- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden (side 28)
Leifs verden (side 28)
Siden jeg er en times kjøring fra Kristiansand på ferie, var jeg innom Biltema i Kristiansand i dag for å kjøpe denne nye biltema sanden til 720L min. Men akk sann, den var ennå ikke kommet inn på lager. Hvorfor reklamere i en katalog om et "nytt" produkt når de enda ikke har fått det på lager? IDIOTISK spør en meg. Får heller ta det i Mjøndalen når jeg kommer hjem igjen. Kanskje ringe først da for å være sikker på at DEM har det på lager
Postet 07.04.09 kl 18:29
Postet 08.04.09 kl 20:00
Postet 08.04.09 kl 20:04
Inaktiv bruker
GRATTIS MED DAGEN LOFFEN
nå er du 25 år å greier, +++++
ikke gamle manene nei
nå er du 25 år å greier, +++++
ikke gamle manene nei
Postet 08.04.09 kl 20:06
Tusen takk. Ikke 25++++ men 23++++ vegar. Det er mange år siden jeg stoppet på 23..... Har brukt dagen i dag til å komme meg hjem igjen. 4 dager borte sånn er nok for meg i denne omgang. Har skrapt litt silikon på "BADEKARRET" (720L) også, når jeg kom hjem. At det går an å få sååååå mye silikon både på innsiden og utsiden av et karr er helt utrolig. Når jeg skrev at det er en del timer som må brukes på karret, før det er ferdig... mente jeg MANGE. Blir nok ikke med det pågangsmotet mitt ferdig før til ferien knis. Godt å være hjemme igjen. Ingen egg i noen av hulene og en død Corydoras Aeneus var status når jeg ankom Hvittingfoss i dag
Postet 09.04.09 kl 17:36
Har ikke blitt noe silikon skraping på 720L i dag, men har hatt vann bytter.
C. Aeneus karret, C. Albinokarret, malle karret og karret med ciklide yngelen har fått et ca 30% vannbytte. Guppy karret byttet kona vann på i går. Coryene fikk godt med røde myggiser. Eggproduksjonen hos Corydorasene har stoppet opp litt etter at dem fikk hver sin gruppe med Ancistrus leiksgrupper. Det andre coryklekkekarret ble tømt i dag. Statusen der ble 7 nye Aeneus og 2 albino i hovedkarrene. Så akkurat nå er begge klekke karrene tomme. Ser til at dverg ciklidene vokser fortere i 120L med mallene enn dem gjore i det ene klekke karret og har vel med str å gjøre antar jeg. Ellers er det ikke noe nytt, annet enn at jeg vurderer å kutte ut Guppyene jeg har her i stua og sette inn leiksgruppa mi med Ancistrus Albino. Det karret skal likevel ut av stua når 720L er på plass her og DA skal iallefall Guppyene ut av huset. Selger dem, Guppyene billig for å få plassen til Albino Ancistrusene. Er vel 20-30 stk med stort og smått. Noen Endlers er det der også
Postet 13.04.09 kl 00:04
Postet 13.04.09 kl 12:48
mioo76Ser at du ønsker deg ciklider. Vi har sebraciklider, hvis du er interessert i det. Kanskje vi kunne byttet med guppyene.......?
Hva med å bytte i et par mallehuler? Sebra ciklider gies som regel bort og er lette og greie å få tak i. Ellers selger jeg dem for en 100 lapp og kjøper 2 mallehuler av deg for eksempel.
Postet 13.04.09 kl 20:21
Postet 13.04.09 kl 22:14
Postet 13.04.09 kl 22:19
I går byttet jeg bort Guppyene samt noen ancistrus yngel i 3 stk malle huler. Flyttet 54L ned i reolen i kjelleren igjen fra stua og har nå en leiksgruppe + 1 ancistruser i det karret nå. Totalt 6 ancistrus. Fikk da flyttet de mallene vekk fra aeneusenes karr og håper på egg igjen der etter at de ble alene i det karret. Fikk tak i lakk til ramma til 720L i går, og har i dag innvestert i 2 stk innvendige pumper på 1200L/t på hver med tre filter i hver pumpe. Blir til å ha en på hver kort vegg i 720L. Har ikke stresset noe med silikon arbeidet etc siste parr dagene, men regner med at jeg tar noen timer på 720L nå i helgen. Ellers kjøpte jeg litt planter og 2 stk aeneus i dag på Kongsberg
Postet 15.04.09 kl 22:45
Har i dag hatt kaldtvannsbytter i cory og mallekarrene og foret godt med myggisser/tabletter. Så nå går jeg inn for egg i løpet av et par dager. Får se om jeg lykkes. Har eller fått skrapet resten av silikonen på 720Literen og vasket ut av den. Får se om det blir silikonering av karret og lakkering av rammen i løpet av helgen. Hadde jo vært gøy å fått gjort unna iallefall litt, så en ser at det er fremgang. Har ordnet med isopropanol til vask før silikonering. Håper det lar seg gjøre å få litt fint vær i helgen slik at en kan få gjort litt. Har bært karret opp fra garasjen og det står nå omtrent på trappa inn til huset. Må vel si at naboen synes karret var tungt. Ja slik er det for dere yrkessjafører som ikke er vant med tunge løft sa jeg å gliste til han når jeg så et tryne som skiftet til rødt. (Han har løfteutstyr på bilen) Hehe, bryggeri sjauere er vant med tunge løft................ Men må likevel innrømme at en 720Liter veier noen kilo. Det vet dere som har løftet på et karr av den størrelsen. Finner ikke igjen laderen til digital kamera så får ikke lagt inn bilder, men kommer så fort jeg finner den laderen
Postet 17.04.09 kl 23:49
Hadde tenkt å fuge 720L karret i dag, men fant ikke igjen fugepistolen eller hva det heter. Så imkveld har jeg vært å lånt en av en kamerat. Så om våret er greit i morgen blir det ny silikon på karret i morgen. Ettersom jeg har hatt litt nitrit i c.albino karret har jeg også i dag byttet vann i det. Har nå byttet ut en del i 3-4 dager på rad, så i morgen blir det å måle igjen. håper da har stabilisert seg. Flyttet den store ancistrusen min over i 54L karret med fire andre ancistrus, så nå er det 2 huer og tre hanner der. Vet ikke om det spiller noen rolle, men den store hannen jeg flyttet over er nesten dobbel så stor som de andre. Blir omtrent som David og Goliat....
Postet 18.04.09 kl 23:45
Hei Loffa!
Nå har jeg tråla tråden din og det har vært givende lesning
Har vært innom her sånn nå og da,men ikke skrevet noe.Det må jeg rette på nå.
Jammen har du hatt mange opp og nedturer,men det ser ut som om du greier brasene godt og her er mye informativt lesestoff.
Jeg følger med selv om jeg ikke har noe å bidra med,men det er utviklingen hos de enkelte akvarister som er spennende og følge med på.
Noen sliter som fy for å få ting i balanse,og da er det godt og lese hvor mye hjelp som kommer fra folk her på forum,og så er det saklig korrigering om det blir gitt feil oppl.
Synest de L-144 er fine,men vil ikke anskaffe de før mine anc har lagt inn "finnene".Og så er det dette med at enkelte fisker bare kommer til østlandet ;(
går og venter på stjernedanio og miniatyr-rasbora.
Når du har så mye yngel,hvordan blir du av med de?Leverer til butikker eller selger/bytter med andre akvarister?
mvh
Nå har jeg tråla tråden din og det har vært givende lesning
Har vært innom her sånn nå og da,men ikke skrevet noe.Det må jeg rette på nå.
Jammen har du hatt mange opp og nedturer,men det ser ut som om du greier brasene godt og her er mye informativt lesestoff.
Jeg følger med selv om jeg ikke har noe å bidra med,men det er utviklingen hos de enkelte akvarister som er spennende og følge med på.
Noen sliter som fy for å få ting i balanse,og da er det godt og lese hvor mye hjelp som kommer fra folk her på forum,og så er det saklig korrigering om det blir gitt feil oppl.
Synest de L-144 er fine,men vil ikke anskaffe de før mine anc har lagt inn "finnene".Og så er det dette med at enkelte fisker bare kommer til østlandet ;(
går og venter på stjernedanio og miniatyr-rasbora.
Når du har så mye yngel,hvordan blir du av med de?Leverer til butikker eller selger/bytter med andre akvarister?
mvh
Postet 19.04.09 kl 10:32
Hei Ewi
Må først si at ditt innlegg i tråden min var utrolig hyggelig. Ja om du har trålt gjennom hele tråden min har du ikke bare fått mye informasjon, men som du selv sier mange oppturer og nedturer. Når jeg tenker tilbake kunne jeg både le og gråte. Min siste nedtur sitter friskt i minne hvor jeg mistet ca 30 maller hovedsakelig voksne ancistrus. Men også de siste jeg hadde igjen av det siste kullet med albino ancistrus og noen L-144. Et makabert syn som møtte meg etter å ha kommet hjem fra landsmøte i Oslo. (Sitter på niende året som klubbleder på arbeidsplassen min) Tror det synet vil følge meg en stund fremover, selv om jeg i ettertid har skaffet med tre leiksgrupper med ancistrus, der av et med albinoer. Jeg har kommet meg gjennom de fleste nedturer og har lært utrolig mye. Har også bidratt litt selv og har vel vært rimelig aktiv her inne med mine snart 800 innlegg. Du spør hva jeg gjør med all yngelen. Det er litt forskjellig. Noe går til salg på AF, en del leverer jeg til butikk for bytte i annet som f.ek for, planter etc. Noe gir jeg bort, fortrinnsrett til unge akvarister og noe har jeg bestillinger på. Har nå ikke så mye leveringsklart men har om kort tid ancistrus og corydoras aeneus, samt noen dverg ciklider som jeg har bestilling på. Ja så selger jeg litt på akvarieklubben da. Hehe kjøper som regel mer der enn jeg selger. Kommer aldri tomhendt hjem derifra, knis. Selger ikke for å få fortjeneste på fiskene men er jo greit å få litt igjen for kostnadene av drettingen. Akkurat nå er jeg på gang med et annet prosjekt som du sikkert har fått med deg i siste innleggene. En 720L som er skrapet for gml silikon og som er klar for ny. Hadde tenkt å ta det i dag, MEN det blåser en del og er kjølig nå som solen har blitt borte bak skyene. Så får se om det blir noe litt senere i dag. Når det er gjort skal rammen rubbes ned og lakkeres. Ser frem til å få "badekarret" inn i stua. Som sagt Ewi var det hyggelig av deg å titte innom tråden min og legge igjen et innlegg. Alltid hyggelig med nye bekjentskaper.
Må først si at ditt innlegg i tråden min var utrolig hyggelig. Ja om du har trålt gjennom hele tråden min har du ikke bare fått mye informasjon, men som du selv sier mange oppturer og nedturer. Når jeg tenker tilbake kunne jeg både le og gråte. Min siste nedtur sitter friskt i minne hvor jeg mistet ca 30 maller hovedsakelig voksne ancistrus. Men også de siste jeg hadde igjen av det siste kullet med albino ancistrus og noen L-144. Et makabert syn som møtte meg etter å ha kommet hjem fra landsmøte i Oslo. (Sitter på niende året som klubbleder på arbeidsplassen min) Tror det synet vil følge meg en stund fremover, selv om jeg i ettertid har skaffet med tre leiksgrupper med ancistrus, der av et med albinoer. Jeg har kommet meg gjennom de fleste nedturer og har lært utrolig mye. Har også bidratt litt selv og har vel vært rimelig aktiv her inne med mine snart 800 innlegg. Du spør hva jeg gjør med all yngelen. Det er litt forskjellig. Noe går til salg på AF, en del leverer jeg til butikk for bytte i annet som f.ek for, planter etc. Noe gir jeg bort, fortrinnsrett til unge akvarister og noe har jeg bestillinger på. Har nå ikke så mye leveringsklart men har om kort tid ancistrus og corydoras aeneus, samt noen dverg ciklider som jeg har bestilling på. Ja så selger jeg litt på akvarieklubben da. Hehe kjøper som regel mer der enn jeg selger. Kommer aldri tomhendt hjem derifra, knis. Selger ikke for å få fortjeneste på fiskene men er jo greit å få litt igjen for kostnadene av drettingen. Akkurat nå er jeg på gang med et annet prosjekt som du sikkert har fått med deg i siste innleggene. En 720L som er skrapet for gml silikon og som er klar for ny. Hadde tenkt å ta det i dag, MEN det blåser en del og er kjølig nå som solen har blitt borte bak skyene. Så får se om det blir noe litt senere i dag. Når det er gjort skal rammen rubbes ned og lakkeres. Ser frem til å få "badekarret" inn i stua. Som sagt Ewi var det hyggelig av deg å titte innom tråden min og legge igjen et innlegg. Alltid hyggelig med nye bekjentskaper.
Postet 19.04.09 kl 12:34
Postet 19.04.09 kl 20:32
Postet 19.04.09 kl 20:37
Postet 19.04.09 kl 20:41
Postet 19.04.09 kl 20:45
loffaEndelig er 720Literen silikonert. Får bære det inn i kjelleren om et par dager for å se om det holder helt tett. Gjør det det blir det å pusse ned rammen og lakkere den.
Er det ikke lettere å la det stå der det står og fylle vann i det ute?
Eller er det full vinter med risiko for frostskader hos deg enda?
Postet 19.04.09 kl 21:47