Underwater world (side 28)

Vet ikke helt om jeg hadde godtatt en stripsmåling når jeg reklamerte på en død fisk eller reke alså.
Var selv og leverte tilbake giraffgrønlingene før helga da ingen av de spiste og en av de døde, men måtte ikke levere inn vannprøve for og få reklamere på de.
En annen ting er at disse stripsene blir veldig lett "forurenset" når de åpner og lukker pakken i ett, så ja hmmmm :/
Og en annen ting, om det ikke var nitritt eller annet galt med vannet ditt, så var vel argumenet om kranvann ganske tynt vil jeg mene..
Min viftereke går sammens med coryer, og lever i beste velgående likevel i en ph på 6,5 og gh på 4 så det ser jeg ikke kan være et problem.
Nei, her synes jeg du ble dårlig behandlet alså Trude. :/
Reklamerte selv på en eplesnegle på tropehagen, og da holdt det med bilde..
Har forstått det slik at de pleier å være ganske grei på sånt, så du var nok svært uheldig... bra du fikk med deg ny.
De pleier å få inn fisk å sånn på torsdager, så denne var nok sikkert nylig kommen inn og allerede svekket når du fikk den Tror ikke du skal tenke at det var noe du gjorde.

Rekene skal visst helst ha lang tilvenning av nye vannverdier, og denne har sikkert ikke tålt å reise, komme i nytt vann tors, så i nytt igjen på lørdag..
Lite av alt, var konklusjonen av stripsemålingen. Den pakken med strips så ut til å være godt brukt, så den var nok langt fra nyåpnet.
Så merkelig at det bare er jeg som må ta med vannprøve! Jeg tok med den døde reka for sikkerhets skyld, men de så ikke på den da. Argumentet i butikken var at reka fikk seg et sjokk når den måtte flytte til vann med så forskjellige vannverdier fra dem i butikken. Selv med kjempelang god tilvenningsperiode som jeg alltid gir, så holdt det ikke. Det var såvidt jeg fikk ny reke, men det gikk bra når jeg sa den skulle få bo i et annet kar.

Det gikk jo problemfritt når jeg fikk blårekene, og da jeg flyttet dem fra 30litern over i 160litern - det gikk jo problemfritt med kirsebærene også. Ingen dødsfall. Tror ikke vannet er noe annerledes i 160litern, eneste forskjellen er at der modner jeg ikke vannet før jeg har det i ved vannbytte slik som jeg gjør i 30- og 60litern.

Ikke vet jeg iallefall, merker at jeg fortsatt får følelsen av at folk i butikken - DE har nok rett. Så jeg sa ikke noe på det, og syns egentlig argumentet om sjokket til reka var greit. Men det er jo et problem om rekene tåler så lite at de dør om butikken har valgt andre vannverdier enn kjøperen. Det virker jo som vi er mange som holder viftereker i litt surt vann, og det var nesten det de reagerte mest på. Sammen med at at jeg hadde for bløtt vann.



Jeg må si at jeg ikke er helt fornøyd med butikken for tiden.. lørdag da jeg kjøpte viftereka lå det faktisk en død reke sammen med de andre rekene. Det var masse døde fisk i de andre karene.. turte ikke å handle meg flere ottoer fordi det var flere fiskelik sammen med dem.
Jeg kjøpte jo to eplesnegler samtidig, vann ble tatt fra deres kar - og mulig de to karene var sammenkoblet i filtreringen, for reka ble puttet uten tanke på forskjellige vannverdier rett ned i samme posen som dem..?!

Liker ikke å få refs om vannverdiene mine når omstendighetene er slik, og iallefall ikke når de er målt med strips.



Jeg målte etter nitritt samme dag som jeg puttet dem nedi, lørdag altså. Dråpetesten var klinkende klar, ingen utslag i det hele tatt. Stripsen i butikken viste ikke nitritt den heller, men ga et ørlite utslag i nitrat. Jeg filtrerer jo 600liter i timen i den 60litern, pluss at jeg har en liten innvendig pumpe beregnet til 60 liter der.
Jeg er ganske sikker på at viftereker, som mange andre reker, er skjøre generelt. Så jeg ville ikke bekymret meg for dine vannverdier. Useriøst å måle med strips ja...
Vannsti
Jeg kjøpte jo to eplesnegler samtidig, vann ble tatt fra deres kar - og mulig de to karene var sammenkoblet i filtreringen, for reka ble puttet uten tanke på forskjellige vannverdier rett ned i samme posen som dem..?!


Der har du nok årsaken. Rekene skal jo ha lang tilvenning, og det fikk den overhode ikke om de hadde den i vannet fra sneglene.. har ikke sett at de har sammenkoblede kar på tropehagen.. (?)

Men det er jo også ganske mange av fiskene som dør etter så lang tranport (til butikken) og om de ikke dør er de svekket og kan lett dø i ettertid.. derfor de bla. har 7 dager reklamasjon på fisk. mange tilfeller når de dør er det ikke pga oss, men det de har vært gjennom.
Lisbeth S
Der har du nok årsaken. Rekene skal jo ha lang tilvenning, og det fikk den overhode ikke om de hadde den i vannet fra sneglene.. har ikke sett at de har sammenkoblede kar på tropehagen.. (?) Men det er jo også ganske mange av fiskene som dør etter så lang tranport (til butikken) og om de ikke dør er de svekket og kan lett dø i ettertid.. derfor de bla. har 7 dager reklamasjon på fisk. mange tilfeller når de dør er det ikke pga oss, men det de har vært gjennom.




Det kan godt være at den episoden var årsaken. Jeg ble ståede å gape da jeg så det - men beit bemerkelsen i meg. Reka var svært mørk av farge og egentlig helt brun da den kom hjem, så ikke at den farget ut etterhvert heller.
Ettersom det lå en død reke i karet sammens med dem, så tyder det jo på at flere av dem kanskje var svekket etter turen til butikken ja..

Den nye reka tusler rundt i 30litern, dvs. den holder seg fast i pumpa og vifter som bare juling. Den har farget seg ut fra helt bleik gulish, og blitt rødbrun. Ser i fargen ut som den andre min rett før den skifter skall
Forandring fryder, denne gangen med kulefisk!?
Det skjer ting i karene mine igjen!

Har har hatt et lite nedfall i litersyken i det siste på grunn av at det har virket som noe er galt i 160litern. Har i tillegg hatt for lite tid til dem de siste par ukene. Etter en PHmåling i går fant jeg at vannet var alt for basisk! Huff og jøye meg! Håper det var bare det som lå til grunn.. går nok noen dråper eSHa 2000 i karet når jeg får det i hus for sikkerhets skyld.
Eplesneglene mine har flyttet dit for å hjelpe til å spise planterester.

Siden månedens fisk på Tropehagen nå er otocinclus, tenker jeg å slå til også der slik at den ensomme min får seg kompiser



Det er kanskje i 30litern de største forandringene står for tur. Jeg vurderer nemelig å kjøpe meg dvergkulefisk! Det vil si, jeg har kanskje mer eller mindre bestemt meg for det. Kirsebærrekene er derfor på tur ut. Det blir litt sånn også fordi jeg allerede har reker i 160litern, og ikke kan ha større fisk der. Får prøve dette da.
Det er helt tomt i 30litern nå. Bare et par posthorn og noen sandsnegler som romsterer rundt der. Kirsebærrekene flyttet i går.

Jeg flyttet viftereka mi over i 160litern, ga den god tilvenning.. trodde jeg. Men, nei. Den var i live i 12tiden i dag, og jeg plukket den nettopp død ut. Tror nok ikke det blir viftereker hit på en stund nå. Kan ikke skjønne om det er noe i vannet som har drept den, for blårekene går jo rognstinne alle sammen der.

Det står iallefall endel omstruktureringer for tur nå. Blir spennende å se hvordan dette ender. For nå håper jeg bare at ingenting er galt i 160litern, er så kjempelei av sykdommer at jeg ser dem over alt.

Hmmmm, merkelig med de rekene dine alså. Her har jeg flyttet min Atya gabonensis mellom karene minst 4-5 ganger uten og gi den mer tilvenning enn jeg gir fiskene, og det har gått bare bra.
Kanskje Gabonene er mer hardføre? Jeg skjønner ikke hva som feiler. Hadde jo hatt den eldste viftereka i halvannet år, og så døde den jo nå.. Mulig det er noe helt galt i karene mine

Skal eSHa2000ende 160litern når Marianne kommer innom med kuren, for jeg har en dårlig følelse.. en av aeneusene mine var jo helt koko her om dagen. Så ut som den hadde mistet kontrollen fullstendig :/
Fredag var jeg og henta et par neon cobolt dvergguramier på Tropehagen, de står i karantene i 30litern nå og er midt i en liten eSHa kur. Hannen har nemlig noe merkelig på øyet, ser ut som han har stær eller noe. Det ligger nesten ett grått lag over det ene øyet hans. Jeg håper på at det skal gå vekk nå med kuren og mye rent vann..

Fem hoppei går nå i 30litern sammens med guramiene, gleder meg til å flytte dem videre.. Er jo ikke store plassen de har der :p
Har ikke sett dem spise, til tross for at jeg har gitt dem mye forskjellig.


Jeg skal selge paleatusene mine, og øke antall individer i adolfoigruppa mi! Planen er at disse endringene skal skje denne uken. Har også funnet et nytt hjem til det ene ancistrusparet mitt.

Fredags kveld oppdaget jeg noe lite lystig.. skulle bytte vann i 160litern da jeg oppdaget at det ikke rant vann gjennom den utvendige eheimen min! :O
Har ikke oppdaget det før, fordi jeg har en nokså sterk innvendig pumpe som har stått for det meste av strømmen der inni. Jeg fikk ikke utvendigpumpa mi til å starte ordentlig igjen, så nå står den tørr på badgulvet, gullende ren.
Heldigvis fikk jeg låne en pumpe av Lisa, så jeg har berget fiskene!

Planen er å hente et 240liter "Badekar" denne uken, ser ikke helt ut som været er på min side enda men jeg har ikke gitt det opp.


Det er en nokså utrivelig situasjon i 60litern nå, sommerfuglcikliden min, hunnen, har fått problemer med svømmeblæra. Hun klarer ikke å holde seg flytende, og synker tilbunns med en gang hun slutter å svømme. Som foreslått i sykdomsforumet har jeg byttet mye vann de siste dagene. Men etter fire dager begynner jeg å se meg nødt til å avlive henne, for hun ser ikke ut til å bedres og hun ser svært sliten ut. Både hun og han har sterke flotte farger.. lurer på hva som er årsaken til problemet.. :/
Oppdatering!
Lenge siden jeg har skrevet noe nå ser jeg! Det har skjedd mange forandringer i akvarieverdnen min siden sist. Desverre døde sommerfuglhunnen som hadde problemer med svømmeblæra.

Jeg har to kar oppe å gå nå:

160Litern er fortsatt oppe med C.Aeneus og C.Adolfoi. Jeg vurderer å øke disse gruppene. O.Hoppeiene har flyttet inn her, så sent som i går faktisk da de har bodd i det andre karet siden karantenetiden var over. Jeg har tre ancistruser her; leksparet og en albino som begynner å bli voksen - det ser ut til å bli en dame. Og så er det ynglene da, har en som begynner å bli stor - håper den klarer seg! Ancistrusfar har hulen full av wrigglers for tiden
Ellers bor de to Sumo Botiane mine der, håper de kan leke snart! Tror det er en av hvert kjønn. De er ofte sammen og kommer tilsynelatende godt overens, i tillegg har den ene alltid vært ganske tjukk over buken. Blårekemixen min bor også her, ser mye rogn hos damene og jeg tror bestanden vokser.


240Litern er oppe og kjører for fullt. De 7 L-mallene mine bor der sammen med kuhliiålene mine og eplesneglene. Etter miniauksjonen som Akvarieklubben arrangerte i slutten av april kom jeg hjem med 11 scalarer, alle disse bor her. Flere av dem er veldig små enda da. Jeg fikk også en helt hvit scalare noen dager etterpå.. så nå har jeg tolv! Jeg kan bare tillate meg at en scalare til kan flytte inn, og den skal være helsort! Sommerfuglhannen bor her fortsatt, men i morgen flytter han - han plager scalarene litt. En enslig Heros Rotkeil skal flytte inn
Men da er det altså fullt! I scalaregruppen har et par funnet sammen, de lekte forrige lørdag for første gang. Den utkårede eggleggeplassen var på den innvendige pumpa midt i karet, så eggene forsvant selvsagt ganske raskt. Paret lekte utover hele dagen
160literen blir vakker
Jeg har vært så heldig å få kjøpe Anna sin stim med Moskito-Rasbora, disse passer utmerket med tanke på at jeg ikke vil ha rekene mine oppspist. Dagen før disse kom for salg fikk jeg også lagt av et par klovnekilli fra Beate. Nok et par flotte fisk til å pynte opp i den per nå ganske fiskeløse 160litern.
Det kan hende, men er usikkert om det også flytter inn noen små bilbuker der. Det kan hende. Gleder meg masse til å hente alle sammen!


Den eneste ulempen nå er at det er utbrudd av sopp på aeneusene i 160litern, de gjennomgikk en eSHakur i forrige uke, men ser enda en hvit dusk på sporen til den ene fisken. Så utslett på to aeneuser, ingenting på de andre artene.
I tillegg synes jeg noen av aeneusene har så grålig daff farge der de skulle vært sort, syns ikke de ser så friske ut egentlig. En er kjempetynn, selv om jeg mater godt. I går sto denne og furtet i et hjørne lenge.. I forrige uke måtte jeg avlive en uttynnet aeneus med innsunket blindt øye som lå på siden og hyperventilerte. Den var helt uten sopp. Dette var litt av grunnen til at jeg valgte å sette dem på eSHakur, med engang medisinen kom i vannet virket det som at fiskene kviknet til. Jeg har også sett aeneusene komme opp ganske ofte etter luft, til tross for 0 nitrittutslag og daglige vannbytter..
En annen ting jeg har lagt merke til er at ancistrusene ofte klemmer sammen sporen..?

Siden jeg ikke føler meg trygg på om det "bare" er sopp og ikke er noe annet guffent som herjer i 160litern, vurderer jeg å sette opp 30litern til disse nye småfiskene inntil 160litern er klarert..
Nå har jeg lest de to siste sidene her, så uheldig du har vært i det siste! Det ene etter det andre, så umotiverende! Hahahaha strips i dyrebutikken, det virker jo veldig uprofft.

Hvordan går det med ottoene dine? De er så søte og jeg liker at de ikke snapper egg og slikt, (ikke fordi noen av mine fisk yngler..) men det er godt å vite at de lar vær, haha.


Selv har jeg alltid vært uheldig med ottoer, de dør unna for unna av den minste ting! Men de to siste jeg har nå har vært av et helt annet kaliber. Får håpe dine også er litt mer hardføre enn det de typisk er.


Blir det bilder av moskitorasboarene?
Grapejuice
Nå har jeg lest de to siste sidene her, så uheldig du har vært i det siste! :( Det ene etter det andre, så umotiverende! Hahahaha strips i dyrebutikken, det virker jo veldig uprofft. Hvordan går det med ottoene dine? De er så søte og jeg liker at de ikke snapper egg og slikt, (ikke fordi noen av mine fisk yngler..) men det er godt å vite at de lar vær, haha. Selv har jeg alltid vært uheldig med ottoer, de dør unna for unna av den minste ting! Men de to siste jeg har nå har vært av et helt annet kaliber. :) Får håpe dine også er litt mer hardføre enn det de typisk er. Blir det bilder av moskitorasboarene? ;)



Jeg kjøpte jo fem ottoer, da jeg skulle ha håve dem opp og over i cory/rekekaret fant jeg bare fire, og den jeg hadde fra før av var også forduftet.. og forledendag fant jeg en otto forklemt mellom den innvendige pumpa mi og glasset. Jeg hjalp den løs, men den døde av indre blødninger
Har med andre ord ikke vært kjempeheldig med ottoene, men de andre ser ut til å fortsatt ... leve iallefall. En av dem fikk et merkelig dafft mønster etter den kom i reke/corykaret også, vet ikke om den har det fortsatt faktisk. Men så søte og fine små skapninger som de er så må jeg nok prøve å fylle på den stimen også litt!
Hvilke ottoer er det du har da?


Klart det blir bilder av moskitoene!
Kvaliteten er ikke sikra da, kameraet mitt er så dårlig at jeg har kjempeflaks om det får en enslig fisk i fokus :p

Til tross for all nedturen ser det ikke ut for at den litersyka har tenkt til å slippe taket, hehe. Men blir det ikke bedre nå så tror jeg at jeg blir sur! hehe :p

haha!! Føler med deg ang litersyken. Særlig vanskelig når man kvier seg for å starte med kjedelig vannbytte (ikke så kjedelig når man først har startet) men akvarier, det skal man ha! :p

Trooor det er hoppei jeg har, de hadde ikke hele artsnavnet når jeg kjøpte de, bare otocinclus. Affinis var visstnok ikke vanlig i norden, så jeg regner med enten vesitus (ellerhvadenhet) eller hoppei kanskje.

De to jeg har nå har overlevd mye rart, og de er heller ikke så veldig skvetne. Ellers har jeg alltid hatt ottoer som man aldri ser, aldri stimer, skvetter bare du kaster et blikk på de osv, haha. Skjønner ikke hvorfor det kan bli så stor forskjell på de. De to jeg har nå var i en gruppe på fire eller fem, hvor de alle stimet rimelig ofte, og såpass at coryene hev seg med, haha! De legger seg også på sanden av og til, noe jeg ikke har sett hos andre ottoer. Merkelig fisk, synd de er så skjøre, for de er veldig søte og ikke minst fredelig!
Grapejuice
haha!! Føler med deg ang litersyken. Særlig vanskelig når man kvier seg for å starte med kjedelig vannbytte (ikke så kjedelig når man først har startet) men akvarier, det skal man ha! :p Trooor det er hoppei jeg har, de hadde ikke hele artsnavnet når jeg kjøpte de, bare otocinclus. Affinis var visstnok ikke vanlig i norden, så jeg regner med enten vesitus (ellerhvadenhet) eller hoppei kanskje. De to jeg har nå har overlevd mye rart, og de er heller ikke så veldig skvetne. Ellers har jeg alltid hatt ottoer som man aldri ser, aldri stimer, skvetter bare du kaster et blikk på de osv, haha. Skjønner ikke hvorfor det kan bli så stor forskjell på de. De to jeg har nå var i en gruppe på fire eller fem, hvor de alle stimet rimelig ofte, og såpass at coryene hev seg med, haha! De legger seg også på sanden av og til, noe jeg ikke har sett hos andre ottoer. Merkelig fisk, synd de er så skjøre, for de er veldig søte og ikke minst fredelig!


Hoppei er vel den vanligste å finne i handelen tror jeg.. men for å være helt ærlig aner jeg ikke hvordan man ser forskjell på ottoartene! Man skal visst kunne se det på sporen. Mine stimer masse, og er ikke så veldig sky

Nettopp byttet tilsammen 70 liter vann, har heldigvis slange til å fylle på vannet igjen så da slipper jeg å bære de 70kg fra badet og helle dem i karene! Godt å få det gjort, er sant som du sier.. ikke like morro å hive seg rundt å gjøre det! Iallefall ikke når det blir på hverdagsbasis pga sopp og tull i vannet! Men nå synes jeg det bedres i karet.. håper å se ingen tegn til sopp kanskje allerede i morgen! Og så håper jeg at det er jeg som overdriver når det gjelder de andre småtingene som jeg tror jeg ser.. hehe.

Vurderer fortsatt om jeg skal sette opp 30litern for å ha nyfiskene i.. kanskje jeg slipper det, og det hadde vært det aller beste nå i eksamenstiden! Gleder meg kjempemasse til å få killier og moskitos i hus!
Akvariekjøpedilla
Jøss for et kaos det er i karene nå. Har overtatt en masse planter fra ei som skulle legge ned akvariehobbyen. Eller, man kan trygt si to stykker der. Og så fisk. Har også handla litt på Tropehagen :p

I 240litern har det flyttet inn 5 SAE og 2 nye Ottoer, ottoene skal til 160litern etterhvert til de andre.. jeg sjanset på å putte dem rett i karet fra butikken uten karantene. Krysser fingrene for at det går bra.
En praktbotia har også flyttet hit, ensom sådan.. og 4 stk. loaches med ukjent navn. Tipper de er av genus Schistura. De sistnevnte er flyttet fra kar som står for tur til å legges ned.

I 160litern har det flyttet inn to flotte klovnekillier, morsomt å se en så liten fisk plutselig dukke opp fra jungelen av planter. Når man plutselig kan få øye på en flott lite fisk man ikke har sett før, mens man stirrer inn i et akvarium - da får jeg følelsen av økosystem! Syns det er kjempefint! Gamle albinoancistrus Bestefar har også flyttet dit. Selv med sitt gigantiske vesen (slår alle minst dobbelt i størrelse lett) har jeg pussig nok bare sett han tre ganger siden onsdag, 2 ganger bare sporen og en gang hodet. Og det til tross for at jeg har sittet ved karet konstant :P

Nå ventes bare moskitoene, de kommer kanskje over helga

Men da får det være nok!
Plutselig flyttet 8 stripete dvergbotiaer inn sammen med de fire jeg ganske nettopp har fått, dem med ukjent navn.

Moskito-rasboraene er kommet! Sammen med tre nye adolfoi som skal bo sammen med resten av gjengen min! Da har jeg åtte søte små ^^ Siden jeg skal romstere rundt i karene en av disse dagene har disse nye rett og slett flyttet inn i et lite 15liters kar som står på siden av 160liter. Dette er fryktelig midlertidi altså så ingen fare!

Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap