Mine akvarium (side 29)

Akvariene putrer og går som vanlig. Har kjøpt inn tre stk ottoer, slik at det nå er 6 skt i 110literen. Der vil jeg også skaffe noen sherrybarber. Akkurat nå er det jo bare grå fisk der, (vinkler, ottoer og coryer), haha absolutt null farge! Akk og ve!

I tillegg kunne jeg nok spedd på litt flere dronningrasbora i 160literen. Altså, de er vel kanskje bare 25 stk der og det er jo vel litt lite.
Idag har jeg flyttet 54literen ned fra loftet. De ble så himla kaldt der oppe, fyttikatta. Vannet var iiiiisende kaldt! Så nå skal det stå der det andre karet sto engang i tiden, i rommet mellom mitt og stuen. Jaja.. ikke den beste beliggenheten, men det får nå bare være. Til neste sommer kanskje, eller våren, så blir veggen revet mellom mitt soverom og dette rommet. I mellomtiden skal jeg gro mose og litt sånt i dette karet, og prøve meg på kampfisk igjen. Jeg skal prøve å lage skillevegg med blåfilter, slik at jeg kan ha en hunn og hann separat og se om de vil være venner av og til.
Jo mer jeg leser om kampfisk-oppdrett, jo mer skremt blir jeg, haha. Det virker så himla stress. Bare tanken på 200+ yngel...aiaiai. Bare tanken på flere enn fem skremmer jeg litt. På hyllevis med voksende yngel høres utrolig mye strev ut, så skal de jo ut av huset en dag også, huttetu. Og her er det jo ikke akkurat yrende interesse heller. Kanskje jeg bare ditcher ideen om å separere og heller bare har en flott hanne i karet alene? Eller noe annet fargerikt. Haha, huff. Men det ser jo så spennende ut! Masse yngel i flotte farger, å lure på hvordan de blir seende ut osv.
Ahh, vanskelig å bestemme seg. Kampfisk er jo så gøy! Og å prøve å få yngel hadde vært så spennende.. men jeg har jo egentlig ikke plassmuligheter :-s
Hvis du har lyst å drive oppdrett av kampfisk, trenger du nok litt utstyr å huse dem i etterhvert. Små plastkar på rad og rekke bortover Hvis det er mangel på akvarister i din umiddelbare nærhet som gjør at du kvier deg litt for å starte oppdrett, hva med å høre med et par av de nærmeste zoobutikkene i ditt distrikt (hvis det er noen)...? Du kan ta en telefon og spørre etter sjefen, og spørre om de kjøper fisk av lokalt oppdrett. Det var det jeg gjorde, og de var svært interesserte, for som sjefen sa; masseoppdrettet fisk på trailer fra Sverige var ofte av litt dårlig kvalitet, stresset og syke. Lokalt oppdrett er mye bedre kvalitet (det kan du påpeke som et salgstricks).
Får du positivt svar derfra, er det jo bare å sette i gang og oppdrette. Veldig gøy og utrolig givende del av hobbyen, det å drive oppdrett av småtasser

Jeg drev oppdrett av scalarer en gang i tiden, drettet opp hundrevis. Siden det tok altfor mye tid å selge kanskje et par stykk om gangen til interesserte folk som kom på kveldstid og skulle kjøpe (all fritid gikk med på det...), så oppsøkte jeg en av de lokale zoobutikkene (som har akvarier) og spurte om de var interessert i å ta dem (alle sammen) inn rimelig. De sa ja til det. Jeg ble tilbudt en stykkpris, ikke særlig høy men ok, for jeg slapp jo alt styret med å selge dem privat. Jeg dro hjem og hentet haugevis av scalareyngel, på størrelse med en tjuekroning i kroppen. Hentet så mange om gangen som jeg klarte å bære, og fraktet dem til zoobutikken i puljer (jeg tok buss, kjører nemlig ikke bil) Til slutt var alle solgt.

Når jeg leverte, telte den ansatte opp hvor mange det var, skrev en kvittering til meg og som bilag til kassen og tok så betalingen til meg ut av kassa. Fikk altså betaling på stedet.

Jeg leverte blant annet noen dusin gullfargede scalarer, ved et tilfelle da sjefen ikke var tilstede i butikken. Det var flaks, for han sa i etterkant at han synes gullfargede scalarer solgte så dårlig, så han ville helst bare ha de svarte og de marmorerte scalarene jeg hadde. Heldigvis ble jeg kvitt dem likevel da han ikke var tilstede

Senere har jeg oppdrettet andre arter også, som f.eks. Corydoras, men de har jeg som regel solgt selv privat, da de ikke har vært så voldsomt mange. Noen få ganger har jeg hatt ganske store kull, men den ene gangen var det veldig populære arter så det gikk unna fort å få solgt dem. Andre gangen var det et kull på ca 175 som gikk treigt, så jeg solgte dem kjempebillig samlet til en butikk.

Butikken kan altså komme med ønsker mht farge på fiskene, da de naturligvis er mest interessert i det som selger bra. En lur idè kan derfor være å spørre butikken i forkant av at du starter oppdrettet ditt, "Hvilke farger selger best?" Så kan du kanskje satse på nettopp de fargene i oppdrettet ditt.
Hmmm, ja jeg får nok tenke litt på det. Å ha et par plastbokser stående skal nok gå bra, men jeg er litt redd det skal bli veldig mange, eller at jeg ikke får gitt de bort fort nok, osv. Jeg liker ikke å gjøre en hobby om til noe som må ta all min tid.

I verste fall så får paret, hvis jeg kjøper et, leve adskilt, haha.

Vi har en butikk i nærområdet. Noe lengre vekk blir noen timer med buss, og det tror jeg fort blir litt mye pes. Da bruker jeg nok mer på bussbillett en det jeg kan få for yngel.

Jeg kikket på et par videoer også, en hvor noen hadde brukt brusflasker med masse små hull i som for å separere yngel etterhvert som de ble større og kranglete mot hverandre. Ikke dumt!

Husj, ja jeg vet ikke enda.. litt vanskelig. Er så dumt å plutselig stå der med 20 (eller mer!) kampfisk-yngel som jeg ikke har plass å oppbevare, haha.
Her kommer foresten noen bilder, har vært litt dårlig på å ta bilder i det siste. Mest fordi alt har sett så på halv åtte ut, haha.

Men nå har jeg fått mer plantenæring i hus, og litt mer tid igjen til fiskene. Igjen sitter jeg og vurderer om jeg skal flytte på noe av de, dvs mest på coryene.

Paleatusene går nå i 110literen, men jeg har litt lyst å ha de i 160 literen.. der er det mer bunnareal, og rett og slett mer plass. Dronningene yngler jo ikke akkurat så besett uansett. Gutta driver og flotter seg støtt og stadig, særlig etter vannbytte - og er jeg så heldig at det blir noe, så er det snakk om en eller to yngel.

Men jeg tror kanskje det er litt for bløtt vann der for coryer? Er redd det skal være lavere enn hva de liker. I basen her står det minst 6 ph på de, og jeg tror vanner i 160literen er nærmere nede på 5 ihvertfall. Er også redd at vannet skal være litt mer oksygenfattig, selv om utblåset lager litt ripler i vannet osv.. men er ikke surt vann mer oksygenfattig generelt? Hmm, ikke vet jeg.

Det hadde ihvertfall sikkert vært mer optimalt for de mtp bunnareal - og det er jo så tomt i bunnsjiktet der! Egentlig skulle jeg nok ha hatt mer dronningrasbora også. De er vel en ca 25 stk kanskje - de kunne nok vært flere tror jeg.

Ellers er det ikke noe nytt...har fortsatt mangel på fargerike fisk i 110 literen. De hadde ikke mer enn tre sherrybarber sist jeg var innom dyrebutikken, så jeg skal vente til de får inn om et par uker. Her må det nok friskes opp med litt farger, hehe.

Her er ihvertfall et bildet av 160literen. Det synes ikke, men jeg har satt inn flere røtter i bakgrunn. Får motlys fra sånn ca 4 forskjellige kilder så er neimen ikke lett å få bilde av dette karet, haha.

[External Image]

Og her er av 110literen. Et nylig innsatt catappablad som mørkner fargen litt, men det er bare pent syns nå jeg. Ikke de mest fargerike fiskene, desverre.. så de synes ikke akkurat, haha.

[External Image]

Og her er 54literen jeg tok ned fra loftet. Nå får den stå med behagelig temperatur, plantenæring og greier. Ikke dårlig, haha. Har satt inn en rot jeg aldri fikk til å synke.. får prøve på nytt.

[External Image]
Har du målt pH, da...eller er det bare gjetning ? En pH på høyt 5-tall er kanskje i laveste laget, men ingen kjempekrise. Du har vel ikke så surt vann i krana, så det må være en stund siden du byttet vann, kanskje ?
Jeg har bare ikke målt på en stund...trooor den lå på 5 eller 5.5 sist, men skrev ikke ned. (har så jeg får målt igjen altså hehe)
Grunnen til at det er så lavt er at jeg senker det med eikebarkekstrakt og catappa. (og litt torv i filteret)

Kanskje jeg skal måle nå og se!
Noen spesiell grunn til å fremelske en så lav pH da ? Hvis du tilsetter så mye pH-senkende midler, burde du holde et øye med verdiene dine, kanskje ?
Njaei, altså jeg senker bare kranvannet litt egentlig, for det ligger på 7 og jeg vil ha det rundt 6 pga dronningrasboraene. Men uten gh/kh så er det nok lett at det synker litt. Dette var noe jeg leste litt på engang i tiden, men det var neimen ikke lett å finne en løsning på dette med at ph kan synke.

Til slutt havnet jeg på et nettsted der de mente at ph synking pga planter (når lyset er av) ikke var det samme som ph synking ellers...og da måtte jeg bare ryggr unna og heller prøve meg litt fram

Svingninger pga. planter (i mørket) er minimal hvis du ikke injiserer CO2. Men med så mye tilsatt syre (eikebarkekstrakt) vil KH fort falle til null. Og da blir jo vannet veldig ustabilt...
Jah, det er der jeg plages litt med å holde en konstant ph verdi. Kanskje om jeg minsker bruken av eikebarkekstrakt i byttevann, og heller byter mindre, men oftere. Så kan heller catappabladene 'være nok'.

Regner med at plutselig øking heller ikke er så bra, hehe
Kan god hende det du skisserer er en bedre løsning. Husk på at selve nitrogen-syklusen produserer H+ ioner, altså senker pH. Så det du begynner med på byttedagen vil gå nedover frem mot neste vannbytte, særlig med så lav KH. Et skikkelig pH-ras kan være "døden på pottekanten" for fiskene. Verre med senking enn med heving, faktisk. Nettopp derfor er det enda viktigere med faste ukentlige vannbytter hvis man balanserer med null KH. Bytt med velpreparert vann, med korrekt pH og temperatur...heller mindre og oftere enn mye og sjelden
Ah, skjønner. Ja men da er det godt å vite at jeg kan gjøre det såpass simpelt! (så varer eikebarkekstrakten lengre, woo! haha)

Hurrahurrahurra! Jeg telte 6 eller 7 dronningrasbora-yngel idag! Visste ikke at de hadde lagt egg eller lekt engang, så mye har jeg fulgt med, haha! Det var så himla vanskelig å telle de jeg fant, da de holdt seg rundt et gammelt catappaløv på bunnen, med masse grums. Håper de finner nok mat og slikt der. De er også rett atme filtermediet, så de kan nok beite litt der også. Så mange har jeg ikke sett før, ikke i denne størrelsen heller. Vil tippe de er 1 mm kanskje. De virket nok så avlange ihvertfall, så jeg vet ikke hvor gamle de her. Håper de alle vokser opp! Vanligvis har jeg bare fått tre stk som har overlevd.

Så har jeg jo ikke gått inn for at de skal vokse opp heller, lar liksom naturne gå sin gang oppi karet - men det er jo gøy hvis de klarer å unngå å bli spist, haha.
Grapejuice
Hurrahurrahurra! Jeg telte 6 eller 7 dronningrasbora-yngel idag! Visste ikke at de hadde lagt egg eller lekt engang, så mye har jeg fulgt med, haha! Det var så himla vanskelig å telle de jeg fant, da de holdt seg rundt et gammelt catappaløv på bunnen, med masse grums. Håper de finner nok mat og slikt der. De er også rett atme filtermediet, så de kan nok beite litt der også. Så mange har jeg ikke sett før, ikke i denne størrelsen heller. Vil tippe de er 1 mm kanskje. De virket nok så avlange ihvertfall, så jeg vet ikke hvor gamle de her. Håper de alle vokser opp! Vanligvis har jeg bare fått tre stk som har overlevd. Så har jeg jo ikke gått inn for at de skal vokse opp heller, lar liksom naturne gå sin gang oppi karet - men det er jo gøy hvis de klarer å unngå å bli spist, haha. :)

Gratulerer!
Håper de klarer seg nå da!
"Jobber" med småttiser ala danio rerio om dagen , og er kjempemorro... Praktbarbene er bak blåfilterveggen i det største karet og må klare seg selv inntil videre,,, men der dukker det også opp nye nesten hver dag ser jeg

Fikk rasbora i hus endelig her om dagen også... er litt små enda, men gleder meg til å prøve oppdrett på de etterhvert... er flotte de!
oioi hvilke rasbora har du skaffet? haha høres ihvertfall ut som det yngler i hytt og pine hos dine fisk! Det er så gøy å se små yngel

Jeg telte minst 12 stk idag! Det var flere på andre steder i karet. Er så himla vanskelig å telle gjennomsiktige små yngel når de klynger seg så tett sammen, haha. Men jeg fikk en grov overtelling av ca 10 -12 stk som var synlige ihvertfall. Puh!! Håper de alle vokser opp, det hadde vært helt fantastisk. Det er jo en liten stim i seg selv, haha
Grapejuice
oioi hvilke rasbora har du skaffet? haha høres ihvertfall ut som det yngler i hytt og pine hos dine fisk! Det er så gøy å se små yngel :D Jeg telte minst 12 stk idag! Det var flere på andre steder i karet. Er så himla vanskelig å telle gjennomsiktige små yngel når de klynger seg så tett sammen, haha. Men jeg fikk en grov overtelling av ca 10 -12 stk som var synlige ihvertfall. Puh!! Håper de alle vokser opp, det hadde vært helt fantastisk. Det er jo en liten stim i seg selv, haha :)

Er Rasbora Galaxy.. synes den er så fine farger på

Gjennomsiktig yngel ja.. hehe Har du sett en så vet du hvordan sebrafisk og praktbarebene sine yngler også ser ut...

Ja her yngler det nesten litt for mye... blir litt jobb utav det, men når det ikke skjer noe, så savner man det veldig fort også.. hehe
Heldig du er! Håper du er like heldig med dine nye rasboraer!

Idag har jeg hatt ny opptelling, og såvidt jeg kunne telle så er det over 20 yngel her! Wuuhu!
Grapejuice
Heldig du er! Håper du er like heldig med dine nye rasboraer! Idag har jeg hatt ny opptelling, og såvidt jeg kunne telle så er det over 20 yngel her! Wuuhu! :)

Går riktig vei da!
En kjekk måte å øke bestanden på. Og spennende når man kan følge med utviklingen...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap