Leifs verden, del 2 (side 29)

Fikk kjøpt inn litt småtteri til reolbyggingen nede i dag. Den siste karmlista, 2x2 til hyllene på høyre side hvor 3 stk yngelkar skal stå, noe mer skruer og litt sparkelmasse.

Fikk sparklet de værste skjøtene på karmlistene så det er nå bare å pusse lett over. Blir 3 stk småkar med 40cm bredde som kommer til å stå på høyre side i reolen. Fikk også festet den siste karmlista rundt den åpningen.

Har ellers i dag kommet over flere Borellii og Commbrae så det blir å toppe gruppene med det jeg mangler. Håper på en Borellii han til samt 2-3 Commbrae huer




[External Image]

[External Image]
Har et spørsmål jeg vil komme med i tråden her. Leser og leser om Apistogramma og navnet Mark 'Microman' Breeze dukket opp. Han skulle også holdt et foredrag i Oslo, men ble desverre avlyst. Han skal visst være godt kjent i Apisto miljøet i verden og har hatt turer med Tom C om jeg forsto det rett.

Prøvde å søke etter han på nettet, men fant ingenting annet enn at det var et innlegg i et annet utenlands forum hvor navnet hans var nevnt.

Noen apistovenner som leser dette som kunne hjelpe meg med mer info, evnt om han har noen hjemmeside?

På forhånd takk![External Image]
Mark Breeze har en hjemmeside: , men det er ikke så mye innhold på den enda.
Jeg håper å kunne få med meg ett eller flere foredrag når han kommer over neste gang da jeg forventer at han har "ett og annet" å lære bort om apistoer.
ohr
Mark Breeze har en hjemmeside: [URLBLOCK1], men det er ikke så mye innhold på den enda. Jeg håper å kunne få med meg ett eller flere foredrag når han kommer over neste gang da jeg forventer at han har "ett og annet" å lære bort om apistoer.



Takk Ola
Ikke veldig mye der enda som du sier, men artikkelen om Barlowi fant jeg intresant. Han har vel tanker om at det finnes flere munnrugende apistos tolker jeg han rett. Han nevner også Nannostomus beckfordii. Kan ikke si jeg har sett disse i butikker jeg har vært innom, men kan kanskje bestilles? Er disse "lette" å få tak i og hvor mange bør en ha i forhold til et par og i forhold til en trio, evnt gruppe?

Noen formeninger om dette? Er munnen til disse så små at sjansene for yngeltyveri er minimale?
Vær så god Leif.
Artig at du skulle spørre om beckfordi, de yngler som besatt hos meg.
Det er av de ekleste artene å få tak i og få i lek. Jeg synes ikke de er blant de flotteste, men disse er også mye skjørere og hardere å få i lek, samt at de er MYE dyrere.
Nannostomuser holdes best i grupper, som andre tetraer. De vil nok spise en og annen yngel, men ikke i bøttevis som neontetraer og dens slektninger.
De er flott og naturlig selskap for apistoer.
ohr
Vær så god Leif. Artig at du skulle spørre om beckfordi, de yngler som besatt hos meg. Det er av de ekleste artene å få tak i og få i lek. Jeg synes ikke de er blant de flotteste, men disse er også mye skjørere og hardere å få i lek, samt at de er MYE dyrere. Nannostomuser holdes best i grupper, som andre tetraer. De vil nok spise en og annen yngel, men ikke i bøttevis som neontetraer og dens slektninger. De er flott og naturlig selskap for apistoer.



Måtte le nå Ola. Merkelig hvor mye en bokstav kan gjøre. Antar du mangler en N i ekleste slik at det blir enkleste, hehe. Ettersom dette er en tetra, må de da taes ut til et annet kar for at de ikke skal ta egne egg? Skal lese litt om disse jeg... så slipper jeg å mase så mye....
Har du masse flyteplanter så overlever en og annen. ellers er det bare å putte vann, mose og en av hvert kjønn i et lite kar, ta ut paret etter et par dager og vent :p

Veldig enkel å holde, og det er noen totalt matvrak, de spiser ALT. til og med malletabletter ment for sugemaller :p Hardfør fisk, jeg har vel hatt ett dødsfall på et år.

De er ofte små i butikker da, før hannene blir røde. og du bør ha fler huer enn hanner, og hannene er territorielle.

krizoo i stokke har hatt disse inne flere ganger forresten. de er billige, betalte vel 12 kr fisken.

[External Image]
utrolig stilig når du får to hanner som mørkner til burgunder og svart som ypper seg mot hverandre og damene :p
Takk for infoen din Sanne. Ja de ser fine ut. I basen står faktisk 17 forskjellige typer tror jeg det var.


Selv med mange mils kjøring i ettermiddag/kveld, er jeg veldig lykkelig. Hun som jeg skulle kjøpe borellii og commbrae av hadde ikke kjønnsfordelingen jeg ønsket, men visste om en som mulig kunne hjelpe meg. Hun ringte.... og jeg var hjertelig velkommen.

Opp kom jeg og et hav av akvarier boltret seg i et rom der i fjøset og det var kun VF fisk. Tusen takk Morten Ask for hjelpen og takk for at du gav meg disse helt kostnadsfritt. Det virket som gleden var like stor hos han som gav di bort som hos meg som fikk fiskene.

Da har jeg altså i commbrae gruppen 2 hanner og 2 huer og i borellii gruppen 2 hanner og 4 huer. Nær helt opptimalt.

Morten fortalte meg at commbraene de hadde med hjem har formert seg godt, men har ikke hørt om kull på disse borelliiene som kom hjem samtidig. Hadde derfor vært gøy å klare dette..... En må jo ha troen og leve i håpet

Skal ta nye bilder når fiskene har funnet seg til rette og fått roen. Og litt mer farger..



[External Image]
[External Image]
Ser ut til at du også har kommet deg vel hjem .
Tusen takk for hjelpen med info om dyrebutikken på Kongsberg.Fant den ,og fikk med meg noen vanlige selskapsfisk hjem.
Det var bare hyggelig det Frosken. Den butikken har jeg brukt hele tiden siden jeg begynte med akvarier. Tidligere lå den ved sykehuset. Alltid vært hyggelig betjening der. Ikke alt er like rimelig der, men har aldri hatt noen dårlig erfaring med kvalitet på fisk jeg har kjøpt der.

Leverer selv en del oppdrett der og tar som regel annen fisk, for eller utstyr i bytte. En og annen gang når jeg er innom der og sjefen sjøl er der, snakker jeg så mye at jeg klarer å få gode avslag og greie rabatter.

Han gjør vel det for å stoppe munn min tenker jeg....., hehe. Kjøper 10 og 10 pk med mygglarver og får alltid med en på kjøpet. De er også ca 10 kr billigere pr pk enn hva de generelt er i Drammen. Så der er det også litt å spare....

Aner ikke hva som skjedde i går kveld, men sovnet på 2 seteren her på akvarierommet i går kveld. Antar jeg lå å så på en film? Men men var vel litt sliten etter turen antar jeg. Våknet 6.20 og skjønte ikke veldig mye.....

Ryggen er vel det eneste som ikke var helt fornøyd med dette.
Tok den nye borellii apistoen litt mer i øyesyn i går kveld. Oppdaget noe på den som den andre hannen ikke har, nemlig sort bryst finne. Den går helt ned, på samme måten som på commbrae hunnene.

Tenkte neiiiii, har jeg fått enda ei hue? Men innbiller meg at jeg ser noe av blåfargen bakover på kroppen. I min fortvilelse tittet jeg på bilder av hanner på nettet.

Fant ingen med denne sorte brystfinnen....

Får ikke sammenlignet med den hua som er sammen med dem da henne er i hula. Legger ved et par bilder, og har du noen formening om han eller hun, vil jeg gjerne høre det

[External Image]
[External Image]
Veldig hyggelig betjening i butikken,og prisen var ikke avskrekkende heller.
Vet den har ligget ved sykehuset leeenge,og selvsagt når jeg skal innom akkurat der så er den borte..Den ligger veldig fint til nå ihvertfall.

Sr på siste bildet ,men selv om bakre ,øvre finne er litt utydelig så ser det ut som en hann.Nå får vel ekspertene si sitt,de har mer erfaring.

God bedring med ryggen!Den bør være bra til torsdagen,da kommer Eddiedahl på besøk i akvarieklubben
Inaktiv bruker
hei Leif, hei Trine, lenge lenge siden sist dere
ser du fortsatt er i full vigør Loffa, og det går visst mest i apistogramma fortsatt
starter opp igjen med 120 liter om en ukes tid, skal prøve meg litt på l134 fremover..
kanskje jeg skal bli med på neste møte i drammen?
hvordan går det med dere begge forresten?
Takk for det Frosken. Tror nok ryggen må være nær brekt for at jeg ikke skal på møtet. Har sjekket de andre huene, et par stk og de har samme sorte bukfinna. Håper jeg tar feil, men antar at dette også er ei hue. Håper en av "Tom*ene" kommer innom for deres mening. Eller en av de andre.

Dagen i dag startet tidlig og tenkte at jeg skulle benytte sjansen til å bytte vann i noen kar her. 8 kar har fått vannbytte, pumpene renset, slamsuget og vinduer pusset. Alt i karene ble tatt ut, børstet med kost og planter renset. Kan ikke huske jeg har gått slik til verks som i dag, noen gang tidligere. Men alt som er trivelig er jo morsomt ;- =)

I mallekaret ble det et kraftig vannbytte for å få de i gang igjen. 50% kaldtvannsbytte og hulene har allerede hanner som vifter for harde livet.

bilde 1. Commbrae som prøver å gjemme seg for fotografen
bilde 2. Borellii hue i hula og den sikre hannen titter frem bak hula




[External Image]
[External Image]
Heisann Vegar

Vi får satse på at du kommer på klubbmøtet,mener å huske at det skulle være foredrag om bl.a L-maller.Det må være midt i blinken,hvis du skal ha L-134.
Høres ut til at Leif er klar han også
Ser reolen begynner å bli ferdig Det var skikkelig lekkert med det mørke gulvet fremfor reolen, det ble et flott helhetsinntrykk
Vegar Haugerud
hei Leif, hei Trine, lenge lenge siden sist dere :-) ser du fortsatt er i full vigør Loffa, og det går visst mest i apistogramma fortsatt:-) starter opp igjen med 120 liter om en ukes tid, skal prøve meg litt på l134 fremover..:-) kanskje jeg skal bli med på neste møte i drammen? hvordan går det med dere begge forresten? :-)




Hallo gamle ørn, trodde du ikke eksisterte mer jeg..... Hyggelig å høre fra deg igjen Vegar :- =)

Ja det går hovedsaklig i apistoer for tiden, og har 7 typer av dem, med stort og smått. Håper også på iallefall en ny art i morgen på auksjonen i Larvik. Kommer litt ann på prisnivået. Mener helt ærlig at slik flott fisk ikke har noen pris, men må tenke på lommeboka også innimellom.

Ellers har jeg det bra, selv om jeg sliter noe med ryggen og er sykmeldt. Om du vil være med på møte på torsdag, så send meg en sms før kl 17.30 på 99446703 så ordner vi det
Tonje_R
Ser reolen begynner å bli ferdig:) Det var skikkelig lekkert med det mørke gulvet fremfor reolen, det ble et flott helhetsinntrykk:)



Halloen Tonje
Ja det begynner å ligne slik jeg ønsker det nå. Gulvet blir fåreløbig hller..... da de er greie til det. Må likevel handle mere da jeg kun har de få lengdene. Hadde håpet å få gjort en del nå i ettermiddag/kveld, men ryggen er ikke helt enig i det.

Håper på å orke å kappe til hyllene på høyre siden iallefall, etterhvert i kveld, for i morgen blir dagen viet til Larvik.

Har tatt en litt annen form nå i karet med borelliiene. Tidligere var det hannen som BLE jaget på, men endelig har han forstått at det er HAN som skal jakte på damene. Trodde en stund han var litt "anderledes"!

Kan vel huske at jeg var litt blyg i starten jeg også......
Da er jeg klar for å ta i mot mer fisk, om jeg får noe tilslag i Larvik. Den andre 73L jeg kjøpte forrige helg er satt opp, samt at jeg har et par backup kar stående.

Selv om jeg har hatt skikkelig rengjøring i karene i dag, tok jeg både pH test og test for nitritt. Begge var flotte.

Det kommer mye flott Apistogramma på auksjonen og kan nevne; Cacatuoides F2 (av VF) har hatt denne tidligere og kunne tenke meg et par igjen. Angrer litt på salget av dem. Barlowi kommer det og er den eneste munnrugende apistoen, sp Oregon fra rio Itaya kommer samt Bitaeniata fra Rio Tigre.

Tom C regnet med å ha med ca 10 forskjellig typer bare han, så dette blir spennende. Gleder meg masse til denne dagen og ser frem til å treffe både kjente og ukjente akvarister
Da er også hyllereolen på høyresiden av reolen ferdig. Det ble som jeg skrev tidligere til at jeg brukte laminat til hyller. Gikk akkurat tre lengder i bredden og en full lengde til hver av de tre hyllene. Ble også en "stopplist" i front som karene settes inntil.

Blir de tre øverste hyllene som vil bli brukt til 3 stk like yngelkar. Nederste hylle til "diverse" småtteri av utstyr evnt.

Dro di siste laminat platene bort til denne siden for bildenes skyld. Regner med at det på del delen av gulvet blir laminat, selv om det kanskje ikke er det lureste. Men hvem sier jeg er smart??.....

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap