Davids våte verden (side 28)

Inaktiv bruker
å det på bilde er ingenting fårhold til når jeg forer i akvariumet og det er vel litk rusk i vannet å =

ps.det er mest sansynelig at vanet blir så uklart på grun av noen hyperaktive corydoras =
Inaktiv bruker
none nye bilder

her er en buepansermallen =
[External Image]
[External Image]
Inaktiv bruker
flere bilder

her er det bilde av en buepansermale en corydoras solidae og en corydoras som jeg har glemt navnet på =
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Inaktiv bruker
flere bilder

her er det to skalare bilder og et diskusbilde
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Inaktiv bruker
et bilde til

her er det nye eplesnegleklasen =
[External Image]
david g
å det på bilde er ingenting fårhold til når jeg forer i akvariumet og det er vel litk rusk i vannet å =:-D ps.det er mest sansynelig at vanet blir så uklart på grun av noen hyperaktive corydoras =:-D

Langt i fra. Jeg har Corydoras i alle mine akvarier, og jeg har klart vann.
Jeg lurer på om du kanskje har for dårlig filtrering, eller noe med filteret ikke fungerer som det skal. Vannet skal ikke se sånn ut i et akvarium, det er noe som ikke er helt riktig her.

Kan det være at noen av røttene og grenene du har lagt nedi råtner? Kanskje de er av treslag som ikke passer under vann fordi de råtner for fort?
Synes du nevnte noe om at søsknene dine klaget over vondt lukt fra akvariene dine? Det kan nesten se ut til at det stemmer, når man ser på det akvariet der. Vannet så overhodet ikke bra ut.
Inaktiv bruker
ja men da har du ikke set mine uner foring =;-D

og det kan ikke vere den utvendigepompa =

ikke aner jeg hva det er =;-C
Pøh, det er vel ikke noe annerledes med dine Corydoras enn hva det er med alle jeg har for eksempel.
Tror du har misforstått litt.

Du bør høre på rådene du får, ikke bare sitte og flire det bort. Det er veldig lurt om du prøver å finne ut den VIRKELIGE grunnen til at akvariene dine både lukter og ser grisete ut.
Inaktiv bruker
fant et gamle bilder på datamaskinen min

[External Image]
[External Image]
Inaktiv bruker
mona o
Pøh, det er vel ikke noe annerledes med dine Corydoras enn hva det er med alle jeg har for eksempel. Tror du har misforstått litt. Du bør høre på rådene du får, ikke bare sitte og flire det bort. Det er veldig lurt om du prøver å finne ut den VIRKELIGE grunnen til at akvariene dine både lukter og ser grisete ut.

ja jeg hører på råd =
Det siste bildet der David, viser jo helt vanlig, klart vann - og du sier det er gammelt bilde?

ER vannet i akvariene dine så uklart som det ser ut på bildene nå? jeg har lenge trodd at det var kameraet ditt som ikek var egnet til å ta akvariebilder med, og skylt på det jeg nemlig. Men nå ser jeg jo at du også har klare bilder....? Har du tatt det med samme kameraet???

Og hvorfor er det tåkete bilde av eplesnegleeggklasen også? Den er jo over vann???

Hvis du har sånn grumsete vann nesten hele tiden, er det faktisk et tegn på at noe er galt, og at du må gjøre noe med det før det går helt galt.

Venter med å gi flere råd til jeg har fått et avklarende svar fra deg her.

mvh
Liz Helen
Inaktiv bruker
ja bildene er tat på samme kamera

bilde av eggklasen er tåkete på grund av at ver morgen så er det som et tåkelag over vannet i akvariumet =

ja jeg vet det men jeg holder på å stræve meg ijæl på vannbyter =;-C
david g
ja jeg vet det men jeg holder på å stræve meg ijæl på vannbyter =;-C

Det er det som innebærer å være akvarist...

Hvor ofte gjør du vannbytter egentlig?? Og hvor lenge siden er det du har byttet filter på pumpa?
Hei David Og god jul!

Skal komme med litt ros, og litt hjelpende råd tenkte jeg.

Starter med rosen først, jeg

Ser at du har veldig mye innredning, planter, røtter og diverse i karene dine. Dette er bra, fordi det skaper et interessant miljø for fiskene dine og masse gjemmeplasser.

Men, dette har en bakside. Slamsuging av matrester i et slikt kar er håpløst. Og mat kan flagre innimellom all innredningen og ikke bli funnet. Da ligger det der og råtner, skaper grumsete vann og lukt. Så det er en balansegang mellom: innredning som gir fiskene det de trenger, lettvint rengjøring for oss (noe som er bra for fiskene også!), samt fóringsrutiner og vannbytter.

Noen råd:
Det ser ut som om du har kvister i akvariet, med bark og "skudd" på? Disse passer neppe i et akvarium. Antageligvis slipper de ut overskuddsnæring som er med på å grumse vannet (samt lager lukt), pluss at de gjør renhold vanskelig. Jeg ville ha tatt ut all innredning som ikke er kjøpt i dyrebutikk og som derfor er trygg. Det vil lette renholdet en del også.

En liten bit filtervatt fjerner de grønne algene på glasset på 1 minutt. Jeg feier over glassene innvendig etter at jeg har tappet ut vann ved vannbytter Den samme filtervatten (vridd opp) kan du feie over utsiden av glassene med også, og tørke av med avispapir. Da blir glasset skinnende rent, ripefritt og ingen skumle vaskemiddel blir brukt

Ominnred slik at du har mindre innredning, og plassert slik at det er enkelt for deg å slamsuge, og test vannet for nitrat slik at du ser hvor store vannbytter og hvor ofte du må bytte vann for å holde kvaliteten bra. Plasseringen av det som blir igjen gjør at fiskene fortsatt får gjemmeplasser og et interessant miljø.

Har du infusorier bør du stoppe fóringen noen dager og se om det hjelper. Det er jo litt greit å kunne se fiskene også!

Vannbytter er veldig viktig! Og en kan rett og slett ikke ha flere akvarier enn at det er mulig å få byttet 30 % av vannet hver uke i alle sammen. Fiskene trenger det Og det er da koselig også, å vite at en gir fiskene det de trenger. Blir det et mas og et ork slik at det utsettes hele tiden (og plutselig har det gått tre uker uten vannbytte...), ja da er det for mange akvarier. En hobby skal være morsom og ikke et ork!
Infusorier liker heller ikke sirkulasjon, så kanskje du burde rengjør filtrene dine, rette dem slik at de skaper mer sirkulasjon, eller kjøpe kraftigere filtre?

Kraftigere filtre vil også gjøre at mindre av mat og dritt havner på bunnen, det vil bli sugd inn i filteret og fanget opp av filtervatten.
Tolker svaret ditt slik (David) at det ER uklart vann? Hvis du allerede har "stort nok filter" og "gode nok vannbytterutiner", må du lete etter andre årsaker til uklart vann. Uklart vann betyr gjerne infusorier - og det er noe som tyder på for mye biologisk belastnng i akvariet ditt. Kan det være småsøsken som forer fisken når du ikke ser dem? Kan det være at du egentlig burde ha større filter i forhold til fiskebelastningen? Får du slamsugd opp for-rester?

Jeg er nok tilbøyelig til å tro at det uklare vannet er forårsaket av kvister og blader du har oppi der. Innredningen med kvister og sånn er kjempestilig synes jeg, så jeg synes det er litt dumt hvis dét er årsaken - men det kan jo kanskje se slik ut Slike kvister og masse inredning kan gjøre det vanskelig å få et skikkelig renhold i karet dessverre

I et par av mine akvarier måtte jeg slutte å bruke eikeløv på bunnen selv om både jeg og fiskene likte det, for bladene tettet igjen innsuget på filteret

Håper virkelig du ikke tar mine tanker og forsøk på råd som kritikk - for det er ment som et forsøk på å hjelpe. Vil gjerne at du skal ha gleden av akvariehobbyen i mange år framover!
Inaktiv bruker
GK
Hvor ofte gjør du vannbytter egentlig?? Og hvor lenge siden er det du har byttet filter på pumpa?

jeg hade vannbyte i går og da gjore jeg reint den utvendige pompa å =
Inaktiv bruker
ElinH
Hei David :-) Og god jul! Skal komme med litt ros, og litt hjelpende råd tenkte jeg. Starter med rosen først, jeg ;-) Ser at du har veldig mye innredning, planter, røtter og diverse i karene dine. Dette er bra, fordi det skaper et interessant miljø for fiskene dine og masse gjemmeplasser. Men, dette har en bakside. Slamsuging av matrester i et slikt kar er håpløst. Og mat kan flagre innimellom all innredningen og ikke bli funnet. Da ligger det der og råtner, skaper grumsete vann og lukt. Så det er en balansegang mellom: innredning som gir fiskene det de trenger, lettvint rengjøring for oss (noe som er bra for fiskene også!), samt fóringsrutiner og vannbytter. Noen råd: Det ser ut som om du har kvister i akvariet, med bark og "skudd" på? Disse passer neppe i et akvarium. Antageligvis slipper de ut overskuddsnæring som er med på å grumse vannet (samt lager lukt), pluss at de gjør renhold vanskelig. Jeg ville ha tatt ut all innredning som ikke er kjøpt i dyrebutikk og som derfor er trygg. Det vil lette renholdet en del også.

ja det får står jeg men vis jeg skule tat ut alle tingen jeg fant i naruren så vile det akvariumet set tomt og trist ut tak for ros =

ps.det blir sjeldent rester ijen etter foring for di blir spist opp av alle mine søte corydoras =
Inaktiv bruker
Liz H
Tolker svaret ditt slik (David) at det ER uklart vann? Hvis du allerede har "stort nok filter" og "gode nok vannbytterutiner", må du lete etter andre årsaker til uklart vann. Uklart vann betyr gjerne infusorier - og det er noe som tyder på [I]for mye biologisk belastnng i akvariet ditt[/I]. Kan det være småsøsken som forer fisken når du ikke ser dem? Kan det være at du egentlig burde ha større filter i forhold til fiskebelastningen? Får du slamsugd opp for-rester?

den utvendigepompa jeg har er bare stor nok men for stor =
Tomt og trist er bedre enn infusorier og alt for mye nitrat

Når jeg ser discus leke i kar med 5 glatte glassvegger og en kjegle, så vet jeg at god vannkvalitet betyr mer enn all verdens dekorasjon. God vannkvalitet betyr god vekst (dårlig vann betyr lite eller ingen vekst), og sunne, friske fisker. Det er det aller viktigste.

Med så fin fisk som discus og corydoras hadde jeg ikke engang turt å putte oppi kvister og greier som jeg finner i skogen. Tenk om det er nært en bilveg eller skogsbilveg og forurenset med eksos og kanskje til og med noen har tisset på kvist og røtter :o Ditt valg, men jeg skjønner ikke at du tør. Som sagt ville jeg heller hatt et akvarium med en plante og ellers ingenting enn å risikere dårlig vannkvalitet til fiskene mine. Litt etter hvert går det an å spare opp nok til å kjøpe en rot fra dyrebutikk i ny og ne

Har du målt nitrat i det karet forresten? Eller de karene om det er fler enn et som er grumsete og uklart? Hva ble resultatet?

Og ja, coryer spiser mat som faller på bunn, men hvis de ikke når frem til maten så får de ikke spist den.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap