Anders' vannverden (side 28)

Plussmedlem
De siste dagene har microorm-kulturen min begynt å lukte noe skikkelig vondt! Rett og slett dritt. Når jeg går forbi der kjenner jeg en vond, råtten lukt, og sånn orker jeg ikke ha det! Den er vel en måned gammel eller noe, og tok den faktisk ut til lufting og åpnet lokket og lot den stå litt i går. Men hva er det med de? For mye hull i lokket? Hvis den skal lukte så vondt, kan jeg jo ikke ha den lenger.
Inaktiv bruker
Den micro-kulturen du har nå høres ut som den er ferdig, begynner å råtne.
En kultur har varighet og leverer mye mark i 2-3 uker, da må du lage en ny.
Er nok på tide og sette en ny kultur igjen da Anders. Du lager bare til en ny blanding, og tar en liten klump fra den gamle kulturen og legger oppå blandingen, før du strør gjær over! Ta gjerne en del av den gamle kulturen som du ser det kravler i! En kultur hos meg varer ca en måned ( bruker havregryn)
MVH Pål
Plussmedlem
Da får jeg lage en ny så fort som mulig, tusen takk
Gi beskjed når du lager den da; )
Plussmedlem
Det var vel aldri noen tvil etter dette at jeg måtte fortelle... fyttekatta.

Nå har jeg laget ny! For en opplevelse.

For at lukten ikke skulle spre seg så voldsomt ut i rommet, satt jeg i går kulturen i skapet under 54 l. I dag tenkte jeg "Nei, nå er det på tide å sette i gang med en ny kultur", og det gjorde jeg. Det første jeg gjorde var å åpne skapdøra. ÆSJ! Stanken av skikkelig råtten et-eller-annet slo imot meg, og jeg lukket skapdøra så fort jeg kunne og for ut på verandaen med boksen. Så åpnet jeg den. Jeg holdte på å spy! Lukten var rett og slett ubeskrivelig, jeg har aldri kjent noe liknende. Så jeg måtte jo bare i gang med å tømme boksen. Jeg hadde en annen boks jeg tømte litt væske som hadde lagt seg oppå kulturen i for å få noen microorm i ny kultur. Deretter gikk jeg ned i enden av hagen til dynga og forsøkte å tømme ut, men det gikk ikke. Jeg hentet en gammel lekespade vi har i garasjen og prøvde å spa ut mest mulig. Det var helt seigt, og det lukta fortsatt like ille. Jeg måtte prøve å holde nesa så langt unna boksen som bare mulig. Jeg klarte selvfølgelig å få litt på fingrene, og det luktet spy!
Etter å ha fått spadd ut det meste, gikk jeg inn på doen og helte glovarmt vann og skylte boksen godt og forsøkte så godt jeg kunne å få ut alt. Badet ble fylt av stank det også, så jeg sa ifra til broren og faren min som hadde vært i butikken at de ikke måtte gå inn på badet. Hadde riktig nok åpnet vinduet, og broren min kjente en kloakklukt helt ut i veien.

Boksen ble kastet (den luktet for ille) og jeg fant en isboks og puttet i havregryn, vann, sukker og tørrgjær i den, samt litt råtten væske som det forhåpentlig vis kan komme noen microorm ut av, men jeg er ikke overbevist.

Jeg er fortsatt dårlig og huset blir gjennomluftet. Skapet står med skuffer og dører åpne for å få ut all luka. Innholdet i skapet der jeg har mye rart av gamle ting og andre saker ser heldigvis ut til å ha overlevd. Jeg var i ferd med å spy mange ganger, og jeg kom fykende ganske mange ganger ut av badet for å puste, måtte holde meg for nesen! Så, alle sammen: ikke la microorm-kulturen stå i over en måned! Det kan ende med en fæl opplevelse slik jeg har hatt i dag. Jeg kommer ALDRI til å glemme den stanken.
Det ble en svært lang historie om en microorm-kultur, men den som leste fikk seg sikkert en god latter.

Haha, jeg måtte le litt inni meg :P
Jeg tror jeg holder meg til å klekke artemia til yngelen min :P
Hehe, jeg syns jeg ser deg der du holder på )) Gamle kulturer lukter helt ubeskrivelig pyton så det lønner seg å lage ny før det går så langt
Plussmedlem
I går kveld studerte jeg pandayngelen litt, og forsåvidt der andre voksne også, da :p Fra syke fisk som jeg hver dag fryktet for, er de blitt friske og fine fink med en super apetitt. Men det ser ut til å gå kjempefint med yngelen! Noen er litt større enn andre, og det hender at det er en eller to som går og barter på rota De er bare så utrolig nydelige denne yngelen fra Corydoras! De er såpass store nå at man kan se at det begynner å bli små coryer ut av dem, og jeg tror det kommer fler etterhvert også, ser noen egg iblandt, også uåpnede og befruktede Såpass store er noen blitt allerede, at jeg så den ene fikk en mygglarve i munnen! Den formelig puttet en mygglarve ende inni munnen og svømte litt av gårde med den. Kult! Håper virkelig at noen vokser opp, har absolutt et håp om det! Vannbyttet for noen dager siden må de ha klart seg veldig fint gjennom, får prøve å være nøye med temperaturen på vannet jeg fyller i nå. Jeg blir så glad av å se Corydorasyngel i mitt akvarium!

Det er bare èn art som gjenstår å få egg på nå, ihvertfall; Corydoras Green Laser Regner med at under de forholdene de har vokst opp på på Dokka har gjort at de er ganske godt vant, så må nok bare være tolmodig der, hehe Det er jeg jo også da, eggene kommer når de kommer.
Kjempeartig at du har fått små panda i karet, takler de vannbyttene så vokser de nok opp skal du se De grønne går ikke for varmt da? Hos oss går de i 20-22 grader, har hatt dem i 25 også men det så de ikke ut til å like så godt, de ser også ut til å trives i lav PH.
Tror nok Dokka-født fisk er ganske bortskjemte ja, så for oss som overtar dem er det bare å jobbe på ;D

Så arti å høre om de små pandaene dine. Håper det overlever mange, slik at du får en stooooor pandabande!
Plussmedlem
Rita Revestrek
De grønne går ikke for varmt da? Hos oss går de i 20-22 grader, har hatt dem i 25 også men det så de ikke ut til å like så godt, de ser også ut til å trives i lav PH.

Jo, tempen kan nok bli litt varm for de iblandt kanskje, derfor skal de ikke være i akvariet øverst i reolen så lenge. Regner vel med at jeg ikke gjør noe før jeg flytter akvariene til nytt rom.
Plussmedlem
På tide med noen få bilder, her av panda-banden [External Image]

[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
I går ble min lille nye reol-plan luftet i heimen, noe som ble svært upopulært.
Faren min, særlig, var absolutt sterkt imot nye planer nå. Problemet ligger ikke lenger i min økonomi, for jeg hadde jo solgt storekaret og kjøpt noe for de pengene. Det ligger i styret med å hente reolen. Svaret jeg fikk var "Greit, men jeg vil ikke hente det" eller noe sånt. Det var svaret, og også kanskje hindringen :p Tviler vel på at det blir noe nå da, selv om jeg hadde et stort håp om at det gikk greit. Hmm, jeg kan jo feste tilhengeren til sykkelen eller noe? He-he! Uff, kunne jeg bare kjørt bil...

Tja, så hva gjør jeg nå? Jeg må få ut gullfiskene så fort som mulig, jeg ønsker nok ikke ha de lenger. Absolutt så fort som mulig må de ut, jeg har ikke plass til dem lenger. Kristian her inne har ombestemt seg for at han vil ha de av noen årsaker, og det betyr at jeg enten må legge ut annonse (de blir sikkert håpløse å få solgt/gitt bort på rubrikk, da) eller så er det noen oppi nabolaget her som visstnok driver litt med hagedam og gullfisk. Kanskje de kan ta imot mine søte små? Jeg må ihvertfall være karpefri så fort som mulig, jeg ser jo ingen annen mulighet! Eller kanskje vi har en svær slags rund balje i kjelleren? Syntes jeg så noe en gang. Må undersøke den nærmere, kanske gullfiskene kan være ute på en an terrassene i den inntil videre? Det bør jo gå bra!
[QUOTE=Anders Kaste]I går ble min lille nye reol-plan luftet i heimen, noe som ble svært upopulært.
Faren min, særlig, var absolutt sterkt imot nye planer nå. Problemet ligger ikke lenger i min økonomi, for jeg hadde jo solgt storekaret og kjøpt noe for de pengene. Det ligger i styret med å hente reolen. Svaret jeg fikk var "Greit, men jeg vil ikke hente det" eller noe sånt. Det var svaret, og også kanskje hindringen :p Tviler vel på at det blir noe nå da, selv om jeg hadde et stort håp om at det gikk greit. Hmm, jeg kan jo feste tilhengeren til sykkelen eller noe? He-he! Uff, kunne jeg bare kjørt bil...QUOTE]



Har du plukket deg ut en reol Anders, som du kunne tenke deg? Er det langt unna Notodden?

Synes det er trist at din far ikke ønsker at du kan følle opp hobbyen din slik du ønsker, og kan hjelpe deg å hente reolen du ønsker deg. Kjenner deg ikke akkurat veldig godt, og har møtt deg bare en gang, men dette ønsker jeg å gjøre noe med. Jeg har barn som både er eldre og yngre enn deg, og ser at en hobby med dyr, er bedre enn å ha barn i diverse lugubre miljøer.

Jeg skal stille med bil om du har henger Anders, og skal hjelpe deg med å frakte en evnt reol hjem til deg, om ikke reolen står alt for langt unna.

Jeg er både barnekjær og glad i dyr, så dette er en oppgave jeg vil hjelpe deg med.

Om jeg ikke er på ferie så skal vi ordne dette når den tid kommer og du finner en reol du vil kjøpe Anders. Noter deg tlf nr mitt, så sier du bare i fra (99446703)
Plussmedlem
Nei Leif, ikke tale om at andre skal være med og styre med å hente en reol til meg Og nei, jeg har ikke plukket ut noen reol.

Jeg skjønner foreldrene mine godt, egentlig, det må finnes grenser mener de, og slik er det bare Det var en tanke bare, jeg visste at det ville bli vanskelig. Og jeg har jo lenge hatt planen om at det blir storekaret jeg skal gjøre om til et "oppsamlingsakvarium" for Corydoras, og sånn vil det bli. Vi ble nok enige den gangen jeg kjøpte forrige reol at det ble mange år til neste plan, og jeg trodde at saken ville endre seg litt dersom jeg solgte det store. Men jeg tok litt feil. Men jeg tror jeg kan få ordnet noe fint ut av storekaret også, tenker at jeg kan ha 3 arter der. Yndlingene vil nok gå i reolen

Det var en utrolig grei tanke Leif, utrolig snilt tenkt av deg! Men jeg kan ikke få andre folk til å gjøre så store ting for meg, det føles ikke rett. Men tusen takk, ble rørt av tanken din, jeg.
Å hjelpe hverandre er en del av all hobby og intresse.

For noen år siden drev jeg med bilsport. En så intern hjelpsom sport tror jeg en skal lete lenge etter. Vi reiste hjem etter deler for hverandre om det ikke var å oppdrive andre plasser, lå under biler, satt oppi motorrom, mekket og skrudde hele natta for at en konkkurent skulle få stå på startstreken dagen etter. Det burde være slik innen det meste. Men det finnes mange egoister men også mange hjelpsomme sjeler.

Si bare i fra om du skulle trenge hjelp
Føler med deg!

Er sånn her og!
Pappa kjører meg gjerne ned på butikken for å være med å kjøpe fisker eller kjøre meg til møter i akvarieklubben, men vis jeg foreslår å kjøpe nye kar er det med en gng en helt annen tone.
De mener jeg ikke har plass, at jeg må ha plass til andre ting en akvarier.
Men det jeg driver med er akvarier og fotball pluss litt dykking om sommeren.
Fotball og dykking er ikke noe som tar plass så jeg forstår ikke helt hvorfor jeg ikke får lov
Og sier jeg dette finner de en annen ting som at akvariene kan knuse og bla bla bla.

Håper du får ordnet med en reol.

-Emil
Plussmedlem
Tusen takk for tanken din igjen Leif, utrolig snilt! Er godt å ha slike sjeler der ute som tenker på andre!

Regner nå med at det bare blir storekaret uansett, det kan bli bra det også bare jeg får litt andre ordninger på det Ser det for meg, hehe Nå ser det jo ikke ut, helt forferdelig. Tror jeg skal prøve å legge ut en gis-bort-annonse om gullfiskene, men sikkert ikke særlig stor interesse regner jeg med :p
Gleder meg litt til å starte på rommet nå. Får se da om jeg gidder å lage egen tråd, er vel sikkert ikke så veldig interessant for folk flest med et akvarierom med bare noen få akvarier, men jeg får se. Kan artig å ha en liten dagbok om det selv også.
Plussmedlem
Da er gullfiskene lagt ut for salg. Får håpe noen snille folk har lyst på dem!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap