Medisinen ser ikke ut til å virke. (side 3)
må du være gud!
Du har jo jobbet så hardt for å få til dette også sitter du og kaller alle andre engler!
Jeg ble nesten litt lei meg når fisken din døde (eller..ja du skjønner hva jeg mener du jobbet liksom så hardt for at den skulle leve også endte det slik, men når du får svarene fra mattilsynet kan du redde MANGE andre fisker da!
Må huske å skrive inn her!;D
mvh Maria
Du har jo jobbet så hardt for å få til dette også sitter du og kaller alle andre engler!
Jeg ble nesten litt lei meg når fisken din døde (eller..ja du skjønner hva jeg mener du jobbet liksom så hardt for at den skulle leve også endte det slik, men når du får svarene fra mattilsynet kan du redde MANGE andre fisker da!
Må huske å skrive inn her!;D
mvh Maria
Postet 21.01.07 kl 14:44
Haslana and fishesmå du være gud!:) Du har jo jobbet så hardt for å få til dette også sitter du og kaller alle andre engler!:D Jeg ble nesten litt lei meg når fisken din døde (eller..ja du skjønner hva jeg mener:) du jobbet liksom så hardt for at den skulle leve også endte det slik, men når du får svarene fra mattilsynet kan du redde MANGE andre fisker da!:) Må huske å skrive inn her!;D mvh Maria
Gud? Nei, det er nå vel å ta litt hardt i... he,he, men takk for det, Maria
Jeg fikk faktisk svar på mandag. Jeg syns det hadde gått såpass lang tid at jeg med god samvittighet kunne ringe til den gode veterinærdama. Hun trodde han som utførte undersøkelsen skulle kontakte meg, men der var det visst en misforståelse så hun ringte straks til veterinærinstituttet og spurte etter resultatet. Ti minutter etter ringte hun tilbake til meg og kunne meddele meg et ikke helt bra resultat.
Jeg ville vente med å fortelle dere det til jeg hadde fått faksen fra veterinærinstituttet med alle opplysningene. Den skulle hun sende meg per sneglepost. Jeg bad henne sende en kopi til Zoobutikken også så jeg slapp å møte butikkdama igjen.
Resultatet var en masse sopper og diverse annet en finner i et akvarium. Relativt uskyldige saker, men i tillegg også Mychobakterium !!
Han som gjorde undersøkelsen anbefalte selvsagt å scræpe alt som var i akvariene og desinfisere og begynne på nytt....
Jeg er ikke instillt på å scræpe alt, men desinfisering skal det bli mer av.....
Alle fiskene, untatt to, av de jeg kjøpe sammen med denne Wagtailen døde en etter en, men ikke så mange av de jeg hadde fra før. Jeg bruker å være svært renslig og forsiktig med karantene og alt jeg kan komme på som kan hjelpe.
Men når bakterien sitter på planter og alt annet så nytter det jo ikke å bli kvitt det uten total sanering av alt sammen.
Også jeg som har kjørt inn pumpa til nyekarret i det gamle og dyrket fram en masse planter til å sette i nykarret allerede! Jeg er mildest talt fortvilet !!
Om det er butikkens feil, eller oppdretterens vet jeg ikke, men skaden er jo allerede skjedd for alle parter. Ikke minst for alle de andre kundene hennes som har kjøpt fra samme karret. Håper hun desinfiserer etter hvert nytt inntak av fisk, men jeg tviler.......
Jeg skal legge inn hele rapporten når jeg får den så dere får se den sørgelige sannheten om......., ja jeg vet ikke hva......
Postet 21.01.07 kl 17:51
Postet 21.01.07 kl 18:01
Å si at jeg gleder meg til å se rapporten, er vel å ta hardt i Men spent, det er jeg.
Kan berolige deg med at mye av det som er funnet på denne fisken, er ting som man vil finne på de aller fleste akvariefisk, enten de er syke eller ikke.
Sopp finnes det nok av, og det samme gjelder bakterier. Faktisk er fisketub, noe som eksisterer i mer eller mindre grad, i de fleste akvarier.
Jeg anser det derfor som ett smittestoff fiskene vanligvis har ett uproblematisk forhold til. Men så snart ting begynner å gå på tverke, så går det gjerne skikkelig på trynet.
Det er vel flere enn meg som har opplevd at sykdommene står i kø, når de først dukker opp.
Jeg ville nok tatt det med knusende ro, at karet inneholder disse smittestoffene. Jeg ville selvsagt vært skeptisk til å sette inn store mengder ny, og kostbar fisk, men startet med noen få, billige arter, som rene prøvekaniner.
Vet at mange innenfor veterinrkretsene anbefaler total destruksjon av alt som har vært i kontakt med Mycobacterium. Men da får vi ett stort problem, siden dette omfatter ca 98% av alle akvarier ;p
Men i ett kar, der det er påvist akutt sykdom, fremkallet av denne &¤#bakterien, ville jeg kanskje vurdert å bytte ut alt utenom plast\ glassgjenstander
Jeg vil i alle fall påstå, at dette tilfellet ikke kan klanders verken butikk eller oppdretter. Dette er noe som man vil kunne oppleve av og til, og siden dette er snakk om en bakterie det skal ligge meget sterke grunner til å medisinere mot, er det ikke lett å få bukt med den.
Grunnen til at det er ekstremt strenge restriksjoner mot uhemmet bruk av antibiotika mot denne bakterien, er at den lett utvikler resistens.
Siden bakterien kan smitte til mennesker\ andre dyr, er det derfor all grunn til å ikke fremprovosere denne resistensen.
For å si det slik; jeg vil i alle fall at medisinene skal være forbehold meg, kontra fiskene, om vi blir syke av denne. Ikke f.. om jeg er villig til å ofte en arm, for å berge fiskene
Kan berolige deg med at mye av det som er funnet på denne fisken, er ting som man vil finne på de aller fleste akvariefisk, enten de er syke eller ikke.
Sopp finnes det nok av, og det samme gjelder bakterier. Faktisk er fisketub, noe som eksisterer i mer eller mindre grad, i de fleste akvarier.
Jeg anser det derfor som ett smittestoff fiskene vanligvis har ett uproblematisk forhold til. Men så snart ting begynner å gå på tverke, så går det gjerne skikkelig på trynet.
Det er vel flere enn meg som har opplevd at sykdommene står i kø, når de først dukker opp.
Jeg ville nok tatt det med knusende ro, at karet inneholder disse smittestoffene. Jeg ville selvsagt vært skeptisk til å sette inn store mengder ny, og kostbar fisk, men startet med noen få, billige arter, som rene prøvekaniner.
Vet at mange innenfor veterinrkretsene anbefaler total destruksjon av alt som har vært i kontakt med Mycobacterium. Men da får vi ett stort problem, siden dette omfatter ca 98% av alle akvarier ;p
Men i ett kar, der det er påvist akutt sykdom, fremkallet av denne &¤#bakterien, ville jeg kanskje vurdert å bytte ut alt utenom plast\ glassgjenstander
Jeg vil i alle fall påstå, at dette tilfellet ikke kan klanders verken butikk eller oppdretter. Dette er noe som man vil kunne oppleve av og til, og siden dette er snakk om en bakterie det skal ligge meget sterke grunner til å medisinere mot, er det ikke lett å få bukt med den.
Grunnen til at det er ekstremt strenge restriksjoner mot uhemmet bruk av antibiotika mot denne bakterien, er at den lett utvikler resistens.
Siden bakterien kan smitte til mennesker\ andre dyr, er det derfor all grunn til å ikke fremprovosere denne resistensen.
For å si det slik; jeg vil i alle fall at medisinene skal være forbehold meg, kontra fiskene, om vi blir syke av denne. Ikke f.. om jeg er villig til å ofte en arm, for å berge fiskene
Postet 21.01.07 kl 18:09
Tjaaa...kanskje det,
Men det er jo så lett for det første og andre leddet, oppdretter og butikk, å redusere forekomsten av Mycobakterium ut til kundene. Det er jo bare å desinfisere karr og annet som blir brukt.
Som vi vet er de fleste karr i butikkene relativt tomme for planter og stæsj som må kastes i slike situasjoner, så gode renholdsrutiner skulle kunne være med på å redusere forekomsten av disse bakteriene i stor grad.
Jeg mener ikke at butikken er uskyldig i denne sammenhengen og dette bør de andre kundene av denne butikken få vite...............
Jeg har hørt om flere som har fått uforklarlig fiskedød i karrene sine etter å ha handlet med denne dama...........
Postet 21.01.07 kl 19:04
Obduksjonsrapporten.......
Her er den foreløbige obduksjonssrapporten............ Sørgelige greier, eller hva?
Postet 27.01.07 kl 18:36
Postet 27.01.07 kl 18:40
Du har hatt besøk av en av de mer uvanlig påviske Tub-bakteriene i karet ditt. Denne er mer vanlig på mennesker, enn fisk (vet ikke helt hva jeg skal si er verst....)
M. Chelonae i akvarie, er den nest skjeldneste kødde-bakterien i akvariesammenheng, heldigvis. Siden jeg har brukt lite tid på å studere artikler om nettopp denne uvanlige krabaten, skal jeg ikke si så mye om det er behov for fullstendig sanering av akvariet eller ikke. Er egentlig mest glad for at dere som har hatt dette i hus, ikke har blitt syke!!!
PS: Ta vare på denne utskrifta, skulle dere plutselig bli syke, er det jo greit å kunne vise dette frem, i stedet for at det skal startes langvarig dyrking av bakteriekolinier for å finne grunnen. Men for all del, det er vel liten sjangs for at dette skjer, sier jo ikke dette for å skremme deg
M. Chelonae i akvarie, er den nest skjeldneste kødde-bakterien i akvariesammenheng, heldigvis. Siden jeg har brukt lite tid på å studere artikler om nettopp denne uvanlige krabaten, skal jeg ikke si så mye om det er behov for fullstendig sanering av akvariet eller ikke. Er egentlig mest glad for at dere som har hatt dette i hus, ikke har blitt syke!!!
PS: Ta vare på denne utskrifta, skulle dere plutselig bli syke, er det jo greit å kunne vise dette frem, i stedet for at det skal startes langvarig dyrking av bakteriekolinier for å finne grunnen. Men for all del, det er vel liten sjangs for at dette skjer, sier jo ikke dette for å skremme deg
Postet 27.01.07 kl 18:49
Frank AngellDu har hatt besøk av en av de mer uvanlig påviske Tub-bakteriene i karet ditt. Denne er mer vanlig på mennesker, enn fisk (vet ikke helt hva jeg skal si er verst....) M. Chelonae i akvarie, er den nest skjeldneste kødde-bakterien i akvariesammenheng, heldigvis. Siden jeg har brukt lite tid på å studere artikler om nettopp denne uvanlige krabaten, skal jeg ikke si så mye om det er behov for fullstendig sanering av akvariet eller ikke. Er egentlig mest glad for at dere som har hatt dette i hus, ikke har blitt syke!!! PS: Ta vare på denne utskrifta, skulle dere plutselig bli syke, er det jo greit å kunne vise dette frem, i stedet for at det skal startes langvarig dyrking av bakteriekolinier for å finne grunnen. Men for all del, det er vel liten sjangs for at dette skjer, sier jo ikke dette for å skremme deg :)
HJÆÆÆLP !!! Nå ble jeg redd ................ Huffameg, men burde ikke han som obduserte fisken si fra om slikt da? Vi har det jo fortsatt i karrene våre og kan sikkert fortsatt bli syke....... Åh jeg blir helt matt, Frank....
Postet 27.01.07 kl 19:02
Det er vel ikke noe grunn til å bli redd, men til å ta enkelte forhåndsregler.
F.eks aldri jobbe i karene, med åpne sår, ikke søl akvarievann på ting som skal brukes til matlaging og servering, og ikke minst, vaske potene etter å ha jobbet i karet.
Det er forhåndsreger en bør ta uansett om det er påvist noe i karet eller ikke.
For den del; Om vi får analysert 100 akvarier fra det ganske land, kan jeg garantere deg at vi finner minst 200 smittestoffer som kan gå over på mennesker. Men hvor ofte hører en om folk som blir alvorlig syke av akvariebakterier? Skjelden, men det skjer. I de tilfellene, har det vært slurv med hygiene, eller uforsiktighet, inne i bildet.
Grunnen til at jeg i det hele tatt nevnte det jeg gjorde, er jo siden Tuberkulose er en bakterie som er litt treig å identifisere, og behandlingen er omfattende. Det er jo derfor best å komme i gang, så snart som mulig, om det noen gang skulle bli behov for behandling.
Jeg vil også påpeke, at det er voldsom forskjell mellom den type tuberkulose vi mennesker daua som fluer av før i tiden, og den som lever i vann.
Det er vanligst med hudinfeksjoner om man rammes av fisketub, skjelden noe værre enn dette.
Vet at M.Chelonae er påvist i lungene til pasienter (med tidligere lungeskader, så denne trenger jo ett sår å pennetrere for å gjøre ugang), men nå skal du vel ikke akkurat gurgle med akvarievann heller (fysj, det fristet lite, det).
Til sist kan jeg forsikre deg om at denne bakterien i perioder er å finne i springvann også, så det er garantert en bakterie du har hatt kontakt med før du ble akvarist
Du trenger derfor ikke være mer redd for bakterien, men kanskje litt mer reflektert over hva som finnes i ett slikt miljø - det er noe de fleste egentlig trenger
F.eks aldri jobbe i karene, med åpne sår, ikke søl akvarievann på ting som skal brukes til matlaging og servering, og ikke minst, vaske potene etter å ha jobbet i karet.
Det er forhåndsreger en bør ta uansett om det er påvist noe i karet eller ikke.
For den del; Om vi får analysert 100 akvarier fra det ganske land, kan jeg garantere deg at vi finner minst 200 smittestoffer som kan gå over på mennesker. Men hvor ofte hører en om folk som blir alvorlig syke av akvariebakterier? Skjelden, men det skjer. I de tilfellene, har det vært slurv med hygiene, eller uforsiktighet, inne i bildet.
Grunnen til at jeg i det hele tatt nevnte det jeg gjorde, er jo siden Tuberkulose er en bakterie som er litt treig å identifisere, og behandlingen er omfattende. Det er jo derfor best å komme i gang, så snart som mulig, om det noen gang skulle bli behov for behandling.
Jeg vil også påpeke, at det er voldsom forskjell mellom den type tuberkulose vi mennesker daua som fluer av før i tiden, og den som lever i vann.
Det er vanligst med hudinfeksjoner om man rammes av fisketub, skjelden noe værre enn dette.
Vet at M.Chelonae er påvist i lungene til pasienter (med tidligere lungeskader, så denne trenger jo ett sår å pennetrere for å gjøre ugang), men nå skal du vel ikke akkurat gurgle med akvarievann heller (fysj, det fristet lite, det).
Til sist kan jeg forsikre deg om at denne bakterien i perioder er å finne i springvann også, så det er garantert en bakterie du har hatt kontakt med før du ble akvarist
Du trenger derfor ikke være mer redd for bakterien, men kanskje litt mer reflektert over hva som finnes i ett slikt miljø - det er noe de fleste egentlig trenger
Postet 27.01.07 kl 19:20
Ja, ja, men jeg er nå fortsatt redd for at det kan smitte til oss i familien.......
Vi har f.eks et akvarie-vindu på kjøkkenet fyllt av 9 stk. 14 liters akvarium der vi har yngel og småfisker som ikke er sammen med de andre i storeakvariene.
Det kommer vanndråper på kjøkkenbenken rett som det er.....bruker jo å være forsiktig, men en kan jo aldri vite når noe skjer...
Har du et tips om hvilket desinfeksjonsmiddel vi skal bruke til å vaske akvarium og utstyr med....?
Postet 27.01.07 kl 19:41
Endret: 27.01.07 kl 19:53
Det som er ett av faremomentene med dessinfisering, er at de fleste bakterier på sikt kan danne ressistens mot disse. Mycobacterium er ett unikum til å danne ressistens (det er derfor veterinærene ikke er villige til å skrive ut medisin mot disse i akvariet, medisin er forbeholds humanmedisin.)
Det mest effektive desinfiskeringsmidlet innenfor akvariehobbyen skal være noe som heter Benzalkon (benzalkoniumklorid). Om denne i det hele tatt er å få tak i i norge, aner jeg ikke
Men du kan også bruke slike desinfiseringer som fiskere bruker for å desinfisere utstyret, når de går fra elv til elv.
Ellers er rent såpevann, beste sort
Det mest effektive desinfiskeringsmidlet innenfor akvariehobbyen skal være noe som heter Benzalkon (benzalkoniumklorid). Om denne i det hele tatt er å få tak i i norge, aner jeg ikke
Men du kan også bruke slike desinfiseringer som fiskere bruker for å desinfisere utstyret, når de går fra elv til elv.
Ellers er rent såpevann, beste sort
Postet 27.01.07 kl 19:54
Frank AngellDet som er ett av faremomentene med dessinfisering, er at de fleste bakterier på sikt kan danne ressistens mot disse. Mycobacterium er ett unikum til å danne ressistens (det er derfor veterinærene ikke er villige til å skrive ut medisin mot disse i akvariet, medisin er forbeholds humanmedisin.) Det mest effektive desinfiskeringsmidlet innenfor akvariehobbyen skal være noe som heter Benzalkon (benzalkoniumklorid). Om denne i det hele tatt er å få tak i i norge, aner jeg ikke :) [B]Men du kan også bruke slike desinfiseringer som fiskere bruker for å desinfisere utstyret, når de går fra elv til elv.[/B] Ellers er rent såpevann, beste sort :)
Ok, må bare finne meg en sportsfisker da altså? He, he..........
Nei, spøk til side. Jeg skal vaske akvariene mine og alt utstyr med glovarmt såpevann, hive alle fiskene mine og begynne med brodering som hobby istedet ! Over og ut.
Postet 27.01.07 kl 20:01
Alliance-apoteket skaffer Malakittgrønt
Jeg har selv kjøpt malakittgrønt på Alliance-apoteket i Sarpsborg. Dette er selvfølgelig ikke vanlig lagervare, men kan bestilles. De skaffer det i størrelsesorden 25 gram eller 100 gram. Prisen husker jeg ikke helt, men mener det var ca 500 kr for 25 gram og ca 1300 kr for 100 gram. Vi gikk sammen flere og kjøpte 100 gram. Ble ikke all verdens utgift på hver da, samt at vi har vel sannsynligvis nok malakittgrønt alle sammen for noen år. Den leveres av Apotekproduksjon A/S i Oslo. Apotekproduksjon A/S er også leverandør til Vitusapotekene.
Postet 28.01.07 kl 00:24
Postet 28.01.07 kl 01:04
Postet 28.01.07 kl 01:08
Desverre har ikke Malakittgrønt, eller andre håndkjøpsmedisiner, spesielt god effekt på tuberkulose. Her er det kun sterke antibiotika som er sikker vinner.
Men til desinfisering, med 20-30x fiskebehandlingsdose, vil det vel kanskje fungere. Vær obs på at dette er ett meget sterkt fargende stoff, og om du bruker dette på kjøkkenbenken, da kan det hende at gubben tørner fullstendig
Jeg håper virkelig ikke at du går over til strikking, Hanne Selv om du her har møtt en vegg, som mange andre før deg har møtt, uten at de har funnet ut av hva det var som gikk galt, betyr det jo ikke at du må legge hobbyen på is Vi vil gjerne beholde deg som akvarist, skjønner du
Men til desinfisering, med 20-30x fiskebehandlingsdose, vil det vel kanskje fungere. Vær obs på at dette er ett meget sterkt fargende stoff, og om du bruker dette på kjøkkenbenken, da kan det hende at gubben tørner fullstendig
Jeg håper virkelig ikke at du går over til strikking, Hanne Selv om du her har møtt en vegg, som mange andre før deg har møtt, uten at de har funnet ut av hva det var som gikk galt, betyr det jo ikke at du må legge hobbyen på is Vi vil gjerne beholde deg som akvarist, skjønner du
Postet 28.01.07 kl 10:58
Postet 13.02.07 kl 19:46
Endret: 13.02.07 kl 19:46