Lisa-S sin fiskegalskap. (side 28)

Jaha, gjorde en oppdagelse i dag som tok litt av gleden over og ha fått meg nytt kar i stua. Vidunderet mitt er utstyrt med 4x T5 13W lys. Hurra!!
Disse er jo selvfølgelig ikke og oppdrive, så nå må jeg bygge om lystoppen!
Jadda!

Så er det bare og finne ut om jeg kan bruke mesteparten av det elektriske, hva de forskjellige dele er for noe, og få kjøpt inn det jeg trenger. Orker ikke ha lys som er umulig og oppdrive. Helst vil jeg gå til min lokale dyrebutikk og handle lysrørene mine der.

Jeg kan sette inn noe som er opptil 70 cm i lengde totalt, så det kan jo ikke være en umulighet og få til? Tro om jeg kan kappe av selve greia som holder lysene, sånn ca på midten, og på den måten få plass til lengre rør, eller kanskje det blir helt feil...
Må ringe en elektriker i morgen og spørre litt om råd. :p
Æsj alså!

Ellers så har jeg fått handlet meg ledlister, og skal få montert nattlys i karet. Det blir fint, kjenner at det savner jeg fra 375´en.
Koselig når lyset går av og karet lyser beroligende blått lys i stua, samtidig kan man jo følge med på fiskene selvom lyset er av.
Æsj altså. Jeg er så dritt lei av teite armaturer! Visste ikke at det fantes 13W lysrør til akvarium engang. Synd at du skal slite med det også! Blæh! Håper det er enkelt å fikse! Skulle ønske det var et sted i byen man kunne slenge dem inn og få dem fiksa for seg! :/
Vannsti
Æsj altså. Jeg er så dritt lei av teite armaturer! Visste ikke at det fantes 13W lysrør til akvarium engang. Synd at du skal slite med det også! Blæh! Håper det er enkelt å fikse! Skulle ønske det var et sted i byen man kunne slenge dem inn og få dem fiksa for seg! :/

Må inrømme at når jeg kikket på karet, så sa jeg meg fornøyd med at det var T5 lys, og tenkte som så at det er jo såpass "moderne" at det måtte jo være enkelt og få fatt i, men nei. Der lurte jeg meg selv gitt! :s
Ja, mener å ha lest nå etter mine armaturplager at T5 er det nye T8 - så veldig merkelig egentlig at det ikke er å oppdrive.. Syns det er kjemperart at det lages armaturer som man ikke finner rør til, og at det forsatt ser ut til å være elektroniste tennere liksom er det beste.

Hvilket merke er det nye karet?
Det er et AA-Aquarium. Et merke som dyrebutikken på Jekta fører, så skal dit i morgen å se etter reservelys. Hvis ikke de har eller kan ta inn, så blir det ombygging av toppen til en wattstyrke jeg enkelt kan få fatt i.
Håper de fører lys, siden de jo selger disse karene.
Sist jeg var der og lette etter lys, så var det til tetrakaret mitt (som jeg kjøpte der), da fikk jeg beskjed om at JEBOlysrør var det de førte - og det var alt de hadde. Og det tiltross for at jeg hadde fått beskjed fra dem om å komme dit og kjøpe tetrarør til tetra-armaturet så det ikke skulle bli ødelagt..
Sådeh... men jeg skal krysse fingrene! =/
Dette er jo et år siden iallefall! Kan jo være de tar inn hvis det er noe de fører.. =)
Vannsti
Sist jeg var der og lette etter lys, så var det til tetrakaret mitt (som jeg kjøpte der), da fikk jeg beskjed om at JEBOlysrør var det de førte - og det var alt de hadde. Og det tiltross for at jeg hadde fått beskjed fra dem om å komme dit og kjøpe tetrarør til tetra-armaturet så det ikke skulle bli ødelagt.. Sådeh... men jeg skal krysse fingrene! =/ Dette er jo et år siden iallefall! Kan jo være de tar inn hvis det er noe de fører.. =)

Karet mitt er under ett år gammelt såvidt jeg vet, så får håpe de har lysrørene.
Men jeg har ikke store forhåpninger sånn egentlig. :/
Da kan det jo være et merke de "nettopp" har begynnt med! =)
Håper på det! Tenkte jeg bare skulle dele mine erfaringer om akkurat det å finne lysrør de skulle ha der... Men de hadde kanskje akkurat slutta å føre det. Aner ikke egentlig. :p
Vannsti
Da kan det jo være et merke de "nettopp" har begynnt med! =) Håper på det! Tenkte jeg bare skulle dele mine erfaringer om akkurat det å finne lysrør de skulle ha der... Men de hadde kanskje akkurat slutta å føre det. Aner ikke egentlig. :p

Nei, har samme erfaringa som deg med de. De er noen luringer på den butikken. De hadde "julesalg" på noen Jebo-kar for noen år siden som dumme meg falt for. Da lyset gikk og jeg skulle kjøpe nytt fikk jeg vite at det var umulig og få fatt i siden akkurat denne modellen var utgått for mange år siden... Solgte gammelt utgått rakkel som årets juletilbud mao.. Har virkelig ikke lyst og bli fast kunde der nei. :P
Jeg fikk veldig bra (teknisk?) service der da faktisk. Handla tetrakaret der som mitt aller første kar, og eiern frakta det tel me på vei fra jobb ettersom e va student og einaste mulihet å få d te hybeln va buss...
Seinar reparert han armature fleire ganga før me, og fikk bestillt inn nytt kvær gang den eletroniske tennern døde. Teslutt ga e jo opp det tetrakare, me fint fungeranes lys da - kan jo hend d va den gangen e hadde flaks me armature å fækk et så funka.

Så han e jo grei han så ei butikken der. Kom me grusposn tel me også da e kjøpte på samme tid, å e lura på om han ikke kom innom me armature en gang også =)

Så d ska han ha iallefall!
Vannsti
Jeg fikk veldig bra (teknisk?) service der da faktisk. Handla tetrakaret der som mitt aller første kar, og eiern frakta det tel me på vei fra jobb ettersom e va student og einaste mulihet å få d te hybeln va buss... Seinar reparert han armature fleire ganga før me, og fikk bestillt inn nytt kvær gang den eletroniske tennern døde. Teslutt ga e jo opp det tetrakare, me fint fungeranes lys da - kan jo hend d va den gangen e hadde flaks me armature å fækk et så funka. Så han e jo grei han så ei butikken der. Kom me grusposn tel me også da e kjøpte på samme tid, å e lura på om han ikke kom innom me armature en gang også =) Så d ska han ha iallefall!

Kan ikke si det samme da vi blei regelrett avfeid da vi ville ha lys til Jebo´en. :/
Merkelig... Satsa på at du finn i mårra iallefall!

Kan virk som dem bytta merke ofte.. Hvis d va Tetra for 4 år sia, JEBO for 1-2 år sia og nu AA-aquarium...
Jaja, har nu ikkje vært der etter e fikk røde mygglarva tel Tanganyikaan.. Så ska kanskje ikkje prat.
Vannsti
Merkelig... Satsa på at du finn i mårra iallefall! Kan virk som dem bytta merke ofte.. Hvis d va Tetra for 4 år sia, JEBO for 1-2 år sia og nu AA-aquarium... Jaja, har nu ikkje vært der etter e fikk røde mygglarva tel Tanganyikaan.. Så ska kanskje ikkje prat.

Tar det ikke så tungt om jeg ikke finner. Ser på det og bygge om lystoppen som helt ok, så jeg får tak i rør enkelt.
Selve akvariet mitt er kjempepent, så jeg er fornøyd med det.
Mulig eieren selv er dyktig, jeg har aldri møtt han.
Kan virke som om de skifter merke ofte ja..
Det ble kjempepent, gleder meg til å få snike på det i levende live =)
Er så morsomt med store kar, der en fisk plutselig kommer lurende ut. Som en hel fungerende biotop. =D *drømme*
Tell fiskene

<embed src="http://www.youtube.com/v/PqGwTD3_7Es?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Wow... Vet ikke hvordan det ser ut for dere, men for meg ser det ikke helt rett ut. Admin menyen er ikke synlig på forrige innlegg heller, så jeg får ikke gjort noe med det heller. Nederste video er den og se.. :P
Øverste video er "croppet" veldig.. hehe
Snodig..
Videoen var bare litt for stor )) Jeg krympet den til 500x284 for da passer den inn i innlegget
Rita Revestrek
Videoen var bare [I]litt[/I] for stor :))) Jeg krympet den til 500x284 for da passer den inn i innlegget :)

Tusen takk Rita.
430-literen ble jo kjempefin!

Og hvis du ender opp med å bytte lysarmatur i akvariet kan jeg anbefale dette. Jeg satte inn et slikt armatur i 96-literen her (vel og merke et armatur med ett lysrør - ikke to. Hadde dessverre ikke plass til dobbel i lystoppen). Den er enkel å sette inn.

4x13w er uansett ikke mye til et så stort akvarium, det er få planter som vil trives med såpass lite lys. Da er 4x24w neeesten dobbelt så bra! Kanskje like greit å bytte det ut først som sist.
HvemErJeg?
430-literen ble jo kjempefin! :) Og hvis du ender opp med å bytte lysarmatur i akvariet kan jeg anbefale [URLBLOCK1]. Jeg satte inn et slikt armatur i 96-literen her (vel og merke et armatur med ett lysrør - ikke to. Hadde dessverre ikke plass til dobbel i lystoppen). Den er enkel å sette inn. 4x13w er uansett ikke mye til et så stort akvarium, det er få planter som vil trives med såpass lite lys. Da er 4x24w neeesten dobbelt så bra! :D Kanskje like greit å bytte det ut først som sist.

Takk for anbefaling, det så jo greit ut det der
Leita litt på nett i natt, og kunne ikke finne noe som helst som var brukbart, så det var fint og få en link.

Ja det er jo og en tanke, hvem setter inn så små og ukurante rør i et så stort kar i utgangspunket liksom.
Tenker nok at det blir bytting av lysrør ja, og da mest sannsynlig til 24w rør.
Bare synd de ikke hadde noen inne på webzoo da. :/
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap