Anders' akvarierom [NR. 1] (side 29)

Anders K
Tusen takk for hyggelige ord! :-) Det er veldig fint å få høre at noen følger med i tråden min. Følger med i din også, og jeg må si at jeg er imponert over fremgangen din og viljen din til å lære og forbedre deg. Mange blåser i hva mer erfarne akvarister sier, men heldigvis ikke alle :-)


Så hyggelig! Jeg blir ganske inspirert av og se på akvariene dine, og det at du har ditt eget akvarierom.. Det skal jeg få meg når jeg blir stor visst intiressen er like stor da..
Plussmedlem
Nå er et akvarium ominnredet (og jeg har et bomba akvarierom...)

Det er det nederste akvariet i 98 liters-reolen som ble omgjort i kveld. Jeg er akkurat ferdig, og jeg har slitne knær, men det er verdt det, og sånn blir det når man jobber med et akvarium nederst i en reol!

Ingen av fiskene ble tatt ut, men alt av planter og trerota her. Nå har jeg satt inn en ny trerot jeg hadde på lur, samt at den som var der fra før er der nå også. Altså 2 røtter i dette akvariet. Egentlig syntes jeg det ble bedre, men jeg ser ikke såå mye enda, for det vannet er grumsete!
Derfor kommer bilde av det nyoppsatte akvariet senere. Det er jo ikke egentlig nyoppsatt, da, for det har jo ikke fått ny sand eller noe. Det var ikke nødvendig heller, for den ble byttet i sommer.

Nå blir det nok hypre Corydoras fremover, vil jeg tro!
Plussmedlem
Et dårlig bilde av 98 literen jeg endret litt i går kveld. Man får et inntrykk av hvordan det ser ut, da
(Det er helt ekstremt med pestsnegler på glasset! Det var utrolig mye akkurat da bildet ble tatt)


Jeg har satset på å ha røttene bak, og ha det mer åpent foran i karet. Jeg syntes faktisk det SER mye større ut nå...!
[External Image]
Plussmedlem
Litt off topic!

Og så må jeg jo ønske god jul en gang til, og legge ut et bilde av et ferdigpyntet juletre!
Brutter'n er hyper, for han gleder seg så inderlig til i kveld. Så han løper rundt og prater tull for å få ut litt energi. 11-åringer...

Juletreet er nesten uten gaver under enda, riktignok. De er ikke lagt under enda. Og jeg vet av erfaring at det kan bli ganske mye når de blir lagt under... Vi feirer jul i år med besteforeldre og onkel, tante og søskenbarn, så da blir det fort en haug med gaver!
Måtte alle her inne få en kjempehyggelig juledag, og noe dere har ønsket dere under treet


[External Image]
Fortsatt god jul Anders! Fikk du noe du ønsket deg spesielt mye i år?
Plussmedlem
mona o
Fortsatt god jul Anders! Fikk du noe du ønsket deg spesielt mye i år? :-)


Tusen takk, i like måte Jeg fikk absolutt en del jeg hadde ønsket meg, ja. For å nevne et par av tingene kan jeg jo si ny skrivebordsstol og PC-veske Det er ting som er veldig bra å ha. Ellers ble de klær og de "vanlige" greiene der
Plussmedlem
Green Laserne har lagt egg også etter at de fikk ominnredet akvarium I dag så plukket jeg 25-30 egg fra de, lagt som vanlig på det som ser ut til å være deres yndlingssteder; noen på frontglasset, noen på diverse planteblader, og de fleste i "klaser" på undersiden av sverdplantebladene. Veldig enkelt for med at de legger eggene der, det gjør det så enkelt og fint å plukke!
Eggene er lagt i en hov i 98 literen der all Green Laser-yngelen går fra før (bortsett fra de som er sammen med foreldrene). Det ser ut til å gå bra når jeg gjør det på denne måten, så da fortsetter jeg sikkert med det

Dette kommer til å bli en kjempe-gjeng! Klarer bare ikke dy meg fra å plukke noen egg Det er en fantastisk vakker Corydoras, så det skal vel bli mulig å selge dem. Man har alltid plass til noen fler Green Laser slik at denne skvetne arten blir litt mer aktiv! Dessuten gjør det seg jo utrolig godt med mange av disse skinnende edelstenene, så jeg gleder meg masse til oppdrettet blir stort nok til at noen får plass hos foreldrene

Hadde jo vært kjempeartig om dette ble en trofast leksgruppe! Og det kan det jo hende det blir.
Så artig !
Tar du eggene og legger dem i en hov ved utblås fra et filter ?
Plussmedlem
Jarle F
Så artig ! Tar du eggene og legger dem i en hov ved utblås fra et filter ?


Neida, jeg legger ikke hoven ved utblås fra et filter. Jeg legger den rett og slett så nettet med eggene ligger nedi vann, så enkelt er det

Det er en veldig enkel metode for oppdrett ihvertfall, og hittil har jeg bare gode erfaringer med den også.
Anders K
Dette kommer til å bli en kjempe-gjeng!

Jeg har sjelden vært så glad som da jeg oppdrettet en kjempegjeng på 150 Green Laser. For et syn...! Det var ren og skjær glede å se dem hver dag i hele oppveksten.

Det er vanskelig å si om det var den gjengen som var de flotteste jeg har sett, eller en gjeng på noen og 50 Corydoras adolfoi som jeg hadde en gang for noen år siden.... De var virkelig vakre der de stimet rundt i samlet tropp! Håper jeg får fornøyelsen av å se det igjen en gang!
Du har noe å glede deg til iallefall
Plussmedlem
mona o
Det er vanskelig å si om det var den gjengen som var de flotteste jeg har sett, eller en gjeng på noen og 50 Corydoras adolfoi som jeg hadde en gang for noen år siden.... :-) De var virkelig vakre der de stimet rundt i samlet tropp! :-) Håper jeg får fornøyelsen av å se det igjen en gang!


Åh, jeg kan se det for meg... Begge deler! Lurer virkelig på hvor mange Laser-småttiser som kan være i akvariet der, jeg...! Men en ting sier jeg; det var godt det ble en 98 liter, og ikke 54 literen!
Det er synlig ganske mange yngel hele tiden, og akvariet har ganske mye gjemmesteder, så det kan nok være mange. Har vel plukket mange egg også, og de fleste av de eggene så gode ut

Åh, de er søte disse små. Også er det så morsomt å føle utviklingen; fra egg til ungfisk!

Nå skal jeg fôre. Hehe!
Plussmedlem
Alle som har akvarier vet hvor ille og skummelt det er med strømstans... denne natten var jeg uten strøm. Jeg satt på akvarierommet litt etter fôring, og og det hadde vært voldsom vind ute en stund. Plutselig slukte alt. Så startet det igjen, så slukket det. Det holdt på sånn noen få ganger før alt ble mørkt. Der satt jeg og ikke så noe, men jeg fikk kommet meg ut når jeg gikk på "gammel vane".
Dette skjedde i halv ett-tiden. Når jeg hadde kommet meg inn på rommet mitt hadde jeg jo PC'en til å lyse opp, og jeg fant en svær lommelykt i et skap. Jeg forsøkte jo automatisk å gå inn på nettet. Men nei, det virket jo ikke! Selvfølgelig Hadde jeg enda hatt nett, så hadde jeg ikke følt meg så alene! :p

Men klokka halv to eller noe var jeg så trøtt at jeg fant ut at jeg måtte prøve å sove litt. Jeg var bekymret for akvariene som var uten strøm. ALT var helt mørkt, hele nabolaget. Ikke et lys å se omtrent!
Jeg fikk sove, og i halv sju tiden våknet jeg helt svett Jeg hadde nok vært stresset i søvne Men gleden var stor da jeg så at det var lys i gangen utenfor rommet. Da gikk jeg inn på akvarierommet og slo av lysene som var på. Så la jeg meg igjen. Men NÅ har jeg stått opp, da!


Det som er litt skummelt er at jeg ikke aner hvor lenge strømmen kan ha vært borte! Jeg må høre litt med de andre her i huset, kanskje de kan ha merket noe mer.
Hei Anders
Strømmen var borte hos meg i kjelleren i forrige uke noen timer og mye yngel gikk dukken som du sikkert vet. Kom hjem fra juleferie i går og var fornøyd med tingenes tilstand. Nye yngler, nye egg og kun en fisk var dratt til di evige jaktmarker. (den ene tilapiaen som ikke var i mitt leikspar).

Men så noen minutter på halv to i natt ble det mørkt.... strømmen kom først tilbake nå 11.30. Det vil si 10 timer uten strøm. Gruer meg til å gå ned i akvariekjellern da jeg ikke ønsker triste syn som døde fisk og mer frafall på yngel
Plussmedlem
Huffameg! Nå får vi virkelig håpe at du ikke har død fisk igjen Men det var utrolig mange timer uten strøm, det må jeg si. Også er det vel fare for filterbakteriene. HUFF, krysser fingrene for fiskene dine!
Plussmedlem
Batteridrevne luftpumper er en kjekk ting... Da får man i det minste litt sirkulasjon i karet og noe oksygen...
Plussmedlem
milo
Batteridrevne luftpumper er en kjekk ting... Da får man i det minste litt sirkulasjon i karet og noe oksygen...


Det er nok mye jeg skulle hatt, men jeg kan nok ikke ta meg råd til alle sånne ting, dessverre
Plussmedlem
Det er litt lettere å ta bilder av Green Laser nå, noe som er veldig gledelig. De er mer fremme enn før, nemlig, og de er ikke så lenge på å komme frem ved fôring nå som de var før Litt mindre skvetne har de blitt. Det er ikke mange bildene av Green Laser her i denne tråden, så det får bli noen nå. Nå skal jeg bli bedre på Green Laser-bilder!






[External Image]

[External Image]

[External Image]
Virkelig fine green laser og bilder.
Plussmedlem
Anders K
Det er nok mye jeg skulle hatt, men jeg kan nok ikke ta meg råd til alle sånne ting, dessverre :-)


De koster mindre enn man gjerne tror, og hvis de da kan redde livet til fiskene ved en strømstans....
Men akkurat det blir jo en prioritering hver enkelt må ta...
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap