Off topic og kupping av tråder. (side 3)

Til ungene mine bruker jeg å si:
oppfør deg mot andre, slik du vil andre skal oppføre seg mot deg

Tonen på avkaforum har endret seg noe det siset året. Det var en stund hvor du fikk veldig hard og tilnærmet rasende tilbakemelding om du kom som fersk akvarist og hadde fisk i dårlige forhold (fordi du ikke viste bedre). Det er MYE bedre nå, og fokuset har blitt mer på å forklare hvorfor det er feil og dårlig behandlinga av fisken, istedet for å skrike "Dyremishandler! Idiot!" Så at andre kan ha blitt skremt bort herfra tviler jeg ikek på, men det går framover.

Alle forumer har problemer som dette, i større og mindre grad. Det har med hvordan innlegg leses og hvordan man kan misforstå hva andre skriver når man bare får informasjon via en kanal, tekst, uten alle disse småtingene som underbygger en beskjed som gies muntlig, tonefall, ansiktsutrykk, gester etc.

At det er et veldig egosentrisk forum er jeg ikke helt enig i. Om du ser på alle de personlige trådene så kanskje, men de er nettopp det, PERSONLIGE tråder. Uten de så er det særdeles lite eosentrisk vil jeg påstå.
De personlige trådene kunne like godt vært kalt blogger. Men de bidrar til at man får dele alle disse små tingene i hverdagen som gleder en selv, men som få andre i vennegjengen (untatt akvarieklubbene) bryr seg om. Det gjør at mange av er mer interesserte oppholer seg på forumet oftere, og dermed øker de aktiviteten. Den supererfarne akvaristen skal bare skrive at fisk slik og slik leker, og i farta ser h*n den ene tråden med det vanskelige spørsmålet akkurat h*n vet svaret på. Hadde h*n ikke hatt sin lille "blogg her" så kunne det tatt dagesvis, og tråden hadde forlengst druknet i alt det andre virrvarret på et stort forum.

Og som lisbet skriver, ofte så svarer man eller ikke svarer basert på om man faktisk vet noe om det. Om noen lager en tråd om kjønnsbestemmelse på ditt eller datt så svarer ikke jeg, for jeg aner ikke, og vil ikke gi deg et feil svar. Men spør du om pH, eller hva en filterbakterie gjør så bruker jeg gjerne litt tid på det, for det kan jeg.
Og når alt kommer til alt så er det min fritid, noen ganger gidder jeg ikke svare. Særlig om det er et tema som er besvart i 200 tråder. Søk i forumet er en fin ting, særlig om grunnleggende spørsmål. Man kan ikke kreve at et helt forum skal sitte på pinne og gi grunnopplæring i akvariedrift en linje av gangen til hver enkelt nye akvarist. I de fleste hobbyer så må man faktisk ta ansvar og lese litt selv, og her er rikelig lesestoff både i bøker og gamle forumtråder.
Kenneth Bjørke
Til ungene mine bruker jeg å si: [I]oppfør deg mot andre, slik du vil andre skal oppføre seg mot deg[/I]




Da må jeg få lov til å spørre deg om en ting kenneth

En av dine barn kommer hjem fra skolen en dag gråtende fordi h*n har fått seg en på tryne. Ber du h*n vende det andre kinn til, eller får h*n beskjed om å ta igjen?

Det er mange måter å tolke spørsmål, det samme gjelder svar. Selv synes jeg slike tråder som dette, som kommer med jevne mellom rom, egentlig er unødvendig. Vi reagerer alle på forskjellige måter, for det er forskjell på han og hun, hvor en kommer fra og hvilket klassesamfunn en er vokst opp under og alder. Tåler en ikke en irettesettelse, eller et svar som ikke er innenfor deres rammer bør en kanskje holde seg til seg og sitt.

Mitt svar som jeg spurte deg om ville for min del være at jeg sa til min sønn at han skulle ta igjen med samme mynt om han mente han var uten skyld i hendelsesforløpet.

Jeg er født og oppvokst i Oslo sentrum og antar at på den motsatte siden av Oslo, Holmenkollen/Bærum etc ville jeg ha tatt kontakt med lærere eller skolens styre.

Som du skjønner tolkes situasjoner forskjellig i forhold til nevnte punkter
Ja det er lov å spørre
Setningen er myntet på generell høflighet og oppførsel til andre mennesker, store som små.
Men kommer en av mine hjem slik, så har de ikke forsvart seg, eller er skyld i det selv.
Er de det, ja da var det kanskje fortjent da.. men feil handling fra den som slo.

Om det ikke var deres skyld, da med å ta igjen, med å eks slå tilbake er uakseptabelt at våre barn gjør, i våre øyne.
Men selvforsvar derimot, da mener jeg eks å parere slaget så man ikke bli slått, komme seg unna og så gå til nærmeste lærer/”tilsynsperson”
Her vil i fleste tilfeller også angriper, ikke prøve igjen.

Kommer man seg ikke unna, samme som over og forsvare seg selv, uskadeliggjøre uten å ødelegge motpart for livet, gå unna og så gå til nærmeste lærer/”tilsynsperson”

Men er i de fleste tilfeller fult mulig å avverge situasjon slik at motpart i det heletatt ikke langer ut ett slag.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap