Inger Annes akvarieprosjekt (side 29)

Da var jeg vel hjemme igjen etter en knapp ukes ferie i Bergen. I går tok vi turen til Akvariet i Bergen, for å hilse på noen "gamle kjente". Noen bilder ble det selvsagt, og jeg skal legge dem ut litt etter litt.

Det var én stor skuffelse: kulefisken Trine var der ikke. I hvert fall fant jeg henne ikke. Jeg hadde gledd meg til å se henne igjen. Det er sjelden jeg har sjansen til å se en såpass stor kulefisk. Om hun ikke er i live lenger, eller om hun bare ikke er på utstilling, vet jeg ikke - jeg håper selvsagt på det siste. De var likevel ikke helt uten kulefisker. De hadde et helt akvarium med mange irrubescoer. Jeg vet ikke helt hva jeg synes, da kulefisker sjelden går godt sammen i stim (unntak finnes selvsagt). Irrubescoer kan være litt forskjellige når det gjelder temperament; noen er greie, og noen kan være hyperhissige. Jeg håper det ikke ender i massemord i akvariet. Jeg er fristet til å gjøre det jeg gjorde sist: skrive e-post til dem. Men jeg så at det ikke hjalp den gangen; de har fortsatt coryene gående på skarp grus. Det er den andre skuffelsen jeg hadde i akvariet. Stakkars små venner!

Bortsett fra disse to skuffelsene, var det selvsagt gøy med en tur i akvariet. Jeg synes det er spennende å se norske arter på andre måter enn i enden av snøre og krok. Særlig var det veldig hyggelig å se igjen steinbitvennene mine der. ;-D

Pingvinene er definitivt blant mine favoritter, så det er mange bilder av dem:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Flere pingviner:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
En siste pingvin:

[External Image]
Litt utydelig, men her er altså mine "gamle" venner:

[External Image]

BØ!

[External Image]

Jeg synes de er sjarmerende, jeg:

[External Image]
Steinbitere er bare utrolig stilige, men litt skremmende når du får et skikkelig stort beist i garnet som du skal ha opp i en liten robåt

Ellers så er jo Pingviner sååååå skjønne
Sølvi Gullaksen
Steinbitere er bare utrolig stilige, men litt skremmende når du får et skikkelig stort beist i garnet som du skal ha opp i en liten robåt ;)

Jo takk, jeg husker de gangene vi fikk steinbit i garn under oppveksten min. De lå i bunnen av båten og glefset etter føttene våre. Vi brukte å plugge igjen kjeften med en stein (vi brukte vanlig stein som søkke på garnene), og det knaste ganske så grundig når de lå og bet på dem! Men å se dem ligge sammen og kose seg i akvariet, det er noe ganske annet. De er så stygge at de nesten blir søte. Det er i hvert fall blant de kuleste fiskene der!
Sild, sardiner og makrell i en eneste diger stim:
[External Image]

Havabbor:
[External Image]

En sjøørret jeg hadde likt å få på kroken:
[External Image]
Rognkjeks. Jeg synes det er kule fisker.
[External Image]

En stim med laks. Her skulle jeg gjerne ha sluppet snøret mitt oppi.
[External Image]

En rokke med halen til værs.
[External Image]
Denne rokkekaren kan å kamuflere seg.
[External Image]

En surpomp av ukjent art.
[External Image]

Dette er et drittbilde, men jeg måtte bare legge det ved siden fløyfisken har strukket finnene til værs.
[External Image]
Nok et drittbilde, men dette er nok en kul fisk: flekkete steinbit. Ikke like kul som de grå, men kul nok.
[External Image]

Nok en flekkete en.
[External Image]

Og en siste kul en:
[External Image]
En liten koffertfisk, ukjent hvilken art:

[External Image]

[External Image]

Selvfølgelig en dragefisk:

[External Image]
Så mange fine bilder du har knipset på Akvariet Jeg har ikke vært der siden ungene var små så det er vel på tide å ta en kikk der, regner med at de har utvidet samlingen siden sist.
Det var bare to små haier i haitunnelen, men kule var de likevel.

[External Image]

[External Image]
Så over til reptilene i akvariet:

Se på bakfoten på denne tassen!
[External Image]

En ordentlig tøffing!
[External Image]

[External Image]
Jeg liker reptiler veldig godt, så det ble noen bilder av dem.
[External Image]

Ok, ikke et reptil, men en sort enke. Den var faktisk en god del større enn jeg trodde. Jeg trodde den var knøttliten, jeg.
[External Image]

En ordentlig slappfisk!
[External Image]
Disse tennene jeg har IKKE lyst til å teste.
[External Image]

Nysgjerrigper!
[External Image]

Små krokodiller er faktisk ganske søte.
[External Image]
...og veldig kule når de ligger i overflaten.
[External Image]

Tar jeg ikke helt feil, er dette en skjeggagam.
[External Image]

En slange passer på eggene sine.
[External Image]
Nyydelig slange!
[External Image]

Til sist selen Vitus (en steinkobbe):
[External Image]

[External Image]

Det var det! En kjapp runde hos akvariet i Bergen for de som ikke kan ta turen selv.
Mange artige bilder! Har ikke vært der på hele evigheten selv, så dette er gøy ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap