Apistogrammet (side 29)

S i m e n
[I]Apistogramma sp. "Papagei"[/I] med lokasjon Rio Ampiyacu. Hannen (bilde1&2) er fortsatt litt sky, mens hua (bilde3) er stadig framme å titter... Endelig er mine Apistoer på plass!!!



Bare en liten info til deg Simen
En finner også Apistogramma barlowi i Rio Ampiyacu. Hadde for en tid tilbake noen ungfisk av barlowi der i fra...
Flotte bilder Simen! Og takk for torvoppskriften, får nesten ikke sove fordi jeg ikke rakk å sette igang allerede i kveld, er så fryktelig spent på resultatet. Min kjære ser på meg som var jeg et underlig dyr. Men bare vent, han har jo ikke egentlig sett fisken i øynene enda

De to barlowiene som jeg ikke får fotografert fordi boksen er så ugjennomsiktig er fra Rio Ampiyacu, det burde jeg ha fått med i basen egentlig. Til mitt forsvar - ante jo ikke at jeg skulle ha sånn fisk noen gang, eller at lokasjon var så viktig. Man lærer!

Du er nær det nivået jeg var, Linda når jeg fikk mitt første barlowi par. De var fra "Oran". Det andre paret jeg hadde var fra "Ampiyacu" og det paret jeg har nå, er fra "Yaguasiyacu". Så har vel vært innom de fleste lokasjonene på barlowi. Hver gang har vært som å være en liten gutt i en gåtter butikk, akkurat som deg nå, hehe.

Andre paret jeg hadde, med din lokasjon, byttet jeg bort i et leikspar med banschi. Heldigvis fikk jeg kjøpt noen barlowi igjen i Larvik (auksjon). Ut av de har jeg nå et leikspar med yngler og ungfisk, nærmest i alle str.

Hva angår lokasjon for meg, synes jeg det er viktigst å holde fiskenes art rene. Har en evnt par med en lokasjon, vet en hva en skal ha tak i om en skulle miste en i f.ek et leikspar.

Artig er det også å kunne lese litt rundt lokasjonen og det som skjer rundt der. Ta f.eks Apistogramma sp. "matses", utrolig spennende med det "lukkede" samfunnet og indianerne der som nettopp navnet kommer i fra.

Hvor vidt det er forskjell på barlowiene på de 3 nevnte lokasjonene vet jeg ikke, og om noen kan plukke ut den og den ved å ha tre ved siden av hverandre, vet jeg heller ikke. Mulig proffene kunne det...

Barlowi kommer jeg nok alltid til å ha og har alltid hatt det etter det første paret. I paret jeg har nå er hannen nærmest kun fremme når han skal leike og ha seg en betta. Ellers ligger han rolig og avslappet bak rota i karet. En mer rolig og avslappet han har jeg nok ikke hatt.

Kommer nok til å ha med noen av ung fiskene etter dem på auksjonen i Drammen, sammen med litt annet.

Vet hvordan du har det akkurat nå, og gleder meg med deg Linda

Bare hyggelig Linda! Synes det fungerer kjempegreit med torvfiltrering selv. Å ha lokasjon på Apistogrammaen gir galskapen en helt egen dimensjon. Ikke så verst å kunne se en rapport rundt jakten heller


Nr.1: Apistogramma agassizii-hannen (Jenaro Herrera).

Nr.2: Apistogramma allpahuayo-hue (Rio Pintoyacu)

Nr.3: Apistogramma cf. huascar-hue (Rio Galvez, Paujil).
Nydelig fisk Simen.
Har fulgt orienteringene om torvfiltrering nøye. Dessuten fikk jeg i går en bedre forståelse av hvordan Tom C gjør det, selv om han har vist meg det tidligere. Han har et stort utvendig filter som fylles med torv og kjører en dag med vann fra og til en 160 (?) liter. Da er pH ca 4 og vannet rimelig klart. I toandre kar laget for formålet bruker han (samme ?) torv, lagt i en pose og plassert slik at vannet pumpes gjennom posen på vei fra ett kammer til et annet, i noen dager til. Dette vannet blir noe farget av torven og får ikke så lav pH. Det blir imidlertid ikke "kaffedoktorfarget" som hos meg.

Skal gjøre nye forsøk med bedre peiling.
Hei Sigmund!

Jeg har fått råd fra samme mann, det er virkelig godt med noen som har gått gradene før èn! Jeg kjører i midlertidig torven gjennom putevar (uten sekke/stein) i min 325liter, og har nok litt mer torv enn TomC bruker. Da holdt ph'n seg mere stabil i begge tørningene synes jeg. Men jeg skal innrømme at jeg ble litt skuffet til å begynne med når kaffedoktoren uteble... skal tilsette 7 ss kaffepulver neste gang i tillegg. Gi gjerne litt lyd fra deg om hvordan endringene fungerer! Jeg overvåker fortsatt tråden din

Ellers så har jeg vært på Krizoo og kjøpt to sirkulasjonspumper til de to 160literne jeg ikke har plass til, og ei luftepumpe til luftfiltrene jeg skal ha gående i 85lx3-porsareolen jeg har fått på plass idag. Det var da det slo meg... kanskje på tide å roe seg og nyte det èn har. Men fyren med gaffelen som sitter på skuldra mi hvisker videre i øret mitt, og han er pokker så overbevisende he he he. Spørsmålet er om jeg skal utvide, bytte ut noen kar eller ha dem til andre formål som dafnie-kulter osv. Uansett så er det enklere å ha dem enn ikke...

Simen

Akvarierommets nye storsjarmør! Apistogramma sp. "Papagei" (Rio Ampiyacu)! Fantastiske flotte farger på denne karen.

Og et par knips av siste dagers innsats...
Plussmedlem
Flott akvarierom og flotte reoler du har... skulle vært innom noen apistoakvarister, blant annet deg og LOFFA

HÆH? Tilsetter du virkelig kaffepulver i vannet??? Nye nytt og utrolig eksotisk for meg! :p
Jeg syntes du skrev noe om kaffepulver et annet sted også, men tenkte ikke på at du mente akkurat det... at du har kaffepulver i vannet altså.
Det er bare fleip Anders he he he. Synes det er så tøft med dunkelt og brunt vann at jeg skulle ønske det gikk . Skulle du være i traktene, så er det jo forøvrig bare å rope ut! Bare hyggelig med et besøk...

S
Plussmedlem
Jeg skal si ifra om det passer seg slik en gang, Simen. Men det er dessverre sjelden jeg er i Larvik-området...


Det var bare en fleip det med kaffepulver, ja... :p Men du, når man tenker seg om; det ER faktisk mye rart fra naturen man kan ha i akvariet, og jeg ser ingen umiddelbar grunn til at kaffepulver ikke skal gå! Det senker pH, det gjør vannet mørkere... men tror nok ikke fiskene vil like smaken Men det blir jo så lite av det hvis man bare tar LITT...
Og som sagt, mye rart kan brukes. Og det er jo laget av tørkede bønner, så...

Kunne jo forsøkt i et akvarium uten fisk. Hehe!
Nei, det høres rart ut, altså. Tviler på at det hadde blitt suksess
Jeg måtte rett og slett tilbake på tråden og sjekke Anders. Kaffe-praten begynte på innlegg 94 på tråden min fra Sigmund. Må innrømme at jeg begynte å tenke på tanken selv akkurat he he he. Mulig koffeinen hadde blitt i det meste laget for dem. De må få di`cæff . Det hadde vel mest sannsynlig endt opp med at jeg hadde tatt morgenbadet mitt der... Apistohviskern he he he
Var det så mange innlegg siden vi var innom kaffen!! Jeg måtte bla tilbake og ble helt flau. Det er jo så mange skriveleif at det virker som om jeg hadde helt i meg et antall (mer enn en) "kaffedoktre".

Eller er det jo typisk at tilbud i butikkker man sjelden er innom ikke er på den dagen man er innom. Jeg var på Krizoo i går og fikk med meg noen planter samt 5 flasker AN eikeekstrakt. Da var det ikke tilbud! Håper du hadde bedre timing.
Plussmedlem
S i m e n
Mulig koffeinen hadde blitt i det meste laget for dem. De må få di`cæff :D.


Haha, jeg ser for meg Corydoras som aldri gir seg med å spinne rundt... :p Kanskje ny metode for lek og egglegging - koffein! Neida
Var heldig nok selv til å få nyte prisene på Krizoo selv idag Sigmund. Så da er det mere å jobbe med på akvarierommet forover. Blir spennende å prøve ut luftfiltre, nå som jeg har luftpumpa på plass. Resten ordna jeg på askakvazoo, filter, slange osv... Så da er det bare å få kjørt igang.

Ingen kjemiker som har kommentert kaffe her heller Anders... hadde vært artig å hørt litt om det - uansett virkning. Kanskje vi kunne fått 'Friele amazonas bønner' og 'Evergood Apisto-drink' med medfølgende ph-traktere... herlig tanke he he he!
En helg med yngel-reol på menyen. To kar var tette, så da var det bare å fylle på sand & røtter. Så var det å teste ut mine to første luftfiltre... Ei luftpumpe med et uttak, en luftslange med en forgreining til tre nye luftslanger som går til hver sitt filter.

Nr.3 blir ikke satt igang før karet er klart, så da ble det å putte på en luftestein oppi en plastboks der jeg har startet en dafnie-kultur. Her blir det å spe på mer vann etterhvert og tilslutt fylle en 160liter med sprellende levendefòr til mine Apistos! Har litt grønne trådalger som samler seg i vannflata i et par kar. Det samler jeg i klypa, og slenger oppi til dafniene. Jaggu meg forsvinner det også gitt he he he. Det har helt klart blitt flere oppi der sålangt. Jeg har fått tips på å putte i bittelitt gjær også... Her må jeg helt klart lese meg opp litt mer

Ellers så var det virkelig hyggelig å se kjente og fornøyde mennesker på storauksjonen til Larvik og Grenland akvarie-klubb. Var der bare et par timer, da andre plikter kalte... Men et av høydepunktene var helt klart Loffa som dro i land en virkelig godbit, noe jeg vet han har hatt lyst på lenge! Regner med det kommer en oppdatering derfra snart - gleder meg. Selv ble det nye varmekolber og litt planter på "stænd"... En kjempeflott jobb av de som arrangerte dagen, og grattis til alle som dro iland en godbit!
Jeg skal ikke være skråsikker Simen, men jeg trur ikke du trenger å ha luftestein oppi til dafniene! Har ikke det hos mine, og det ser ut til å gå fint (men kulturen har kun gått en måned....).
Trådalger har jeg også plenty av, det var lurt å mate med Takker for tips!!
Artig å se apistos som jager på levendefor!
Pål
Takk for tilbakemelding Pål! Hva forer du med, hva slags vann fylte du med i første omgang... springvann, regnvann, akvarievann... har mellom 4-5 i ph. Jeg gav de for første gang gjær idag, som ble blandet ut i lunket vann... må de skylles før de går i akvariet og-så-videre??? Tar i mot alle tips med største glede

S
Må si jeg er utrolig treg med å skrive i min egen tråd Simen. Men ser ikke ut som du later deg hehe. Flotte bilder også, så antar at speilrefleks er i boks?

S i m e n
E Ellers så var det virkelig hyggelig å se kjente og fornøyde mennesker på storauksjonen til Larvik og Grenland akvarie-klubb. Var der bare et par timer, da andre plikter kalte... Men et av høydepunktene var helt klart Loffa som dro i land en virkelig godbit, noe jeg vet han har hatt lyst på lenge! Regner med det kommer en oppdatering derfra snart - gleder meg. Selv ble det nye varmekolber og litt planter på "stænd"... En kjempeflott jobb av de som arrangerte dagen, og grattis til alle som dro iland en godbit!


Skal sies at Loffa måtte jobbe litt for å hanke dem inn da. Jeg måtte også legge inn noen bud, men siden jeg var kjip mot han sist, så gav jeg meg nå først hehe.

Uansett takk for hyggelige tilbakemeldinger på auksjonen.
Har en sånn der Canon eos 1000d som jeg kjøpte for et par år siden. Godt at noe så svært og klumpete kan brukes til noe! Men det sies at jeg har lært litt mer om bruken etterhvert. Føler jeg mangler en ting til mitt bruk... Hørte av en på jobben at det går an å kjøpe et filter til å sette ytterst på linsa. Den tar bort skinn fra lyset til andre akvarier. Og nå skinner det fra alle kanter her på akvarierommet...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap