Elins vannvittige vannverden (side 28)

ElinP
Ser ut til at A.borelli hunnen ikke lenger passer sine små og er mer opptatt av å igjen flørte med far. Vet ikke om jeg skal flytte de voksne før det blir ett nytt kull. Tenker at det da kan bli farlig for det første kullet? Skal stille spørsmålet i forumet.

Jeg tror kanskje det kan være lurt å skille dem nå ja, dersom de voksne viser lekslyst og tegn til å være klare for ny runde.

Mitt Apistogramma panduro-par gikk alene i et artskar sammen med sitt eget kull i altfor lang tid. Tror det må ha vært to til tre mnd. Plutselig begynte jeg å finne fire-fem døde yngel hver eneste dag. Merkelig! Jeg som ikke hadde mistet noen tidligere? Skjønte ikke helt det der. Dag etter dag slamsugde jeg ut daue yngel.
Men brått gikk sannheten opp for meg en dag jeg satt der, og fikk se Panduro-hunnen gyve løs på yngel, glefset over den, tygde litt og spyttet den dau ut igjen.... det var HUN som strødde om seg med døde yngel hver dag! Hun var møkkalei av store unger, hun var flørteklar og ville ha mannen med på lek igjen, og dermed ville hun ha dem vekk. I naturen ville jo ungene reist sin kos på naturlig vis når mor & far ga dem beskjed om det... men hva skulle de gjøre i et lite akvarium? Ingen steds å dra.
Jeg var dum som lot dem gå sammen så lenge, ren latskap fra min side, så det hele var jo min feil. Men jeg lært av det iallefall
(og jeg endte likevel opp med mange ti-talls yngel jeg måtte bli kvitt senere)

Leksa jeg lærte er: Flytt ungene før foreldrene blir skikkelig lei
Skal se om ikke jeg kan få lurt med gubben også.

Så gøy med flere egg! Håper det klekker mange, mange, mange yngler

Her er det bare eplisene som legger egg i store mengder om dagen, tre nye klaser hos de gule på en natt.. nå er det tjue klaser i det ene karet.
Noen som trenger kule mat?.. nei uff har ikke hjerte til det heller.

ElinP
Juvelene mine?

Haha, bare tulla! Meinte så klart kurvciklidene :p Er ikke helt sikker på hvor jeg var istad når jeg skreiv det innlegget, hehe...
Kurvciklidene er kjempepene og de har fortsatt ynglene sine

Da blir borelliene flyttet i morgen. Ungene er ikke så store enda, men de klarer seg vel uten mor og far...
Litt bilder blir det i dag også.

Først noen skikkelig dårlige av corydoras black yngel og egg.
[External Image]

[External Image]

Så dagens bilder av Apistogramma Bitaeniata mamman og de store ynglene hennes. Kanskje dere kan se hvor mange de er.. Jeg håper at det blir god kjønnsfordeling samt at noen vil ha yngel etterhvert hehe
[External Image]

[External Image]

Så ett bilde av mine vakre utstillingsguppyer. Har begynt å bli så store at hannene har farget ut sånn delvis
[External Image]
Interessant bilde av Apistogramma bitaeniata hunnen din Jeg la med en gang merke til den sirkelrunde, svarte flekken hun har på kroppssiden, den som står midt i den sorte langsgående stripen. Har du lagt merke til om den kun er synlig når hun har yngel å passe? Det skulle jeg likt å vite.

Den sorte, runde flekken kjenner jeg igjen fra Apistogramma trifasciata, og hunnene hadde den runde flekken kun når de hadde yngel å vokte. Den fungerer som et signal fra mor til yngelen; "Legg dere ned, ikke følg etter meg", "Nå kan dere beite trygt", "Følg meg, barn", en drøss slike beskjeder seg ut til å strømme fra mor til unger hele dagen. Det er bare så utrolig interessant å følge med på! Jeg husker jeg satt og fulgte med på hunnene når de geleidet yngelflokken rundt i karet, og jeg fulgte med på fargemønsteret hennes og gjettet etterhvert noen av beskjedene hun sendte ut. For eksempel kunne alle beite fredelig rundt f.eks. ved bakveggen i karet. Så brått stiller mammaen seg opp, får et visst mønster på kroppen, stirrer stivt fremover seg, og alle ynglene dukker brått ned i sanden på bunnen. Når alle har lagt seg, stimer moren forsiktig, stivt og vaktsomt fremover og speider seg rundt. Kanskje var det bare meg hun så? Er alt ok, faren avblåst, så returnerer hun til yngelen og signaliserer noe med mønsteret igjen. Og vips! Opp fra sanden svever en sky av yngel, og de gjenopptar sin syssel med å sverme rolig rundt og beiter på planter, mose o.l. som om ingenting hadde skjedd. Den sorte, runde flekken kommer og går, og varierer også i fargeintensitet.

Nei, søren heller altså, jeg må få meg Apistogramma igjen! Så spennende og interessant adferd ciklider har
Inaktiv bruker
jeg synes det var noen kjempefine bilder du har lakt in i tråden din Elin=

med vennlig hilsen david gabrielsen=
Jeg har jammen ikke lagt merke til om denne flekken på a. bitaeniata mor forandrer seg. Hun passer ikke på yngelen sin lengre tror jeg.. Men det skal bli spennende å se om jeg setter henne og den nye mannen i lek igjen. Akkurat nå har jeg bare mangel på kar for å kunne gjøre det. Alle ungene er jo der og jeg vil jo ikke sette paret sammen med dem.
Kanskje ho prøver å passe på de, men de har blitt alt for ulydige?
Kule fisker!
Inaktiv bruker
hei elin ta en tit på min personeligetråd det er for jeg har lakt inn bilder=
Inaktiv bruker
hei elin tid er Apistogramma Bitaeniataungene leveringsklare for det hade vert gøy med et par av Apistogramma Bitaeniata som du har oppdretet=

David Gabrielsen
hei elin tid er Apistogramma Bitaeniataungene leveringsklare for det hade vert gøy med et par av Apistogramma Bitaeniata som du har oppdretet=:-D med vennlig hilsen david gabrielsen=:-D

Jeg vet ikke når de er store nok til å finne nye hjem. Hva slags kar hadde du tenkt til å ha dem i? Hva slags fisk vil du ha sammen med dem?
Inaktiv bruker
jeg hade tenkt å ha dem i selskapskaret mitt på 160 liter det går bare rolige fisk der=
David Gabrielsen
jeg hade tenkt å ha dem i selskapskaret mitt på 160 liter det går bare rolige fisk der=:-D med vennlig hilsen david gabrielsen=:-D

De er ikke gode selskapsfisk. De blir hissige om de får yngel...
Inaktiv bruker
ja men i 160 literen er det mase planter som fisken kan gjeme seg i og noen huler di å kan hjeme seg i=
David Gabrielsen
ja men i 160 literen er det mase planter som fisken kan gjeme seg i og noen huler di å kan hjeme seg i=:-D

Er nok andre fisk som passer bedre enn apistogramma bitaeniata i 160 literen din
Jeg så akkurat en a.borelli som må ha vært fra ett av de første kullene deres Den var nesten voksen 2/3, ser ut som en liten hunne. Prøvde å finne ut av hvor gammel den da er og om jeg har oppdrett på dem, men det var for mye pjatt her i tråden min til at jeg fant det ut (er god til å pjatte jeg *rødme*)

Ellers hikket c.black egg i dag, så om alt går bra klekker de i morgen. Juhhuuu. De som har klekket er blitt godt synlig for øye der de vimser rundt med artemia magene sine. Telte 8 på engang i sted. Er nok 10 der en plass da håper jeg.
Inaktiv bruker
det blir gøy å føle med videre på dene tråden elin=

Er du hjemme i morgen formiddag? for da kommer jeg på besøk
Skal holde meg heime Burde ha ryddet og vasket litt hos fiskene... men du lover vel å ikke kikke på rotet? hi hi
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap