Å NEI! Hva skjedde nå da i harmonien? (side 3)

Ja, det hadde jeg tenkt til! Syns platyene driter mer enn de andre fiskene, så kan godt kutte dem ned til 3-4, praktbotiaen har ennå ikke begynt å plage de andre fiskene, men jeg tror det ikke tar lang tid før det kommer, så den må gå, den er også størst.
Må ha noen rengjørere i akvariet, så beholder de 4 ottoene og kanskje kjøper et par til. De går ikke så mye på glasset eller bunnen, men kuhliålene klarer sikkert den jobben, og glasset kan jeg jo bruke skrubb på.
Kom gjerne med forslag til glasscleaner

Kardinalene vil jeg også beholde, føler ikke at det er disse som skitner mest til eller tar så mye plass.

Har alltid villet ha rolige parfisk, et par dverggurami helst, og om de skal få plass her, så selger elelr gir jeg bort praktbotiaen, platyyngelen og et par platy.

Da kan jeg sikekrt satse mer på kuhliål, da kjøper jeg 1-2 til og lager en finsandgrop til dem de kan grave i, og flere skjulesteder

Har også vilelt ha stim sebrafisk ved overflaten, men tror det må bli enten sebrafisk eller dverggurami siden dvergguramien helst sikkert ikke vil ha sebrafisken der, tar jeg feil? Eller kan jeg ha begge? Eller blir det alt for mye igjen?

Jeg vil bare ha alt på en gang, det går jo ikke.. får kjøpe fler akvarier etterhvert..

Noen som har forslag til endring av fiskesammensetningen min etter sykdommen? Eventuelt hva dere ville fjernet hvis det var deres akvarium, og det var for mange?
Ønsker råd straks, så jeg rekker dyrebutikken for å redde fiskene :)
Enda fisk død av varme idag, ottoen, og prikkene er bare flere vil jeg si, så ejg ivl nesten påstå at hvitprikk kan overleve varmebehandling.
En i dyrebutikken sa at varmebehandling bruker i kombinasjon med medisin, og at det da tar knekk på alle stadier av hvitprikk, disse tingene har jeg fått noen ulike vinklinger på... Frank eller var det en av de andre ekspertene her snakket om at varmen kan ta knekken på parasitten alene, og at medisinen(alene?) ikke virker totalt og ikke er vits i...
Men nå begynner jeg å bli depserat, nå dør fiskene, allefall noen av artene, så nå lurer jeg...

Skal jeg kjøpe medisin nå med en gang?

Hvilken type funker best isåfall?

Vil de tåle medisinen OG varme over 32 grader samtidig, elelr bør jeg minske varmen noe? Den er på 33-34 nå...

Takk for rask hjelp! Da rekker jeg dyrebutikken, og redder en liten del av verden...
eSHa Exit
Tror det er denne medisinen som er mest effektiv mot hvitprikk:

http://www.tropefisk.no/shop/default.asp?ProductNumber=146102

Jeg kombinerte medisin med varmebehandling og hvitprikken forsvant helt (tror jeg bare hadde ett dødsfall i akvariet, men det er et par år siden nå så jeg husker ikke helt...)

Løp!
Jeg ville ikke medisinert før du får tempen ned på et mer normalt nivå.
Dessuten trodde jeg at 32 grader var nok til å kurere hvitprikk. Sikker på at du har fått råd om å ha det på 33-34?
Har fått råd om å ha det over 32 grader er det under så har det ikke virkning på hvitprikk sa den personen.
Jeg trodde også etter råd, at varme var nok og mest naturlig, men blir så usikker når han i butikken aviser dette... og sier det bare hjelper i tillegg til medisin fordi .... husker ikke ordet men varmen gjør at medisinen har større effekt på fisken...
Så nå kjøper jeg en medisin da, det har gått altfor langt tid uten tegn til forbedring!

Tusen takk, jeg skal se på den medisinen! Blri nok den jeg kjøper hvis ingen har bedre forslag, eller har klart å bli kvitt parasitten med en type medisin, jeg vil høre! Drar om ikke så lenge, tusen takk for svar
Hvis de ikke har ehsa sin medisin, så ikke kjøp tetra sin. den skal visst være helt ubrukelig. Tror Sera er bedre enn Tetra sine medisiner.
Har også hørt før at tetra er drit, så den kjøper jeg ikke!
En dyrebutikk hadde noe som het furamor og en anenn butikk jeg ringte har noe fra sera, hun skulle spørre noen andre og ringe meg med en anbefaling... jeg er skeptisk til det meste akkurat nå!
Gidder ikke flere impulskjøp som er dårlige, det var jo derfor jeg fikk plager, akvariet hadde for mange fisk...
Costapur?
Solsiden Zoo har Costapur , og det er det de bruker mot hvitprikk i deres egne akvarier, det er en nærmest meg, og jeg liker den butikken, så det er antagelig dit jeg skal, har noen her brukt costapur...?

Hun sa at hvitprikk alltid vil ligge i grusen og filteret, men blir utløst av stress hos fisk, og det kan jeg være enig i er grunnen til at det skjedde...

Hun sa også at jeg skiftet akvarievann for ofte, at man skal skifte en gang i måneden. Dette var nytt for meg da.

Hun kunne også gå med på annehver uke. Dette var fordi slamsugingen og skiftet stresser fiskene såpass mye, og at dette antagelig også var grunn til fiskestresset og hvitprikken.

Hmmm,.... kanskje har hun rett?

Hva syns dere da eksperter?

Hvis jeg skal gå med på annenhver uke eller ti dager, vil jeg klare å holde dumme stoffer som nitrit og nitrat unna hvis jeg bare har nok planter da?

Hei hå hvor det går...

Det positive er at jeg har inspirert et par gutter i kollektivet til å snart kjøpe seg et stort akvarium og h adet ilag Jeg skal overvåke dem, så de følger "reglene".... Det er snakk om gutter som skal ha, "haier! Krabber! Piraja!Åler! HVAL!!"
Skal sjekke at de får fisker som passer sammen alle fall...
Tåler filter å vente noen dager utenfor akvariet?
Ok, nå skal jeg dra å kjøpe Costapur, hvis ingen stopper meg da.

Min plan er å la pumpen med oksygen stå på som vanlig, men fjerne filteret sånn at dette ikke blir ødelagt av medisinen, når kuren er ferdig, vil jeg da bruke kullfilter eller hva det nå heter som fjerner kjemikalier, og så sette inn den originale igjen.

Har jeg da reddet bakteriene, eller vil filteret med bakteriene dø i mellomtiden i noen dager i akvarievann som er puttet i en bøtte?

Har hørt at bakteriene dør uten gjennomstrømning?

For isåfall så kan jeg vel bare la filteret stå på så lenge fordi det blir ødelagt uansett?

For å bli litt nøyaktig så er det to ting som må være til stede før nitrobakteriene skal klare seg. Dette er nitritt og O2. Skal du sette filteret på yttersiden av karret mens du medisinerer må du sette det i vann som inneholder dette.

Det er ikke så lurt å la filteret stå i et kar som medisineres slik at bakteriene dør. Disse vil da slippe taket i filtermediaet og fyke ut i vannet og forpeste det skikkelig.

Før du medisinerer foretar du et skikkelig vannbytte der du samler opp vannnet i en bøtte. I denne bøtten lar du filteret stå mens du medisinerer.

I et kar med normal belastning er gjeldene kutyme for vannbytte mellom 20 og 30 % i uka og dette skal du ikke la en ansatt i en dyrebutikk foorhindre deg fra å gjøre.

Her var det en del hummer og kanari å ta fatt på....

Først av alt; å bytte vann stresser minimalt. Hvordan skulle ellers såpass vare fisk som diskus greie seg når man bytter vann daglig?
Så denne infoen om at hvitprikk alltid befinner seg i bunnlag\ filter er så mye bullsh.. jeg har hørt. Parasitten vil dø ut på under en uke, uten noen verter (fisk).

Vedkommende har en ørliten % rett; det er i de fleste kar en og annen slik parasitt, men disse befinner seg i fisken, ikke i karet forøvrig. Fiskens immunforsvar greier å holde den i sjakk, helt til fisken svekkes.

Når det gjelder varmekuren har jeg vært borti noen få tilfeller der det ikke har vært tilstrekkelig å bruke varmekuren. Her er det etter all sannsynlighet snakk om en mutert variant av parasitten, som er ekstremt hardfør. Har lest innlegg der det påstås at denne varianten tåler varme opp til 46`C. Da er fiskene kjempedøde, for å si det slik.
Dersom det er snakk om denne varianten, må medisinering til. Siden denne er ekstra kjip å bli kvitt, er det ikke noe vits å kimse med de dårlige medisinene. Kraftig kost, først som sist, er eneste løsningen.

Å bruke både medisin og varmebehandling kan gi store tap på fiskesiden. Begge deler er stressende for fiskene, og samlet sett, er dette megastress. I tillegg fortrenger begge deler O2 fra vannet, og en står igjen med fisk som er så stressa, og pesende, at de ikke har sjangs til å overvinne parasitten.
Jeg ville selvsagt gått for en kur med eSHa Exit, men denne er jo bestillingsvare. Slik medisin er kjekk å ha på lur, men etterpåklokskap hjelper jo ikke i det hele tatt.
På en klar andreplass kommer JBL sine medisiner. JBL er generelt ett merke jeg anbefaler.
Har lite erfaringer med Costapur, denne er meget lik Tetra ContralIck, med tanke på innhold. Jeg ville ikke brukt denne, men det er en annen sak. Husk på at praktbotia er sensitive for virkestoffene i denne (formaldehyd og malakittgrønt). Du kan derfor miste denne arten både fort å gæli.
Dette er en medisin som tar livet av filterbakterier, bare så det er nevnt. Å ta ut filtermassen, vil drepe bakteriene, med mindre du tar ut hele filteret, og lar dette gå i en bøtte temperert akvarievann.

Det jeg frykter her, er at din bruk av ektomor (klandrer deg ikke, bare så det er sagt), har gitt parasittene det de trenger for å bli resistente mot de fleste behandlinger. Det kan være derfor at de ikke stryker med av varmen.

Jaggu ikke lett dette
Behandler hvitprikk med CostaPur nå!
Skal ha i medisin idag og om to dager.
Lar tempraturen synke til rundt 29, har masse strøm og luft.
Glemte å ta ut filteret, men det gjør ikke så mye for det hadde sikekrt blitt døelagt uansett desverre, dessuten sa hun i butikken at de ikke brukte å ta ut filtrene under behandling, og at det alltid hadde gått bra, så da sier vi det da..

Jeg skriver og skriver her, mest med meg selv! Men antar at det kan være nyttig for noen i samme situasjon å kunne følge med på mitt tilfelle, for egen kunnskaps skyld, så derfor skriver jeg vel mye om denne saken... Vi lærer jo sammen..

Åååh, da jeg var på dyrebutikken var de såå søte de kulene de hadde der.. store fisk altså..
Og de kardinaltetraene deres var GIGANTISKE i mine øyne, svæær, ble helt fascinert... men så har ikke jeg drevet så lenge med akvarium.. håper mine blir så store.. for de var flotte... og store! Har noen av dere store neontetra og kardinaler å vise fram bilde av?
Jeg har lånt kameraet til en jeg bor med her, så skal legge ut i akvarieprofilen min idag Hvis noen vil ta en titt... husk at det er under behandling, så det er småkaotisk og ikke i harmoni..
Velger å tro at det er pga behandlingvarmen at jeg pltuselig på en to tre fikk sorte små prikker med alger på de flyteløkplantene mine som er så flotte.. (og som jeg IKKE finner i plantebildebasen desverre... hva synes dere? vet dere navnet eller?)

Påvirker 34graders varme algevekst, uansett om lysmengde, lengde, mat og alt annet er som vanlig?

Kom å se snart på bildene mine da!
Oj oj oj!
Nå skrev jeg mens dere begge svarte, så ja! Jeg klarte å la filteret være i...
Men men, ser for meg at det går ann etterpå å hjelpe litt på med noe bactozym-aktigt, dere er sikkert skeptiske til det tror jeg, men nå er det sikekrt den besrte løsningen når jeg klarte å glemme å ta det ut...

Geir, det var et kjempefint forslag til hvordan jeg kunne ha skiftet vann først, og ordnet med filteret, men det så jeg ikke før jeg gjorde det, men tusen takk likevel! Andre setter nok stor pris på det også.
Og du sier imot butikkdamens påstand om sjeldnere vannbytte, men hva skal man tro når alle sier ulike ting? Hvordan vet man hvem som har rett...?
(siden dyrebutikken alltid hadde gjort det slik og fiskene så ut til å ha det bra.)

Og Frank, jeg husker du snakket om hvordan parasitten vil dø uten en vert, og jeg velger å tro mest på deg... Dette er veldig fint å høre i tilfelle alle fiskene faktisk likevel dør en fæl død, for da trenger jeg ikke å desinfisere hele akvariet før nye fisk skal inn.. men! Selvfølgelig skal ikke dette skje!
(Mine kardinaler skal bli like svære som dem jeg så idag!)

"Har lest innlegg der det påstås at denne varianten tåler varme opp til 46`C. Da er fiskene kjempedøde, for å si det slik." Hehehee... da måtte æ le.... humorn min ekje ond, men... det va bra sagt...

Praktbotiaen må kanskje dø for felleskapet da, Frank.. jeg visste ikke at den reagerte mest, men da vet jeg allefall hvorfor den kanskje dør (først).

Nei, sykdom er ikke lett, den teorien din om ektomoren var slett ikke dum, den tror jeg på... ektomor skal forebygge og virke mot bakterier og sånne fæle ting står det, greit nok, men hvis parasitten lever MED den, så trives den vel etterhvert og blir stor og sterk...

Takk for anbefaling av JBL, dette skal jeg huske... og skal vel sikkert bestille denne exit til framtiden..

Frank og Geir, har dere kardinal eller neon som har blitt svære?
Har lagt ut akvariebilder
nå har jeg lagt ut noen bilder av akvariet, ta en titt på mitt sykdomsbefengte prosjekt
Har ikke hatt spesielt store neon\ kardinaler, men kardinalene blir vel en cm større enn neon om jeg husker rett.

Har stort sett alltid mistet det meste av neon, noen dauer, mange spises... Hadde en igjen av stimen som var så flott, denne vokste seg både stor og stygg. Pleide å fleipe med at den var så sur å grinete, at den var sur på smak også. De andre ble spist over natta, uansett hvor mange nye jeg skaffet. Denne levde i beste velgående.
Til slutt tok ålen min den, det råeste bakholdsangrepet jeg noen gang har sett makan til!
Lå å titta på en klase med mygglarver, dønn i ro. Så kommer vesle tetra på 4cm, lysten på mat. Har aldri sett makan til reaksjon på ålen, var bare ett smell i karet, så var den siste neontetran borte
Frank Angell
Har aldri sett makan til reaksjon på ålen, var bare ett smell i karet, så var den siste neontetran borte ;)

Og ålen var sur i magen i ukesvis

Tror nok at populariteten til noen av disse tetraene gjør dem litt veike og veldig innavla. Men de er vel enda kjent for å leve lenge, i et trygt kar
biXen
Og ålen var sur i magen i ukesvis ;)

Skikkelig surmaga, altså
biXen
Tror nok at populariteten til noen av disse tetraene gjør dem litt veike og veldig innavla. Men de er vel enda kjent for å leve lenge, i et trygt kar :)

Dette er det jeg goså tenker.
Hvis jeg skal ha en stim på feks 20 kardinaler kjøper jeg alltid 30.

Jeg (og har hørt flere med samme erfaring) en iberegnet frafallsfaktor på såpass mye.
Godt å høre at det ikke er bare jeg som kjøper 30-50% større stim enn hva som er planlagt

Eneste gangen dette har feilet, er med glødebåndstetraene jeg kjøpte rett før jul. Ikke en har daua, dette er vel første gang jeg har kjøpt en stim, der det ikke har vært frafall av tetraer
Hvitprikkbekjemping en uke gått
Jeg kan ikke se noen prikker idag etter å ha hatt medisinen i på fredag, og idag skal jeg ha i andre dose, og det håper jeg blir den siste..
Men! Ingen prikker! Yeeee... =D

Og praktbotiaen har foreløpig ikke dødd, og jeg blir bare mer glad i den for hver dag Vet ikke hvorfor jeg ikke likte den i begynnelsen...
Vurderer å kjøpe en til, siden de er stimfisk, men har hørt mye forskjellig om det her....
Blant annet at den vil helst være med flere, men hvis den er med bare en eller to andre vil den plutselig bli territoriell, hva stemmer her?
Vil den trives bedre med bare en annen, er det bedre enn at den er alene?
Jeg har ikke plass til mer enn en sånn til..

Frank, var det den ålen med "følehorn" på munnen som spiste neontetra..? Den ser jo så snill ut
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap