Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 29)

Og så litt nattlig konversasjon i Spesialiteten

Det er ett eller annet med ett eller annet som ikke er på stell her. Finner nok ut av det også. Men sanda er fin og lys og ren!
[External Image]

Den største venezuelanusen var på tullern helt alene, de andre er nok for små til å være med...
[External Image]

Pandaen til venstre har hvit ryggfinne ser jeg helt plutselig! Hmmm
[External Image]

[External Image]
Flotte akvarier, og flotte fisk ;D

Blir så inspirert av "pusleriene" dine at jeg har lyst til å sette opp nytt kar nå med en gang! Ikke noe særlig å begynne med midt på natta kanskje? Har jo ikke sand heller... Og ikke røtter eller noe særlig med planter... Venter litt jeg

Pussig med den pandaen med hvit finne?
Takk sissimor! Natten er til for å brukes, mener nå jeg. Men det er selvfølgelig begrenset hva man får tryllet til uten sand, røtter og planter. Synd du bor så langt unna, ellers kunne du jo bare stukket innom og hentet her :o)

Den hvitfinnede pandaen var nok blant de raringene jeg kjøpte privat, uten barter og øyne og altså også uten farge. Gjentar ikke den øvelsen, kjenner jeg...
Utrolig flotte og frodige kar
Blir litt misunnelig da jeg ikke har grønne fingrer.
Black molly-yngel i voldsomme mengder.
Sølvi Gullaksen
Utrolig flotte og frodige kar :) Blir litt misunnelig da jeg ikke har grønne fingrer.


Og jeg blir litt misunnelig på oppdrettene. Tror ikke det har noe med fingerfargen å gjøre, mine er i alle fall enten kumøkkfarget med sørgerenner eller vassenhvite med rosinrynker. Interesse, tenker jeg, og selv om jeg synes det er supergøy med egg og småttinger, ser jeg jo at det tar fokus fra planter og luking, det er egentlig to ganske forskjellige øvelser...

Og når jeg først skriver om yngel - i dag har Den sorte enke klemt utav seg en helt grøssal mengde smått og grått. Det vimer tyve-tredve små etter den sorte sverddragerdamen fra før, det er ingenting mot hva som myldrer rundt i overflata nå, helt kaotisk er det egentlig. Store er de også, så sannsynligheten for at de blir spist...

Hun er slank, sprek og like proper i klesdrakten som vanlig heldigvis, en av de førstefødte i prØvelsen. Prakteksemplar! Rydder alger hele dagen, vennlig og vakker i motsetning til en kullsøster som rett og slett var trollete. Men altså - er det ikke mulig å beherske seg? Bare en smule? 450 liter er ganske mye vann, det ser ut som 54-literen med endlers. Karets dronning har vett på å slippe yngel tidlig nok til at bare et par-tre klarer seg i hvert kull. Forbilledlig!

Får la dem vokse seg til, og luke kraftig i bestanden når vi ser hva vi ender opp med. Sverddrageryngelen har så smått begynt å kaste farge, det blir veldig spennende å se om de sorte prikkene vokser sammen. For prikker mangler vi ikke :o)

Rosinhender kjenner jeg gody til ja he he

Har du blider av Den sorte enke ,høres så flott ut .
Sølvi Gullaksen
Rosinhender kjenner jeg gody til ja he he :) Har du blider av Den sorte enke ,høres så flott ut .


Nja, den damen er ikke akkurat noen linselus! Et skralt bilde av begge de skyldige i yngeloverskuddet, damen øverst overlevde ikke. Mollymor har vakkert blåskimrende perlemorsbuk, det synes ikke akkurat her...

[External Image]

Og så et par av Corybarna. Jeg ble litt bekymret, rask gjennomgang av Ritas tråd viser at de burde hatt flotte barter, men er det bare dårlig kamera? Eller er det noe skummelt i sanda? Barte gjør de, og begynner å bli tøffinger som svømmer opp i mosen for å finne mat. Skvetter fordi det plutselig er bevegelse i karet når jeg går forbi. De er vel en måned gamle nå, to uker til så...

Har den barter, tro?
[External Image]

Vakker da...
[External Image]
Joda, de har så fine barter atte...
Ingenting i veien med bartene, den vifter nok bare mens den ligger i sanda. Nå vifter de alle fire i ren ny fin flodsand, så slipper jeg å tenke mer på den saken. Litt fornærmet ble de nok over å bli bråflyttet over i plastboks mens jeg huserte, men nå er de jo pandaer, så det ble fort glemt i lutter glede over forandringen. Herlig :o)

Det var elleve som ble reddet fra filtergrumset, åtte som flyttet inn i Karantenen, noen premie for overlevelsesprosent fortjenes ikke. Satser på at det ble for lenge mellom måltidene i påsken. Men fire Coryybarn er fire fler enn jeg hadde trodd, så klage er ikke lov!

Mikromark-kulturen ble nokså gørrete og slapp i varmen her, nå har de gått over på TetraMin Baby og har kulemager, så det går ned på høykant. Bokstavelig talt. Halen opp og snuta ned...

Har funnet metoden for nærmest å være garantert BGA i sanda. Man skyller sanda godt, setter den klissvåt i klar bøtte med lokk i sola på terrassen og glemmer den hele høsten. En lang vinter i garasjen, og så lukter det ikke akkurat roser når man tar den frem og glemmer den i sola på terrassen igjen. Nå har bøtta stått med HappyLife Algin Regular og Extra-vann, er kokt og skylt før den ble helt i akvariet. Masse unødvendig arbeid, for egentlig hadde det ikke vært nødvendig å skylle den i det hele tatt. Jaja, man får jo tiden til å gå...
Rens filterslangene!
Nå angrer jeg veldig. Skulle ha renset begge slangene da jeg tok storrengjøring og skiftet ut deler i AmTopen. I går så jeg at det var veldig dårlig gjennomstrømming helt plutselig, og bestemte meg for å ta et tak i dag. For sent! Filteret hørtes et øyeblikk ut som om det vred seg i dødskrampe, og så fosset det bobler og mengder med noe veldig ekkelt ut i det rene pene akvariet. Tydeligvis nammenam, all fisk gikk helt bananas i blålyset...

Antagelig har solen sneket noen stråler inn på ut-slangen, for den var virkelig slimete. Men at det skulle bli tett - det må jo være slangen som har fått propp, filteret var ikke spesielt grusomt, og filtervatten var skifteklar med ikke helt håpløs. Jeg lover meg selv at det ikke skal gå flere måneder til neste slangerens, for fysj det var ekkelt! Ja, ja, det har vært fest i natt, og alle innbyggere er trill runde :o)

Og så et lite forsvarskskrift for voksne SAEr. Har nå en enormt stor, to veldig store og tre voksne, og de rydder og beiter så det er en fryd. Kan ikke si jeg ser dem late seg annet enn om natten, så lenge lyset er på nufser de rundt på planter og bakgrunn på leting etter mat hvis de ikke speedstimer og synkronsvømmer i et halsbrekkende tempo. Kan jo hende jeg har flaks med innkjøpene, men det skal vel mye til å ha flaks fire ganger? Velger å tro at ryktet om lathet i voksen alder er litt ufortjent, med veldig god plass og jevn men sparsom foring gjør de jobben sin her!
Squashparty
I går var det en god akvariedag. Oppdaget at Platyene beitet på den nye Hygrophilaen, og det tok jeg som et signal om at det har vært litt stusselig med grøntfor. Tok fram kameraet selv om sola fortsatt var fremme, og fikk faktisk tatt en del nesten akseptable bilder. Hurraaa!

Tror samtlige arter er representert i kaoset
[External Image]

Mer kaos
[External Image]

Når Amanoen er på plass
[External Image]

står resten pent i kø
[External Image]

Og så var det småtterienes tur. Prikkete sverddragere - eller?
[External Image]
Noen levendefødere fanget av linsen
Ikke lett å få knipset disse racerfiskene, men av og til har man nesten flaks...

Alfahannen med familie
[External Image]

Enka med munnen full av squash
[External Image]

The Black Widow and her Knight in Shimmering Armor. Liker den nye Nesaea crassicaulisen i bakgrunnen, litt algebøss med mindre enn på Athernantheaen...
[External Image]
Corydoras virginiae - vil ha fler!!!!
Miguelitos jo bare sjekke hva all ståheien er, det ble litt anstrengende så den tok en hvil. Man kan da ikke måtte nøye seg med tre sånne, de da finnes et sted?
[External Image]

Miguelitos og banditter går bra sammen, men de burde nok gå i hvert sitt kar skal det bli egg. Metaen fra leksgruppa måtte også ut i forgrunnen en liten tur...
[External Image]

Og så mammas øyenstener, pandabarna. De er seks uker sånn omtrent i dag, og bare utrolig gøyale! For nå øver de seg på å være stimfisk tror jeg, samler seg og blir veeeldig skremt av Bumsa liksom. En av dem øver seg på tulling langs glasset også, det blir det jo ikke noen orden på, tror ikke den helt skjønner hvorfor. Fotografering skal den ihverfall ikke ha noe av, snur rumpa til så fort jeg forsøker. Eller gjemmer seg under bladet. Rampungen :o)

Neei!
[External Image]

Da legger jeg meg her. I skyggen. Ædabæda...
[External Image]
Så mange, artige bilder! Og så nusselig liten panda ;D
Sverddragerdamen har kjevesperre!
Trist, trist og sørgelig. Den vakre orange sverd-dronninga går med halvåpen munn, tror kjeven er låst. Det var vill kamp om en reke i går, antagelig har hun fått en smell. I det karet er det ingen nåde å finne for skadet fisk, hun gikk med klemte finner og virket engstelig. Nå står hun i en karanteneboks og har sluttet med finneklem, men det virker ikke som om hun får i seg mat. Har søkt og lest og levner ikke damen store håpet, med mindre hun skulle få klikket kjeven på plass på egen finne er det nok over.

Ser at tante har startet en tråd om problemet, får slenge meg med der i fall noen har tips. Vet at mona o forsøkte seg som kiropraktor uten hell, og at sissimor måtte gi opp et tilsvarende tilfelle. Dobbeltsnufs!
Nei! Så trist... Veldig frustrerende å oppleve det der
Fryktelig trist, hun fikk nok juling under kampen om rekemiddag. Min kjære ble jo helt knust stakkars, damen er hans yndlingsfisk, og det var han som slapp reka nedi uten å dele den i små biter. Det blir uansett krig, men det er bedre med flere små slagsmål enn en diger mølje.

Har fortsatt håp om at hun fikser biffen nå når hun har fred og ro rundt seg og ørlitegrann salt i vannet. Slapp ned noen ganske få micromark, hun jakter og roter rundt og ser veldig frisk ut. Ikke mulig å se om hun fortsatt spytter ut maten, men all bevegelse er god bevegelse håper jeg....

Apropos mølje og helt off topic, man må altså ikke bruke Maizenna hvis man plutselig får det for seg at gutta fortjener pannekaker og mangler blåbærsyltetøy men har blåbær i frysern og bråtining i kjele blir mer blåbærsaft enn rørte bær. I hverfall ikke dobbel dose fordi noen maser om fisker med åpen munn midt i prossessen, pannekaker her i huset er en øvelse som krever full konsentrasjon, 12 dl melk, minst tre jernpanner, fininnstilte kokeplater, øsa fra svigermor, rytmesans og perfekt røre. Synkronarbeid på høyeste nivå, ikke rom for festlige ideer som å bruke sammalt hvete fin og fem egg i stedet for fire de var da ikke små, og ettersom ingen blir mette uansett hvor mye røre jeg lager kan pannekakene like gjerne være usunne og smake godt!
Damen går fortsatt i boksen og gaper, det er bevegelse i kjeven nå, så vi lever i håpet om at et døgn ellet to til skal hjelpe. Hun er blank og fin igjen i alle fall. Stor fisk i liten boks, så oppholdet kan ikke avsluttes fort nok egentlig...

Ellers er jeg glad for at det finnes GPS, kom helskinnet gjennom Lillestrøm! Damen (har engelsk tale, for hun har den minst masete stemmen) brukte seg deretter fælt og maste om at jeg måtte "turn around when possible" i ett sett, men det måtte jo finnes en minibank ett eller annet sted på Kløfta! Da hun påsto at destinasjonen var nådd var det veldig lite i omgivelsene som tydet på at hun hadde rett, men jeg fant omsider Aquamanias og fikk hentet lysrør og reflektor til Juwelen. Karet fyller ett år i morgen, tror jeg i alle fall vil skifte de bakre rørene. Med reflektor på begge de fremre også er det mulig det blir lys nok til at jeg kan vente med par nummer to, for noen billig fornøyelse er disse lysrørskiftene ikke!

Ikea på vei hjem, de hadde utrolig nok det jeg dro dit for, og et stusselig brett "Vattenrall" inneholdende mye mystisk, en del tvilsomt, et par Athernanthea og en Egeria densa. Den har jeg ikke forsøkt, en sånn kan man fint putte ned ett eller annet sted. Liker grønnfargen. Erfaringen med enkle, hurtigvoksende grønne planter har ikke vært den beste hittil, men det kan jo vanskelig gå værre enn gæli'. Og plastkruset egner seg ypperlig til yngelfangst :o)
Håper virkelig det går bra med den vakre damen...
Liv og død, sverddragerdronninga er historie
Usj. I morges var det slutt for Juwelens dronning. Hun så like flott ut, men ettersom hun ble skral etter mat-mølja regner vi med at det er skade. Usj.

Nye barn i alle kar, det er vår! Pandaene har fått Cyklops i dag, har slurvet med å mate micromarkkulturen og må restarte. Så da ut til å falle i smak, nå er det bare minstemannn som ikke tuller høyere i karet. Vet ikke helt hvor store de må være for å flytte over i selskapskaret, klør i fingrene etter å få omgjort karet til permanent bolig for Limia perugiae og Cory venezuelanus. Blir litt mer ro i rekkene da tror jeg, og fredeligere for milleri og de små blondene i Lykkelandet. Fæl sorteringsjobb blir det, og værre nå med nytt stort salvatoriskull. Men moro når alt er over!

Men altså, 54 liter er for smått, det nytter ikke med den aller minste lille unnasluntring. Blir det noen gang plass til reol, må vi opp en størrelse eller to...

Gratulerer med dagen, forøvrig!
Nytt limia perugiae-kull
Det er ingen ende på fødslene her, nå vimser det enda flere Limia-barn rundt i Lykkelandet. En av dem har overnattet i skyllebøtta stakkars, de er veldig mye skyere enn de andre levendeføderne. De går fortsatt sammen med de vakre blondebarna jeg aldri får fanget med kameralinse, heldigvis har Rita bedre utstyr og har knipset en kullkamerat nederst i dette innlegget. Håper det ordner seg med utvidelse av gjengen, for vakrere cory skal man lete lenge etter, den sorte flekken ved halen er perlemorsblå!

Eller kanskje ikke, de er jo sjarmerende på hvert sitt vis. De små pandabarna har omsider fått sistemann med på leken, så nå kan jeg bare glemme fotografering. Gjorde litt rent, det er kjempegøy opp og ned, opp og ned! Nytt vann, det er superfestlig opp og ned bort og ned. Nytt for, og full fart på alle fire, sistemann forsto omsider at pandaer skal tulle langs glasset når noe forandres. Ikke akkurat stilig enda kanskje, men veldig artig likevel :o)

Må finne på noe kjempesmart innredningsmessig, kan jo ikke tilbringe kveldene på huk foran et kjøkkenbord eller på tå i gangen under ei loftsluke, gamle damer blir stive i ryggen av slikt. Eller kanskje det går over med litt mer øvelse :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap