Fisk i pose og nye regler for håndbagasje! (side 3)

For å ikke snakke om at istedet for å ta hundre timer fly trening eller stresse med å finne nitroglysering så kan du bare rane et dårlig sikra dynamitt lager, tasle inn i den største kontorbygningen du finner og legge fra deg sekken din på dass. Fjernt, men nå er det vel europeiske regler så.
Ikke for å helde kalt vann i posen, men det er ikke tilatt å ha fisk i bagasjen som sjekkes inn.
Levende dyr skal sendes som frakt. Slik er det ivertfall med SAS.

Jeg ble hentet ut av flyet på vei til Kristiandsand en gang. og det var før disse nye reglene kom.
Jeg hadde da sjekket inn en isoporkasse med fisk.
Han i innsjekken reagerte ikke, men de så det på skanningen av bagasjen.


Mulig dere som har fått sjekket inn bagasjen har hatt så liten fisk at de ikke er blitt oppdaget under skanningen.

Det jeg hadde med var tross alt 4 stk sjokoladeciklider på 20-30 cm.

Så det var bare å ta med seg fiskene og kjør hjem igjen.

Frakten av en kasse med kom på ca 1500 kr..
Men da var det en god del vann også da.

Samboeren har nå kommet hjem. Men han kom det en pose i boks med to kulefisk. De var med inn i flyet. Han fløy med SAS fra Gardermoen. Det innebar en del testing av posen og det var godkjent på forhånd.

Det gjelder å sjekke på forhånd. Men ingen garantier.
Hos SAS gjelder disse reglene for transport av kjæledyr.

Kjæledyr – plassbestilling for dyr

Husk å reservere plass for kjæledyret når du bestiller billett, ring oss på telefon 05400.
Bestiller du billett på Internett, og skal ha med deg ditt kjæledyr, må du umiddelbart etter bestilling ta kontakt med oss, slik at vi kan bestille plass til dyret. For å kunne legge inn en bestilling på dyr må vi ha følgende informasjon:
Korrekte mål på bur samt totalvekt for bur + dyr.
Dersom det viser seg at det ikke er plass til dyret på det aktuelle flyet, vil
vi kunne endre billettbestillingen til vi finner ledig plass for passasjer og dyr. Forutsetningen for dette er at bestilling av dyr er gjort samtidig, eller umiddelbart etter billettbestillingen.
Det er bare hunder og katter som aksepteres i kabinen, andre dyr skal plasseres i lasterommet.

Godkjente bur - mål

Maksimum tillatte mål på bur som er tillatt i kabinen på SAS/SAS Braathens er 40x25x23cm.
Totalvekt for dyr + bur er maksimum 8 kilo.
Det er ikke tillatt å ta med dyr i vanlige bager eller esker. Bag eller bur må være godkjent, vanntett, ha fast bunn og være beregnet for transport av dyr.


Sist jeg var i kontakt med SAS, for ca to måneder siden sa de at ;

"Ja, du kan ta med deg fisk, men disse må sjekkes inn først. Det koster deg 100 kr å sjekk inn fisk som håndbagasje og 200 kr som reisegods. Dette beløpet må du betale pr avgang. "

Om dette har endret seg etter de nye reglene om hva du kan ha med deg som håndbagasje har jeg ikke sjekket. Så slik jeg forstår det er poenget at du må sjekke inn fisken på samme måte som andre kjæledyr, og ikke minst betale ekstra for det.

Har du fått en egen billett for fiskene dine kan du vel ikke bli nektet å ta dem med, når det er reservert plass til dem?

Her er også priser på overvekt fra SAS;

Overvekt innen Norge, beløp per vei


Bagasje NOK 40 per kg
Dyr i kabinen (PETC) NOK 150 per bur
Dyr i lasterom (AVIH) NOK 200 per bur

Overvekt innen Sverige, Danmark og Skandinavia
Beløp en strekning-Beløp 2 eller flere strekninger

Bagasje NOK 30 per kg NOK 60 per kg.
Dyr i kabinen (PETC) NOK 150 pr bur NOK 300 pr bur
Dyr i lasterom (AVIH) NOK 200 pr bur NOK 400 pr bur




Overvekt innen Europa


Beløp en strekning- Beløp 2 eller flere strekninger
Bagasje NOK 40/EUR 5 per kg NOK 80/EUR 10 per kg
Dyr i kabinen (PETC) NOK 300/ NOK 600/
Dyr i lasterom (AVIH) NOK 400 pr bur NOK 800/ pr bur



Overvekt Interkontinentale ruter til USA, Canada og Mexico

Dersom vekten overstiger den tilllatte vekt pr kolli fra 23 kilo opp til 32kilo, så skal det betales en flat rate på EUR/USD25 ( eller tilsvarende i lokal valute) pr kolli.
For ytterligere informasjon om overvekt ta kontakt med vårt kundesenter på 05400.
Rune Birkeland
Ikke for å helde kalt vann i posen, men det er ikke tilatt å ha fisk i bagasjen som sjekkes inn. Levende dyr skal sendes som frakt. Slik er det ivertfall med SAS. Jeg ble hentet ut av flyet på vei til Kristiandsand en gang. og det var før disse nye reglene kom. Jeg hadde da sjekket inn en isoporkasse med fisk. Han i innsjekken reagerte ikke, men de så det på skanningen av bagasjen. Mulig dere som har fått sjekket inn bagasjen har hatt så liten fisk at de ikke er blitt oppdaget under skanningen. Det jeg hadde med var tross alt 4 stk sjokoladeciklider på 20-30 cm. Så det var bare å ta med seg fiskene og kjør hjem igjen. Frakten av en kasse med kom på ca 1500 kr.. Men da var det en god del vann også da.


En kasse med fisk blir vel noe helt annet enn en liten pose, og selvfølgelig skal man opplyse om slik frakt når man drar. Det være seg både i pose og i kasse.

Og når det gjelder scanning, så fikk jeg beskjed om at det ikke var særlig heldig for levende skapninger, så jeg viste frem posen, og bar den gjennom magnetbøylen.

Og du Nils, det du quoter til av regler her, gjelder vel ikke fisk. Er litt forskjell på å komme med katt eller hund, kontra en fisk.
Carrera
Og du Nils, det du quoter til av regler her, gjelder vel ikke fisk. Er litt forskjell på å komme med katt eller hund, kontra en fisk.


Sist jeg var i kontakt med SAS, for ca to måneder siden sa de at ;

"Ja, du kan ta med deg fisk, men disse må sjekkes inn først. Det koster deg 100 kr å sjekk inn fisk som håndbagasje og 200 kr som reisegods. Dette beløpet må du betale pr avgang. "

Av det jeg ser nå av SAS hjemmeside er at de har økt prisen fra 100 til 150 kr. Poenget er at du MÅ sjekke fisken inn og det gjør med å ta kontakt med SAS kundeservice på tlf. Eller som SAS sier det; "Husk å reservere plass for kjæledyret når du bestiller billett, ring oss på telefon 05400."
Nils Vollstad
[QUOTE=Carrera] Og du Nils, det du quoter til av regler her, gjelder vel ikke fisk. Er litt forskjell på å komme med katt eller hund, kontra en fisk.


Sist jeg var i kontakt med SAS, for ca to måneder siden sa de at ;

"Ja, du kan ta med deg fisk, men disse må sjekkes inn først. Det koster deg 100 kr å sjekk inn fisk som håndbagasje og 200 kr som reisegods. Dette beløpet må du betale pr avgang. "

Av det jeg ser nå av SAS hjemmeside er at de har økt prisen fra 100 til 150 kr. Poenget er at du MÅ sjekke fisken inn og det gjør med å ta kontakt med SAS kundeservice på tlf. Eller som SAS sier det; "Husk å reservere plass for kjæledyret når du bestiller billett, ring oss på telefon 05400."

På værnes fikk jeg beskjed om at dette med å ta med en pose fisk, var opp til sikkerhetskontrollen, og at flyselskapet ga blanke. Dette er jo tross alt ikke dyr som sjenerer på noen måte, eller fremkaller allergier hos noen, og som heller ikke tar plass.

Er jo helt hull i hodet at det ikke finnes klare retningslinjer på dette, og at det faktisk kommer an på hvilken person man kommer i kontakt med.
Tror konklusjonen er at det sikreste er å sjekk inn fisk som bagasje, og at det å ta med seg fisk som håndbagasje ikke er så sikkert, selv om du har sjekket inn fisken i forkant slik SAS krever. Det å bare ta med seg fisk som håndbagasje som ikke er sjekket inn kan,i beste fall gå, men at det ikke er å anbefale.
det er lov tilk å ta med seg fisk
det er lov til å ta med seg fisk inn på flyet. pappa jobber i sas og han har snakt med sjefen for sas og han sa at det var helt lovlig!
Er som jeg og et par andre etterlyste over her... Få det skriftlig! Og gjerne legg det ut som pdf-fil til resten av oss, så alle har muligheten til å laste ned og printe ut.

Dermed har du noe du kan vise usikre sikkerhetsvakter som ikke er helt sikre på hva de bør gjøre... Om det ikke står i regelverket så kan du i hvertfall vise til det som en retningslinje.
Gammel tråd dette her...

Jeg reiser mye i forbindelse med jobben innenriks og utenriks. Tror ikke jeg hadde orket styret med å ta med fisk som håndbagasje, ikke uten en nøye planlegging av reiseruta. På OSL og Bergen er de som regel greie, men i Bodø feks er sikkerheten en pest og plage, de har fått mye pepper i media her oppe etter repektløs behandling av de reisende. Har jeg 2 timer til overs i Bodø forlater jeg ikke sikkerhetssonen for å ta meg en røyk, da holder jeg meg heller i flere timer til jeg er på en "trygg" flyplass.

Observerte en gang i Bergen under refueling hvordan stuerne jobbet. Kom en tralle med masse bagasje, bagasjen lå stort sett i samme høyde som transportbåndet som frakter bagasjen inn i lasterommet. De løftet bagasjen opp, og slapp den på transportbåndet, av og til ga de den ekstra dytt for å være sikker på at de fikk gitt bagasjen en liten trøkk.

Og det sier meg, skal jeg sjekke inn bagasje med fisk så bør den være solid pakket. Bagasjen din får utrolig mye juling fra du leverer den fra deg i innsjekkingen til du får den utlevert.
Konklusjonen er vel at det ikke er lov å ta med vann med eller uten fisk som håndbagasje,men at det kommer helt an på fornuften til den som står i sikkerhetskontrollen om du slipper gjennom eller ikke.
På mitt spørsmål til Konsernstab Sikkerhet hos Avinor fikk jeg skiftlig følgende svar: "Iht. gjeldende security bestemmelser er det ikke unntak for vann til akvariefisk i beholdere på 500-700 ml."

Reglene finnes skriftlig på feks Avinors hjemmesider, og etter å ha snakket med Avinor vil aldri jeg ta med fisk som håndbagasje.
Reglene er som alle vet- 100ml væske.
Uansett hva væsken er eller hva som svømmer i den.
Mens det ikke er mer enn tre uker siden Fredly fløy over fra gardermoen til sola, og hadde med seg reker i håndbagasjen til meg... Tydeligvis ikke alle som håndhever reglene likt, uansett hva reglene sier eller ikke... :p
MalawiCiklider
Jeg dro til Oslo i møte på tirsdag, og meningen var å dra innom Oslo's beste Malawi butikk Jan Holt Akvarium. Mange advarsler om nye regler gjorde at jeg ikke torde å ta med meg fisk som håndbagasje. Men på Gardermoen på vei tilbake ville jeg vite hva som gjalt! Førstemann sa NEI - kun 110ml veske i forseglet pose. Man skulle tro han mente at fisk kunne ha sprengstoff i magen..... Jeg ga meg ikke og forlange et klart svar fra the big boss. Etter 10 minutters venting kom svaret fra ledelsen i OSL som gjelder hele Norge: DET ER OK Å TA MED SEG LEVENDE FISK I FORSEGLET POSE MED OVER 110ML VESKE. SÅ LENGE FISKEN SVØMMER RUNDT! Så folkens, løp å kjøp! Terroristene har ikke vunnet over Ciklidene enda!


Kan eg ta dei med i Kofferten ? eller er ikkje det heller lov?
eg skal bare fra oslo til sola ( ein god halvtime i fly
Fisken Magnus
Kan eg ta dei med i Kofferten ? eller er ikkje det heller lov? eg skal bare fra oslo til sola ( ein god halvtime i fly


I kofferten kan du bare ta med deg fisk uten problemer, men husk å pakk de slik at de tåler den behandlingen kofferten får på flyplassen!
har dere noen tips om korleis eg skal pakke dei slik at dei skal tåle det ?
Vidar Alfei
[QUOTE=Fisken Magnus] Kan eg ta dei med i Kofferten ? eller er ikkje det heller lov? eg skal bare fra oslo til sola ( ein god halvtime i fly


I kofferten kan du bare ta med deg fisk uten problemer, men husk å pakk de slik at de tåler den behandlingen kofferten får på flyplassen!

men er det lov ?
eller meiner du at det går fint ann å smugle det med seg i kofferten ?
Fisken Magnus
har dere noen tips om korleis eg skal pakke dei slik at dei skal tåle det ?


Har aldri hatt med meg fisk på fly, så det får andre svare på.
Fisken Magnus
[QUOTE=Vidar Alfei][QUOTE=Fisken Magnus] Kan eg ta dei med i Kofferten ? eller er ikkje det heller lov? eg skal bare fra oslo til sola ( ein god halvtime i fly


I kofferten kan du bare ta med deg fisk uten problemer, men husk å pakk de slik at de tåler den behandlingen kofferten får på flyplassen!

men er det lov ?
eller meiner du at det går fint ann å smugle det med seg i kofferten ?

Hvis jeg er på villspor nå, så får noen korrigere meg.

Det er fullt lovlig å ta med seg fisk i kofferten, mens som håndbagasje er det en del regler som skal følges, det er et helt annet regelverk enn det som gjelder for vanlig bagasje som sjekkes inn.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap