Leifs verden (side 29)

frosken
[QUOTE=loffa]Endelig er 720Literen silikonert. Får bære det inn i kjelleren om et par dager for å se om det holder helt tett. Gjør det det blir det å pusse ned rammen og lakkere den.


Er det ikke lettere å la det stå der det står og fylle vann i det ute?
Eller er det full vinter med risiko for frostskader hos deg enda?


Ikke full vinter, men har hatt minus grader de siste to nettene. Tenkte å sette "badekarret!"mitt på et digert bord jeg har i vaske kjelleren. Tenkte det var lettere å se om det skulle være lekkasjer, evnt hvor det kom i fra. Tenkte også å pusse det og lakkere det inne slik at jeg slipper masse støv og bøss i lakken. En annen grunn til at jeg tar det inn er at om det skulle begynne å regne når dette står ute for sjekking av lekkasjer er det litt umulig kan en vel si og se om det er tett. Stoler ikke en dritt på det værvarslet som gis av div tv kanaler og aviser.

PS!
Du som er daten min kan jo komme å hjelpe til å bære inn karret..... knis. Du er jo en kvinne i din beste alder og med muskler på de rette plassene skulle jeg tro...... ;- =)

Mer O. Mossambicus bilder. De er utrolige fine disse ciklidene
Nei værvarsling er ikke til å stole på 100%.

Hmm,det var det som hørtes så slitsomt ut å begynne å bære et slikt kar frem og tilbake.
Men da blir det i hvertfall ikke småfluer som dekorasjon rundt glassveggene ,når du kan stå inne.
Håper karet er tett nå da,kjedelig hvis det må gjøres mer pirkejobb

Musklene mine er nok der de skal være,må bare finne de først....
frosken
Nei værvarsling er ikke til å stole på 100%. Hmm,det var det som hørtes så slitsomt ut å begynne å bære et slikt kar frem og tilbake. Men da blir det i hvertfall ikke småfluer som dekorasjon rundt glassveggene :-),når du kan stå inne. Håper karet er tett nå da,kjedelig hvis det må gjøres mer pirkejobb Musklene mine er nok der de skal være,må bare finne de først....



Nei ettersom dette er første karret jeg re-silikonerer så er jeg jo ikke sikker. Men er jo greit å begynne på et av den størrelsen da når en først skal prøve seg, hehe. Er vel egentlig glad jeg ikke har vannmåler.... Fylle ca 700L, for så å tømme det igjen etter ca et døgn..... Jaja. Håper det er tett iallefall slik at pussing og lakkering kan begynnes på i løpet av uken. Da står karret i stua neste helg regner jeg med om tiden strekker til og noen vil være med å bære..... Så bare finn musklene du frem til da vennen så er saken biff. Hehe. Jeg brukte ca 4 tuber silikon og har enda en til, så om det skulle pipple ut litt vann har jeg reserven klar. Men nå er det natta!!! Natti natti Frosken og dere andre..............................
Natti natt
Ny arbeidsdag venter i morgen...
EGG EGG EGG
Ettersom jeg jobbet.... overtid i kveld, ble det ingen flytting av 720L karret inn i kjelleren i dag. Så jeg får se om jeg får noe hjelp i morgen til det. Har fått gjort avtale om å bytte bort akvariebordet vårt, det jeg tidligere hadde en del Malawi i. Skal da bytte tilbake et 160L karr jeg tidligere har hatt i eie, i allefall 3 ganger. Ser ut til at bordet bare blir stående der det står nå og ikke kommer i bruk igjen, så kan like godt bytte det i noe jeg vet jeg kommer til å få bruk for. Regner med at det blir et ancistrus karr eller corydoras karr, mulig til oppdrett av disse skjønne vesenene. Blir iallefall et av to. Har ikke tittet i hulene nede i akvarierommet i dag, så skal en tur ned NÅ. Spent!!!

OHOY her blir det jaggu livlig etterhvert. To av hulene var det EGG i. Gjett om jeg er glad nå'a. DÆVEN DØTTE. Den ene lille ancistrus hannen passer egg og den ene av mine to albino ancistruser passer egg i et annet karr. Døds kuuuuult. Er en stund siden sist jeg hadde yngel på ancistrus selv nå, så det var på tide. Med det store frafallet jeg hadde av ancistrus friskt i minne er dette en gledens kveld. Ettersom jeg ikke har annen fisk i karret med mine tre albinoer, vet jeg at det denne gangen også er "rene" albinoer. Flyttet sist ut klorekene, som det er tre igjen av, fra det karret. Di går nå i et lite klekkekarr. Noen som vil ha dem???? Kommer det flere coryegg også, må de likevel ut.... Nå er jeg glad nå

Bilde er av det 160L karret som straks kommer i hus
Grattis
Hvor mange kloreker var det sa du?
Skal vi bytte neste gang vi skal på date?
frosken
Grattis :-) Hvor mange kloreker var det sa du? Skal vi bytte neste gang vi skal på date?



Tuuuuuuusen takk, dette fortjente jeg Frosken.... Er tre stykker om dem overlever der aleine. Du skal med glede overta dem ;- = )
Da får klorekene mine her noen kompiser
frosken
Da får klorekene mine her noen kompiser :-)



Kompiser for en aldri nok av, hehe. Vet du noe om Corydoras habrosuser
(salt og pepper corydoras)? Er de enkle i gåsetegn å få i leik og få egg og yngel på? Driver å vurderer..... igjen. Ikke rart folk blir smårare av meg må jeg si, hehe.
Kjenner ikke til Corydoras habrosuser .
Da må du høre med noen som har hatt arten selv
720l fylt opp og tett...?
720L ble fylt opp i kveld og forhåpentligvis er det like tett i morgen som det ser ut til nå. Byttet av bordakvariet og 160L ble gjort i dag, så nå står 160L klar for litt oppussing ned i kjelleren den også. Silikonen var blitt elendig og ettersom jeg nå har treningen på re-silikonering, fjernet jeg den når det andre karret ble fylt opp. Blir å pussle litt med 160L når jeg har tid. Det er badekarret som først blir prioritert. Fikk tatt noen bilder fra maller og egg i dag for å vise frem de stolte foreldre

1 stolt ancistrus far passer egg
2 stolt ancistrus albino far passer egg
3 Stolt ancistrus albino mor
Må ha med et par bilder av noen av mine flotte O. Mossambicus også. Noen av de flotteste ciklidene jeg noen gang har hatt. Et bilde også fra oppfyllingen av 720L (badekarret)
Corydoras habrosus skal være lett å holde og grei å få i lek tror jeg. Men jeg har ei venninne som har sliti med masse dødsfall blant disse. Hun har kjøpt på auksjon, privat og fra flere butikker. Men mange har falt fra..

Hun har flere andre typer coryer og de dør ikke. Så vi aner ikke grunnen til de dør.
Inne i eggstimen
Ser ut som jeg har kommet inn i en stim av egglegging nå. Kom hjem fra jobben i dag og fant, ja er vel sikkert rundt 150-200 egg tenker jeg, kanskje mer i karret med corydoras albino. Nettopp det karret jeg flyttet den ene leiksgruppa mi med ancistrus som la egg forrige dagen. Så det ser ut som artskar er det som funker best. Har tenkt å fuge 160L i kveld og få den i stand. Orker ikke pusse og lakke 720L i dag. Så her florerer det som sagt i egg. Lykken fortsetter..........
Taina
Så gøy!



Ja det var virkelig gøy. Har ikke hatt egg siden før jeg satte in ancistrus gruppa der. Så 70L var nok litt for liten for begge gruppene. Har nettopp silikonert den nye 160L og tenker på å bruke det som oppdrettskar for ancistrus og ancistrus albino. Hvor raskt kan jeg egentlig flytte malleyngelen over i eget kar? Noen som har erfaring med det? Dem er jo ganske skjøre den første tiden vet jeg.
Ville ventet lengst mulig med mindre du tapper ut vann fra karet som de går i og bruker det i det nye karet de skal i. Så kan du etterfylle med litt vann hver dag fremover til du har såmye vann i karet som du vil ha. Har brukt denne metoden med hell flere ganger på corydoras. De har vært fra 1-2 uker gamle da.
Da har jeg sendt mail til Biltema i dag, ang sanden jeg fikk beskjed om var stanset.

Hallo.



Ettersom dere har reklamert for ny blåsesand beregnet for akvarier, reiste jeg innom

Biltema i Mjøndalen for å kjøpe noen sekker til mitt 720L akvarium. Når jeg spurte i

skranken om dere hadde fått inn den nye blåsesanden som var beregnet for akvarier,

fikk jeg beskjed at denne var stoppet da den "drepte fisken". Andre akvarister forteller

meg at de har fått kjøpt den nylig. Så jeg lurer på om det jeg fikk beskjed om stemmer?



Sanden har art nr 17-5425





Mvh

Leif E. Johansen

Kongsberg
Taina
Ville ventet lengst mulig med mindre du tapper ut vann fra karet som de går i og bruker det i det nye karet de skal i. Så kan du etterfylle med litt vann hver dag fremover til du har såmye vann i karet som du vil ha. Har brukt denne metoden med hell flere ganger på corydoras. De har vært fra 1-2 uker gamle da.



Hei Taina.
Jeg brukte vannet fra vannbyttene og hadde ca 50% vann fra det og 50% nytt vann. Har også satt inn en 1200L/t innvendig pumpe som er innkjørt. Bra filter kapasitet, dvs 3 stk filter i denne pumpen. Setter inn planter, stein etc i løp. Regner med at jeg kan sette inn fisk i løpet av neste helg... Eller er dette for tidlig synes du?
Det burde gå bra det så lenge du sjekker vannverdiene først,og det regner jeg med at du gjør
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap