Elins lille hjørne (side 28)

De to eggene fra forrige tirsdag klekket i går ettermiddag/kveld. Så da skal det forhåpentligvis være 14 yngel her innen utgangen av uka.

Holdt på å glemme boksen med mikroorm, satte en ny kultur i går, men den gamle hadde nesten dødd. Ops! Håper jeg fikk reddet den i tide. Orker nemlig ikke styre med artemia kl 6 om morgene, så jeg satser på mikroorm før jobb, og artemia på kvelden. Hadde jeg funnet ut hvordan jeg får avskallede artemiaegg til å synke, kunne jeg ha brukt det også, egentlig.

Boksene flyter nå i karet på soverommet, men sliter med at luftesteinen presser den ned på ene siden (har jo ikke dekkglass, bare lystopp). Skal se om jeg finner på en patent når jeg kommer hjem.
Stoppet innom dyrebutikken i dag for å kjøpe høy og mat til kaninen.

Så ble det noe akvarierelatert også, typisk det. Så at de hadde tatt inn frossenfór fra dyrego. Deriblant frossen tubifex! Så jeg kjøpte tre pakker tubifex og 3 pakker frossen artemia. Skal sjekke hvordan fiskene tar i mot dette etterpå. I tillegg hadde de fór fra elos. Også et merke jeg ikke har vært borti. Svindyrt også, forresten.

Betalte 100,- for 40 gram "SV1", som er den minste granulaten. Var til og med med en søt måleskje :p ga venusene og gertrudae en liten måleskje hver nå, bare for å sjekke stemningen, og wow. jeg har i hvert fall ikke sett fisk sluke tørrfór så fort 58% råprotein og 10% fett. Tenkte egentlig litt på coryyngel når jeg kjøpte det. Er jo ikke mange kornene som skal til
ElinH
Hadde jeg funnet ut hvordan jeg får avskallede artemiaegg til å synke, kunne jeg ha brukt det også, egentlig.

Du tar en "klype" av dem mellom peke og tommelfinger, holder fingrene oppi/under vannet, og gnir fingrene mot hverandre. Vips, er eggene akkurat passe vassdrukne til at de synker

Boksene kan festes med elektro-strips, f.eks., til midtstag el.l.. Bare lage hull høyt i boksen og finne en egnet plass å feste den i, gjerne flere enn to punkter. Ingen problemer å bruke flere strips (for lengden) og festepunkter, om det er nødvendig.. Andre festeanordninger kan selvfølgelig brukes, men det er kjekt med materialer som ikke utvider seg, slik at boksen blir stabil. Har også festet en boks i en stål-linjal vi hadde "tilovers", den er akkurat lang nok til at den kan kiles fast over akvariet, og holder boksen på plass, vha strips, da.
Smart, Modern!

Da skal jeg få tak i strips og stikke hull med en spiss saks eller noe.

Må si at responsen på frossen tubifex er mildt sagt lunken... kanskje fordi de ikke har fått det før? Uansett er responsen en helt annen når de har fått frysetørret...
Jeg ser oransje små mager

De to ynglene har brukt opp plommesekken og har fått sitt første artemia-målid i dag tidlig. Kom hjem og ser at de har spist litt til i løpet av dagen, og nå har de fine, oransje mager

De 12 andre eggene ser bra ut med unntak av ett som jeg er usikker på.

Ellers får coryene overflod av mat om dagen. Jeg vil ha egg!

De får tabimin/tabis i mørket før jeg går på jobb om morgenen. Lyset har ikke slått seg på enda da, men siden de er nattaktive går jeg da ut fra at de finner det, og spiser.

Når jeg kommer hjem får de "overskudds artemia" som snacks (klekker jo MYE mer enn det to små yngel klarer å spise!), og på kvelden vanker det røde mygglarver, tubifex eller frossen artemia.

Blir det ikke egg før eller senere av dette (inkl. kaldtvannsbytter med esha optima) så vet ikke jeg!
Krysser fingre og tær. Ser litt opphisset svømming blandt atropersonatusene nå, to lubne damer og minst en hanne som henger på slep for å barte litt på damene. Det er da i det minste tendenser, og ikke latskap under rota slik det har vært i det siste...!
ElinH
Krysser fingre og tær. Ser litt opphisset svømming blandt atropersonatusene nå, to lubne damer og minst en hanne som henger på slep for å barte litt på damene. Det er da i det minste tendenser, og ikke latskap under rota slik det har vært i det siste...!

Så gøy, hadde vært kjempekult om du fikk yngel på dem
liv_65
Så gøy, hadde vært kjempekult om du fikk yngel på dem :-D

Jeg gjør i hvert fall det jeg kan!

Planlegger kaldtvannsbytter på coryene i morra, håper da at de kan leke i løpet av helga (evig optimist!).

Har akkurat vært oppe for å beundre de flotte oransje magene på yngelen. Jeg er så glad for at de spiser! Jeg hadde jo yngel på de tidlig i sommer også, men enda jeg følte at jeg gjorde alt etter boka så døde de litt etter litt, og det så ikke ut til at de spiste.

10 egg ser bra ut, to er hvite nå, så de må jeg vel fiske ut. Men 12 yngel er greit nok. Jeg håper liksom at de andre coryene følger etter så det blir fler :p

Ser ut som et takras her, med luftpumper og slanger over alt.... men såpass må man tåle
paleatusene har lekt mens jeg var på jobb i dag. Har plukket 10 egg ut av mosen. Godt mulig det er flere, og det har hvert fall vært flere - de var i full gang med å støvsuge mosen når jeg kom hjem :p

Men, 10 egg holder egentlig, har jo noen fra før også. Og det er jo egentlig ikke disse fiskene jeg vil at skal leke hehe.
Søndagens egg er i ferd med å klekke

Jeg må bare nok en gang få si hvor mye det gleder meg å se digre oransje mager på de to ynglene som har begynt å spise. Jeg gikk på noen smeller i sommer og yngelen døde, tilsynelatende uten å spise. Og når jeg ser det jeg ser nå, så vet jeg at det var ikke mye de spiste i sommer i hvert fall. Jeg var bekymret for at jeg gjorde noe galt, og ikke kom til å få det til (det er jo litt krise når man faktisk prøver å få fisk som weitzmani, atropersonatus og C140 til å leke!). Men - det måtte være noe galt i sommer. kanskje for høy temp? Fordi jeg gjør nøyaktig det samme nå som da - men nå har de skikkelige artemia-mager.

Tidlig enda, så jeg skal ikke selge et eneste skinn, men det ser hvertfall lovende ut. I morgen er det kaldtvannsbytter på de andre coryene og en ny runde med bønner om lek hehe
Kaldtvannsbytter og røde mygglarver hos coryene i dag (bortsett fra paleatus, det er liksom ikke de jeg prøver mest på å få til å leke nå).

Paleatus eggene klekker som perler på en snor. Usikker på de eggene jeg fant i går, mulig et par av dem ikke er befruktet, men jeg skal nå se det an.

Litt bekymret for de to ynglene som har begynt å spise. Sovnet fra hele artemia-klekkingen i går kveld, og hadde derfor artemia i dag tidlig, men ikke i kveld. Har gitt avskallet artemia, men gudene vet om de spiser det. Men nå har jeg to klekkerier gående, et jeg starter om morgenen og et om kvelden. Skal innrømme at det er mye styr i forhold til å mate før jeg går på jobb pluss sette ny til klekking. Nå står jeg opp ti på seks for å rekke alt - og da er jeg TRØTT! Så jeg skal teste ut avskallet artemia og se om de spiser. I såfall vil det være maten om morgenen så jeg slipper styret med artemia siling, klekkeri-vask og oppsett før jobb.
Så gøy med yngel !! Hva med å prøve frossen artemia? Jeg festa i klesklyper og senka til bunnen for thomasi yngelen min og det fungerte fint.
Jeg synes frossen artemia er så stor? Finhakket du den etter alle kunstens regler først?

Atropersonatusene blir bare større og større hehe. Damene er veldig runde nå, men er mest opptatt av å ligge under rota. Men jeg står på med vannbytter og god mat og håper at de skal komme i stemning hehe
Nei, gjorde faktisk ikke noe med den. Det er en del store "biter" men også en del som løser seg opp som partikler som de spiser. Hos meg tok de voksne de største, men du kan sikkert bruke hevert og suge opp det som ikke blir spist. Ellers har jeg god erfaring med det aller fineste pulveret, JBL baby 01 - til fisk i lavere deler av vannet så blander jeg med litt vann og suger opp i en sprøyte som jeg så forer med.

Hadde vært supergøy om du fikk yngel på dem
Helt enig Det hadde vært kjempegøy. Men om jeg klarer det er en annen sak. Innimellom ser jeg litt opphisset svømming opp og ned langs glasset, men istedet for lek, dør det ut og de havner innunder rota igjen. Kan ikke gjøre stort mer enn å sørge for gode vannverdier, vannbytter og næringsrik mat, og håpe at de en dag finner ut at det hadde vært greit å sørge for neste generasjon :-p

Inger Anne fikk jo lek på sine atropersonatus, og ga veldig god info på vannbytter og vannverdier mens de holdt på. Jeg bruker det som "bibel" for mine om dagen, og håper at mine skal leke også.

Skal forresten bytte plass på metae og paleatus i dag. Paleatus har lekt mange ganger, og nå har jeg yngel av de igjen. Gertrudae skal flytte tilbake til det andre karet en stund, og da kan de gå sammen med paleatus som jeg ikke er så opptatt av å få til å leke. Kan ikke bare lempe gertrudae dit paleatusene er i dag siden jeg har reker i det karet. De blir middagsmat hehe.

Ellers hadde sikringen gått i dag tidlig, og stoppet filterne i 8 av karene mine. Sukk. Strømmen var borte i 3,5 timer, så nå må jeg følge nøye med på vannverdiene en stund fremover.
Vært på jakt etter røtter i akvariebutikker i dag, men fant ingen jeg virkelig likte, så det ble ingenting.

Så at de hadde et par A. Macmasteri i dag.. telte skikkelig på knappene da. Flotte fisk, og dvergciklider fasinerer meg. Det er jo litt moro med yngelpleie også! Skal vurdere litt i helga, og finner jeg plass, ja da vet jeg hvor jeg drar på mandag :p

Disse kunne faktisk ha gått i en av reol-karene sammen med kuhlii og dverggurami. Alle tre trives i litt høyere temp enn det jeg har i andre kar. Hmmmmmm. Dette må vurderes nøye
Kjøøøøøp meg! )
[External Image]
Sukk. Har du sett noe så lekkert!

Nydelig fisk. Vil ha, vil ha! Nei nå blir det å forberede karet og ta imot herligheten med åpne armer
Nå er det bestilt 500 gram earthworm sticks. Butikken er altså denne. Fantastisk god service også. Sendte en e-post i går, 30 minutter senere fikk jeg svar og beskjed om å bestille 450 gram via nettstedet, så ville eieren sende meg 500 gram. Å sende mer (til samme pris) ville kansellere den engelske momsen. Jeg gjorde som jeg fikk beskjed om, og svarte at nå burde alt være i orden på e-post. Etter 10 minutter fikk jeg beskjed om at ordren er i orden, og fóret blir sendt på mandag. Helt supert

En dag når jeg ikke bryr meg om dette med moms (altså kan vente litt ekstra på maten) skal jeg slå ut håret i denne butikken og bestille mye forskjellig. En rask titt sa meg at de har mye spennende jeg ikke har sett i Norge i hvert fall.

Det nederste karet i reolen har jeg begynt å endre på, i anledning høy siklefaktor på A. Macmasteri. Blåmatta som delte karet har jeg tatt ut, gertrudae er tilbake i sitt eget kar, og eggmoppen ligger i et eget kar med luftestein for å se om det ble noen egg inni der.

Tenker mye på om jeg da vil ha kuhliiål, paret med dverggurami sammen med a. macmasteri i dette karet. Nå er det blanding av asia og sør-amerika i planter også, med leucocephala på venstre side, og vallisneria på høyre. Skal få fylt opp bunnen med eikeblader også. Dette er noe både apistoene og kuhliiålen setter stor pris på.
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap