Tante Astrid´s undervannsverden (side 28)

Flere fisk fra Bergen

Den øverste er ihvertfall en steinbit. Må si jeg ble litt overasket over å se de ligge fredelig i flokk på bunnen. Tydeligvis en sosial fisk. Det hadde jeg aldri trodd. Slik er det når man dømmer noen etter utseende ;D

Den i midten tror jeg heter blåstål. Dette må vel være en av de mest fargerike fiskene på våre kanter.

Den siste her aner jeg ikke. Litt dårlig kvalitet på bildet, men syntes den var så fargerik at den fortjente å bli vist frem.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Hei igjen tante

Du har rett med den første fisken, det er en gråsteinbit, vi har 2 andre steinbiter og, blåsteinbit og flekksteibit. Hvis du er så heldig? å få en flekksteinbit på kroken kan du lage sko av skinnet. Det gjorde dem under krigen.

Den andre er også riktig, det er hannen som heter blåstål, hunnen går under det klingende navnet rødnebb, de to fiskene er altså samme art.

Den tredje er dagens nøtt, men hvis dette er en norsk fisk antar jeg at det er en eller annen form for tangkvabbe, men her er jeg nesten like usikker som deg.

Jon
Hvis jeg ikke husker helt feil så gikk den i samme kar som blåstål så da regner jeg med den hører til på disse trakter. Dårlig bilde så det er ikke så enkelt å se detaljer på den.

Kjekt å ha en fasit i deg, Jon
Tangkvabbe?
Har gjort litt undersøkelse, titt på denne, hvis finnene er like, glem fargene, så er det en tangkvabbe. Hvis ikke så får jeg bruke ferien til å finne det ut. Dette går jo på æra løs for en gammel yrkesfisker .

Jon
Niks, tangkvabbe var det ikke. Minnet mer om en ciklide i finner og fasong. Mulig fargene er litt misvisende på det bildet. I såfall så er det samme art som her er avbildet sammen med blåstålen. Beklager dårlige bilder altså.

[External Image]
Det kan være en berggylt, eller rett og slett en blåstål som har forandret litt på fargen, det hender dem gjør det innimellom. Men en ting er sikkert, det er en leppefisk.

Jon
Ja, tror det må være en av gyltene. Fikk forresten bare opp bilde av kutlingen på siste linken, men søkte litt på siden der inne etter gylter og det må være en slik, uvisst hvem av dem. Takk igjen for identifiseringen
Blåstål er en fisk som lever rundt kysten vår og som ung er den enten en primær hann eller en hunn som ofte blir kalt rødnebb.
Interessant at kjønnene er så forskjellige at de har fått hvert sitt navn.
Ja jeg og syns det er interesant. Det er jo liksom ikke slik med dyphavsrekene vi spiser. De heter bare reke
Har sitti å beundra kara dine og. Liker alle kara dine og bakgrunnen i Asia er flott. Skal eksperimentere selv med en slik en.
Takk!

Må bare si at om du skal prøve på en slik bakgrunn så kan du gjerne være enda røffere i fargene selv om det lønner seg å velge naturfarger. Ble veldig ensfarget gråsvart da det kom vann i asiakaret, men er jo fint det også. Skal prøve meg på noe lignende til høsten når jeg skal sette opp en 60 liter, men da skal jeg ikke holde igjen på fargene altså
Tante Astrid
Regner med det var parayaene du fikk skrekken av, guttn. De var utrolig flotte å se på fra [B]utsiden[/B] av glasset. Tror nok jeg ville vært forsiktig med å putte hendene oppi der, ja. Store, vakre fisk, men helst på avstand ;)

nei det var inlegg 535 som skremte meg.
(b)uer
Og jeg som syntes ueren var så søt
ikke når du har sett folk som tok hodet på en i munnen ug svelget det med bein og brusk.
Hadde uer til middag i dag, men må innrømme at jeg ikke synes selve hodet ser så fristende ut
Tok mange bilder i Bergen. Ikke alle ble like bra, men her er ihvertfall tre til fra nordisk saltvann.

Det øverste viser en vanlig krabbe.
Det i midten en utrolig stilig reke av ukjent art.
Nederst et litt dårlig bilde av en havnål (tror jeg den heter).

[External Image]

[External Image]

[External Image]
mange fine bilder av fisk og dyr man ikke ante fantes rundt kysten her engang! (og jeg som faktisk har vært på akvarie i bergen... dog noen år siden :p)
Må si jeg var overrasket over hvor mye som gjemmer seg under vannflaten rett utenfor stuedøra. Har bodd mesteparten av livet her ute i havgapet og likevel ikke ant stort om dette "usynlige" livet. Nesten så man burde skamme seg
Da har jeg vandret til avdelingen for tropisk saltvann. Ikke verdens beste bilder, men fiskene er jo nydelige for det

Øverst en dragefisk som gjemte seg så godt den kunne på sideveggen. Bildet er altså i riktig vinkel.

I midten en klovnefisk og hans anemone.

Nederst en av de nydelige havhestene. Elegante og usannsynlig vakre disse skjøre vesnene.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap