Porsareol (side 3)

Frank Angell
- Bør jeg ha en [I]plante[/I] mellom karet og bordet?


Den planten skulle jeg likt å se etter å ha fått nesten et tonn over seg

*he-he*
mona o
[QUOTE=Frank Angell]- Bør jeg ha en [I]plante[/I] mellom karet og bordet?


Den planten skulle jeg likt å se etter å ha fått nesten et tonn over seg

*he-he*
Auuu. Både for meg og planten
Strengt tatt er det vel en vekst jeg tenkte å ha mellom bord og kar (tre=forvokst plante, under sterk tvil). :p

Pussig at stort sett hver gang jeg greier å skrive en leif, så blir det noe komisk av dette...
Jeg lurer faktisk litt på dette om det er nødvendig å ha en plate under helglass-akvarier.

Jeg mener, rammeakvariene har jo ikke noe støtte under bunnglasset i det hele tatt, selv når de står på et flatt underlag (møbel)? Pga rammen er jo bunnglasset hevet mm over underlaget, og hviler aldri direkte på noe.

Så det er jo samme prinsippet med helglassakvarier? De trenger ikke noe hel plate å hvilke bunnglasset på, da de hviler på porsarør-reolens rammer? Akkurat som et rammekar gjør på sine rammer?

Spør om dette siden jeg har latt være å bruke mdf-plate under et par helglass-kar i reol.... bør jeg begynne å nervøst bite negler, eller har jeg rett?

Det en må tenke på er at i en reol er det kun bæring på de fire hjørnene på karret.

Jeg vill ikke ha nølt med å satte inn mdfplater (eller noe annet) under helglasskar, men om dette er tvingende nødvendig aner jeg ikke.



Geir Kristiansen
Det en må tenke på er at i en reol er det kun bæring på de fire hjørnene på karret. Jeg vill ikke ha nølt med å satte inn mdfplater (eller noe annet) under helglasskar, men om dette er tvingende nødvendig aner jeg ikke.


Ser at spørsmålet mitt ang. helglass tydeligvis ikke var så dumt likevel. Puh!
Vel, da får jeg forsøke å rette opp i det, med noen ikke fullt så smarte spørsmål:
1. Er det bæring kun i hjørnene? Jeg forestiller meg at reoler er som rammebord, at det er langs alle kantene. Hvordan er da bærekonstruksjonen i reolen bygd opp?
2. Hva er mdfplater?
Geir Kristiansen
Det en må tenke på er at i en reol er det kun bæring på de fire hjørnene på karret. Jeg vill ikke ha nølt med å satte inn mdfplater (eller noe annet) under helglasskar, men om dette er tvingende nødvendig aner jeg ikke.


I tillegg til at det er bæring på de fire hjørnene er det da ihvertfall bæring på lengdesidene.

Personlig ville jeg kun hatt rammekar i en reol. Dersom jeg skulle hatt helglass hadde det garantert blitt plate i bunn.
Som Mona er inne på blir det noe av det samme med et rammekar kontra helglass i porsareol, men hodet mitt tilsier at det hadde blitt best med plate under.

Nå vil dere sikkert le høyt, men det får jeg tåle:
Et helglass kar i en reol vil bli glass mot aluminium. Dette virker skummelt, med tanke på vibrasjoner.
Med et rammekar vil silikonen mellom glasset og ramma "ta" vibrasjonen.
Dere har tydelgvis ikke fått med dere Nils sin variant der han satt inn et kar som var betydelig kortere enn mellomrommet i reolen, dette gikk ikke bra i det hele tatt. Alustengene har kun begrenset bæring i denne retningen. Det er kryssene som bærer karrene, de loddrette stengene bærer konstruksjonen mens de vannrette mer eller mindre kun holder konstruksjonen sammen.

Når det gjelder vibrasjoner så tror ikke jeg at dette er et problem. Problemet er vel bortimot de samme enten profilene er av tre eller aluminium.
Med ett såpass stort kar, er det om jeg ikke husker feil, 8 føtter på bordet. Det jeg er redd for er rett å slett at det kan bli vridninger i glasset, på grunn av vekt.
Vet ikke om det er tverrgående stag rett under karet på disse bordene, men vil tro det. Er redd glasset får hengemage mellom stavene, hengemagen er forbeholdt meg selv

Jeg tror jeg kommer til å helgardere, med en MDF-plate mellom bord og kar. Kan jo da også bruke en padd, slik at karet ikke blir så kaldt under.
Plate trenger jeg jo lengre ned uansett, til karene som vil plasseres der.
En plate etter standardmål holder fint til to lag, + litt ekstra til ett eller annet kreativt

MDF plater er forresten en platetype som er av dødt materiale, ikke slik som hobbyplank. En gangske stor prosent av plata er lim, og det hele er satt sammen under høyt trykk, for å klemme ut luft. Slike plater brukes en god del til kjøkken og baderomsinnredninger, på grunn av at de er lette å jobbe med, og stabile. Slike plater slår seg ikke, slik som f.eks trefiber og kryssfiner.
I tillegg tåler dem ganske mye fukt (testa en bit, la den i en bøtte vann. Glemte hele proskektet, bøtta ble stående i en krok, bakerst i en bod etc, i ett halvårs tid. Ingen svelling av plata på alle de månedene).
MDF-plater finnes i en rekke tykkelser, sist jeg handla slik, betalte jeg +-250.- for en 12mm plate på 122x244cm

Det er 8 bein på effectlinebordet til mitt 530 så det er garantert 8 ben på alubordet til et 720.
Geir Kristiansen
Dere har tydelgvis ikke fått med dere Nils variant der han satt inn et kar som var betydelig kortere enn mellomrommet i reolen, dette gikk ikke bra i det hele tatt. Alustengene har kun begrenset bæring i denne retningen. Det er kryssene som bærer karrene, de loddrette stengene bærer konstruksjonen mens de vannrette mer eller mindre kun holder konstruksjonen sammen.


Dette var særdeles viktig at jeg fikk banket inn, Geir
Jeg har hatt tanker om kar i forskjellige størrelser i reol.
Har vurdert å bygge selv i tre, og får vel gå for det da.

Men rammekar blir det uansett
Frank Angell
Med ett såpass stort kar, er det om jeg ikke husker feil, 8 føtter på bordet. Det jeg er redd for er rett å slett at det kan bli vridninger i glasset, på grunn av vekt. Vet ikke om det er tverrgående stag rett under karet på disse bordene, men vil tro det. Er redd glasset får hengemage mellom stavene, hengemagen er forbeholdt meg selv ;)
Sjekk denne, nederst på siden finner du to reoler med 1 stk. 720 liters 200 x 60 x 60 cm. + 2 stk. 360 liters 100 x 60 x 60 cm og en akvariereol med 6 stk. glassakvarier, 2 stk. 720 liters 160 x 75 x 60 cm. + 4 stk. 350 liters 77,50 x 75 x 60 cm. Den første er med 6 bein og den siste er med 10 bein og 2800 liter vann. Det skulle bli ca 280 kg pr bein. Tror at utfordringen er å få et stabil nok gulv, og tenker at svaret disse disse reolene er betonggulv. Er helt enig med deg Frank at det verste som kan skje er hvis du får vridninger på karet. Men om du får en større stabilitet og mindre vridning med mange bein er jeg ikke så sikker på. Men det er klart at hvis karet står på 6 bein og det to siste henger i luften, gjør jo det ikke noe, men har du derimot det motsatte problem at noen av beina synker noen mens andre ikke gjør det, er det verre.

Som jeg skrev i en tidligere tråd, rørene har nærmest ingen bæreevne for vertikal belastning når rørene er plassert horisontalt. Og dermed hviler akvariet bare på "kubusene" (de sorte sammenkoblingene) som er på hjørnene og eventuelle bein under akvariet.

Frank Angell
Jeg tror jeg kommer til å helgardere, med en MDF-plate mellom bord og kar. Kan jo da også bruke en padd, slik at karet ikke blir så kaldt under. Plate trenger jeg jo lengre ned uansett, til karene som vil plasseres der. En plate etter standardmål holder fint til to lag, + litt ekstra til ett eller annet kreativt
Etter å ha bygget et bord med 32 mm sponplater ble jeg meget imponert over hvor liten bæreevne det egentlig er i plater! Fikk nok en gang bekreftet det jeg lærte i mekanikk. Så poenget mitt er at slik jeg ser det er det mere eller mindre bortkastet å bruke plater under akvarier, med unntak av plater som kan ta opp noe ujevnheter, som f eks isopor, styroform eller lignende. Plassering av ei hard plate er bare med på å flytte problemet fra kubusene og akvariet og opp til kubusen/plate og akvariet



Tilfeldig bekjentskap
© Michael Legnér
Reklame for plussmedlemskap