Underwater world (side 29)

Begynner å bli oppgitt. Noe gjør jeg jo feil virker det som.

I går oppdaget jeg noe som stakk ut av endetarmsåpningen på noen av mine scalarer. Disse røde trådpinnene som stikker ut, er vel gjerne endetarmsormer. Aner ikke hvordan man behandler for det. Behandling blir sikkert enda værre når jeg har skjelløse fisk i karet, og i tillegg så har jeg jo nettopp flyttet på fisk imellom karene.

Så snudde jeg meg, og der var Gerald eplesnegle oppspist i det andre karet. Jeg fortet meg å ta ut Rupert, den andre eplesnegla, og la ham på armaturet (der det er kaldt).. Jeg skulle bare bytte vann i lillekaret sånn at han kunne være der. Men da jeg skulle se etter ham var han jammen stukket av. Ikke så jeg ham i karet, lette på gulv, i sekker og under sofan... Ingen Rupert. Men så kom han stikkende fram fra bak en stein med masse javamose på inni karet etter en stund; han var visst uenig i at han skulle flytte.
Men nå er han i lillekaret, tar ingen sjanser i tilfelle det er dvergbotian som har spist Gerald.

Får lyst å hive alt på havet, og heller ta havet med meg hjem: Saltvannskar.
Det går som regel opp og ned i akvarielivet,ingen har det problemfritt hele tiden. Men begynn ikke med saltvann hvis du tror dette er lettere , for det er det nemlig ikke. Det er mye dyrere og vanskeligere å holde fisker og evt. koraller i livet,de krever som regel mye mer enn ferskvannsfisker.
Usj ja de aller fleste av oss har vel perioder hvor alt enten går på tverke eller at man ikke finner noe inspirasjon eller stor glede i hobbyen av visse årsaker. Men det snur nok! Får håpe du finner ut av denne hersens sykdommen, usj jeg unner ikke noen akvarister mystisk sykdom
Sølvi: Hvis noen glir gjennom akvariehobbyen helt uten problemer så blir jeg misunnelig! hehe. :p
Jeg tror ikke saltvann er noe lettere, grunnen til at jeg ikke har prøvd å satt opp saltvann for lenge siden er prisen ..og vanskelighetsgraden. Ser for meg at bare det å holde saltnivået på plass er vanskelig. Så det er nok et langt steg før jeg begynner med det, har hørt endel skrekkhistorier. Hovedgrunnen til at jeg fikk lyst på saltvann tror jeg egentlig er fordi jeg ramla inn i en butikk her om dagen, hvor de solgte flotte anemoner :p
Begynner bare å bli lei av alle ulumskhetene som følger med ferskvannshobbyen, for de er jaggu mange og de synes å bli bare værre og værre! :P

Grapejuice: Har funnet ut av mysteriet, fiskene mine har fått Camullanus. En blodsugende endetarmsorm som sannsynligvis har infistert hele innvollssystemet til fiskene mine. Grunnen til at den busten fra gattåpninga er rød, er fordi ormene har sugt til seg blod fra fisken..

Har tatt scalarene gjennom en femdagers Kusuri dewormer plus kur, hvor jeg så ingen forbedring før i går. Forledendag var tre av fiskene fulle av orm stikkende ut av gattåpninga, i går så jeg bare en ekstremt lang orm henge ut av den mest infiserte fisken og i dag ser også denne ut til å være borte.
Brukte hele i går til å lese om problemet, som omtales som en akvarists værste mareritt, nettopp fordi den er fryktelig vanskelig å bli kvitt tidvis - og fordi den smitter fryktelig lett. Har sett igjennom medisiner, og hvis jeg må ty til noe mer kan jeg visst bare vinke farvel til sneglene mine, og alle rekene mine..

Hvis det skulle vise seg at jeg har fått knekken på problemet med denne Kusuri dewormer plus kuren allikevel så blir jeg superglad! Det hadde vært utrolig! Tenk, da er grunnen til at jeg ikke så forbedring før i går at fisken sannsynligvis har måttet rense ut hele tarmsystemet sitt for døde orm.. og da kan jeg kanskje behandle i det andre karet med pulverformen av Kusuri. For de er med all sannsynlighet smittet de og, siden dette her går via dråpesmitte..
Oppdatering 19/7 2012
Startet med Dewormer(Piperazine) pulverform i scalarekaret på mandag. I morgen er siste del av denne kuren i Corykaret.

Til nå har jeg ikke hatt noen dødsfall i scalarekaret heldigvis.

2 Corydoras Aeneus har desverre dødd, og nå har jeg en Adolfoi som såvidt henger ved livet. Jeg har tatt den i en liten plastboks, og prøvd å pumpe mer luft i vannet til den i tilfelle det er gjellefunksjonen som er nedsatt.
Puttet også i en medisinert bits til den.. Den er så tynn stakkars, ser for meg den kan være full av orm. De 2 avdøde aeneusene var like tynne. Skal sprøyte i litt feskt vann.. Hvis den ikke mirakuløst våkner til nå må jeg avlive.
Avsluttet medisinering for denne gang i 160litern. Fisket opp en død aeneus i dag. Har altså hatt 3 aeneus + 1 adolfoi død på ca.2 uker i dette karet. Alle fiskene ser ut til å være ivrige etter mat. Har ikke byttet vann siden siste medisinering som var på fredag.

I 240literen er litt over halvveis i medisineringen. Fiskene virker til å ha matlyst og jeg har ikke sett noen ormebuster i noens gattåpning.

Tenker jeg kommer til å slutte å koke utstyret etter vannbytte i den ferdigmedisinerte 160literen før jeg begynner i 240literen, mest fordi det er vanskelig å se om det er orm i corykaret. Dødsfall gjør meg imidlertid usikker på dette riktig enda.. Tenker det kan ha kommet av at den ikke har tålt medisinen. Små fisk med mye orm har også værre for å få kvittet seg med alle de døde ormene som ligger i magen har jeg lest.

Vi får se hvordan dette går.
All time low
Denne ekle ormeparasitten tar virkelig mye glede ut av hobbyen. Å tenke at fiskene kan dø når som helst..
Jeg har for mange scalarer, og jeg kan ikke selge dem siden de KAN være syke.

Den fine sorte scalaren som var hardest rammet av orm, den fant jeg død flytende i karet da jeg kom hjem fra ferie. De har fått mat mens jeg var vekke, og jeg byttet vann samme morgen som jeg dro - det har bare gått litt over tiden med det.

Jeg har svært få aeneus igjen, det har gått hardt ut over dem. Jeg bør derfor bare selge de som er igjen, men det kan jeg jo ikke siden de også KAN være syke.. Ikke har jeg særlig lyst å fylle på moskitostimen min, siden det KAN være sykdom der. Jeg har jo bare to stykker igjen, og jeg kan jo ikke selge dem heller.

Har også blitt bevist på at en av adolfoiene mangler barter. Skjønner ikke hva som har forårsaket dette..

Det gror over av planter, har kastet litervis med hygrophelia og hornblad.. og sikkert dobbelt så mye pistia. Håper jeg slipper å kaste winderløv, men det begynner å bli rimelig fullt av det også her.

Rekene ser ut til å ha det bra, har ikke sett lille eplesnegle noe siden jeg kom hjem.

Siden jeg ikke kan endre på ting i karene, ting jeg ser må gjøres av salg eller innkjøp - så er interessen virkelig dalende her. Men kan jo ikke selge akvarier som KAN være fulle av orm heller, så kjører litt på stand-by her.

Kunne ha tatt selvom de kan være sjuke jeg da... Men så bor jeg i Oslo, so dette blir litt vanskelig :/
VELDIG lenge siden jeg har vært på tråden din >! Men har lest meg opp her jeg da
*Klikk*
Vell, da følger jeg med her igjen da
Men håper fiskene dine blir friske igjen
Ikke bra å ha sjuke fisker nei
Blir litt langt til Oslo, ja :/
Det er Lite gøy med syke fisker, men har ikke hatt flere dødsfall heldigvis.

Så nettopp en aeneus som mangler ett øye, og den andre eplesnegla mi er oppspist. Tror eplesnegla må ha dødd mens jeg var borte, for jeg fant bare skallet bakerst i karet gjemt i mose.

Fint at du vil følge tråden min, AkvariumBoy
Klubbmøtet i Tromsø Akvarieklubb i går lagde en fin interessesvai oppover igjen. Nå spekulerer jeg i å skaffe meg guppyer. Muligens er jeg nødt til å selge unna dvergbotiane, det er trist for de er jo så fine! Det dumme er jo at guppyer egentlig er helt ødelagte for tida.. har ikke helt bestemt meg for om det er en god ide. Jeg har jo enda ikke fått realisert den ideen om å ha rent hannguppykar, og hoer i et annet.

Guppy og klovnekilli på ønskelista!

..tror jeg.
Endlerguppyer er jo egentlig ganske greie da ? Jeg har ikke hatt noe sjukdom i mitt kar ennå, og jeg har faktisk nå fordobla bestanden min ! Om ikke tredoblet, startet med 10, har nå ca 30 - 35 !
Guppy
Da har jeg visst guppy. Hentet noen yngel av ei jente i dag, og så dro jeg innom Tropehagen Zoo på pyramiden og kjøpte 5 voksne der =P

Det ble vanligsorten, så får vi se hvordan det går
Med informasjon om sykdomshistorien i karene mine, har jeg nå gitt vekk den siste og enøyde corydoras aeneusen min og solgt gruppa med dvergbotia. Det tok 4 timer å fange botiane, den fine mosegrodde steinrøysa mi måtte ut så nå er det prosjektet tilbake på skrætsj igjen.

Oppdaget samme kveld at en av de nyinnkjøpte guppyhannene mine (henta 2hanner og to damer til på nye gullfisken), var blitt fri for et øye. Etter skaden har han vært litt tilbaketrukken men jeg håper han klarer seg.

Synderen: jeg annser det som sannsynlig at enten dvergbotiane tok øyet hans før de dro, eller at en av mine 2 sumo botia står bak.

Vil veldig ikke kvittes med sumoene... men ser at en av guppyhannene har blitt lørvete i sløret nå iløpet av natten. Mulig de må flyttes litt på.

Dameguppyene bor i en 15liter inntil videre, hvorav en er sprekkferdig og bør føde når som helst nå. En annen ser også ut til å være klar til føding snart. Har ikke planen helt klar til hvordan jeg skal håntere yngelen..

Planen er å forsterke genene ved å krysse fisk jeg vet ikke er søsken. Å ikke blande yngelen blir et problem, aner ikke hvordan det kan være mulig å holde styr på hvem var mor til hvem uten at man har 100 akvarier. I tillegg blir det utfordrene at damene kan føde tre ganger med opplagret sperm. Mulig ynglene må gå sammen med hannene i 160litern, eller at hunnene og ynglene flytter sammen dit og hannene flytter til lillekaret. Er enig i at 15 liter er veldig lite, forresten. Men litt av tanken jeg har gjort meg er at når jeg kunn holder ett kjønn der, så slipper hunnene å være på konstant jakt etter hjemmeplass.

Hannguppyene har begynnt å showe fryktelig for hverandre...
2 guppyfødsler 6-7/9 2012
I går kveld fikk den sprekkeferdige guppyhoa et helt kull unger. Jeg hadde satt henne i et sådant fødebur for å holde styr på ungene. Det viste seg å være lurt, for i morges hadde damen med rød og sort spor også fått unger. Jeg kan ikke ha unger svømmende fritt rundt i karet, så derfor er jeg igang med å fange dem.

Eneste måten det kan være ok å la dem svømme med mødrene er at jeg ikke krysser mødrene flere ganger, men i tillegg vil jeg være usikker på hvem av ynglene som er søsken. Så per nå vil jeg få fire stasjoner med yngel, kommende kull fra de samme mødrene kan gå i samme stasjon.

Dette er prosjekt leke-gud for guppyene på høyt nivå. Vurderer å bruke gullfiskbolla som jeg nå har en plante stående i, som stasjon for et av kullene.. vil det være dumt?

Er det noen som vet hvordan man ordner seg med sånne skillevegger som kampfiskoppderettere ofte bruker?
Er det ikke bedre å bruke denne energien på skikkelige fisk? Du skulle jo hatt deg utstillingsguppy å avlet på heller. Jeg fikk det ikke til å klaffe med å få tak i utstillingsguppy da jeg var sørpå i sommer, så det ble villguppy heller. Og de får avle fritt. Men utstillingsguppy kan eller bør man kanskje selektere litt etterhvert. Det hadde vel vært noe!?
Jepp, helt klart! Men hvor i alle dager får man tak i slike? Kunne egentlig tenkt meg både villguppy og utstillingsguppy. Vet du om utstillingsguppyene er noe særlig sterkere i genene? Skal jo ikke mye om å gjøre...

Det er morsomt med alle disse småynglene. Alle fire hoene mine fødte iløpet av få dager, så nå holder jeg styr på fire kull med yngel.. håper det ikke er helt bortkastet energi da. De er jo fine. Har blandt annet en helt blå hannguppy
Oppdatering 3/10 2012
Guppyer: Har guppyngler rundt omkring overalt. Har sett at noen av dem klemmer på sporen, såkaldt spiss spor. Medisinert med eSHa 2000+Exit, men ser fortsatt litt klemming. Vet ikke om det er blitt bedre. To av de voksne damene er døde, og en hann er død. De begynnte plutselig å henge i bånn av akvariet og oppførte seg rart. Resten av de voksne ser ok ut. Har eSHa dem også.

Sumo Botia: De to stykkene jeg har hatt nå i evigheter, og som alltid har hengt sammen - er nå blitt skilt. Det var en tragisk morgen da den innvendige aquaelpumpa bråkte så fælt. Jeg tok den ut og sjekka impellern, og der lå en maltraktert botia. Trolig har den rett og slett svømt inn utblåset på pumpa og blitt tatt av propellen. Jeg var på Tromsø Avkarieklubb sitt møte på Tropehagen Zoo, Pyramiden og fikk handlet med meg to stykker til. De bor nå i 240litern, og den siste i 160litern holder jeg på å fange for å flytte dit den og. Håper et par av dem finner sammen slik som de jeg hadde, for det var virkelig fint å følge med på. Til nå ser det ut for at de to nye har funnet seg tilrette på hver sine plasser, og ikke sammen slik som de to andre.

Scalare: Jeg holder på å selge vekk noen, slik at jeg står igjen med bare leksparet. Med informasjon om sykdomshistorien selvsagt. Per idag har jeg leksparet + 3 til i karet. Har ikke sett mer sykdom på dem siden medisinkuren ble endt, og det er jo over 2 måneder siden!

C. Adolfoi: Et eller annet har skjedd der sånn at jeg har mistet mange.. tror virkelig ikke at de trives hos meg. En av dem har blitt skikkelig grå det hvor den skal være knallsort (slik som de andre). Har også sett røde merker nedenfor gjelleområdet på dem. Etter eSHakuren synes jeg de ser friskere ut. Aner ikke hva som står på der.

Ancistrus: "Bestefar" vifter rundt i alle hulene han finner, men jeg har ikke sett egg hos ham. Den lille gule jeg kjøpte ser ut til å være en dame, hun har blitt på størrelse med den andre damen min nå..! De brune ancistrusene i 160litern har jeg ikke sett egg hos på en stund nå, selv om frøkenen var så eggstinn for et par uker siden at hun så ut til å sprekke! Noen må ha vært på røveri og fanteri. Lilleancistrus, produkt av disse to brune, lever i beste velgående og har blitt minst 3 cm nå!

Otocinclus hoppei: Dem svømmer nå rundt og tygger på blader.

SAE: En praktfull stim på åtte nå halvstore fisk som fortsatt jobber i algeopprydningen.

L-maller: Jeg fant skjelett etter en av dem da jeg kom hjem fra ferie.. muligens en av de prikkete. Ellers har jeg sett alle.

Praktbotia: 3 stykker som knasker i vei av sandsneglene.

Kuhlii ål: Farter rundt i 240litern.

Heros sp. Rotkeil: Den tøffer rundt i 240litern, men jeg spekulerer i å selge han til noen med større kar.

Indianergoby (Ateurndina ocellicauda): Jeg hentet meg 3 stk indianergoby på den TAKdagen på Tropehagen. De bor i 160litern. Morsomme fisk! De er bare 3-4cm men jeg syns jeg ser lekstegn allerede!

Hmm.. Litt fiskesuppe ser det ut for dette her, men det er iallefall fordelt i to kar! Det værste er at jeg har lyst på en eller annen huleleker også i 240literen sammen med scalarene.
Indianergobylek
Jammen var det lek jeg så! For et par dager siden så jeg først de sterkeste lekstegnene: Hannen var nydelig knallrød med sterke tegninger, og han flottet seg fryktelig for en av frøknene som var knæsjgul i buken.

----------------------------------------------------------------
Litt avstikker fra lekshistoria
Dagen etterpå var de søkk vekk. Borte hele dagen. Jeg hang forran akvariet og så og så, men jeg så kunn den siste indianerfrøkenen som ikke var med på leken. Om kvelden, da de hadde vært borte i minst 8 timer, begynnte jeg å lete under ting og tang etter dem. Plutselig kom jeg på at de hadde jo vært veldig opptatt av min innvendige aquaelpumpe, der jeg nettopp mistet en sumo botia, som syntes det var lurt å svømme opp utblåset og ble tatt av imellern og døde. Jeg stanset pumpa og tok den ut, ingen fisk i imellern. Så tenkte jeg skulle rense den litt i samme slengen så jeg tømte vannet som var i den i en bøtte og renset av litt guffe. Så satte jeg pumpa i igjen, og så lagde den den der fæle lyden som når noe sitter fast i impellern. Jeg tok ut pompa nok en gang og så inni, ingen fisk.. Så i bøtta, der var det jo så mye møkk at jeg så ingen fisk der heller. Hadde ikke lyst å hive ut vannet så raskt så jeg brukte vannet som litt gjødselvann til stueplantene mine, og i vanningen av den tredje planten så jeg plutselig den ene indianern på tur i potta. Nå var det kanskje halvannen cm vann i bøtta, og jeg så begge to! Men jøss så flinke de er til å gjemme seg!
Jeg fikk fanget dem opp, begge så ut til å ikke ha noen skader og jeg slapp dem rett i karet igjen. Indianerfrøkenen hadde helt kul på magen så jeg konkluderte med at de ikke hadde lagt egg inni pumpa. Aquaelpumpa er nå selvsagt byttet ut, så nå er det blitt nesten elvekar der inne. Massemasse strøm. Så nå har jeg lært at indianergobyene noengang kan se på ei pumpe som et flott leksted, selg med 3 andre alternativ som jeg la i til dem!
-------------------------------------------------------

Dagen etter forsvinningen fant jeg de begge i den hula jeg hadde lagd til dem. Hula består av et hardplastrør med diameter 1.5 cm fra en utvendig pumpe, røret synker - så jeg la det bare ned med ene enden under sanden. Slik at hulen ble ca 10 cm lang og tett i andre enden.
Om kvelden var det kommet egg i hula, hunnen var hos ham hele dagen altså - helt til hun var ferdig med eggleggingen. De var ikke ute av hula engang! Eggene ligger halvannen-to cm innenfor åpningen av hula. Og hannen passer på!

Veldig positivt overraska over at de to ungfiskne skjønte at det var egg de har i hula, og at det ikke var mat

Legger ved et par bilder av dem mens de begge var i hula. Hunnen var alltid bak hannen, så det er nok hunnen man ser her bare såvidt

Sissimor
Så morro :D

Ja, det var ganske uventet! Trodde jo ikke jeg skulle få det til!
Det var lørdag i ni-halvtitiden på kvelden jeg oppdaget eggene! Muligens var frøkenen ikke ferdig med eggleggingen før etter halvellve på kvelden! For det var etter det at hun stakk derfra!

Jeg er fryktelig nysgjerring på hvordan det går, så jeg følger med littebittegrann med lommelykt. Plasserte strategisk hula slik at jeg kunne følge med dersom det skulle skje noe :P
Eggene ligger akkurat slik de ble lagt, litt oppåver veggen på hula - men mest i bånn. Eggene ligger i en litt tynn geleklump nesten, ser det ut til.

Tittingen min ser ikke ut til å plage hannen noe. Han er tidvis litt uttafor hula og inspiserer, og da får jeg se ordentlig. Nå nettopp fikk jeg kikket litt inn der og jeg kunne se at noen av eggene hoppet litt, det er definitivt noe levende inni dem ja!

Endelig hadde ancisrusen også funnet ut at det var ok å legge egg igjen, så nå er det egg to steder i 160litern!

Legger ved et morsomt bilde av den minste albinoancistrusen i 240literen som ser ut som den har pyntet seg med grønn leppestift! Flott ikkesant? :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap