Er vannlemping en hobby? (side 28)

Plussmedlem
Forskning.no dæljer til med en liten godbit for oss som fikler med grøntfóret:
Grønne planter...for psyken

Samt at Mental Health Association in Delaware sprenger like godt til med denne rakkeren:
Therapeutic...Pet Fish

Den åpenbare, og overhodet ikke forhastede og på noe vis feilaktige konklusjonen må jo da være at oss med planteakvarier må være de sunneste, mest balanserte og beint fram likeste folka på kloden. 
Suck on that, dog people!


 
Plussmedlem
Phyllantus fluitans (red root floaters) i tre mer eller mindre ulike vekstformer under tre forskjellige lyskilder. 
På stille overflate og lav lysintensitet løfter den seg opp fra overflaten. Mer intens lyssetting gir lavere vekst, men gir blomster og rødfargen den er kjent for. 

[External Image]

 
Plussmedlem
Sånt som skjer en mandagsettermiddag på kjøkkenbenkjen.
Matorgie a la Posthornsnegler. 

[External Image]


Det endelige beviset på at en vegansk diett gir sus i serken, tenner i tapeten og gnist i pluggen? Neppe. Men at sneglene synes agurk er snavvel er det liten tvil om. (for de uinnvidde så er det her snakk om de to i forgrunnen som synes meget godt om hverandre).
Fantastiske kreaturer, etter min mening. Snegler er ikke alles favoritter, men jeg har snegler i de fleste av akvariene mine.
Unntakene er klekkeriene der fiskeeggene fort blir sneglemat og sommerfuglciklidekaret - det er alt for varmt. Jeg har sett noen skriver at sneglene kan gå i over 30⁰, men den er ikke jeg helt enig i. 
Ja, de tåler et lite oppkok eksempelvis i en stamp under norsk sommersol, men bør etter mitt skjønn holdes på mer vanlige akvarietemperaturer når det er over tid. Disse går i et Endlers-kar uten varmekolbe. 

Digresjon  - substratet er knust lavastein av sorten som skal fungere som soil. Jeg har hatt dette i et par kar nå i mange måneder for å se om det er noe tess - og det er det. Planter gror godt i det. Siden materialet er lite kompakt kan røttene vokse seg store og brer seg veldig raskt over store avstander, relativt til akvariet selvsagt. Dette er dog ikke ulikt annen soil, men lavasoilen vil i motsetning til vanlig soil ikke uttømmes for næringsstoffer på langt nær like raskt. 
NB! Dette er lavastein og jeg vil ikke anbefale dette som (eneste) substrat i corydoraskar, til jordspisere eller til andre arter som har mye og langvarig kontakt med underlaget. 
Produktet er skarpt og etter mitt skjønn ikke egnet for slike dyr over tid da det vil kunne være til hinder for naturlig atferd. 
Som fører meg pent over til en annen digresjon - nemlig substratdiskusjonen rundt nettopp cory'er. Min klare oppfatning er at jo, corydoras tåler fint å leve i miljøer med litt kvasse kanter og spisse steiner. 
Utfordringen, tror jeg, ligger nok mer i at man ofte har de på bare slikt underlag, samt at man tidvis er for slepphendt med vedlikeholdet. Og det kan man ikke være med corydoras. Da vil man få problemer. Som en regelrett legende her på forumet har som catch frase:

Cleanliness is next to godliness when keeping corydoras. 

Word...

Sjøl har jeg ikke lenger akvarier med bare én substrattype. Det er salige blandinger av sand, grus, flere varienter soil, brent leire, lavastein og et par av dem har noen cm med jord i seg også. 
Jeg er ikke en ren fiske-akvarist. Min attraksjon til hobbyen ligger like mye i undervannsmiljøer i sin helhet som til fisk. Så jeg kan synes det er like fascinerende å se noen ostracoder beite på alger, telle hydra på akvarieglasset eller se noen copepoder hoppende i vannsøylen...

Fy søren for en flott hobby vi har <3
Plussmedlem
2023 grand aquarium tour! part 1
Det er ikke det at det så himla mye å vise fram, men sånn går det når man lider av kronisk skrivekløe og eksponeringsbehov. Deal with it. 


Vi starter på kjøkkenbenken der vi klasker til med en lekker 60L i klassisk firkantet stil. 
[External Image]
Karet er konstruert i laveste høykvalitetsglass av billigste sort og innrammet i sort polyuretanplast av typen som garantert tar livet av et lite kobbel med havskilpadder, danner små øylandskap av avfall i Stillehavet og ellers er til stor hodebry for verdens ve og vel. 
Det er for tiden bebodd av en konstant gravid Endlers hunn og en meget gira hann med lekre, blå tegninger. Ymse avkom av ukjent opphav og tvilsom karakter suser rundt dette fornemme paret i deres stilrene hjem. 
Bunnsubstratet er en utsøkt miks av rimeligste multifunksjonssand man får kjøpt i sekk hos svenske bilrekvisitaforhandlere, håndklemt japansk mold i kuler, med innslag av engelsk elvegrus uten engelskmenn.
Videre er det toppet med selvmeislet, islandsk vulkansk masse - godt formodnet i et annet kar for optimal vekst av alger, amøber og andre moldensere.
Karet er videre innredet med ubebodde mallehuler (fordi derfor), dragestein (også derfor), eikeblader fra Østlandet og en bataljon posthornsnegler på perm fra Grense Jakobselv. 
Det hele avrundes med et gnistrende lysarmatur, produsert under stort press og med høye kvalitetskrav i det bløde Danmark. 

Neste kar ute er også en 60L, men i radikalt andre dimensjoner. [External Image]
Karet huser tett på en halv million C. Aeneus og et ukjent antall skalldyr av ymse legning. Karet er søkt opprettet som nytt, norsk fylke hvorpå finansminister Vedum har stilt seg positiv til søknaden. Det er ingen planer om sammenslåinger med andre kar. 
Det er innredet etter øylandskapsmodellen og er konstruert av steiner i dunge, holdt sammen av godvilje, alger og en og annen kladasen cyanoakrylat. "Øya" er skogkledt av intet mindre enn 5 vanlige stueplanter (grønnrenner, 2 typer gullranke, fredslilje med spredning og en lillarosa sak jeg ikke vet navnet på. 
Tross den enorme biologiske belastningen er nitratnivåene tilnærmet null. Heldigvis. 
Karet ble i sin tid kjøpt i bulk hos en romslig herre på Hitra. 

I sentrale strøk av boligen finner man tyskerbunkeren, 240L med til tider mye hodebry. [External Image]
Akvariet er av høykvalitets høykvalitetsglass, og ikke lavkvalitets høykvalitetsglass. Det er nå i sin andre eller tredje versjon, litt avhengig av regnemetode. Bakgrunnen for dette er til dels store problemer med vannkvalitet og mye uønsket algevekst i karets tidlige faser. 
Distrikspsykiatrien var derfor involvert på et tidspunkt og anbefalte remodellering, nyinvesteringer og hyppige massasjeøvelser uten tilløp. 
Karet er derfor propellert av en Oase Filtrosmart Thermo og vedlikeholdes av en høy og skjeggete trønder, en meget oppegående Crossocheilus siamensis (seriøst! helt sjukt hvor bra den fisken er på trådalger), og slik det framgår av fotografiet - en liten urskog av Ceratophyllum demersum. Beboere og innehaver er for tiden meget fornøyde med utviklingen. 
Ellers er karet bebodd av slike flotte vesener som dvergkardinalfisk, stjernedanioer, rød fantomtetra, rødleppegobyer, brigittae-rasbora og otocinclus. 

Ute på gangen, ikke langt fra do-karet. 60L Corydoras. 
[External Image]
Konstruksjonen formelig lyser av fremste (som i motsetning til bakerste) kinesiske kvalitet der den bader ganggulvet i reflekjonene fra sitt like kinesiske LED-armatur. Innbyggerne er flankert av sortmalte akrylflater og kan bekymringsløst frese rundt i preselekterte, håndvaskede silikater og rullesteinsetterlikninger. 
De nevnte innbyggerne er behørig utvalgt delvis etter sitt spennende utseende (to nesten helt mørkegrå/svarte), noen etter sine fysikalske særegenheter (en yngel med fødselsskavanker - snuten peker rett fram og er ikke krum slik som hos andre cory'er), mens andre har fått oppgradert sitt tilholdssted i påvente av enda romsligere akkomodering. 

RØV1 - reol øverst til venstre. 
[External Image]
30 liter fantasisuppe med utrolig rikt innhold. Seks stjernedanioyngel kaller dette sitt hjem, og "trivselen står i taket" (sitat slutt). 
Ved bruk av avansert kaos-teori og utstrakt latskap har man formet dette nirvana av et kar, og dets Feng Shui-preg griper tak i ens sjel på en måte sjelden sett i akvariehobbyen. Ferskvannstangens delikate rundhet er aksentuert av det viltre najas-gressets iboende råskap. 

Heng med for den spennende oppfølgeren - The Return of the Aquarium Tour! 
Plussmedlem
Da det viser seg at SMK har rotet med journalføringen, aksjer har blitt handlet uten høvdingens kjennskap, samt at en statsfinansiert pendlerbolig viste seg å være skattepliktig har man valgt å utsette The Return of the Aquarium Tour til alle berørte parter har uttalt seg for Stortingets Kontroll- og Konstitusjonskomitee. 

I stedet viser vi et utdrag av en hurtig sammensatt tekst som omhandler noe helt annet. God fornøyelse. 

Pygmaeusen har yngla! Kjempegøy. Har (mer eller mindre) utrolig nok aldri hatt pygmaeus før jeg kjøpte en liten gruppe for en tre,fire måneder siden. De var øøøøørsmå. Trodde de ennå var flere måneder unna kjønnsmodenhet, men pinadø var det ikke en liten gråhvit sak som rota rundt nedi bunnen der en dag her. Jeg har kun sett to, eller den ene to ganger. Uansett, veldig artig! Skikkelige sjarmtroll.
Plussmedlem
240'en slår til igjen....
Nevner vel tidligere her at jeg fikk en runde med trådalger i Juwelen. 
Løste den biffen med en grym siameser og mer hornblad enn....noe...som har mye hornblad. Roa ned gjødninga også. 

Vel, pendelen slo helt kontra, uten at jeg så det sånn umiddelbart. Trådalgene forsvant som dugg for solen og i sånn ca 141,5 timer så karet ganske så flott ut faktisk. Helt til jeg plutselig satt der med grønnalger på staurogynen, javabregnene kasta blader og til sist dukka det opp noen flak med BGA!

Det var da først at jeg våkna ordentlig. 
Har ikke fosfattester for hånda, men jeg trenger ikke det for å skjønne at ting er i ubalanse når ikke engang andematen vokser "riktig".

Skrubba vekk BGA'en, sugde opp det jeg klarte (resten fikser Oase), også er vi tilbake på gjødningsporet. Dernest fulgte en ekstra hard runde med trimsaksa på det verst angrepne vekstene. Som en ekstra safety så har jeg trødd en stor neve eikeblader oppi også. 
Som en del kanskje har skjønt så er jeg stor fan av å ha nedfallsløv i karene, men jeg har ikke brukt det i Juwelen da karet liksom skal være pyntekar. Men jeg stappa bladene ned i en nettingbag og lurte den inn bak ei rot slik at den ikke synes. Det blir nok en løsning jeg kommer til å fortsette med. 
Så får Farbror Tid gjøre resten av jobben. 





 
Hei igjen, da skal jeg sjekke ut om jeg kan klare å følge bloggen din  
Kul flyteplante foresten! Den ser ut som er litt for viderekomne...
Jeg har en drøm om å finne en flyteplante som gjør litt ut av seg, som DvergGuramiene kan like, som skygger litt for Kardinaltetraene, og som er enkle, gjerne rasktvoksende. Men ikke Andemat...  Men nå har de ingenting i noen av akvariebutikkene her. Kan planter bestilles på nett?? 
Har du noen tips? 
Til nå har jeg et sammensurium av masse planter i akvariumet. Planen er at de i en oppstart gjør en viktig kobb- og at jeg på sikt ser hvem som trives og luker ut de som mistrives.
Leste starten på bloggen din, og det var ca sånn jeg startet opp med mitt kar også. Bare at lista med mine feil er MYE lengre!! 
De på akvariebutikken sa at Sverdplanta ikke trengte gjødsel i form av tabletter ved rota. Det er sand, så ikke mye som kommer ned der. Flere blader har fått brune flekker. 
Er det på tide med gjødsel?
Skal ikke mase mer på deg nå på en stund 😇
 
Gjødsel med jern, og ta bort stygge blader. Lykke til Bruker selv Tropica flytende gjødsel. Ikke bunngjødsel.
Flyteplantene vokser vilt, i alle fall her hos meg, og er enkle. Kan bli litt flekkete på bladene av vann dråper som faller ned fra dekkglasset. Men daplukker en bare bort de styggeste. Går ut fra at du mente Vannsalat, Pistia Stratioides.
Jeg har bestilt mine flyteplanter av en som heter Einar Lende og bor i Grimstad. Han er på Finn under dyreutstyr. Vanskelig å sende planter om vinteren. Men du kan jo be din lokale Zoo butikk bestille flyteplanter til deg.
Plussmedlem
Triveli' å sjå dæ igjæn, Hønemor!

Du, det er baaaare trivelig med denne typen mas så bare du å spørre!

Generelt sett er de fleste flyteplanter enkle, med noen hederlige unntak.
Min personlige favoritt er (dessverre) sjelden å se i handelen - Ceratopteris pteridoides. Det er en slektning av gulrotgress (C. thalictroides), men bladene er mye rundere i formen samt at de blir tjukkere. Passer best i store akvarier da planten kan bli diger om den få lov. Et beist av en flyteplante og helt fantastisk i yngelkar, corydoras-artskar og andre typer oppsett der man kanskje ønsker å maksimere plassen på bunnen. 

Inger Helen nevner en veldig fin en - Pistia. Vokser i en rosett over vannet så den egner seg aller i åpne akvarier etter min mening, men den er søkke fin. Ypperlig gurami-plante! 

Den planta du kommenterer, Phyllantus fluitans, er ikke krevende i det hele tatt. Populær er den også siden det er mange aquascapere på internett som også liker den pga de fine fargene den får under sterkt lys. Og lett er den i hvert fall. Denne danner matter/små flytende øyer av sammenflettede planter om overflatebevegelse ikke deler den opp. 

Planter bestiller du på nett vettu. Bare husk å bestille med Heatpack nå på vinteren så de ikke fryser i kulda. 

Og sverdplanter bør absolutt få næring ved røttene. Spesielt viktig i akvarier med ren sandbunn. Til å begynne med holder det nok med en tablett/gjødeball i måneden eller så, men etter hvert som den vokser så vil den ha behov for mer mat. Og som Inger Helen er inne på vil også jeg anbefale gjødsel med jern. 
Sverdplanter tar noe næring fra vannsøyla også, men dette er minimalt i forhold til hvor mye de vil ha ved røttene. Så her bommer butikken.
En del vil kunne slippe unna bunngjødning hvis de har andre bunnlag enn ren sand. Aquasoil er jo et ypperlig vekstmedium. Grus fungerer også bra da avfallsprodukter lett faller ned i mellom steinene og stratifiseres til å danne et næringslag for sverdplantene. Men siden du har ren sendbunn er mitt soleklare råd å fóre planten ved røttene. 

 
Plussmedlem
Artig at du slentrer innom, Inger Helen! Det er så utrolig bra å ha noen som er aktive på forumet. 

Du, jeg har handla av Einar Lende jeg også tidligere. Har kjøpt LED-lys, reker og moser av den mannen. 
Her er det ikke mye å utsette på kvaliteten og service-innstillingen. 
Bruker lysene ennå, selv om de begynner å bli....å gud, hva kan det være? 6-7 år?
Plantene har fått gjødsel ved roten, og i vannet. De vokser bra, men Vasspest (?) ser ut til å slite. Mangler den noe, hva gjør jeg feil- eller blir den spist? Flyteplanter skal bestilles
Hadde grus, men byttet til sand pga Corydoras, og mørk sand pga Kardinalene. Prøver å lage miljø de kan trives i (slottet er "for unga"... 
Er akvariegrus salgsvare- eller bare å kaste?[External Image]
Som du ser har jeg bare bunnfisk😂 Kardinalene som ikke ville spise i 10 dager er nå så glupske at de trosser ansistrus og corydors og baner seg vei til «malletablettene» Sirkus ved fôringstid…
Plussmedlem
Så kjempefint ut det.

Tror nok ikke det er vasspest du har. Regner med det er hornblad du mener? Den som flyter i toppen? Den vil nok komme etter hvert skal du se. Hornblad er en fantastisk plante i nye akvarier. 
(Vasspest er forresten listet på fremmedartslista og er ulovlig å ha og omsette i Norge)

Flott akvarium altså. Sverdplantene er veldigfine og ser ut til å ha konvertert godt, og ikke er anubiasene overgrodd med skjeggalger heller. 

Grus har ikke all verdens verdi nei. Det går an å bli kvitt den på Finn, men ikke forvent noe heftig pris for det. Personlig ville jeg ikke kjøpt brukt bunnlag. Man har ingen kontroll med hva det har vært i kontakt med og ville ikke tatt den risikoen det er for å spare noen tiere. 
Det finnes så mange billige og gode substratalternativer på diverse hagesenter og Biltema eksempelvis at det er ingen økonomisk belastning å skulle kjøpe nytt. 

Sjøl gjenbruker jeg gamle bunnmaterialer. Blander det gjerne sammen og bruker det som nederste underlag. Så kan man dekke dette til igjen med dekorsand for å gjøre det fint. 


 
 
Hornblad ja Men den blir mindre og mindre, så enten trives den ikke- eller blir spist…
anubiasene - hvem av de er det? Kjøpte en rot med noen ferdige planter som da hadde mye alger- (kjøpte en eplesnile og ansistrus- så «trengte» litt mat til de- den sitter med sugepropp på veggen. Det på den andre rota til høyre er noe som har overlevd i karet etter forrige runde med fisk- godt gjort…
Har kjørt litt luftbobler om natta innimellom- hørt det er bra- eller unødvendig? Ansistrusen og coryene jobber litt på plantene og, ellers har jeg gjødsla litt og skaffa mye hurtigvoksende planter for å ikke få så mye alger. Og min 12 timer mørkt.
Ennå ikke skrapa alger av glasset på 7 uker, er det bra eller vanlig?!
Plussmedlem
Hornbladen kommer seg nok. Hvis ikke kan jeg sende deg en ny ladning. Det er ikke vanlig at de beites ned, så jeg tror kanskje den bare sliter litt. Har dog aldri klart å ta livet av hornblad, med mindre den utsettes for veldig sterk strøm. 

Anubias er de du har på røttene, samt den store helt øverst i venstre billedkant. 
Det er varianter av samme art. Den store er nok en Anubias coffeefolia, mens de minste trolig er Anubias barteri.
Ansistrusen og coryene jobber litt på plantene og, ellers har jeg gjødsla litt og skaffa mye hurtigvoksende planter for å ikke få så mye alger. 

Corydoras er ikke algespisere, om det er det du mener. De suser over de fleste flater i akvariet så det er lett å kunne tro det, men har behov for en god del proteiner i kosten. Du er i så fall ikke alene om å ha den misoppfatningen. 
Ennå ikke skrapa alger av glasset på 7 uker, er det bra eller vanlig?!


Det er bra for deg, og ikke helt uvanlig. Selv om det vanligste er å måtte skrape alger ja. 
 
Klarte å ta livet av Hornblad runde 1…🙈 Nå er det runde 2 som har slitt, men ikke døde (ennå!) Takk for tilbudet, kan være jeg kommer tilbake på den! Enn så lenge har Akvariebutikk 2 i området endel igjen (fikk runde 2 gratis siden runde 1 daua) Men det spørs om det var de som og hadde pestsnilene.
Takk for innspill om strøm, den har jo flyti rundt og bært borte ved «utstrømmen» Tok sugeproppen til glasstermometeret, er jo sånne fine «mothaker inni, klipte opp på ene siden så jeg kan «åpne» og la Hornblad inne der, så nå er den løst festet i det roligste hjørne. Passer bra for den lille-guramien som fortsatt er annerledes og mer tilbaketrukket enn «Mr.Big» Hadde vært gøy å visst type Gurami og kjønn, har du noe greie på det?
Og Cory, tror de jeg har er unge, får de bedre/endret farge når de blir kjønnsmodne? Veldig glad i de, utrolig artige, men alle bildene på nett av Corydoras Venezuelas Orange kan vel ikke være farge-redigerte? Jojo- de kan vel det 😂
Interessant å vite om de har fargevariasjoner og mine bare er sånn.
Driver visst «tråd-kupping» her, skulle jeg lagt alle spørsmål under hvert sitt tema, med egne tråder??
Kan prøve det med Guramien, er nyskjerrig på type og kjønn 😊

Om du bil/har tid til å dele, hva slags akvarium og fisk har du? Evt har hatt?
Plussmedlem
Driver visst «tråd-kupping» her, skulle jeg lagt alle spørsmål under hvert sitt tema, med egne tråder??
Kan prøve det med Guramien, er nyskjerrig på type og kjønn

Nå spør du om ting i min personlige tråd nå. Her finnes det ikke slike regler, så du kan spørre om akkurat hva du vil, Hønemor. The sky is the limit.
Om du bil/har tid til å dele, hva slags akvarium og fisk har du? Evt har hatt?

Hehehe. Start på side 1 i denne tråden du nå er i, og les fram til dine innlegg begynner. 😉
Kødda. Forventer ikke at noen gidder å lese alt 15 år tilbake i tid! Men om du hopper litt frem og tilbake i tråden så ser du noen bilder hist og her av både nåværende og gamle oppsett. 
Akkurat nå har jeg:

  • Corydoras Aeneus - den eldste hunnen begynner å nærme seg 11-12 år, men hun legger fremdeles egg
  • Corydoras Sterbai 
  • Corydoras Paleatus
  • Corydoras Pygmaeus 

Av andre arter kan nevnes:

  • Tanichtys micagemmae - vietnamesisk venusfisk
  • Poecilia wingei - Endlers guppy (så jæ-hævelig mange av dem, men de er fine da!)
  • Danio margaritatus - stjernedanio (celestial pearl danio eller CPD på engelsk)
  • Hyphessobrycon sweglesi - rød fantomtetra
  • Sicyopus rubicundus - rød leppestiftgoby 
  • Crossocheilus siamensis - siamesisk algespiser
  • Microgeophagus ramirezi - sommerfuglciklider

Akvariene er ikke særlig spesielle. Det er vel 14 stk oppe å går. To er under ombygging og er tomme, 10 av dem har fisk. De andre to er rene rekeakvarier. Det største er et Juwelakvarie på 240L. Resten er i dimensjonene 100, 60 og 30 liter. 
Og Cory, tror de jeg har er unge, får de bedre/endret farge når de blir kjønnsmodne? Veldig glad i de, utrolig artige, men alle bildene på nett av Corydoras Venezuelas Orange kan vel ikke være farge-redigerte? Jojo- de kan vel det

De farger nok ut bedre når de blir større. Bildene på nettet trenger ikke nødvendigvis være redigerte, men de kan være tatt under lys som er brukt spesielt med tanke på farge, samt at en del kameraer kan lyge litt om fargemetningen. Da ser de gjerne enda mer fargesprakende ut enn de egentlig er. 
Når det er sagt så er det en del variasjoner i avlslinjene også, så alle fisk av en art vil ikke være like fargesterke. Gener spiller en viktig rolle. 
Hadde vært gøy å visst type Gurami og kjønn, har du noe greie på det?

Ikke spesialist på dette feltet heller, men typisk får hann-guramier noe lengre finner med mer markerte finnespisser enn hunnene. Hunnene blir rundere i kroppsfasongen enn hannene, mens hannene er mer fargesterke enn hunnene. Jeg har antatt at "Sunset gurami" er et av mange navn på honninggurami (Thichogaster chuna)? 
Det begynner å bli så mange fargevarianter av så mange forskjellige arter at jeg evner ikke å henge på alt 😂
Anstendig alder!! Så gøy! Skjønner at ønske om flere kar for kommer- jeg sitter jo stadig å funderer på om det går å utvide karet i hjørnet, men pga en dørkarm er det max 60-65 som går på ene siden. Har sett på ett som var 20 cm høyere da...men ikke store utvalget på ca 120 liter hjørne....og da begynner jo øyne og tanker å vandre og lure på hvor man evt hunne hatt et til - haha, men da skjønner jeg at det er bedre å jobbe med det jeg har så jeg ikke ender opp med 10-14 Ganske imponerende!!
Prøvde spørre under Gurami vedr type, men sliter med å laste opp bilder, skal prøve igjen.
Har kikka litt i tråden din- gøy lesning Blir nok mer senere
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap