Corydoras egg og oppdrett av yngel (side 27)

Er jaggu ikke lett å identifisere trær når bladene er falt av gitt.... og kongler måtte jeg plukke fra bakken, og fra noen greiner som var brekt av treet. Men det er sikkert litt futt igjen i de...gitt at det er or da... kan noen bekrefte/avkrefte for meg? De konglene på greina var litt slitte, tror de hadde vært tråkket på

[External Image]
Konglene på bildet er ikke av or, sjekk linken så ser du hvordan orekongler ser ut:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/betula/alnus/alnuinc2.jpg
Liz H
Jeg bruker gråor-kongler, og synes dette fungerer utmerket. Hva skal være fordelen ved svartor framfor gråor?


Jeg har lurt på det samme. Jeg så på engelskspråklige sider at de kalte jo bare "Alder cones", og "alder" er jo OR, ikke bare svart-or...? Engelskmennene fikk det fra tyskerne, der de startet med det hele.
Det er altså en lang rekke av akvarister som har lært og hørt av hverandre gjennom flere ledd og land, og et sted på veien ble kanskje orekongler til svart-or kongler?
Men ligner konglene på dine or-kongler Mona?

Jeg er ganske sikker på at jeg avr på rett plass, men er ikke så lett når man står i en park med masse trær og det ikke er blader på de
På bildet ditt, Karl Inge, synes jeg det ser ut som to ulike kongletyper? De øverste på bildet kan ligne orekongler, men ikke de nederste. Det er absolutt ikke orekongler
Tror konglene dine stammer fra et lerketre. Lerken feller nålene om høsten, så om du ser barnåler under treet du leter etter kongler på er du på ville veier

Oren har små klaser med kongler, nesten som små drueklaser. De har også rakler. Konglene du har funnet vokser rett på greina. Orekonglene er mindre enn de du har funnet, og mørkere i fargen, nesten svarte.
Da er det bare å kaste hele posen, kan ikke ta noen sjanser

AHr en annen lokalitet jeg skal sjekke, håper det er enklere der

Jeg tror nok et av trærne var or, da jeg fant rakler, men dette er en park og noen hadde brukt løvblåser og blsåt alt opp i hauger og på trærne var det ikke mulig å finne kongler-.
mona o
I dag gjorde jeg nok en tabbe....hvorvidt den kommer til å koste meg dyrt, gjenstår å se. Jeg byttet tank og 100% av vannet til yngelen som vanlig, og først når jeg hadde hevet dem oppi kom jeg på.... hadde jeg husket å kontrollere ph i bøtten FØRST? Niks, det hadde jeg ikke. Og yngelen ble derfor hevet rett fra ph 7.1 til ph 6.8....! Yngel av Corydoras er skjøre, det er godt kjent, så nå var jeg sikker på at jeg hadde gjort en fatal tabbe som ville sende yngelen rett inn i sjokk. Det skumle med sjokk er at det som oftest ikke dreper øyeblikkelig, det kan ta lang tid. Kanskje ser man ikke følgene av sjokket før etter en dag eller to, da de plutselig dør. Tilsynelatende uforklarlig og brått, men altså senvirkninger av et sjokk de fikk lenge før. Jeg tok ut litt av vannet og erstattet det med kranvann, siden kranvannet her har ph på nesten 8. Når jeg så målte igjen, var ph på 7. Akseptabelt. Og da jeg etter en times tid ga yngelen artemia, oppdaget jeg til min store lettelse at de spiste. Av en eller annen grunn avgjorde jeg da i mitt stille sinn at apatisk, sjokkskadet fisk ikke ville ligget og gasset seg i mat :-) Så - om jeg har skikkelig flaks her nå - så får ikke tabben konsekvenser...! (Yes, jeg skulle hatt premie for alle tabbene mine!)



Hmm det gjør skikkelig vondt også å gjøre slike feil ! ! glemte ph i dag på mine ca 6-10 dager Schultzei yngel og her snakker vi forskjell på kran vann som er over 7,5 og 6.5 som de var i ... halvparten døde momentant ( plukket ut 50 stykker i løpet av et par timer) Så nå er får jeg vente å se om det er noen sterke igjen i morgen... huh huh
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap