- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 29)
Tropheus tråd (side 29)
tenderDiskusjonen om flagyl kontra ren metro er i beste fall en diskusjon om tall. Siden tittelen på denne tråden er "tropheus tråd" tillater jeg meg et spørsmål. Hva er det som gjør at det er ren metronidazole som alltid anbefales mot bakterieinfeksjoner hos troffer? Er det noe spesiellt med tarmsystemet som gjør at dette er det mest effektive antibiotikum? Er det Gram+ eller Gram- bakterier som forårsaker problemet? PS: Jeg spør utelukkende for å lære, da jeg er interessert i kjemi/biologi. Ikke for å krangle :)
jeg anbefaler alle og lese dette om tropheus bloat
bloat eller bukvannsott til tropheus er en meget spesiel type sykdom, tropheus sin bloat må ikke sammenlignes med malawi.
tropheus bloat har en meget stor dødlighet, den må behandles raskt i tidlige stadier, har den kommet til stadie der fisken er blitt litt rund er den som oftes så syk at den ikke kan reddes. mange av tilfellene ender det med 100% dødlighet for hele gruppen.
PS vi har mistet en stor gruppe, vi medisinerte fra første dag vi merket tegn til sott. men dsv klarte ikke redde noen
saffen også, 3 runder medesin også flagyl men nei alle døde.
Det anbefales og blande medesin inn i maten når du har fraktet fisk, som ett preventilt tiltak så er du sikker. det er ingen vits og blande medesin inn i maten på fisk som har fått bloat da første tegn på sykdom er at de ikke spiser.
Det må brukes sterke medesiner det finne ingen kur i dag som er 100% sikker men det er en som har større virkningsgrad en andre.
1gr metronidazol pr 100 liter vann er en meget sterk konsentrasjon, det er anbefalt og ikke gå under dette i mengde. dette må brukes sammen med en kur av f.eks aquamor1 denne kan du gjerne doble for større virkning der fisk kan ha kommet lengre en stadie 1.
DET FINNES I DAG INGEN KUR SOM ER 100% SIKKER MOT TROPHEUS BLOAT
hva som kan årsake bloat er, feil type mat, stress etter lange kjøreturer, omrokkeringer i karet, stripping av hu fisk, jaging av fisk med håv osv osv.
Postet 25.04.09 kl 20:20
Endret: 25.04.09 kl 20:23
Dette er et innlegg som kanskje burde ha vært sendt ut på mail, men velger å gjøre det her.
De to siste mnd er tropheustrådene nådd et nivå som gjør at disse må modereres kraftig daglig, og noen ganger flere ganger pr dag. Jeg minner om retningslinjene som sier;
AkvaForum.no er et nettsted der akvariehobbyen står i sentrum. Når du skriver i forumet bes du holde deg til diskusjoner innenfor disse rammene.
Bruk søkefunksjonen før du stiller spørsmål i forum. De fleste finner svaret på spørsmålene sine i eksisterende tråder.
Unngå å svare på innlegg som irriterer deg, eller å svare i sinne.
Unngå bruk av STORE BOKSTAVER (kapiteler) og overdreven bruk av tegnsetting i dine innlegg. På internett anses det å rope og kan oppfattes uhøflig.
Personlige angrep på andre medlemmer i forumet er ikke tillatt. Vær saklig i dine innlegg. U
Klage på moderators avgjørelser tas ikke på forumet, men pr e-post til moderator.
Din IP-adresse blir logget og alt innhold som blir postet av brukere på forumet kan redigeres, flyttes eller slettes uten varsel ifra moderator.
Ved gjentatte eller spesielt alvorlig brudd på retningslinjene kan brukeren stenges ute fra AF. Og her er det noen som til stadighet bryter retningslinjene for AF.
Jeg ber dere om en at det blir en kraftig kursendring, slik at denne tråden kan fremstå som en lærerik og nyttig tråd.
Til slutt, husk at det dere legger ut her kan leses av nesten 11.000 medlemmer + et ukjent antall besøkende. AF har medlemmer og besøkende fra stort sett hele verden!
De to siste mnd er tropheustrådene nådd et nivå som gjør at disse må modereres kraftig daglig, og noen ganger flere ganger pr dag. Jeg minner om retningslinjene som sier;
AkvaForum.no er et nettsted der akvariehobbyen står i sentrum. Når du skriver i forumet bes du holde deg til diskusjoner innenfor disse rammene.
Bruk søkefunksjonen før du stiller spørsmål i forum. De fleste finner svaret på spørsmålene sine i eksisterende tråder.
Unngå å svare på innlegg som irriterer deg, eller å svare i sinne.
Unngå bruk av STORE BOKSTAVER (kapiteler) og overdreven bruk av tegnsetting i dine innlegg. På internett anses det å rope og kan oppfattes uhøflig.
Personlige angrep på andre medlemmer i forumet er ikke tillatt. Vær saklig i dine innlegg. U
Klage på moderators avgjørelser tas ikke på forumet, men pr e-post til moderator.
Din IP-adresse blir logget og alt innhold som blir postet av brukere på forumet kan redigeres, flyttes eller slettes uten varsel ifra moderator.
Ved gjentatte eller spesielt alvorlig brudd på retningslinjene kan brukeren stenges ute fra AF. Og her er det noen som til stadighet bryter retningslinjene for AF.
Jeg ber dere om en at det blir en kraftig kursendring, slik at denne tråden kan fremstå som en lærerik og nyttig tråd.
Til slutt, husk at det dere legger ut her kan leses av nesten 11.000 medlemmer + et ukjent antall besøkende. AF har medlemmer og besøkende fra stort sett hele verden!
Postet 25.04.09 kl 20:42
Nils VollstadJeg ber dere om en at det blir en kraftig kursendring, slik at denne tråden kan fremstå som en lærerik og nyttig tråd. Til slutt, husk at det dere legger ut her kan leses av nesten 11.000 medlemmer + et ukjent antall besøkende. AF har medlemmer og besøkende fra stort sett hele verden!
Selvfølgelig skal vi rette oss og lage en informativ tråd.
EvolutionJeg anbefaler alle og lese dette om [URLBLOCK1] Det anbefales og blande medesin inn i maten når du har fraktet fisk, som ett preventilt tiltak så er du sikker. det er ingen vits og blande medesin inn i maten på fisk som har fått bloat da [B]første[/B] tegn på sykdom er at de ikke spiser.
Jeg syntes vi skal fortelle litt hva vi troffeholdere har for rutiner når det kommer til ny fisk eller medisinering jeg. Samle info om hva vi faktisk gjør.
Kan starte med meg selv.
Jeg hentet min første troffegruppe i mars og etter og ha lest artikkelen som det er linket til i forkant gikk jeg til innkjøp av ren metro i pulverform. Jeg hadde også lest i den opprinnelige troffetråden at det var et flertall som brukte dette.
Da jeg fikk fisken hjem blandet jeg litt metro i flakforet og foret dem før de kom oppi karet. Hadde de gåendes i en isoporkasse for tilvenning.
Jeg har ikke merket noe til bloat eller tropheus bloat på mine kasakalawer( bank i bordet)og jeg tør jo ikke påstå at det var grunnet metro i foret det ikke skjedde noe, men jeg vet at jeg i fremtiden kommer til og gjøre akkurat det samme for hver gruppe jeg kjøper.
Når det kommer til medisinering utover dette vet jeg lite. Har (bank i bordet) ikke hatt sykdom på dem enda.
Postet 25.04.09 kl 21:22
Postet 25.04.09 kl 21:27
Endret: 25.04.09 kl 21:31
Postet 25.04.09 kl 21:40
Postet 25.04.09 kl 21:46
Postet 25.04.09 kl 21:49
Postet 25.04.09 kl 23:01
Endret: 25.04.09 kl 23:02
Nils VollstadMinner om at legemidler til dyr er ikke tillatt å få tilsendt fra utlandet. Alle tråder der det fremkommer lovbrudd vil bli slettet.
Det vil derimot være mulig å anbefales medisiner og fortelle hvor disse medikamenter kan skaffes, som er effektive mot patogene organismer og sykdommer som ikke er tilgjengelig gjennom norske dyrebutikker eller hos veterinær. Det finnes mange medisiner som ikke er tilgjengelige i Norge, som brukes og er utprøvd utenfor Norges grenser.
Poenget er disse medikamentene må da importeres lovlig som det gies åpning gjennom dette som sier; For alle legemidler uten markedsføringstillatelse i Norge, må det søkes om spesielt godkjenningsfritak. Søknadsskjema må i denne forbindelse fylles ut. Human- og veterinærpreparater vurderes ikke likt, og følger derfor ulikt regelverk.
Postet 26.04.09 kl 00:14
Endret: 26.04.09 kl 00:15
Postet 26.04.09 kl 00:14
Postet 26.04.09 kl 00:39
Postet 26.04.09 kl 00:47
Postet 26.04.09 kl 00:48
Endret: 26.04.09 kl 00:48
Postet 26.04.09 kl 00:59
Postet 26.04.09 kl 01:01
Postet 26.04.09 kl 01:02
Postet 26.04.09 kl 01:09
Postet 26.04.09 kl 01:14