Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 28)

EgilU
Jeg leste på 2 ulike forum om å bruke "crowding" (ha mye fisk i akvariet) som strategi for å distribuere aggresjon .... Hva synes dere om dette?

Hei Egil.
Jo, jeg ser det fungerer. Er ikke ekspert på det der, men ulempen er at du går glipp av deres naturlige adferd på den måten. Det blir mer som en "fiskesuppe", men det er en smakssak.
Tror også at det er en fordel med lite innredning så hanner ikke får ordnet seg med territorium osv. I et par sånne akvarier har jeg sett bare en steinhule midt i akvariet (for lek og tyggende hunner) og noen steiner i bakkant så et evt offer kan komme seg unna.
Det er i hvertfall ikke en fordel med for lite fisk heller. Innbyggertallet i karet mitt krympet fort så snart en hanne eller to fikk overtaket i hele karet.
anders86
Hei på dere alle malawi eiere. har gjort om 160l min til malawi. men lurer på om denne sammensettingen er grei nok. 4stk Aulonocara "firefish" 4stk Labidochromis caeruleus "golden" 3stk Pseudotropheus socolofi 3stk Labidochromis sp "Hongi"

Hei på deg også
Ikke godt å si hva som fungerer greit før man har prøvd. Kan hende det går greit, men den første tanken som slo meg er at du har for mange arter i en 160-liter.
Det er gjerne 200 eller 250 liter som blir anbefalt som et minimum for malawi.
Uansett:
Tror kanskje at Aulonocara'ene kan få det tøft sammen med mbunas'ene, så derfor foreslår jeg enten eller. Aulonocara er en ganske rolig og grei fisk, og du kan nok ha flere av lignende slag i en 160-liter (uten mbunas).
Eller bare mbunas (og gjerne flere av hver art).

Fint kar, forresten
Aulonocara'ene satte jeg inn på lørdag og da så jeg at de vart jaget litt av goldene, men varte ca 1 time så gikk de fint sammen, ser ikke noe form for at noen blir jaget rundt nå hvertfall men hvis jeg kvitter meg med auloncara hvor mange kan jeg ha av hver art mbunas da?
takk for at du syns karret var fint har gjort om så lava steinen går langs hele bakveggen nå og ikke bare i det enen hjørnet og fått inn litt hvite steiner mellom, så de får flere skjulesteder.
I dag strippet jeg Afra-hoa for 17 yngel, og Rød Zebra hoa for 35 yngel!

Afra-hannen kan ses på forrige side i denne tråden. Håper ihvertfall afra yngelen klarer seg fint!

[External Image]

[External Image]
Ser du har strippet hunnene litt vel tidlig. De har fremdeles en stor eggeplomme. Etter min erfaring er det best og la hunnen gå i ett eget fødenett/fødeboks til hun spytter yngelen ut av seg selv. Stripper man dem for tidlig er det fare for at yngelen dør.
Ja vet at det er litt tidlig, men etter X antall fisker her har gått i en til to uker, for så å spytte yngelen så ville jeg være sikker på at dette ikke skjedde med Afra-yngelen også. Har nå gått 5 dager og bare 1 har dødd (Første natten)
Protomelas spilonotus
Ser endelig ut som det blir yngel,har venta lenge på det håper alt går bra nå.
I dag spyttet Pseudotropheus sp. Acei mari gold'en min 57 yngel. Fatter ikke at det kunne være plass til så mange yngel inne i munnen på ho. Ny rekord for min del på antall yngel fra en Malawi ciklide. Min gamle rekord var 35 fra en auratus.

Ellers spyttet tre andre malawi i dag også. Flavus 22 stykk, rød sebra 6 stykk og en annen rød sebra 22 stykk. ellers har jeg mange flere som går og tygger.

Angrer ikke på at jeg begynte med malawi....
Jippi!

de siste 3-5 dagene har acei'ene mine bare lagt å vinglet
på bunnen og jeg har regnet med at de skulle dø, men endelig i dag har denkommet seg og svømmer nårundt i karret som vanlig
anders86
Aulonocara'ene satte jeg inn på lørdag og da så jeg at de vart jaget litt av goldene, men varte ca 1 time så gikk de fint sammen, ser ikke noe form for at noen blir jaget rundt nå hvertfall:) men hvis jeg kvitter meg med auloncara hvor mange kan jeg ha av hver art mbunas da? takk for at du syns karret var fint:) har gjort om så lava steinen går langs hele bakveggen nå og ikke bare i det enen hjørnet og fått inn litt hvite steiner mellom, så de får flere skjulesteder.

Problemene med blanding av Aulonocara og Mbuna kommer som oftest før og når en mbuna-hanne er i lek.
Aulonocaraene får da oftere juling fordi de er tilpasset sandbunn i åpne områder,og blir fort i veien / pluss ett lett jageoffer for en dominerende mbuna.
De ikke er evolusjonært tilpasset "steinrøysa" på samme måte som en mbuna'ene.

Aulonocara'ene har ikke det aggressive temperamentet som mange av mbuna artene har, så det gjelder å matche arter opp mot hverandre iht dette hvis man ønsker å holde dem i samme kar.
Hei.

Ser dere var inne på antall fisk i akvariet så slenger inn ett lite spørsmål.
Har nå disse fiskene i et akvarie på 375 liter:

Hongi 8 stk
Flavus 6 stk
Lombardoi 7stk

De er fortsatt ganske små (3-7cm). Tenkte muligens å hive inn 5stk Golden også, men det blir kanskje for mange fisk? Hva mener dere?

Av filter har jeg utvendig Eheim 2217, innvendig Eheim 2010 og innvendig Eheim 2252.

På forhånd takk.
Magnus Beck
Hei. Ser dere var inne på antall fisk i akvariet så slenger inn ett lite spørsmål. Har nå disse fiskene i et akvarie på 375 liter: Hongi 8 stk Flavus 6 stk Lombardoi 7stk De er fortsatt ganske små (3-7cm). Tenkte muligens å hive inn 5stk Golden også, men det blir kanskje for mange fisk? Hva mener dere? Av filter har jeg utvendig Eheim 2217, innvendig Eheim 2010 og innvendig Eheim 2252. På forhånd takk.

26 små fisk går nok greit, men 26 fullvoksne Malawi ciklider i en 375 liter synes jeg hører ganske mye ut.
Hmm ja, jeg får nok holde meg til 20 stk

Takk for hjelpen.
Er det noen av dere som har gruppe av P.Demasoni på 10 stk eller mer?

Har lyst på en stor gruppe av disse, og er nyskjerrig på oppførsel i større gruppe.
Ciklidenes "lekeplasser"
Får holde liv i denne tråden også:
Jeg synes det er artig å følge med på hvordan de forskjellige malawi-artene ordner seg med groper, krater, huler osv.
Kunne derfor vært artig å se om deres fisk gjør noe lignende. Har du bilde av et "byggverk" se legg det inn her så får vi andre se

Her er tre bilder av to byggverk:
Bilde 1 og 2: "Redet" er på ca 15 cm indre mål, og 40 cm ytre mål. Fisken har gravd ned til isoporen (som heldigvis er varmebehandlet) og lagt sanden i en forhøyning rundt gropen. Som et krater altså. På engelsk heter det "a bower". Byggherre: Trematocranus placodon.

Bilde 3: Grop til høyre for steinen, og diger dunge med sand rundt. Byggherre: Placidochromis sp ´Jalo´.
Heisann
prøver meg på noen bilder jeg og.
Bilde1 Copadichromis ivoryhead
Bilde2 Nyassachromis papparazzi. Denne gleder jeg meg til og se ferdig utfarget
Bilde3 Otopharynx Tetrastigma
Heisann igjen
Noen til.
Bilde1 Protomelas sp. Chiriwa
Bilde2 Protomelas ornatus han
Bilde3 Protomelas ornatus hun
kan vel kanskje kaste inn et bilde eller to av golden ungfisk jeg har svømmende så ufattelig fint her
(ja jeg er stolt malawi eier) hehe[External Image][External Image]
Cynotilapia afra edwardi
Snakker ikke så mye om hva som skjer a. Men noen bilder er vel alltid gøy. Er seriøst ikke lett og ta bilder av mbunas.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap