vann av dette, haha men ser ut som coryene syns det er ekstra gøy
Ett frafall på corydoras det var sikkert den som virket litt apatisk igår. Håper det var noe "uungåelig" og ikke noe fra akvariet mitt som gjorde den slik, men jeg mener jeg la merke til en som ikke var helt med, og holdt seg for seg selv tilogmed i posen. Tror ikke jeg orker prøve å skal ha penger tilbake/ny fisk og alt det der. Vet at de er litt sånn "nazi" på hva som skal til for at de går med på det. For det første må man ha bilde av fisken, så må man ha med vannprøve, og av en eller annen grunn er de så gira på dette med KH i butikken. Aner ikke hvorfor, men har sett flere tilfeller av at de snakker om at khen må være sånn og sånn, hvis ikke mistrives fisk osv.

Min tror jeg er ganske lav, spesielt siden jeg har veldig lav gh.

Jaja, de andre svinser og svinser, de er helt ville rundt utblåset! Leker der stort sett hele dagen. Tok et lite 10-liters vannbytte idag og igår, ettersom de grumser vannet såpass mye pga all oppryddinge deres, og fordi jeg flytte røtter i hytt og pine) - men ser allerede stor forskjell. Et par dager til med slamsuging så har vi nok sammen fått opp mesteparten av grumset, hehe.

Her kommer et litt dårlig mobilbilde:
Coryene hadde ikke tid å posere, de er for opptatt med utblåset bak roten, hihi.

[External Image]
wææh, den lille coryen jeg hadde tatt ut av akvarie igår så den skulle få "dø i fred" (eller overleve) lever enda! Jeg var sikker på den var på sine siste pust da jeg gikk på arbeid igårkveld..men da jeg kom hjem virket den *nesten* pigg! MEN den mister skjell/panseret sitt! Huden flasser rett og slett av! :S Jeg byttet til rent vann i koppen den er i flere ganger igår, så det er ikke noe akvarievann der - men det ser ut som huden smelter av kroppen - og man ser tydeilg blodutredelser/blodårer på visse punkter på kroppen. Huttetuuu! Jeg fant bare EN logisk tråd på nett (via mobil der og da) - som beskriver symptomene på punkt og prikke likt de hos min cory, tilogmed samme TYPE corydoras. :-o


Vet ikke hva jeg skal gjøre. Den fikk en bitteliten dråpe Esha [huskerikke] mot finneråte - men dette her er jo helt.. jeg vet ikke. Jeg tok en liten titt på resten av de i akvariet, og der er livet som vanlig, foreløpig ihvertfall. Huff, jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre enn å google iherdig.
Håper det går bra med resten av gjengen da, og at du finner litt nyttig info om sykdommen... Kjenner ikke til hverken fisk eller sykdommen, så har desverre ikke noen gode råd. Lykke til
Coryene går det bra med! Jeg har ikke sett noe lek enda, men lurer på om noen av de er for unge enda. De største tilogmed er ikke såå store enda. Kanskje 4 - 5 cm.
De får microorm og pellets, hjemmelaget for, mange vannytter osv men ingen lek. Hmf Jaja.

Haha, må fortelle...jeg hørte en irriterende lyd i 160literen her for noen dager siden. Vet at varmekolben jeg har kjøpt lager høy klikkelyd når den slår seg av og på - men denne lyden var annerledes, og mye hyppigere. Hørte at den gikk i takt med utblåset liksom. Sto lenge og undret, plukket og dyttet..

Så ser jeg det. Det er god strøm i utblåset, og det var en sandsnegle som satt på bakveggen - og skallet slo i glasset fordi strømmen var så sterk. Hehe stakkars, så jeg pillet den vekk.

Men ikke nok med det. Jeg hadde nemlig slått av lyset, og måtte slå på lyset igjen for å se alt dette...og i tillegg flytte noen greiner og slikt, som skremte dronningrasborene littegrann. Ihvertfall en av de ble så redd at den regelrett HOPPET ut av vannet, men den kom ikke så langt fordi vannstanden var litt lav, så han klasket rett i bakglasset - og ble sittende sugd fast fordi han var så våt! Hahaha, stakkars. Han sto om limt på glasset. Men jeg fikk han forsiktig sklidd av igjen håper jeg. Det så rimelig teit ut da, stakkars. Håper ikke han fikk vondt, haha!

Ellers ar jeg bestilt "aqua medic aqua peat" slike torv pellets. Skal ha små sånne plast-beger for planter, og kanskje noen tynne strømper med torvpellets oppi, så skal jeg se om jeg kan gro noen bregner ved akvariekanten, så de skygger litt for lyset. Har også bestilt gulrotgress og ferropol!
Grapejuice
Coryene går det bra med! Jeg har ikke sett noe lek enda, men lurer på om noen av de er for unge enda. De største tilogmed er ikke såå store enda. Kanskje 4 - 5 cm. De får microorm og pellets, hjemmelaget for, mange vannytter osv men ingen lek. Hmf Jaja. Haha, må fortelle...jeg hørte en irriterende lyd i 160literen her for noen dager siden. Vet at varmekolben jeg har kjøpt lager høy klikkelyd når den slår seg av og på - men denne lyden var annerledes, og mye hyppigere. Hørte at den gikk i takt med utblåset liksom. Sto lenge og undret, plukket og dyttet.. Så ser jeg det. Det er god strøm i utblåset, og det var en sandsnegle som satt på bakveggen - og skallet slo i glasset fordi strømmen var så sterk. Hehe stakkars, så jeg pillet den vekk. Men ikke nok med det. Jeg hadde nemlig slått av lyset, og måtte slå på lyset igjen for å se alt dette...og i tillegg flytte noen greiner og slikt, som skremte dronningrasborene littegrann. Ihvertfall en av de ble så redd at den regelrett HOPPET ut av vannet, men den kom ikke så langt fordi vannstanden var litt lav, så han klasket rett i bakglasset - og ble sittende sugd fast fordi han var så våt! Hahaha, stakkars. Han sto om limt på glasset. Men jeg fikk han forsiktig sklidd av igjen håper jeg. Det så rimelig teit ut da, stakkars. Håper ikke han fikk vondt, haha! Ellers ar jeg bestilt "aqua medic aqua peat" slike torv pellets. Skal ha små sånne plast-beger for planter, og kanskje noen tynne strømper med torvpellets oppi, så skal jeg se om jeg kan gro noen bregner ved akvariekanten, så de skygger litt for lyset. Har også bestilt gulrotgress og ferropol!



DET var jo litt av et styr, for en bitteliten snegle... hehe Og stakkars rasboraen... ikke bare bare å henge "klistret til veggen" ...

Får jeg spørre hvor du har kjøpt/ bestilt gulrotgress? På nett ?
Her har jeg bestilt litt plastplanter på nett... mine store eplesnegler fant ut forrige uke at planter er god mat, i tillegg til store biter med både agurk og kinakål.... Jaggu klarte de å støvsuge alt av planter på 2-3 dager... !!! Har bare tre av dem, men så nesten ut som at etter jeg matet de ekstra mye, så skulle de jaggu ha enda mer.... grrrr....

Men fikk jo en gigaklase med egg som takk da... hehe Noe jeg har ønsket meg et par mnd nå....
Gulgrotgress bestilte jeg fra, ehhh Webzoo tror jeg! Er dårlig med lokale akvarister så da må jeg bare på det store internett og kikke.


Ellers har det ikke skjedd så mye. Har fått kontroll på trådalgene i 110literen ihvertfall. Den ene, en av de eldste vinklene, har fått så store øyne tror jeg. Eller, sånn det ser ut som de tyter litt ut? Vet det er noe slags sykdom relatert til dette, (pop eye?) men han har hatt det i noen dager nå, men svømmer rundt som ingenting å spiser og styrer. Så jeg vet ikke om det er bare noe sånn gammelmannssykdom eller hva jeg skal kalle det. At han egentlig skrumper litt?

Ingen andre som har det heller, så.

Rasboraene lever som før. Ser ut som de storkoser seg, spesielt når jeg er litt over tiden på vannbytte. Skulle tatt vannbytte på søndag, men det ble ikke. Idag så jeg gutta tøffe seg for hverandre. En kileflekk og en dronningrasbora sådan. Lurer på om de kan krysse seg? De ser ikke ut som de ser forskjell på hverandre, gutta ihvertfall. Artig å se når de står og rister løs ved siden av hverandre, haha. Ser ingen yngel eller egg da, og det yngelet som svinset rundt for en stund siden er helt borte, forsvant nok kanskje i gapet på en litt større fisk. Blegh!

Har litt lyst på noen andre fisk oppi der også. Eller sånn, egentlig ikke, for jeg vil at rasboraene skal få fred og ro, men ettersom det sjeldent blir noe yngel alikevel så tenker jeg at det er liksom ikke vits å bare ha de alene?

Men jeg tror jeg blir å angre litt uansett. Syns de har det så fint der de er helt alene, og såpass lite "press" på filteret at jeg godt kan gå to uker + uten at det blir noe nitritt og slikt. (etter hva jeg har målt)


Moren min (huseier) snakker igjen om å kanskje rive en vegg mellom mitt rom og rommet utenfor. Så jeg får større rom. Vi snakket litt om det for en stund siden, men det ble lagt på is fordi jeg sa det spilte ikke så stor rolle for min del, og vi har så mye annet å pusse opp først.

Nå har hun litt lyst å tenke på det igjen, og jeg også, fordi det vil ikke være så mye kostnader rundt dette uansett, pluss at jeg får plass til et nytt akvarie, (HAHA), hvor jeg drømmer om å ha et gjeng kinesisk værål! Ahh, hvor jeg drømmer.

Planen er ihvertfall nå at søsteren min, som har klærne sine på dette "tomme" rommet, må få seg større klesskap (noe hun ønsker seg) og dermed er det jo egentlig bare fritt fram (ahh mm sikle sikle, nytt akvarie, hehe!)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap