Det var en gang et lite akvarium... (side 29)

[QUOTE=Marita Ekdahl]Eggene i hulen til Barteliten har klekket, i hvertfall noen av dem for jeg kan skimte små virrende haler der inne i mørket
Lurer på om hunnen kan ha lagt egg i to omganger der inne? Går det an?
For jeg så jo at hun var inne i hulen med barteliten den dagen jeg skrev her at det var kommet egg, og det er da ikke mange dagene siden, så det er jo litt tidlig med klekking allerede nå...

Det er fullt mulig med egg/yngel i flere stadier i hulen.
Dama di la kanskje ikke alle eggene første gangen de lekte.
(etter hva jeg husker har du bare en dame?)
I karet til Milo her skulle han ta ut yngel til meg som rengjøringshjelp til noen av mine akvarier og da han ristet hulen kom det ut yngel som var flytteklare, yngel med eggesekk pluss at han hadde egg i hulen.

Konklusjon: noen menn passer ypperlig til å jobbe i barnehage..
Kaja
Det er fullt mulig med egg/yngel i flere stadier i hulen. Dama di la kanskje ikke alle eggene første gangen de lekte. (etter hva jeg husker har du bare en dame?) I karet til Milo her skulle han ta ut yngel til meg som rengjøringshjelp til noen av mine akvarier og da han ristet hulen kom det ut yngel som var flytteklare, yngel med eggesekk pluss at han hadde egg i hulen. Konklusjon: noen menn passer ypperlig til å jobbe i barnehage..

Takk for infoen, da har jeg lært litt mer i dag, det er jo først når man blir nybakt malle-mamma at man lurer på ting man ikke har tenkt på før

I dag ble det plutselig spontan flytting og rydding i fisk.
Det var slett ikke planlagt, jeg skulle bare ta en titt på C.metae-barna og før jeg visste ordet av det så var de plassert i en krydderboks fra ikea og jeg hadde andemat opp til armhulene
Så nå har barna fått eget kar i påvente av nye familier, jeg har bestemt meg for å løsrive meg fra noen av dem nå og legge ut en annonse. De ble født i juni-11, og de har vært friske og raske hele veien, så flytting skal de tåle godt

Noen av barna beholder jeg selv og jeg solgte en gruppe rett før jul, så det er 22 stk. som er plukket ut til å forlate redet.

Her er bilder fra da den skremte flokken var på flyttefot, og de er så søte ovenfra, de ser ut som de har kule solbriller på :b
[External Image]
Stakars, noen er så bleke at de omtrent ikke har ryggfinne av skrekk.[External Image]
All innredning måtte ut av karet under denne operasjonen og det er helt utrolig hvor mange coryer og salvatoriser det er plass til bak en varmekolbe....
Så svimlende søte ;D

Ikke så lenge til jeg skal flytte coryer selv, og jeg må si at jeg virkelig ikke gleder meg til fanginga...
Å fange coryer ,er og blir bare et mareritt ,de blir jo så himla stresset og vettskremt at en blir helt dårlig.

Men utrolig søte de Metaene da ,heldig de som får de
Det lyset var jo genialt, mon tro om de har flere farger? Var det vanlig euro stikkkontakt? Og hvilket varmekolbe hadde du kjøpt? Tror vi har samme akvarium, det lille du hadde (om det var ca 19 liter ellernoe?) lystoppen så veldig kjent ut ihvertfall.. kanskje med sånn irriterende matluke som ramler av hver gang jeg tar av lokket og glemmer at den ikke henger fast. :P

Ser jo ut som fiskene dine yngler så det suser! :3 Har du prøvd å la coryyngel vokse opp i eget innkjørt akvarium eller med foreldrene? Ser spennende ut med corysmåttiser men jeg blir litt skremt av dette med en liten boks, luftestein, 100 prosent vannbytter hver dag osv, haha.
Grapejuice
Det lyset var jo genialt, mon tro om de har flere farger? Var det vanlig euro stikkkontakt? Og hvilket varmekolbe hadde du kjøpt? Tror vi har samme akvarium, det lille du hadde (om det var ca 19 liter ellernoe?) lystoppen så veldig kjent ut ihvertfall.. kanskje med sånn irriterende matluke som ramler av hver gang jeg tar av lokket og glemmer at den ikke henger fast. :P Ser jo ut som fiskene dine yngler så det suser! :3 Har du prøvd å la coryyngel vokse opp i eget innkjørt akvarium eller med foreldrene? Ser spennende ut med corysmåttiser men jeg blir litt skremt av dette med en liten boks, luftestein, 100 prosent vannbytter hver dag osv, haha.

Lyset fås kjøpt i alle regnbuens farger tror jeg Og det blir levert med euro-kontakt.
Det med ramlende lokk hørtes kjent ut, (mitt havnet bak reolen for lenge siden og ligger der enda) det er nok samme merke ja, bare jeg har str. etter, altså svimlende 25 liter :b
Det er ikke nødvendig med luftestein og 100% vannbytter og det maset der, hvis du bare har et lite og godt innkjørt kar med filter så klarer ynglene seg fint der med et par vannbytter i uka.
Mine har i hvertfall gjort det alle sammen, av de jeg klekket i fjor så vokste alle opp, unntatt en som jeg avlivde for egenhånd p.g.a. misdannelser
Men nå skal det sies at jeg bare har erfaring fra de mer "vanlige" og hardføre artene, det finnes nok andre arter igjen som er tryggest å ha på bar bunn og med daglige vannskift....det er jo en grunn til at de som har peiling på dette gjør det på den måten, men det går an med "latmannsmetoden" også
hehe, så bra for oss som ofte lever etter latmannsmetoden!
ja mitt har også havnet bak benken et par ganger. For en patent!

Skal kikke på den ebay siden du linket til ang det lyset og se om jeg finner noe!
Fange corybarn
Uff ja jeg har fanget 40 lazerbarn idag som skal flytte og de ble skikkelig stresset og forfjamset av opplevelsen stakkars små.
Men heldigvis så blir de fort glad i sitt nye middlertidige hjem bare en gir de litt stein og planter de kan gjemme seg i.
Ja, de er heldigvis ikke vanskelige å glede, og jeg tror nok de glemmer fort.
Men ingenting ser så stakkarslig ut som en skremt cory, så jeg får litt vondt i samvittigheten når jeg er nødt til å jage de rundt med håven, de ser jo ut som de skal få hjertestans hvert øyeblikk :/

Jeg går med planer om omgjøring på akvarierommet, jeg har funnet ut at bord og stol kanskje er litt unødvendig...jeg ender jo alltid opp med å sitte på gulvet uansett.
Og hvis jeg hiver ut det så får jeg jo en hel vegg ledig, hvor det eventuelt kan settes et langt cory-kar...eller malle-kar...vil egentlig ha begge deler :b

Men hvis det blir noe av så kommer jeg til å kvitte meg med noen av 63-literne, jeg kan nemlig ikke ha større antall kar enn jeg har nå for det blir for mye jobb.
Det kan funke fint i bra perioder, men når jeg har skulderbetennelser og sånn så blir det for tungt rett og slett.
Tenker ikke da bare på vannbyttene, men rens av filter, rens av glass, luking osv....for orden må jeg ha i karene mine, selv om de står i en bortgjemt del av huset som ingen kan se

Jeg fikk ryddet bra opp i oppvekstkaret i går da, siden alt skulle ut allikevel, og det var godt å få litt orden i sakene oppi der. Plantene sto jo litt her og litt der og vokste på kryss og tvers i alle retninger.

Bilde før...
[External Image]

Og bilde etter....vrihassel-greina må bare ligge der og flyte litt før jeg får festet den, men det ble da bedre oversikt?
Man ser i hvertfall noen fisk
[External Image]

Jeg ser jo nå at det faktisk var finere før, men det er mer praktisk nå. Og det vokser seg jo til igjen..
Oi det var noen spennende planter, vet du navne på de?
Marita Ekdahl
Og det vokser seg jo til igjen.. ;)

Ja noe merkelig med plantene dine for de avleggerene jeg fikk av deg gror som rakker'n her også.
De best beplantede kar'ene mine er de med planter fra deg....
Grapejuice
Oi det var noen spennende planter, vet du navne på de? :)

Får se om jeg husker hva som var hva....
Hvis vi tar det nederste bildet så er det en type gulrotgress (tror jeg) iblandet litt hygrophila rosanervig og muligens litt sessiliflora, fra venstre.
Så er det javamose på rota og den har blitt helt støvete av mangel på reker, de har endt opp i magen på salvatorisene :b
Så er det hygrophila igjen i midten, peacockmoss på rota og til høyre noen Vallisneria americana minitwister og Vallisneria gigantea.
Flyteplantene er Limnobium laevigatum, og litt her og der har jeg ceratophyllum demersum, det er yndlingsplanten min og finnes i alle mine kar, rekene er spesielt glad i den og den kan også brukes som flyteplante
Kaja
[QUOTE=Marita Ekdahl] Og det vokser seg jo til igjen.. ;)

Ja noe merkelig med plantene dine for de avleggerene jeg fikk av deg gror som rakker'n her også.
De best beplantede kar'ene mine er de med planter fra deg....

så bra
Men nå holder jeg meg til de enkleste plantene da, som stort sett klarer seg selv. Jeg var flinkere til å prøve ut vanskelige planter i begynnelsen av hobbyen, men har nå innsett at planter ikke er helt min avdeling...enda. For jeg har drømmer om en gang å ha et skikkelig fint plantekar, langt inn i fremtiden et sted
Det ble jammen noen timer jobb i akvarie-rommet i går kveld også.
Jeg har funnet ut at jeg får gjort unna mye mer der nede når det skjer sånn på impuls, enn når jeg setter meg ned og planlegger å få gjort noe.
Bare litt upraktisk at denne impulsen alltid kommer sent på kvelden :b

Det ble rengjort litt i karet til sp.black og det syntes de absolutt ikke noe om, de hoppet og spratt rundt armen min, så jeg forberedte meg på at det når som helst kunne komme en sprettende ut på gulvet.
Har ikke opplevd de så skremte før, men det har med at de har flyttet nederst i den ene reolen, alle som har bodd i det karet har blitt veldig sky og skremte.
Karet er jo nesten nede på gulvet og da blir jo jeg veldig ruvende og skummel når jeg henger over karet.
Egentlig skulle jeg hatt bare en laaang benk langs den veggen i stedet for reol, slik at alle karene kunne stått på rekke i ansiktshøyde, for de på toppen er ikke så veldig fornøyde heller når de plutselig blir overrasket av meg som kommer klatrende

Jeg fant noen yngler i karet hos sp.black, men det var barn fra metae, de bodde jo der før og har tydeligvis gjemt seg i mosen den gang jeg flyttet på de.
Fikk tak i de og flyttet de over til de andre ynglene, der blir det servert mer passende yngelmat så de får vokst skikkelig.

Kastet ut en halv bøtte med javamose etter ryddingen, denne mosen vokser utenfor all kontroll i alle karene mine og jeg begynner å bli ganske lei den egentlig.
Kjøpte en liten dott i begynnelsen av hobbyen og den har bare formert seg helt vilt siden.
Puttet en haug av den oppi malawi-karet og det ble rene julaften oppi der, nå driver de og beiter på den og roter den rundt i karet så det ser ikke ut.
Men det gjør ingenting, jeg har gitt opp å ha orden i det karet for der er det fiskene som bestemmer hvordan det skal innredes, de flytter rundt på alt og jeg har egentlig ikke så mye jeg skulle ha sagt

Prøvde å rydde litt ellers i rommet også, men det er jammen ikke lett å få det ordentlig i et så lite rom, og det er jo ikke noe som passer sammen der sånn utseendemessig.
Alle kar er jo kjøpt inn sånn tilfeldig og ingen av de er like, ikke hyllene heller, så uansett hva jeg gjør så ser det ut som man bare har tatt en haug med ting og bare kastet inn der :b

Jeg har jo lagt inn bilde fra dette rommet før, men det var bare fra den ene siden, så her kommer litt flere...

Sånn ser det ut fra døra og inn, veggen til venstre er der jeg har tenkt å få inn et nytt kar etterhvert.
Bagen i hjørnet er til frakt av fisk og rooosa må det jo være
[External Image]

Veggen med 63-litere av ymse slag...

[External Image]
Fra malawi-karet og mot døra, her står oppvekst-karet med micro-orm kultur på toppen og bak døren står ipod'en med høyttalere, jeg må jo ha på musikk når jeg bytter vann og det går stort sett i guns'n'roses, metallica og småharry 80-talls musikk (til 15-åringens store fortvilelse, han har rommet sitt i samme etasje)
Det svarte skoskapet fra ikea er fyllt med diverse filtermatter og medisiner, og pose med catappablader henger oppe på veggen
[External Image]
Så herlig med eget akvarierom ;D
Sissimor
Så herlig med eget akvarierom ;D

Det er ganske befriende sånn med tanke på at man kan rote og styre så mye man vil uten at det påvirker resten av huset, og har jeg en dårlig dag så er det bare å lukke døra, sette på musikk og være i fred for omverdenen
Men det har jo helt klart sine fordeler å ha akvarier i stua også, man får jo vært mer "sammen med" fiskene på den måten, og ikke minst vist de frem
Og fiskene nede blir jo veldig sjenerte siden de ikke er vant til å se folk så ofte, så det er jo litt dumt.

Bilde av noen coryer jeg tok på fersken i vimsing på glasset, de liksom bare dalte ned på sanden og ble stående "fryst" leeenge.
Søte raringer [External Image]
Hvilke corydoras var det?
IAK
Hvilke corydoras var det?

De på nederste bilde er C.agassizii, bortsett fra den som står med ansiktet vendt mot kameraet, det er en C.metae
Ahhh et akvarierom!! Er det kronglete å komme til i noen av disse karene, med tanke på at det er hylle over?
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap