Bygge selv :D (side 3)

Karet ditt er ideelt for killifisk. Har akkurat startet med killifisk selv i en 20 liter. Kjempefin fisk å holde og se på
Her er link til en bra side om killifisk.
Jeg ble killiot med en gang
Cool
Tøff fisk

Men....
Å bygge akvarium var kult. Meningen var å flytte fisk fra 110litern. Siden det er overfylt! Men 28litern blir jo lite til hjelp. :/ Jeg starta med akvarium uten å kunne noen ting om det, fylte opp med masse fisk, åsså fant jeg akvaforum.no. Å bra var vel det

Så no har jeg masse spørsmål!! :O
Har tengt å kjøpe en JUWEL 60 (noen andre forslag?) den er 50l. eller noe sånn. Sånn at jeg kan flytte over litt fisk.

Å da skal jeg ha annen grus. Sånn at det blir bra for pansermallene mine.
Tror filtrene er lik. sånn at jeg kan dele alle svampene i 2 like deler og ha en ny halvdel, og en brukt halvdel i begge akvariene? Dumt?

Hvilke fisker å flytte over?

Åssen å bytte grus i 110litern? Den er jo i drift.

Noen som vil kjøpe en hjemmelaget 28l. med ny varmekolbe, armatur, lysrør og en gammel bråkete pumpe? :P hehe
Legg ut karet for salg under nettopp kjøp og salg

Når det gjelder ett nytt kar, hvorfor ikke skaffe ett større enn 50L? Det er ikke mange av fiskene du har som passer i dette... Egentlig burde du skaffe ett stort kar først som sist, å heller ha småfiskene i 110liter`n. Bygg gjerne opp stimene du har til nettopp stimer, og ikke en desj av hver

Å klippe velbrukte svamper er helt greit. Forskjellen på svampene er at de ligger i filteret til 110liter`n, og står i record 60. Men størrelsen er lik.

Å bytte bunnlag i ett kar i drift, er fult mulig. Selv ville jeg nok tatt ut fiskene, for å unngå å stresse dem. Svampene til filteret ville jeg lagt i en bøtte med akvarievann mens jeg byttet bunnlaget.
Om du planlegger litt, og er effektiv, er denne operasjonen gjort på kort tid.
Stort kar?
"Når det gjelder ett nytt kar, hvorfor ikke skaffe ett større enn 50L?"
Det hadde passet oppå en komode :P

Hva anbefales da? Blir jo helt revet med. :p
Funnet et brukt akvarium 375l. m. møbel og to lyskasser 2001mod. 2 500,-
Er det gærnt? Må vel ha pumpe å kolbe da :/ blir fort mye penger

Ellers blir det vel et 110liter juwel, lik som jeg har. Må bygge bord, å sette dem sidenav hverandre. Er for fult på stua. Har plass i en gang, der er det 40 x 180cm å ta av. Akvariet er 36 x 81. Da kan jeg jo sikkert bygge inn 28litern under dem i ei hylle kansje. Ha til yngel? Hmm
Hmmm. klarer ikke å bestemme meg får noe som helst. *gruble*

Har noen en genial idè, eller noe tips? :p
2500 for et 5 år gammelt kar, uten utstyr? Var ikke billig i alle fall
Med bra utstyr til karet (Jager varmekolbe, eheim 2028 filter) blir det for en del kroner totalt...

Se deg litt rundt, det selges daglig kar på 100-1000L.
Noen vil bli kvitt karet ot utstyret fortest mulig, andre vil ha en liten formue for det.

Er bare å følge med i markedet, så finner du garantert noe til overkommelig pris.

Jeg ville gått for så stort plass og pengebok tillater med en gang, jeg ;p
Terrorisert Scalare
Måtte putte scalarene mine i 28litern i dag. Blir terrorisert av tigerbarbene.
Gikk greit i begynnelsen, men de siste dagene nå har jeg sett det. Stakkars scalaren flyr rundt i ring med dem etter seg. Og prøver å gjemme seg oppi et hjørne. Bør vel ta litt ekstra med vannbytter nå da.

Ikke en uventet situasjon Tigerbarber passer best i artskar, etter min mening. Ett stort sådann, med 15-20 barber fungerer best.

Ta gjerne en del ekstra vannbytter for scalarene, de har garantert fått småskader etter tigerbarbenes tenner. Slikt blir det lett sopp i.
artskar? hehe
Hva er det? :P Når jeg får to akvarium må jeg lese og finne ut hvilke fisker jeg skal ha sammen. Så det blir fredelig.
Å bruke tigerbarbe som stimfisk sammen med store tøffe ciklider uten slør på finnene går også bra. Ellers så er tigerbarber kjent for å være notoriske finnebitere, men holder du dem i stim som Frank nevnte tidligere så har de mere enn nok med å krangle seg imellom
Nytt prosjekt :P
Frank Angell
Når det gjelder ett nytt kar, hvorfor ikke skaffe ett større enn 50L? Det er ikke mange av fiskene du har som passer i dette... Egentlig burde du skaffe ett stort kar først som sist, å heller ha småfiskene i 110liter`n. Bygg gjerne opp stimene du har til nettopp stimer, og ikke en desj av hver :)

Dæven :P Har ringt å styrt en del nå. Fant et 530L jeg ville ha
Bord, sand, pumpe, kolbe, og lys.
Må ha dekkglass på det da. Men får se. kan vel bytte ut innmaten i toppen en gang.
Selger skal pakke det på en palle. Snakket med en som driver langtransport. Så ska få det med på et vogntog. Så håper det blir snart da

Da blir det mange spørsmål da

Går det med Sølvhay oppi der med resten fra 110L ? Kjenner noen som har, men må skylle dem i do, for dem har vokst seg for stor til akvariet deres.
Tja! Det er klart du kan ha sølvhai i en 540liters tank, men ønsker du virkelig å overta disse?

Det er så mye annet spennende du kan ha i et så stort akvarie.
Sølvhaiene vil fort vokse seg ut at 530L også, så det er ikke en permanent løsning for dem.

Fatter ikke at denne fisken er så populær, siden den vokser seg ut av det meste man kan tilby av standardkar.
Selv er jeg av den oppdattningen, etter 3 år med sølvhai, at disse passer i kar på over 3m lengde

Som Håvard sier, det er masse flott å velge i, som ikke er så stressa som store sløvhaier kan være.

PS: om de er så små at de kan skylles i do, er de ikke rare størrelsen Husk at all fisk som skal den veien, må være avlivet på forhånd!
Kanskje en dyrebutikk vil ta i mot sølvhaiene? Har noen store kar på Dyrenes Verden på Lade ihvertfall. Litt greit å vise ut noen som viser hvor store de blir

Silje
flott lite akvarieum !
Artig akvarium, det viser at det går an å få til morsomme og flotte kar som ikke nødvendigvis er så veldig store.

En liten kommentar (tips) til det med belysning. Det er jo nå kommet en god del kompaktlysrør og annet som passer glimrende for slike akvarier.

Men det finnes faktisk halogenlamper med passe fargetemperatur også. BLV leverer vanlige 12V halogenpærer (det heter Whitestar) med fargetemperatur på 5300/6500K. De leveres i 35w på 5300K og i 50w på 5300 og 6500K, så vidt jeg husker. Tror også de er å få i 4200K også, og med litt forskjellig spredningsvinkel på lyset.

Disse passer ypperlig til slike små akvarier, de har en fargegjengivelse på bortimot 100ra, samtidig som man med en dimmer kan justere både lysstyrke (og dermed også fargetemperatur). En 50W pære på 6500K vil med å dimmes ned litt gi omtrent perfekt lys, samtidig som den avgir vame nok til at annen oppvarming blir unødvendig.

Jeg har brukt slike pærer både som ekstralys for å simulere sol opp/ned på litt større saltvannskar, samt som eneste lyskilde over småakvarier, det har fungert veldig fint.

Prolys på Rasta forhandler dem ihverfall i Norge, mener også jeg har sett dem får salg på en kjent dansk nettbutikk.

mvh
Per-Kristian

Kaldt saltvann !!
Kule fisk?
Takk Per-Kristian

Noen forslag til kule fisk da? er ganske gira nå ja :P

Hadde tengt å bygge på tigerbarber stimen min. noen sjørtetra også da.

Eneste problemet er jo med tigerbarberene og scalarene. Men det vil kansje fikse seg når det blir mye bedre plass?

Også blir det rett sand til Mallene mine
Kule fisk.....
Jeg har flere forslag jeg da, men jeg er vel litt mer opptatt av andre typer fisk og dyr enn det du er.....

Har en forkjærlighet for forskjellige gourami, noen av de mindre artene er fantastisk flotte. Et par dverg gourami og noen fine planter tror jeg ville vært fint i et slikt kar. Jeg vet imidlertid ikke mye om hvordan det vil gå. Jeg skal sette opp en reol med ferskvann over nyttår, med en del små kar (63 liter hver). Da tenkte jeg å prøve å holde en del forskjellige reker, må imidlertid lese litt først....har aldri bodd sammen med en ferskvannsreke før.

Ellers hadde jeg for en tid siden et "miniakvarieum" på 12-13 liter med strandreker, blåskjell og en del sandsnegler i, i tillegg til sjøgress. På halvannet år var det ingenting som ikke overlevde, og det var egentlig både flott og spennende *s*.....kan anbefales, og fungerer fint uten noen form for kjøling.

mvh
Per-Kristian

Kaldt saltvann !!
Surf litt i fiskebasen og på nettet forøvrig. Det er du selv som skal like artene du velger.

Drageål?
Ingen erfaring med den, men den såg kul ut

Tror ikke det er et sjakktrekk å ha tigerbarber sammen med scalarer. Sats på å bygge ut skjørtetetrastimen din I en av mine akvariebøker (120 akvariefisker av Helmut Pinter) står det med fet skrift at de ikke skal holdes samme med scalarer. Men har jo lest på forumet at med en stor stim kan tigerbarbene være opptatt med å krangle seg imellom, men er vel kanskje ikke noe å gamble på...

Rar fisk :P

Hmmm, da er det ikke bra med scalarer nei... :/

Jeg har en stim med sjørttetraer, også hadde jeg tengt å kjøpe til så det blir en stim med tigerbarberer. Kan jeg ha mere da? En stim til?
Ellers blir det resten av fiskene fra 110litern.

Har 6 pansermallemix :P og 2 sugemaller, 3 SAE. hvor mye trenger jeg ca. til 530litern?

Og hva er planter godt for? :P Har leta masse, men finner ikke noe om hvorfor :P Pent er det jo, og rart uten.. hehe
Må vel sette meg litt inn i det der med planter. trenger jo en del nå. Og da lurer jeg på, er det nødvendig med gjødning? hva da? Fant et innlegg der Mona anbefalte noe gjødsel i pilleform som man dyddet rundt omkring røtterne.

Også må jeg neddi sjøen å hente noen steiner til. Har 4-5 steiner, ca tennisball størrelse. Og de øker kh så den ligger på 6. tror jeg hadde 4 i det andre akvariet par dager etter oppfylling. har ikke sjekka flere ganger.

Kirsebær reker Kule dyr. Har lyst å skaffe noen til 28litern. Og når den blir overfull, så kan jeg jo bare flytte over til 530litern. Kansje det blir litt snacks av dem?

Jeg er høyst takknemmelig for alle flotte svarene og tipsene jeg har fått!
Mange takk
I mitt kar har jeg 5 scalarer og 6 tigerbarber bl.a, og det går helt uten problemer her Eneste de er litt ivirige i å bite meg når jeg driver og fixer i karet:p
Tilfeldig bekjentskap
© Line Sundfær
Reklame for plussmedlemskap