Mine akvarier og sånt (side 29)

Foret nettopp i 90 literen og la merke til at der var det da svært lite vannbevegelse. Så jeg tittet i filteret (innebygd i dekselet) og neida, der skjedde det ingen verdens ting. Skrudde av og på strømmen, og fremdeles ingenting.

Bannet innvendig og var glad for at det fremdeles er noen uker igjen på garantien (kjøpt 9. feb med ett års garanti fra produsenten).

Så tok jeg fra hverandre powerheaden, tok ut impelleren og skylte og gnidde på den unden springen. Vi har ikke q-tips i huset så impellerbrønnen kom jeg ikke til, men puttet hele powerheaden i en beholder med vann og skylte den godt.

Satte alt sammen igjen, og der var alt i orden. Powerheaden/impelleren har faktisk ikke vært rengjort en eneste gang siden jeg kjøpte karet, så det er vel egentlig forståelig at den stoppet.

Forrige gang jeg foret var søndag kveld, så hvem vet hvor lenge filteret har stått uten strøm o_O

Heldigvis har dette filteret vist seg svært motstandsdyktig mot strømbrudd. I mai i fjor var strømmen borte i 36 timer mens vi var borte en helg, og det gikk fint, ingen problemer med vannverdier. Så igjen i oktober/november i fjor var strømmen borte i 16 timer etter en storm. Igjen gikk det helt fint, men da var jeg riktignok hjemme og hjalp filteret litt med gjennomstrømming.

Og denne gangen har jeg andre filter som jeg kan bruke til å kickstarte det med hvis det skulle vise seg å være problemer. De andre gangene har alle karene vært utsatt for samme problemet, sa da var det lissom ikke noe jeg kunne gjort annet enn å kjøre inn alle på nytt...
Killiene mine nekter å legge egg!

Da vi kom hjem fra cruise for litt over en uke side skilte jeg hannen fra hunnene, og lot han være for seg selv noen dager. Deretter plukket jeg ut den eldste hunnen og puttet henne oppi til hannen sammen med en oppdrettsmopp. De er riktignok ikke spesielt produktive disse killiene mine, men regnet med å få 2-3 egg i døgnet.

Men neida, ikke ett eneste egg! Lot hunnen være sammen med hannen i 3-4 dager, og sjekket moppen hver dag, uten å finne noen ting.

Så jeg fjernet hunnen og lot hannen være alene noen dager. I går puttet jeg oppi en yngre, egendrettet hunn til han, og han begynte umiddelbart å styre henne mot oppdrettsmoppen.

Men da jeg sjekket i dag tidlig var der ingen egg.

Jeg skjønner ikke hva som skjer, det er ingen grunn til at de ikke skal legge egg, jeg bruker samme metode som alltid.

Muligens jeg skal få noen i killiforumet til å sende meg noen egg, og få inn litt nytt blod og noen nye hanner. Denne arten er heldigvis ganske vanlig blant killientusiaster.
Ble lei av å se på 15 literen min for en times tid siden, og bestemte at nok er nok og nå skal den tømmes og forandres.

Den har nemlig vært svært skitten lenge, pga slamsugeren er nesten umulig å få igang oppi der. Så grusen var full av dritt og det var alle mulige slags ekle ormer som bodde oppi der. Fysj. Og sidene var fulle av brunalger. (bilde 1)

Men ikke nå lenger. Jeg flyttet de to killiene og alle sneglene jeg fant over i en beholder, tømte karet for vann og tok det med ut i hagen, hvor jeg tømte ut grusen (som viste seg å være nesten sammenklistret av dritt og luktet ikke noe særlig godt). Deretter ble karet spylt og skrubbet rent for dritt.

Siden det kun brukes som oppdretts/yngel/sneglekar bestemte jeg at her trengs det ikke substrat, så jeg tok det med inn igjen. Hadde ikke mellomlagret vann, og for å slippe å vente til 100% kranvann godgjorde seg, tok jeg en bøtte vann fra 90 literen og tømte oppi, og fylte på resten med kranvann.

For å være litt forsiktig ble fiskene raskt akklimatisert før de ble puttet tilbake i karet, sammen med ca 10 små eplesnegler, 2 damsnegler og noe vasspest.

Oppdrettsmoppen ble også puttet tilbake. (bilde 2)

Dette gir flere fordeler. For det første kan de nå ikke gjemme seg eller yngle noe annet sted enn moppen. For det andre er sneglene mye lettere å få øye på (de gikk i ett med grusen før). For det tredje skal jeg vedde på at med all den råtnende dritten oppi der var ikke karet noe hyggelig bosted, så nå vil vannverdiene være bedre og både snegler og fisk trives mer (noe som forhåpentligvis inspirerer killiene til å begynne å legge egg igjen).

Skulle ønske jeg kunne si at renholdet også er enklere, men det er jeg redd for at det ikke er. Karet står for lavt og slamsugeren er for stor til at den er lett å få igang, og dermed vil dritt samle seg på bunnen. Jeg skal kjøpe en minislamsuger, men karet står fremdeles ganske lavt. Men jeg finner vel en teknikk etter hvert.

Er hvertfall mye mer fornøyd nå som det er rent og pent og ryddig.
Foreslo nettopp en ikke akvarierelatert bursdagspresang til typen, og igjen sa han 'nei, foreslå noe annet ellers finner jeg på noe selv', og jeg svarte 'jeg har foreslått nok, du kan finne på noe selv'. Da sa han 'du har ikke foreslått noe...?' og jeg minte han på det med å kjøre meg til betta showroom og kjøpe fisk.

Da sa han 'det er ikke bursdagspresang, det kan jeg gjøre når som helst. La oss gjøre det til helgen'.

Og da blir det slik

Vet ikke om jeg skal kjøpe channoides eller smaragdina... Eller begge deler.. Har hatt lyst på channoides lenge, men har strengt tatt ikke plass til en art til.

Smaragdina er egentlig et must, for jeg har jo en liten hunn, så jeg vil hvertfall ha en hann, eller muligens både hann og hunn, og la hannen ha et lite harem bestående av to hunner...

Jeg vet heller ikke hvilke arter de har inne for øyeblikket, skal sende en epost og spørre dem.
Go betta!!! Ja takk begge deler. Lenge leve Ole Brum.

Jeg er veldig fascinert av Channoides, men har fremdeles så vidt begynt med å bli kjent med arten og det paret jeg har. Jeg synes det er kult å se hvordan hunnen lusker rundt og titter frem som en bitteliten slange. Og for ikke å glemme det underfundige smilet når du ser den rett forfra.
Jeg var og så på B. smaragdinaer som skulle stå i karantene frem til helgen, og det er ikke usannsynlig at et par flytter inn her i huset, og B. imbellis. Og kanskje det dukker opp B. pi og B. sp. satun (blue troath). Det blir lett plassproblemer av sånt, spesielt Betta pi som jo ikke er blant de minste bettaene.
Åh guri, B. sp. satun var pen

Det er mange bettaarter jeg har lyst på, men må lissom velge noen få som jeg har plass til og som ikke er altfor dyre.

Fikk epost tilbake fra bettafolkene, og de har både smaragdina og channoides inne for øyeblikket, førstnevnte koster $40 for et par og sistnevnte $80 for et par. Er ikke akkurat billige da o_O

Tror jeg går for et smaragdinapar denne gangen, og utsetter channoides til en annen gang. Showroomet forsvinner ikke, så det er ikke noe som haster...

Kanskje jeg kan kjøpe et lite kar til i bursdagspresang til meg selv . Er plass til et til på skrivepulten
Kar på skrivepulten er veldig bra. Det er viktig å ha noe å slenge blikket på innimellom skjermslagene. (Se der ja, Ottoen er ute på natt-toktet i 10-literen.)

Det er jo lett å velge når Smaragdina er det du trenger og det i tillegg er en veldig fin fisk. Ut fra de prisene du nevner ser det ut som Bettaer koster omtrent det samme her som der. Sikkert samme opprinnelse og innkjøpspris etc.
Bettaene er stort sett importert fra Asia, regner med det gjelder for Norge også?

For øyeblikket har jeg et killikar på pulten, og det er veldig greit å hvile blikket på dem når jeg tar en tenkepause i arbeidet

Smaragdinaen min har nektet å spise siden kjøpte henne 1. januar. Noe må hun ha spist for hun er ikke mager, men har altså ikke rørt verken flakfor, frysetørkede mygglarver eller yngelfor. Så i dag fant jeg ut jeg skulle fore killiene med frosne mygglarver for å prøve å få dem til å legge egg, og det ble en del til overs som jeg puttet oppi til smaragdinaen. Og joda, der gumlet hun i seg. Det var vist stas det der. Greit å vite som en nødløsning
Jeg prøver å bli klok på matveien til Channoides. Det eneste jeg vet at virkelig blir spist er frossen voksen artemia, mens frosne røde og hvite mygglarver ikke er spesielt populært.
Jeg er en smule bekymret for 90 literen. Vet ikke helt om jeg har grunn til bekymring eller om det bare er tilfeldigheter...

Da vi kom hjem fra cruise fant jeg ikke igjen den unge mollyen. Vi var borte en uke i jula også uten problemer, og hun virket helt frisk og fin etterpå, men etter hvert som tiden har gått og jeg ikke har sett henne igjen skjønner jeg at hun må ha dødd i den uken vi var borte. Det er litt snodig i seg selv, men siden alle andre virket friske tenkte jeg at hun hadde dårlige gener eller noe, de er jo så innavlet disse mollyene...

Men i dag da jeg puttet noen mygglarver oppi til dem så jeg at den minste botiaen sleit noe voldsomt. Den var helt utmagret og innskrumpet og fløt stort sett bare rundt med strømmen. Den gjorde noen halvhjertede forsøk på å svømme innimellom, men eide ikke balanse eller energi, og det var tydelig at den var døden nær. Jeg prøvde å fange den for å avlive den, men den stakk og gjemte seg og jeg fant den ikke igjen.

Da jeg foret i går virket alle helt fine. Jeg studerte dem riktignok ikke, så det kan hende at den ikke så helt bra ut, men den spiste, for jeg sjekker alltid at alle spiser når jeg forer.

Hvis det hadde vært et enkelttilfelle hadde jeg ikke tenkt noe særlig over det, men først en helt frisk molly som dør helt uten noen åpenbar grunn, og 1 1/2 uke senere en botia som plutselig blir syk og kommer til å dø. Da begynner jeg å lure på hva som skjer.

F***, kom nettopp på at jeg puttet vann fra 90 literen i 15 literen i går, og der går nå to killier. 90 literen og 15 literen er nå i karantene, ikke noe utstyr skal utveksles, i tilfelle dette er noe smittsomt. Killiene må nå bli i 15 literen til jeg føler meg trygg på at de ikke er syke, og det kommer til å ta noen uker.
Haha, leste nettopp på skatteetatens sider at selv om jeg bor i utlandet, forventes det at jeg skal betale skatt til Norge av all inntekt og formue uansett hvor den befinner seg i tre å etter jeg har forlatt landet.

For det første betaler jeg skatt til Australia, og Norge har ikke noen skatteavtale med Australia, så jeg vil måtte betale dobbel skatt, og det kan jeg si med en gang at det skjer ikke. Da ville jeg betalt hele inntekten min i skatt.

For det andre kan ikke Norge finne ut om jeg tjener penger eller har formue i Australia, så hvordan den regelen håndheves aner jeg ikke.

Men Norge mener det er helt greit at jeg skal betale for norske sykehus, skoler og nødtjenester selv om jeg aldri kommer til å bruke dem igjen? Er jo mer naturlig å betale for disse i et land hvor jeg faktisk har nytte av dem.

De pengene kan Norge se langt etter.
Mvjnz
De pengene kan Norge se langt etter.


Ey! det er trygda mi du snakker om der:P Den kunne jeg brukt til å kjøpe meg masse ny fisk! :@

* Tipse skatteetaten*
Haha:p

Det er som er er at selv om noen skulle tipse skatteetaten, er det ikke en døyt de kan gjør for å kreve penger av meg. Joda, klart de kan sende brev og 'kreve' at jeg betaler, men de kan ikke tvinge meg til å gjøre noe som helst
Nei, det er det jo ikke, men det kan bli problemer når du kommer tilbake og ikke har ligningsført noen inntekt, da får du problemer med å få f.eks huslån.
Ja, det er sant, men jeg har ingen planer om å flytte tilbake til Norge. Det er uansett ikke verre enn at jeg kan leie noen år mens jeg jobber og sparer, og deretter skaffer huslån, skulle jeg føle for å bo i Norge igjen

Dessuten er det kun de tre første årene jeg må levere selvangivelse og betale skatt til Norge, så hvis jeg bor her i 10 år og deretter flytter tilbake ville jeg hatt samme problemet.
Fant ett killiegg i dag

Det har blitt lagt på torv, så håper jeg de fortsetter å legge... Skal fore med frosne mygglarver i dag.

Typen skal kjøre meg til betta showroomet i løpet av helgen en gang, men vet ikke om det blir i dag eller i morgen. Gleder meg hvertfall vilt
Jeg kunne ikke tro mine egne øyne da jeg foret i dammen for en liten stund siden o_O Jeg har ikke foret på noen dager, for dammen er så grumsete og full av alger og azolla at jeg knapt orker å se på den (nytt filter er på vei).

Men i dag tenkte jeg at jeg skulle fore og prøve å telle hvor mange danioer jeg har nå. Danioene lot seg ikke telle, men plutselig så jeg en liten oransj fisk som svømte rundt sammen med de andre!

Jeg løp inn og hentet håven og en liten beholder og fikk fanget den, og som jeg mistenkte er det en liten gullfisk:o

Det er flere ting som gjør at jeg har vanskelig for å tro det: 1. Gullfiskene har kun bodd der siden oktober, og jeg har lest at de ikke blir kjønnsmodne før de er noen år gamle, men jeg kjøpte jo noen av de minste på butikken. 2. Den lille er 2.5 cm lang, og må derfor være flere måneder gammel, noe som betyr at de ynglet nesten umiddelbart etter de ble puttet i dammen. 3. Gullfisker skal lissom ikke farge ut før de er 7 måneder gamle, men den lille er da desidert gullfarget med hvitt på buken og finnene.

Men den er jo nusselig da Er jo sikkert flere oppi der også, og de blir lettere å få øye på når jeg får inn nytt filter.
Inaktiv bruker
nei så søt en liten gullfiskbeyby =
Jepp, den er den minste og søteste gullfisken jeg har sett
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap