Det var en gang et lite akvarium... (side 28)

Så nå er det trengsel i klekke-karet med yngler i alle slags mønster og størrelser
Jeg har også lagt planene om å bruke malawi-karet til cory-kar på is en stund, for jeg er visst mer knyttet til fiskene der enn jeg trodde...
Har jo lyst å følge med på barna jeg har oppdratt [External Image][External Image][External Image]
Plussmedlem
Hmm....
Det vanlige er å bruke klekke/oppvekstkar, ikke klekke/oppvekst-bøttefilter..... :-p
Red-cobra guppyene jeg kjøpte hos Dahl's skal også føde snart nå, hunnene er skikkelig runde og grinete og jeg har flyttet den ene hannen midlertidig så de skal få litt fred.
Disse guppy-hannene er utrolig masete og klenger hele tiden. Jeg blir helt sliten av å se på de og kan ikke forstå hvorfor de fortsetter med flørtingen når hunnene er høygravide, så og si. De kan jo ikke bli mer befruktet enn de er nå må de vel begripe![External Image][External Image]
milo
Hmm.... Det vanlige er å bruke klekke/oppvekstkar, ikke klekke/oppvekst-bøttefilter..... :-p

Hehe...nettopp! Det er jo ikke anbefalt å drive oppdrett på den måten akkurat, men det har funket veldig bra, og med null innsats
Latmanns-metoden!
Plussmedlem
Jaja, de kan vel ikke akkurat skylde på dårlig filterkapasitet under oppveksten de der...
Nei, den unnskyldningen kan ikke brukes under noen omstendighet, de har jo faktisk på en måte vært filter-materiale

Glemte å fortelle i innlegget hvordan de havnet der inne, jeg vet jo godt at disse filterne må yngelsikres, og det hadde jeg gjort. Men på et eller annet tidspunkt har den sila nederst på innsuget som jeg har stappet med grov matte løsnet.
Så det var ikke bare cory-yngel jeg måtte få ut derfra, det var også rundt en liter med sand! Rart at ikke filteret hadde stoppet helt synes jeg...og det jobbet fortsatt helt lydløst

Plussmedlem
Så du hadde rigget til med sandbunn til de også, snakk om å skjemme de bort... :-p

Har hatt flere filter her som har dratt inn sand, det har aldri vært noe problem det. Den legger seg pent i bunnen av bøtta. Men kan vel hende det gir en del mer slitasje over tid hvis den holder på sånn, det vet jeg ikke...
Endelig! I dag kom heatpack'ene i postkassa
Jeg bestilte jo før jul fra en privatperson her hjemme som klarte å glemme meg i julestria, så jeg fikk tilbud om gratis tilsendt heatpacks som plaster på såret.....de har enda ikke kommet, men de jeg bestilte i panikk fra ebay for fire dager siden kom altså nå.
Tror jeg holder meg til ebay fremover på akkurat dette..

Så da blir det sendt pakker i dag til de jeg har lovet div. i lange tider.
Huff, jeg gremmes over at det har tatt sånn tid, men det blir nå gjort, bedre sent enn aldri

Barteliten er virkelig travel nå og jobber som en helt til å være førstegangs-pappa.
Det viftes forlengs, baklengs, sidelengs og oppned så denne oppgaven tas med største alvor!
Å, som jeg gleder meg til disse eggene klekker

Det er ikke så lenge til jeg blir endlers-mamma heller, tre av de jeg fikk i posten før jul klarte å overleve og jeg har fått 20 stk. til fra et annet sted. Nå svømmer det 5 høygravide hunner rundt i karet. De er ganske fine, men håpløse å ta bilder av....jeg skal legge ut her så fort jeg får et brukbart

Litt cory-bilder kan jeg legge inn her da. Spesielt cervinusene stiller villig opp som modeller, de kommer faktisk frem fra under rota når de ser meg, finnes ikke sky i det hele tatt [External Image][External Image][External Image]
Det blir mange innlegg på rekke og rad fra meg nå, sånn blir det når man har slurvet med skrivingen i noen uker, det er mye som skal oppdateres :b

Jeg kjøpte jo et sånt lysrør med sugekopper til å ha under vann, det har jeg nå fått testet ut i flere uker og det funker altså helt fint! Jeg var litt redd for at det skulle varme opp vannet sånn som vanlige lysrør, men det gjør det ikke i det hele tatt.
Det eneste jeg er misfornøyd med er fargen på lyset, også hadde jeg bestilt feil lengde så det ble for kort til det karet jeg skulle bruke det i.

Disse kan bestilles i flere farger så jeg tror jeg skal prøve meg en gang til på disse...de er jo så billige! Og skikkelig kvalitet var det også....jeg er alltid litt skeptisk til å putte billige, elektriske saker i akvariet, og var nesten forberedt på fritert fisk, men det er altså helt trygt
Må også nevne at jeg tok sjansen på å bestille varmekolbe fra samme selger (ca. 40 kr for 75w) og den virker veldig bra enn så lenge i hvertfall.

Her er link til 40 timer's heatpack hvis noen er interessert i det
(Det selges også 72 timer's)
Plussmedlem
Hvor bestilte du det lyset og varmekolben fra da?

Har god erfaring med alt jeg har kjøpt på EBay, uansett hvor billig det har vært. Innvendige filter, sirkulasjonspumper, varmekolber, luftpumper, kompressorer... Ikke noe dårligere kvalitet enn ting kjøpt her hjemme....
Disse tingene ble sendt fra Hong Kong og der kan det jo forekomme en del etterligninger og rare greier, men alt jeg har fått derfra har vært upåklagelig hittil
Jeg elsker å shoppe på ebay, både til meg selv og fiskene

Nå har jeg vært på posten med alle pakkene mine som skulle avgårde, og så fikk jeg en stor pakke utlevert som jeg ikke visste var der engang.
Det var pakke fra webzoo, jeg sendte bestilling på tirsdag! De er så kjappe der altså, jeg blir like overrasket hver gang over hvordan de får til å være så effektive

Hadde bestilt større filter til noen av 63-literne og litt godsaker til coryene, b.l.a. avskallet artemia til bøtte-barna + vannforbedrings-midler. De var tom for happycont som jeg pleier å bruke, men jeg tok sjansen på å prøve Aquamedic aqualife som også er tilsatt vitaminer, den er sikkert bra nok
Nå har jeg vært nede på akvarierommet og tatt vannbytte på fire av cory-karene, jeg var litt spent på det nye vannforbedrings-middelet så jeg måtte prøve det
Innholdet luktet litt merkelig, det må jeg si, det minnet sterkt om uferdig vin....altså sånn litt sur og gjær-aktig lukt *urk*

I følge infoen skal jo disse vitaminene gjøre fiskene både livligere og større, så vi får se da når det har gått en tid

Oppdaget egg på glasset og i plantene hos gold laser. Ikke at det har blitt noe uvanlig her, men jeg gikk tom for mygglarver for en uke siden og jeg regnet jo da med at de skulle ta en egg-streik, men de er tydeligvis storfornøyd med tørrfôr også

Et egge-bilde må jeg legge inn, jeg synes det alltid er like sjarmerende når jeg ser disse trill-runde kulene [External Image]

Og en sp.black lå aller nådigst stille lenge nok til at jeg fikk knipset den. Jeg måtte jukse litt med dette bildet for det var før rengjøring av glasset, så coryen så jo ut som den var dekket av hvitprikk eller noe annet skummelt :b[External Image]

Her er rød zebra-damen som går med yngel for hundreogørtende gang...tror hun har mye å bære på nå for hun ser nesten ut som hun skal brekke seg hvert øyeblikk, og hun har to uker igjen av tiden.. :/
[External Image]
Tenkte jeg skulle skrive litt mer om det lysstoff-røret jeg kjøpte på ebay, jeg har nemlig funnet ut at på små yngelkar så fungerer det veldig bra.

Jeg har lenge ergret meg over lys-toppen på 25-liter'n for der er det bare en vanlig lyspære og den varmer opp vannet såpass mye at jeg ikke kan ha på lyset i det hele tatt. Jeg har jo 25 grader i vannet der, men når lyset står på så øker det til over 30....som jeg jo har klaget over i innlegg her før

Dette nye undervanns-lysrøret gir ikke fra seg varme i det hele tatt, så det jeg har gjort er å feste det med sugekoppene inni toppen, også bruker jeg det i stedet for. Det har vist seg å være en veldig grei løsning, og jeg skal bestille flere til de andre små yngelkarene jeg ikke har tatt i bruk enda.
Jeg synes lys til akvarier er unødvendig dyrt, og det er greit å slippe store utgifter til dette når man bare skal ha lys til små-kar uten det helt store plante-innholdet. ( dette lyset kommer på en 50-lapp med frakt og det hele)
Ikke for det, det står faktisk at lyset skal være veldig bra til planter.

Litt bilder av karet med lyset på og hvordan det sitter oppi toppen, det er av-og-på-bryter på ledningen, eneste minus her er at ledningen bare er ca. en meter lang så det lønner seg å ha kontakt i nærheten
[External Image][External Image]
I går kveld fødte den ene red cobra-guppyen en sverm med småttinger, og i dag fulgte hunn nr. to etter, så nå er det fullt av bittesmå knøtt oppe blandt flyteplantene
Fikk en liten nedtur når jeg gikk ned for å hente hannen jeg tok ut for å gi damene litt fred, den har forsvunnet.
Jeg tok bilder av den senest i går og den var helt frisk og rask, så hva som har skjedd i det karet i løpet av natten er ikke godt å si :/
Irriterende altså, det var den flotteste av de to hannene...får håpe det dukker opp noen like flotte av yngelflokken etterhvert.

Tror jeg må ta en opprydding i det karet, altså oppvekstkaret, for jeg har veldig dårlig kontroll på hvor mye fisk som befinner seg der nå. Plantene har vokst til en tett jungel, og coryene spiser jo ikke opp eggene de legger for jeg ser ynglene deres i forskjellige størrelser over alt. Skulle jo i hvertfall tro at salvatorisene ville holde bestanden nede, men neida.
Det har blitt en skikkelig klekkemaskin det karet der
Jeg skal bytte vann der i morgen så da får jeg luke godt og se etter om guppyen ligger død et sted. Blir litt bekymret for sånt også jeg, når det er så tettvokst at fisk kan ligge å forpeste vannet uten at jeg oppdager det.

Ellers er det yngel/klekke-karet med corydoras som opptar meg mest om dagen, jeg glemmer tid og sted når jeg studerer barneflokken som bor der
Jeg har vært litt bekymret for bøttebarna siden de hadde veldig røde gjellelokk når de ble sluppet ut fra sin mørke tilværelse i filteret, men fargen har dempet seg betraktelig så det ser ut til å være noe som går over av seg selv nå som de bor litt mer egnet

Noen bilder av de små her...

En bitteliten gold laser
[External Image]

Og en jeg ikke vet hva er...bare to som ser sånn ut. Spennende
[External Image]

En melanotaenia med bartene i sanden, her kan man se at gjellene fortsatt er røde.
[External Image]
I går kveld dukket den forsvunne red cobra-guppyen opp, jeg har luket og lett et par dager nå uten å finne den, men i går fløt den altså plutselig rundt i vannflaten.
Den må ha satt fast et sted etter den døde, kanskje inni en av røttene?
Glad den dukket opp i hvertfall, og jeg tok prøver av vannet og det er ikke noe utslag på nitritt så den har heldigvis ikke gjort noe skade. Det skal vel mer til enn en liten guppy i 160 liter vann

Dummet meg litt ut med yngel-karet til coryene, jeg slår jo av filterne når jeg mater med artemia og glemte selvfølgelig å sette i gang det ene av dem
Bråvåknet kl. 04 i natt med den vissheten og løp ned og satte det på selv om jeg tenkte at nå er vel filterbakteriene ødelagt. Har et lite håp da om at de kan ha klart seg siden jeg har et filter til der som har vært i gang, for da har det jo vært en viss gjennomstrømming av vann der tross alt...?

Grunnen til at jeg har hatt to filter gående der er fordi jeg har satt opp et klekkekar til som skal tas i bruk når og hvis sp. black begynner med egg-legging. I det nye klekkekaret har jeg et hang-on-filter som kjøres inn, men jeg hadde tenkt å la det ene innkjørte filteret gå samtidig med dette. Nå vet jeg ikke helt om jeg tør flytte det over enda.

Det "nye" klekke-karet er bittelite, bare 12 liter og det minste jeg noen gang har hatt. Tanken er at eggene bare skal klekkes der og ynglene flyttes over i noe større ved to-ukers alder, det skulle vel gå bra tror jeg.
For å ikke stjele for mye plass oppi der så har jeg altså hang-on-filter, oppi karet er det bare sand og en vrihassel-gren med en plante rundt (demersum) og siden jeg synes det er koselig med litt bakgrunn så har jeg satt en blå plate på baksiden med noen skiferstein.
Lurte litt på å ha karet helt nakent, men jeg liker tanken på at coryene blir født rett inn i et lite "miljø" og det har funket bra hos meg hittil og alle yngler jeg har holdt på denne måten har vokst opp uten frafall.
Filteret er av typen aquatic nature flow 200 og det er jeg ganske fornøyd med, det går stille og har plass til greit med filtermateriale. Det er beregnet til 100-l. dvs. 50, og vannstrømmen kan stilles inn. I bunnen har jeg lagt disse kulene fra eheim(efisubstrat..?) deretter blå filtermatte, og litt filtervatt på toppen for å ta unna småpartikler.

Bilde av det så langt, det skal være en svamp på innsuget, jeg må bare finne den først, også blir det catappablader på bunnen for gjemmesteder [External Image]
Eggene i hulen til Barteliten har klekket, i hvertfall noen av dem for jeg kan skimte små virrende haler der inne i mørket
Lurer på om hunnen kan ha lagt egg i to omganger der inne? Går det an?
For jeg så jo at hun var inne i hulen med barteliten den dagen jeg skrev her at det var kommet egg, og det er da ikke mange dagene siden, så det er jo litt tidlig med klekking allerede nå...

Guppy-barna etter den blåhvite hunnen har fått farvene sine nå og de er helt lik sin mor/far alle sammen, hvit kropp og blå hale
Og de er mange, 40 stk. har jeg kommet til ved telling. Lurer på å gjøre meg litt hard og luke ut noen av dem, ta vare på de som er finest i fargene og få riktig kjønnsfordeling.
Red cobra-ynglene klarer seg fint i selskaps-karet oppe, til tross for at de går sammen med foreldrene og kampfisken Neptun.
Ble overrasket når jeg oppdaget at han ikke gjorde forsøk på å spise de små, selv om jeg vet han er veldig fredelig av seg.
Han er forresten blitt litt over to år nå, men jeg håper jeg får beholde han lenge, det er jo ikke sikkert neste kampfisk blir like hyggelig som denne

Blir mye skravle-surr fra meg i dag merker jeg....
Litt bilder

C.cervinus
[External Image]
Sp.black
[External Image]
Adolfoi som ikke får ned en eneste matbit med all denne oppmerksomheten.
[External Image]
Skravling og bartebilder er alltid velkommen ;D

Tror forresten at jeg har hørt om andre som har fått to kull i hula samtidig, så da er det nok mulig.
Det lyset så veldig genialt ut ,så da ble det en bestilling på meg og

Bestilte samtidig en liten varmekolbe ,alltid greit å ha .
Sølvi Gullaksen
Det lyset så veldig genialt ut ,så da ble det en bestilling på meg og ;) Bestilte samtidig en liten varmekolbe ,alltid greit å ha .

Ja det lyset er ikke så dumt til små kar, jeg prøvde det jo i en 63-liter og da ble jeg ikke så fornøyd for det ble liksom helt feil fargetone, litt kaldt og grønt, men i små-karene ble det veldig bra.
Varmekolbene fra samme sted er jeg kjempefornøyd med, ingen kalibrering, bare rett i karet
Det høres bra ut ,er jo utrolig greie priser der og da
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap